Brewferm top gist lijkt heel langzaam te gaan

Gestart door brewt, 08-05-2020 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Hallo allemaal, even een vraag over mijn vergistingsproces.
Ik heb op 03-05 een bier gebrouwen, beoogd eind SG is 1.007. Ik vraag me af of de vergisting er van goed verloopt. Dit komt doordat ik geen activiteit meer zie in mijn waterslot.

Wat informatie over de gist en de toepassing:
Gist: Brewferm top gist, 10 gram op 14 liter wort gebruikt. Op 18 ºC toegevoegd aan wort.
Gistvoeding: Wyeast gistvoedingcomplex 3 gram(10 min voor einde kook)
Belucht: 2 minuten met behulp van Grainfather paddle

Door de lage/geen waterslot activiteit heb ik gisteren wat metingen gedaan:
Start SG 03-05: 1.052
SG 07-05: 1.026 (bij 18.5 ºC)
SG 08-05: 1.024 (bij 19.0 ºC - 24u later)
Vergisting: 18 ºC voor 4 dagen, nu elke ochtend 0.5 ºC omhoog tot 21 ºC.

Ik maak me een beetje zorgen om de zeer lage activiteit in het waterslot. Bij mijn vorige brouwsels bleef het waterslot wel door klepperen, ook al was het maar heel weinig. Hierdoor heb ik voorheen nog nooit metingen tussendoor gedaan. Deze keer heb ik er al aardig wat minuten naar zitten kijken maar zie echt geen activiteit meer. In combinatie met 2 SG punten in 24 uur vraag ik mij af wat jullie hier van denken. Lijkt dit nog goed te gaan?
Bedankt alvast!

Kiekeboe

Citaat van: brewt op 08-05-2020  09:12 uHallo allemaal, even een vraag over mijn vergistingsproces.
Ik heb op 03-05 een bier gebrouwen, beoogd eind SG is 1.007. Ik vraag me af of de vergisting er van goed verloopt. Dit komt doordat ik geen activiteit meer zie in mijn waterslot.


Die Brewferm  top heb ik al regelmatig gebruikt. Ik geraak zelden onder 1020 / 1019 als eind SG. Dus die 1007 ga je volgens mij nooit halen.

Mijn ervaring is ook een vrij heftige  vergisting één tot twee dagen, dan nog maar weinig activiteit.

Je moet wel weten dat een waterslot cilindermodel anders is dan een slangmodel. Bij het cilindermodel kan het zijn dat het dekseltje een klein beetje klemt waardoor er koolzuurgas ontsnapt zonder dat het dekseltje op en neer danst. Je moet eens kijken met een sterke lamp of zo.

Het cilinderwaterslot moet voor 1/3e gevuld zijn met water. Praktisch is de hoeveelheid water die je in het dekseltje kan doen als je dat omkeert. Dat is de juiste maat. Als het slot te vol is kan het zijn dat het dekseltje schuin staat en (heel lichtjes) klemt.


Chris71

Ik heb recentelijk een tarwebier vergist met Brewferm Top, begin SG 1055 met eind SG 1013. Volmout. Je zou verder moeten kunnen komen. Wat was je maischschema?

brewt

Citaat van: Kiekeboe op 08-05-2020  12:58 uDie Brewferm  top heb ik al regelmatig gebruikt. Ik geraak zelden onder 1020 / 1019 als eind SG. Dus die 1007 ga je volgens mij nooit halen.

Mijn ervaring is ook een vrij heftige  vergisting één tot twee dagen, dan nog maar weinig activiteit.

Je moet wel weten dat een waterslot cilindermodel anders is dan een slangmodel. Bij het cilindermodel kan het zijn dat het dekseltje een klein beetje klemt waardoor er koolzuurgas ontsnapt zonder dat het dekseltje op en neer danst. Je moet eens kijken met een sterke lamp of zo.

Het cilinderwaterslot moet voor 1/3e gevuld zijn met water. Praktisch is de hoeveelheid water die je in het dekseltje kan doen als je dat omkeert. Dat is de juiste maat. Als het slot te vol is kan het zijn dat het dekseltje schuin staat en (heel lichtjes) klemt.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Wellicht zou ik dan minder hoog gaan komen. Ik heb de standaard vergisting graad gepakt van mijn brouwsoftware (75%) en ben hier van uit gegaan.

Citaat van: Chris71 op 08-05-2020  13:30 uIk heb recentelijk een tarwebier vergist met Brewferm Top, begin SG 1055 met eind SG 1013. Volmout. Je zou verder moeten kunnen komen. Wat was je maischschema?

Hoi, bedankt voor je reactie. Maischschema:
90 min @ 65 ºC
 5 min @ 78 ºC

Chris71

CiteerHoi, bedankt voor je reactie. Maischschema:
90 min @ 65 ºC
 5 min @ 78 ºC

Bekend schema, weet nu waarom 😂

brewt

Citaat van: Chris71 op 08-05-2020  14:25 uBekend schema, weet nu waarom 😂

Haha, klopt! Ik wist het ook niet :)
Ik vind het forum fijn om wat uitgebreidere vragen te stellen en de Facebook groep om even een korte vraag te stellen.

Ik ben dus het recept dat ik van jou heb overgenomen aan het vergisten! Komt de zeer inactieve en langzame vergisting na de hoofdvergisting bekend voor?

Chris71

Ik let er eigenlijk niet zo meer op hoe snel de hoofdvergisting gaat. Ligt altijd wel tussen de 2 en 5 dagen. Ik meet meestal op dag vijf en dan weet ik al of het goed gaat.
Hoeveel gist heb je gebruikt?

brewt

Citaat van: Chris71 op 08-05-2020  14:41 uIk let er eigenlijk niet zo meer op hoe snel de hoofdvergisting gaat. Ligt altijd wel tussen de 2 en 5 dagen. Ik meet meestal op dag vijf en dan weet ik al of het goed gaat.
Hoeveel gist heb je gebruikt?

Gist: Brewferm top gist, 10 gram op 14 liter wort gebruikt. Op 18 ºC toegevoegd aan wort.
Op het zakje stond 6 gram, voor 10 L wort.
Wat zou je na een dag of 5 verwachten waardoor je kan zeggen of het goed gaat?

Chris71

Ik heb 14 gram op 10 liter gebruikt. Ik bereken altijd wat ik nodig heb op basis van 1mln/ml/°Plato. Sinds ik dat doe hem ik geen problemen meer qua vergisting.
Na vijf dagen, als de hoofdvergisting voorbij is, zie ik aan het SG of het in de buurt komt van mijn verwachte eind SG.

hansHalberstadt

De bieren van de Texelse brouwerij worden ook met deze gist vergist begreep ik. Je zou eens zo'n biertje kunnen kopen en kijken wat het eind SG was. Begin SG kun je terugrekenen via alcoholpecentage. Ik weet niet of jullie donker of licht bier hebben. Donkere bieren hebben vaak nog een iets hoger eind SG dan lichte bieren omdat donkeremouten wat meer restsuikers geven.
 

brewt

Citaat van: Chris71 op 08-05-2020  14:49 uIk heb 14 gram op 10 liter gebruikt. Ik bereken altijd wat ik nodig heb op basis van 1mln/ml/°Plato. Sinds ik dat doe hem ik geen problemen meer qua vergisting.
Na vijf dagen, als de hoofdvergisting voorbij is, zie ik aan het SG of het in de buurt komt van mijn verwachte eind SG.

Ik begrijp de berekening niet helemaal. Ik lees meestal op het pakje wat er op staat en volg dit haha.. Ik heb dus wel iets minder als jou toegevoegd.
Sorry dat ik je steeds van die specifieke vragen stel maar door mijn gebrek aan ervaring vind ik het heel lastig om zelf dingen te bedenken. Je zegt dat je kijkt of het SG in de buurt van je verwachte eind SG komt, is dit dan nog een aantal puntjes of binnen een range van 10 of zelfs meer?

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2020  14:50 uDe bieren van de Texelse brouwerij zijn ook met deze gist gemaakt begreep ik. je zou eens zo'n biertje kunnen kopen en kijken wat het eind SG was. begin SG kun je terugrekenen via alcoholpecentage. Ik weet niet of jullie donker of licht bier hebben. donkere bieren hebben vaak nog een iets hoger eind SG dan lichte bieren omdat donkeremouten wat meer restsuikers geven.

Bedankt voor je reactie! Het gaat toevalling om een Skuumkoppe recept wat ik via Facebook van Chris heb overgenomen:
Pale Ale   46,7%
Lichte tarwemout   23,3%
CaraMunich II   13,8%
Vienna mout   4,8%
Kristalsuiker   11,4%

Kan ik bier uit een flesje uit de supermarkt met een hydrometer nog juist opmeten? Als dit mogelijk is dan is het wel een fijne manier om start en eind SG voor een kloonbrouwsel te bepalen :)

Chris71

Het is echt geen lastige berekening, maar je kunt prima en online calculator gebruiken: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Voor nu kun je proberen de gist meer in suspensie te krijgen door te walsen. Zet je temperatuur maar op 21°C.

brewt

Citaat van: Chris71 op 08-05-2020  15:24 uHet is echt geen lastige berekening, maar je kunt prima en online calculator gebruiken: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Voor nu kun je proberen de gist meer in suspensie te krijgen door te walsen. Zet je temperatuur maar op 21°C.

Fijne tip weer Chris, ga ik doen!

Neetje

Top spec. is 18 tot 25 graden.
Ik start met deze gist altijd met 19 graden en na 4 dagen 21 of 22 graden.
Zoals Chris71 al zegt, temperatuur verhogen. Na een weekje op 22 graden is deze wel uitvergist.

Met Top zet ik voor bottelen mijn gistvat 4 dagen koud, bottel en hervergist op 23 à 24 graden (zonder extra gist).
Tussen 10 en 14 dagen prima prima op druk.

Nooit problemen gehad met deze gist, ook niet met pakjes van meer dan één jaar over de datum.

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 08-05-2020  20:15 uTop spec. is 18 tot 25 graden.

Op de website wiki-hobbybrouwen.nl staat over deze gist in tegenstelling tot wat op de verpakking staat:

CiteerOpmerking 1 Brewferm Top: op het forum Hobbybrouwen.nl is algemeen de mening toegedaan dat deze gist niet gebruikt hoort te worden bij temperaturen boven de 22 °C.

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Neetje

Zal bedoeld zijn voor de hoofdvergisting.

brewt

Citaat van: Neetje op 08-05-2020  20:15 uTop spec. is 18 tot 25 graden.
Ik start met deze gist altijd met 19 graden en na 4 dagen 21 of 22 graden.
Zoals Chris71 al zegt, temperatuur verhogen. Na een weekje op 22 graden is deze wel uitvergist.

Met Top zet ik voor bottelen mijn gistvat 4 dagen koud, bottel en hervergist op 23 à 24 graden (zonder extra gist).
Tussen 10 en 14 dagen prima prima op druk.

Nooit problemen gehad met deze gist, ook niet met pakjes van meer dan één jaar over de datum.

Bedankt voor het delen! Ik zit dan wel in de goede richting. Ik heb hem op 18 ºC 4 dagen laten staan en zit nu op de 21 ºC. Laat hem zo uit gisten. Ben benieuwd waar ik op eindig. Had wel gehoopt de 6% vol alc te halen om zo goed mogelijk op Skuumkoppe te lijken. Misschien de volgende keer iets hoger starten!

brewt

Hallo allemaal, nog even de resultaten delen van dit biertje. Ik heb het biertje gebotteld met een eind SG van 1.009. Iets hoger als verwacht maar alsnog een mooi resultaat! Bedankt voor jullie tips!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.