Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Manometrische koolzuur bepaling bier  (gelezen 1717 keer)

Offline Jarne654

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Manometrische koolzuur bepaling bier
« Gepost op: 10-05-2020 14:50 u »
Hallo

Voor mijn eindwerk heb ik heb ik een manometrische koolzuur bepaling van bier gedaan. Volgens de wet van Henry-Dalton zou ik het koolzuur gehalte kunnen bepalen. Ik weet niet hoe ik dit moet doen. Kan iemand mij hiermee helpen. De resultaten van mijn labo waren:
Druk: 2.7 bar
Temperatuur 20C

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Manometrische koolzuur bepaling bier
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2020 19:44 u »
 Hoe ziet de formule van Henry-Dalton er uit. Welke parameter wil je weten en welke zijn bekend? Let vooral op de eenheden ;)

Offline Jarne654

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2020 22:09 u »
Ik zou graag het koolzuurgehalte van bier te weten komen in G/G %. De wet van Henry is C = Hpg. Waar bij C de concentratie is en pg de partile druk van het gas. De wet van Dalton is p1 + p2 + ... + pn  = pt
Met n het aantal verschillende gassen in het mengsel.
pt de totale druk [Pa]
pi de partile druk van component i [Pa]

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2020 12:31 u »
Gaat je niet lukken.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 11-05-2020 20:49 u »
Gaat je niet lukken.

Waarom niet?

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2020 16:07 u »
Te veel variabelen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2020 16:27 u »
Hallo

Voor mijn eindwerk heb ik heb ik een manometrische koolzuur bepaling van bier gedaan. Volgens de wet van Henry-Dalton zou ik het koolzuur gehalte kunnen bepalen. Ik weet niet hoe ik dit moet doen. Kan iemand mij hiermee helpen. De resultaten van mijn labo waren:
Druk: 2.7 bar
Temperatuur 20C

Alvast bedankt
Hoe kom je op het idee om die wet te gebruiken? In het geval van bier heb je te maken met maar 1 gas namelijk koolzuur. Je wilt neem ik aan het koolzuurghehalte in het bier bepalen op basis van de druk en temperatuur?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2020 18:27 u »
Je wilt neem ik aan het koolzuurghehalte in het bier bepalen op basis van de druk en temperatuur?

En dat is prima te doen... :brouwen: Je moet alleen ff een andere formule gebruiken. :)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 12-05-2020 19:28 u »
Te veel variabelen

Valt wel mee als je alleen van CO2 uitgaat.
Als je n parameter varieert en de druk meet kun je andere variabelen uitschakelen. Vooral als het gas zich ideaal gedraagt (is een hint) ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 12-05-2020 19:44 u »
Maar ik neem aan dat Jarne654 dit doet vanwege een bepaalde theorie die hij moet toetsen. Het gaat in dit geval om het evenwicht tussen opgelost gas in een vloeistof en de druk. Die wet van Henry-Dalton geldt denk ik alleen voor ideale gassen en water met daarin opgelost koolzuur kun je neem ik aan zeker niet als ideaal gas beschouwen, hoewel het natuurlijk wel voor een deel mogelijk die wet zal volgen als som van partiele drukken. De vraag is bijvoorbeeld wat er gebeurt met de druk als je bv een oplossing hebt van bier met daarin koolzuur en stikstof (zoals bij guinness) stel je hebt bier nr1 0.5% koolzuur en 0.1% stikstof. dat levert een bepaalde evenwichtsdruk op bij een bepaalde temperatuur en die kun je meten. Maar stel nu dat ik hetzelfde bier heb, maar dan 2 andere varianten 2e alleen met 0.1% opgeloste stikstof of 3e met 0.5% opgeloste koolzuur. Is de som van die 2 drukken dan gelijk aan de druk van het eerste bier?
En zegt die 0.5% koolzuur (0.5 gram per liter) iets over de druk in een gas van 0.5 gram koolzuur per liter volgens de wet van Henry-Dalton? Waarschijnlijk niet want koolzuurgas van 0.5 gram per liter is ongeveer 0.25 BAR want bij normale druk is koolzuur ca 2 gram per liter dus een kwart daarvan is dan 0.25 BAR (volgens de gaswet PV=RT). Dus je mag die wet niet zomaar doortrekken voor gas opgelost in water volgens mij. (koolzuur in bier met 0.5% koolzuur levert bij kamertemperatuur een druk van 2BAR op en geen 0.25 BAR zoals alleen het gas zou doen in hetzelfde volume).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 12-05-2020 20:04 u »
Als je bv kijkt naar Bierpro (http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierpro/Bierpro3p1.zip)
en dan tabje Diversen/Co2calculator dan kun je daarmee alles uitrekenen en testen in hoeverre er logische verbanden zijn, bv
1) Is de (absolute) druk evenredig met de CO2 concentratie
2) Is de absolute druk evenredig met de absolute temperatuur (volgens PV=RT)?
3) Is er een relatie met de wet van Henry-Dalton, zo ja welke relatie?

Een klein tipje van de sluier:
T=20 C
CO2% druk    druk absoluut
0        -1          0
0.1     -0.4       0.6
0.2      0.2       1.2
0.3      0.8       1.8
0.4     1.4        2.4
0.63   2.7        3.7

5 C
CO2% druk    druk absoluut
0        -1         0
0.1     -0.6      0.4
0.2      -0.3     0.7 
0.3     0.1      1.1
0.4     0.4      1.4   

Trek je conclusies.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2020 19:32 u »
Een mengsel van gassen, of een mengsel van oplosbare (vluchtige stoffen) stoffen gedraagt zich altijd anders dan enkelvoudig aanwezig. De wet van Henry, voldoet prima als je de uitkomst wil weten voor 1 van de gassen. Het blijft hoe dan ook een benadering, omdat niets ideaal is.
Vrij gemakkelijk om uit te rekenen hoeveel gas er opgelost is in je bier op basis van de druk in de kopruimte.
Die Dalton, kun je maar beter vergeten, je kunt de individuele drukken van de individuele gassen toch niet meten lijkt me. Andersom wel, als je weet hoeveel gas van elk in het mengsel je toevoegt, maar ja dat werkt zo niet met bier ...

Tags: