Koelen Brew Monk

Gestart door Arne8, 06-05-2020 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arne8

Hallo,

Al even zitten zoeken via de zoekfunctie maar niet gevonden..

Als ik koel in mijn Brew Monk 30 met mijn spiraalkoeler voor 30 L heeft mijn onderste steeds de gewenste temperatuur +- 20 graden maar de bovenkant van het bier nog steeds snikheet. Ik hou dan steeds handmatig mijn koeler wat hoger maar hier moet toch een andere manier voor bestaan of doe ik iets fout?
Ik krijg anders nooit mijn filter aan de onderkant van de pot door het warme sopje aan de bovenkant

Groeten Arne

trebvuister

Ik zag ergens een filmpje dat iemand zodra de temperatuur onder 80 graden was, de pomp aanzette. Rondpompen van wort zorgt voor veel betere koeling aldus de maaksters van de film

Arne8

Maar door het rond te pompen pak je toch alle vuil terug mee van op de bodem?
Raakt de pomp dan niet verstopt?
Iers mos heeft dat geen nut meer?

middelaersch

Citaat van: trebvuister op 06-05-2020  22:02 uIk zag ergens een filmpje dat iemand zodra de temperatuur onder 80 graden was, de pomp aanzette. Rondpompen van wort zorgt voor veel betere koeling aldus de maaksters van de film

Doe ik ook. Door het wort in beweging te houden gaat het koelen veel sneller.
Wel de pomp pas aanzetten onder de 80 graden.

Na het koelen maak ik een whirlpool. Dan even laten staan, en na een kwartiertje ligt alle zud op een hoopje in het midden van de ketel, en kun je redelijk helder wort aftappen via het kraantje.

Pimmels

Citaat van: Arne8 op 06-05-2020  22:05 uMaar door het rond te pompen pak je toch alle vuil terug mee van op de bodem?
Raakt de pomp dan niet verstopt?
Iers mos heeft dat geen nut meer?
Ik pomp ook rond via een hop spider.
Werkt prima en je bent alle trub kwijt boven de 300 micron.

ciesvandekwis

Rondpompen of roeren werkt allebei, bij pompen inderdaad geen losse hoppellets gebruiken, maar via een spider of filterzak werken. Ik maak me geen te grote zorgen over wat trub dat mee in het gistvat gaat, zakt uit. Ergens ook een Brulosophy experiment gelezen dat wel of geen trub mee voor geen smaak- of kwaliteitsverschil zorgde.
Bij mij zakt dat netjes uit tijdens lageren en heb ik best wel helder bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.