Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste keer brouwdag gehad vandaag (viel toch tegen) Tips zijn welkom  (gelezen 932 keer)

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zo vandaag de eerste echte brouwdag gehad van mezelf. Heb al eens bier gebrouwen, maar dan met ingedikte wort dus alleen water erbij en gaan. Nu dus voor het eerst met koken en de hele reutemeteut. Ik moet zeggen het viel toch tegen. Maar dit kwam door fouten die ik heb gemaakt.

Planning is dat het een blond biertje wordt.

Ik heb de mout geschroot en dit ging goed. heb dit gedaan op de grofste stand met een oude DE koffiemolen. Weet niet of dit nog te fijn is, maar het was in ieder geval geschroot. (Meteen mijn eerste vraag: als ik zo'n schrootapparaat van 39,95 haal, schroot deze hetzelfde als de de oude DE koffiemolen of kan deze nog grover?)

Dat ging dus allemaal goed, vervolgens op maar het maischen. Dit ging op zich ook niet slecht en kreeg de temperatuur goed onder controle (45 minuten op 62 graden en dan 10 minuten op 72 graden en tot slot 5 min op 78 graden).

Wat echter niet zo goed was, was mij SG na het maischen. Deze was 1.020 (gemeten op 20 graden Celsius). Dit komt waarschijnlijk omdat ik met de hop spiderbag heb gewerkt. Deze heeft een grote van 210 micron en ik dacht goh dat houdt mooi alle zooi tegen en filtert dus meteen heel goed. Nou niets was minder waar. Het was echt super troebel na het maischen en zoals gezegd bleef er volgens mij heel veel suikers uit de granen in de zooi achter. Het zat ook heel compact op elkaar in de zak.
Dus les geleerd en morgen even naar de praxis om spullen te halen voor een javal filter. Dat gaat hem worden.

(2e vraag die bij mij opkomt: Als ik de mout gewoon in de pan gooi dus niet in een zak, hoe zorg ik dan dat hij niet aan de bodem brand? Is dit een kwestie van regelmatig roeren? Of doen jullie dit anders? En de javal filter doen jullie die er al meteen vanaf het begin af aan in? of pas als er echt gefilterd gaat worden? Dus eerst maischschema afwerken en dan pas filter erin of meteen voordat je de mout erin gooit al erin?)

Vervolgens gekookt volgens mijn recept met de verschillende soorten hop, koriander, citroenschil. dus dat ging ook goed. Vervolgens aan het eind van het koken een monster afgenomen en gekoeld naar 20 graden en weer SG gemeten. Nou deze was een verbijsterende 1.022. Dus veel te laag.

Gelukkig heb ik wat ervaring met distilleren en daar maak ik ook altijd mijn eigen alcohol voor dmv suikervergisting. Ik had na de kook een 9 liter wort. Ik heb 700 ml water gepakt en hier 650 gram suiker in opgelost. dit aan het wort toegevoegd en toen had ik een SG van 1.044. Dat lijkt me al beter. Ik heb dus wel een beetje vals gespeeld, maar vond het zonde om het wort weg te gooien.
3e vraag: Merk je dit in je bier dat je er extra suiker in hebt gegooid? Want als het vergisten goed gaat dan zou alle suiker vergist moeten zijn. Dus vroeg me af of je dit nog proeft.

Vervolgens alles gekoeld (pan in de wasbak en koud water in de bak laten stromen) en via een vergiet en een hopzak als filter in het vergistingsvat laten lopen.

Als laatste de gist erbij (6 gram WB-06) en weg gezet. Nu dus laten vergisten.

Als allerlaatste alles gereinigd en opgeruimd of weggezet om te drogen. Dus ben klaar voor een volgende keer. En dan ga ik dus met een JAVAL filter werken, kijken of dat beter gaat.

Dit was het verslag van mijn eerste keer brouwen!. Wel heel erg leuk om te doen. Nu nog hopen dat ik er een smakelijk biertje van krijg.

Nog wel een laatste vraag: Na hoeveel dagen kan ik het wort weer overhevelen naar een gistfles voor de lagering? En meten jullie tussentijds ook nog enkele keren het SG? En als jullie dat doen hoe doen jullie dat dan? Ik heb namelijk een vergistingsvat voor de hoofdvergisting en daar zit GEEN kraantje op dus hoe krijg ik dan een monster genomen zonder het wort te besmetten met het een of ander?

THNX.

En tips en trucs zijn welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Doe je zelf een plezier en loop een brouwdag mee bij een brouwer in je buurt
Je kunt 100 x iets lezen maar iets tastbaars zien is vele malen beter
Succes en het gaat ongetwijfeld lukken

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
Je eerste bier smaakt altijd.

Hoeveel liter heb je gebrouwen?

Ik zou zeker een refractometer kopen. Op die manier kun je veel sneller het suikergehalte van je wort bepalen (minder volume dus sneller afgekoeld). Ook de zetmeeltest kun je uitvoeren.

Ik zou het jongbier niet overhevelen. Neem over 2 weken een sample met een auto sifon en meet het sg. Doe dat 5 dagen later nogmaals, sg stabiel? Dan bottelen.

Als je mout los in de pan gooit, altijd roeren bij verwarmen, anders brandt het aan. Ik zet mijn pan altijd in de oven, die heeft een warmhoudfunctie. Ik gebruik zelf een hevelfilter gemaakt van koperen buizen met gaatjes. Deze zet ik na het maischen in de pan.

Meekijken met iemand kan, maar al doende leert men. Van fouten leer je het meest.

Offline Gossi

• Vol lid
Allereerst je geschrote mout. Er staan op dit forum zat plaatjes hoe geschrote mout er uit moet zien.
Of het was veel te grof of het was veel te fijn, waardoor het niet te filteren was.
Die schrootmolen die je bedoeld doet dat vast beter dan je koffiemolen. Bestel je mout volgende keer geschroot, dan weet je dadelijk hoe het er uit moet zien.
Ja je bier zal wat dun worden met al die suiker, maar zal nog wel smaken hoop ik.
En het advies om eerst eens bij een brouwer in de buurt te kijken, zou ik doen. Dan krijg je zoveel oh en ah doen jullie dat zo?
Succes

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Eerste keer brouwdag gehad vandaag (viel toch tegen) Tips zijn welkom
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2020 23:07 u »
Zo vandaag de eerste echte brouwdag gehad van mezelf. Heb al eens bier gebrouwen, maar dan met ingedikte wort dus alleen water erbij en gaan. Nu dus voor het eerst met koken en de hele reutemeteut. Ik moet zeggen het viel toch tegen. Maar dit kwam door fouten die ik heb gemaakt.

Planning is dat het een blond biertje wordt.

Ik heb de mout geschroot en dit ging goed. Heb dit gedaan op de grofste stand met een oude DE koffiemolen. Weet niet of dit nog te fijn is, maar het was in ieder geval geschroot. (
1. Meteen mijn eerste vraag: als ik zo'n schrootapparaat van 39,95 haal, schroot deze hetzelfde als de de oude DE koffiemolen of kan deze nog grover?)

Dat ging dus allemaal goed, vervolgens op maar het maischen. Dit ging op zich ook niet slecht en kreeg de temperatuur goed onder controle (45 minuten op 62 graden en dan 10 minuten op 72 graden en tot slot 5 min op 78 graden).

Wat echter niet zo goed was, was mij SG na het maischen. Deze was 1.020 (gemeten op 20 graden Celsius). Dit komt waarschijnlijk omdat ik met de hop spiderbag heb gewerkt. Deze heeft een grote van 210 micron en ik dacht goh dat houdt mooi alle zooi tegen en filtert dus meteen heel goed. Nou niets was minder waar. Het was echt super troebel na het maischen en zoals gezegd bleef er volgens mij heel veel suikers uit de granen in de zooi achter. Het zat ook heel compact op elkaar in de zak.
Dus les geleerd en morgen even naar de praxis om spullen te halen voor een javal filter. Dat gaat hem worden.

2a. (2e vraag die bij mij opkomt: Als ik de mout gewoon in de pan gooi dus niet in een zak, hoe zorg ik dan dat hij niet aan de bodem brand? Is dit een kwestie van regelmatig roeren? Of doen jullie dit anders? 2b.En de javal filter doen jullie die er al meteen vanaf het begin af aan in? of pas als er echt gefilterd gaat worden? Dus eerst maischschema afwerken en dan pas filter erin of meteen voordat je de mout erin gooit al erin?)

Vervolgens gekookt volgens mijn recept met de verschillende soorten hop, koriander, citroenschil. dus dat ging ook goed. Vervolgens aan het eind van het koken een monster afgenomen en gekoeld naar 20 graden en weer SG gemeten. Nou deze was een verbijsterende 1.022. Dus veel te laag.

Gelukkig heb ik wat ervaring met distilleren en daar maak ik ook altijd mijn eigen alcohol voor dmv suikervergisting. Ik had na de kook een 9 liter wort. Ik heb 700 ml water gepakt en hier 650 gram suiker in opgelost. dit aan het wort toegevoegd en toen had ik een SG van 1.044. Dat lijkt me al beter. Ik heb dus wel een beetje vals gespeeld, maar vond het zonde om het wort weg te gooien.
3. 3e vraag: Merk je dit in je bier dat je er extra suiker in hebt gegooid? Want als het vergisten goed gaat dan zou alle suiker vergist moeten zijn. Dus vroeg me af of je dit nog proeft.

Vervolgens alles gekoeld (pan in de wasbak en koud water in de bak laten stromen) en via een vergiet en een hopzak als filter in het vergistingsvat laten lopen.

Als laatste de gist erbij (6 gram WB-06) en weg gezet. Nu dus laten vergisten.

Als allerlaatste alles gereinigd en opgeruimd of weggezet om te drogen. Dus ben klaar voor een volgende keer. En dan ga ik dus met een JAVAL filter werken, kijken of dat beter gaat.

Dit was het verslag van mijn eerste keer brouwen!. Wel heel erg leuk om te doen. Nu nog hopen dat ik er een smakelijk biertje van krijg.

4. Nog wel een laatste vraag: Na hoeveel dagen kan ik het wort weer overhevelen naar een gistfles voor de lagering? En meten jullie tussentijds ook nog enkele keren het SG? En als jullie dat doen hoe doen jullie dat dan? Ik heb namelijk een vergistingsvat voor de hoofdvergisting en daar zit GEEN kraantje op dus hoe krijg ik dan een monster genomen zonder het wort te besmetten met het een of ander?

THNX.

En tips en trucs zijn welkom!

Allereerst raad ik je aan een goed boek te lezen.  ;)

1. Een moutschrootmolen schroot grover dan een koffiemolen. Ik neem aan dat je een schijvenmolen bedoelt. Daarbij kun je heel fijn en heel grof schroten.

2a. Door te roeren terwijl je verwarmt voorkom je aanbranden.
2b. De hevelfilter plaats je in de pan na het maischen.

3. Je bier is wat minder moutig maar heeft wel meer alcohol en meer esters.

4. Hoe lang de vergisting duurt is niet vooraf te zeggen. Hou je waterslot in de gaten. Hevel over als je merkt dat het waterslot minder snel blupt. Als het gistvat goed afsluit kun je er ook voor kiezen niet over te hevelen. Laat in dat geval het bier niet te lang staan nadat de vergisting is afgelopen.

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14-05-2020 16:07 u »
Hallo Allemaal.

Ik heb vandaag overgeheveld naar een gistmand. Ik heb meteen het SG gemeten en dat was 1.006. dus is heel ver gezakt. Geen idee waardoor dit zo snel gezakt is? Wellicht doordat ik zoals verteld suiker heb toegevoegd om het begin SG omhoog te krijgen.

Mijn vraag is dan ook of ik het bier nu nog in de mandfles moet laten zitten of kan ik meteen bottelen met uiteraard wat suiker in de flesjes om de nagisting te doen? En hoeveel suiker kan ik dan het beste gebruiken? Het was nog niet helemaal helder het wort. Zou ik hem in de koelkast kunnen zetten voor 2 dagen en dan pas bottelen of zeggen jullie van laat hem gewoon nog even langer in de mandfles op kamertemperatuur staan of zeggen jullie hup de fles in met dat spul en dan nagisten op kamertemperatuur?

Tevens nog een vraag, hoe hoort bier te ruiken? ik rook tijdens het overhevelen een wat zurige lucht, meer wijn lucht. Ik ruik dit ook altijd als ik pure suiker vergist om dat te gaan destilleren. Dus denk zelf dat het door de suiker komt.

Ik heb hem even geproefd en hij is wel wat fris zurig, maar smaakt wel. Als ik hem heb gebotteld weet ik niet of iemand tijd en zin heeft om ook eens te proeven want ben benieuwd wat iemand die er meer verstand van heeft (dan mij als beginneling) van vind? Dus weet niet of er iemand bij mij in de regio woont die een flesje zou willen proberen over enkele weken? Altijd welkom. En ben benieuwd wat je er dan van vind! Ik woon in regio Deurne (Noord Brabant dus niet Deurne in België).

Alle tips en trucs zijn welkom.

Bedankt alvast voor de reacties!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2020 16:40 u »
Mijn bieren ruiken of smaken nooit licht zurig na de gisting, ook niet als ik suiker in het recept heb opgenomen.
Dat beetje suiker geeft een beetje alcohol en ook dat ruikt niet zurig en smaakt licht zoetig.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2020 17:36 u »
Dat is foute boel. Vermoedelijk een verontreiniging in gekomen.
Ik vraag me af of je de brouwcursus hebt gelezen op hobbybrouwen. Een brouwer moet na de kook super net werken en het gistvat ontsmetten. Ook de gist mag niet met een vuile schaar of vieze vingers in aanraking komen.

Online André de Laat

• Senior lid
Ik zet mijn pan altijd in de oven, die heeft een warmhoudfunctie.

Wat bedoel je hiermee?

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 14-05-2020 17:55 u »
Dat is foute boel. Vermoedelijk een verontreiniging in gekomen.
Ik vraag me af of je de brouwcursus hebt gelezen op hobbybrouwen. Een brouwer moet na de kook super net werken en het gistvat ontsmetten. Ook de gist mag niet met een vuile schaar of vieze vingers in aanraking komen.

Hallo Gossi. uiteraard heb ik die hele cursus gelezen. Verder heb ik ook hartstikke net en hygienisch gewerkt. Maar zoals ik al zei hij proeft niet rot of zo. Ik denk dat het de alcoholen zijn die bij het vergisten van de extra suikers zijn vrijgekomen. Ik ruik dezelfde geur (in sterkere mate) ook als ik pure suikers heb vergist voor mijn distileerketel. Dus ik denk niet dat het besmet is eerlijk gezegd.

Gr.

Lars

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #10 Gepost op: 14-05-2020 18:11 u »
Hallo Allemaal.

Ik heb vandaag overgeheveld naar een gistmand. Ik heb meteen het SG gemeten en dat was 1.006. dus is heel ver gezakt. Geen idee waardoor dit zo snel gezakt is? Wellicht doordat ik zoals verteld suiker heb toegevoegd om het begin SG omhoog te krijgen.

mijn vraag is dan ook of ik het bier nu nog in de mandfles moet laten zitten of kan ik meteen bottelen met uiteraard wat suiker in de flesjes om de nagisting te doen? en hoeveel suiker kan ik dan het beste gebruiken? Het was nog niet helemaal helder het wort. Zou ik hem in de koelkast kunnen zetten voor 2 dagen en dan pas bottelen of zeggen jullie van laat hem gewoon nog even langer in de mandfles op kamertemperatuur staan of zeggen jullie hup de fles in met dat spul en dan nagisten op kamertemperatuur?

Tevens nog een vraag, hoe hoort bier te ruiken? ik rook tijdens het overhevelen een wat zurige lucht, meer wijn lucht. Ik ruik dit ook altijd als ik pure suiker vergist om dat te gaan destileren. Dus denk zelf dat het door de suiker komt.

Ik heb hem even geproefd en hij is wel wat fris zurig, maar smaakt wel. Als ik hem heb gebotteld weet ik niet of iemand tijd en zin heeft om ook eens te proeven want ben benieuwd wat iemand die er meer verstand van heeft (dan mij als beginneling) van vind? dus weet niet of er iemand bij mij in de regio woont die een flesje zou willen proberen over enkele weken? Altijd welkom. en ben benieuwd wat je er dan van vind! Ik woon in regio Deurne (Noord Brabant dus niet Deurne in Belgie).

Alle tips en trucs zijn welkom.

Bedankt alvast voor de reacties!

Vergelijkbaar resultaat gehad met WB-06. Dit is een diastiticus gist en gist heel ver door. 1006 met suiker toevoeging is dan niet zo gek. WB06 geeft van zichzelf een zuurtje mee en dat heb je herkend. Leer je gist kennen. Eerste keer dat ik gecontroleerd ging vergisten kreeg ik pas door wat een putlucht T58 afgeeft. Toch zijn het de beste bieren die ik er mee brouw, ondanks dat je niet langer dan een minuut boven het waterslot wil blijven ruiken haha. Komt allemaal goed joh. Als het te zuur is heb je niet schoon genoeg gewerkt. Let op de te.

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2020 18:19 u »
OK THNX voor de reactie.

Maar zou ik nu al beter kunnen gan bottelen dan? Of zal ik dat nog even uitstellen?

En inderdaad ik ben een beginnend brouwer en moet dus nog veel smaken leren herkennen.

Gr.

LArs

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Eeerste keer brouwdag gehad vandaag (viel toch tegen) Tips zijn welkom
« Reactie #12 Gepost op: 15-05-2020 00:00 u »
Wat bedoel je hiermee?

De oven gebruiken als een soort 'hooikist'. Ik heb ook wel soms zo gemaischt, wanneer ik een 'fornuis'brouwsel wou maken. Oven op zo'n 60 graden zetten, en de maischtijden doen in de oven, verhitten op het fornuis. Zo heb je een vrij stabiele temperatuur, ook met relatief kleine hoeveelheden.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
Re: Eeerste keer brouwdag gehad vandaag (viel toch tegen) Tips zijn welkom
« Reactie #13 Gepost op: 16-05-2020 13:16 u »
De oven gebruiken als een soort 'hooikist'. Ik heb ook wel soms zo gemaischt, wanneer ik een 'fornuis'brouwsel wou maken. Oven op zo'n 60 graden zetten, en de maischtijden doen in de oven, verhitten op het fornuis. Zo heb je een vrij stabiele temperatuur, ook met relatief kleine hoeveelheden.

Ik had Andre ook prive geantwoord omdat het buiten de scope van TS valt, maar aangezien er meer mensen zijn die erop inhaken, dan ook maar hier.

Ik gebruik inderdaad mijn oven om te maischen. Dat kan omdat ik 10 liter brouwsels op het fornuis maak. Ik hoef mij zo niet druk te maken om het constant houden van de temperatuur. Plaatjes zeggen meer.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #14 Gepost op: 17-05-2020 00:04 u »
Leuk om te lezen hoe het je vergaan is en hoe je met al deze ervaringen verder leert.

Vanaf de eerste brouwdag tot nu  hebben we alles opgeschreven en dan ook echt alles. Leuk om later terug te lezen maar ook om van te leren. Want na een jaar of 2 weet je je echt niet alles meer te herinneren. We schrijven dan ook alles op, de afstelling van de walsenmolen, de afwijkingen die we maakten van het recept tijdens het brouwen. De uitslag van de jodiumtest, tijden, geuren, wat we zagen en zelfs het weer want we brouwen buiten... Ook de vergisting het bottelen, proeven alles wordt opgeschreven.

Mij is overigens verteld dat een koffiemolen maalt en mout juist moet worden 'geplet'. Wat een koffiemolen dus niet doet, maar kan het mis  hebben natuurlijk.

Misschien heb je wat foto's gemaakt van alles die je kan plaatsen dan komt er vast ook wel wat binnen aan tips. En ja meekijken bij een afgetrainde brouwer is een aanrader.

Gr. Jeroen

Tags: