Haribo kikkers in bier mogelijk?

Gestart door Bosbeer, 06-05-2020 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bosbeer

Hallo medebrouwers,

Ik ben nog niet zo lang bezig met brouwen (net met mijn derde biertje bezig vanuit een standaard pakket). Nu heb ik mij wel iets verdiept in bierrecepten en het proces. Ik ben zelf enorm verslaafd aan de kikkersnoepjes van Haribo. Ik zag op de verpakking dat deze van zichzelf 57% suiker bevatten. Zou het mogelijk zijn om deze op te lossen in vloeistof en toe te voegen aan het bier? Bijvoorbeeld ter vervanging van de suiker bij de vergisting of bottelsuiker. Ik Of gaat dat verkeerd? Anders zou ik daar met een volgend bier graag eens een poging aan wagen.

wernerthefox

Citaat van: Bosbeer op 06-05-2020  21:23 uHallo medebrouwers,

Ik ben nog niet zo lang bezig met brouwen (net met mijn derde biertje bezig vanuit een standaard pakket). Nu heb ik mij wel iets verdiept in bierrecepten en het proces. Ik ben zelf enorm verslaafd aan de kikkersnoepjes van Haribo. Ik zag op de verpakking dat deze van zichzelf 57% suiker bevatten. Zou het mogelijk zijn om deze op te lossen in vloeistof en toe te voegen aan het bier? Bijvoorbeeld ter vervanging van de suiker bij de vergisting of bottelsuiker. Ik Of gaat dat verkeerd? Anders zou ik daar met een volgend bier graag eens een poging aan wagen.
Bosbeer, ik ben erg voor out-of-the-box-bier. Toch denk ik dat het geen goed idee is om te brouwen met Haribo snoep. De reden is dat je bier waarschijnlijk niet naar Haribo snoep gaat smaken maar naar bier met een rare bijsmaak. Mocht je toch dmv chemische toevoeging je smaak willen veranderen dan zou ik beginnen met het toevoegen van smaakstoffen aan bestaand bier. Kijken wat je lekker vindt. Tip: bij de toko bv amazing oriental kun je heel veel verschillende smaakstoffen kopen voor een habbekrats.

Oscar

Citaat van: Bosbeer op 06-05-2020  21:23 uIk ben zelf enorm verslaafd aan de kikkersnoepjes van haribo. Ik zag op de verpakking dat deze van zichzelf 57% suiker bevatten. Zou het mogelijk zijn om deze op te lossen in vloeistof en toe te voegen aan het bier?

Natuurlijik. Een Haribo tripel... Ik zou ze meekoken !!!    :brouwen:

Oscar

Citaat van: wernerthefox op 06-05-2020  22:18 uDe reden is dat je bier waarschijnlijk niet naar Haribo snoep gaat smaken maar naar bier met een rare bijsmaak.

Ik denk wel dat het gaat smaken naar Haribo snoep!  :brouwen: :brouwen:  Gewoon proberen, dan weet je het... :brouwen:

Bosbeer

Citaat van: Oscar op 06-05-2020  22:33 uNatuurlijik. Een Haribo tripel... Ik zou ze meekoken !!!   :brouwen:

Dat klinkt goed. Laat ik hier nou net een nog een 5 liter brouwpakket voor een tripel hebben liggen van mijn verjaardag. Heb je tips over de hoeveel die ik er tijdens het koken bij kan doen zodat ik qua verhouding in suikers en smaak goed uitkom. Mocht het niet smaken, dan vind ik het alsnog een leuk experiment om eens te proberen. Niet geschoten is altijd mis.

joenedu

Rigters heeft een quadrupel met apenkoppen gebrouwen, niet geproefd maar het schijnt echt naar apenkoppen te smaken... dus ik denk dat het wel mogelijk is om met Haribo kikkers te brouwen.

beermenke

Citaat van: Oscar op 06-05-2020  22:35 uIk denk wel dat het gaat smaken naar Haribo snoep !!
Als je hun reclamespotje bekijkt hebben ze volgens mij al zelf dit bier geproefd. 😂😂

Niels B.

Gewoon doen! Het suiker zal oplossen en vergist worden. De kleur en smaakstoffen zullen misschien door de gist omgezet worden in iets anders. Ik denk niet dat je opeens een groen bier zal krijgen, tenzij je natuurlijk heel veel kikkers gaat toevoegen.

Jukkie


Bosbeer

Citaat van: Jukkie op 07-05-2020  11:59 uHarobier

Hahahaha hier moest ik hardop om lachen. Goede naam voor het brouwsel :groots:.

Bosbeer

Tijdens de laatste 10 minuten van het koken moet ik 150 gram suiker toevoegen. Volgens de voedingswaarden bevatten 100 gram kikkers 53 gram suiker. Een snoepje weegt gemiddeld 7 gram waardoor ik uitkom op 3,71 gram suiker per snoepje. Ik zou dan de suiker die tijdens het koken wordt toegevoegd deels willen vervangen door de snoepjes. Is er iemand die een idee heeft hoe veel gram ik het beste kan toevoegen of hoe ik dat kan uitzoeken? Ik dacht zelf aan het oplossen van 1 snoepje op een halve liter water en kijken hoe sterk dat smaakt en daarmee gaan spelen voor de verhouding en dat vervolgens keer 10 voor 5 liter brouwsel. Of hebben jullie andere tips/ideeën?

Niels B.

1 op 1 suiker vervangen door kikkers. Dus, 300 gram kikkers. (ongeveer hè)

Smaak voor vergisting kan je verwaarlozen, de gist gaat super veel doen met die kikker!

Gorak

Leuk idee, gewoon doen. Eventueel kun je ze ook toevoegen in de navergisting als koudkikker.

Wat ik me wel afvraag is wat de gelatine gaat doen tijdens het brouwen. Ik weet dat gelatine gebruikt kan worden om het bier te klaren, maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan. Iemand hier ervaring mee?

Gerb

Ik heb vorig jaar een IPA met Raketijsjes gemaakt. Hier zitten ook wat verdikkingsmiddelen in, maar daar was niets van te merken.  De invloed van de ijsjes, of in jouw geval de snoepjes, is vrij beperkt.

Ambibenderix

Ik heb het zelf meer voor die blauwe smurfjes, maar los daarvan, wanneer zou je dat best toevoegen?

Esterenbrouw

Laatste 10 minuten.

Kikkers mag je niet langer koken!!!

Bosbeer

Even kort samengevat uit de reacties:

Met een suikerwaarde van 3,71 g per kikker heb ik (150 g / 3,71 g =) 40,5 kikker totaal nodig voor 5 liter bier. Die voeg ik toe tijdens de laatste 10 minuten koken.

Mochten ze niet helemaal oplossen is het dan verstandig om deze er uit te filteren of juist de restanten mee te doen in de vergistingsemmer? Daarna laten uitgisten en op de fles doen.
Voor de bottelsuiker staat 7 gram per liter. Per flesje van 0,33 is dat dan 2,33 g. Mocht de smaak er niet aan zitten dan denk ik erover om een halve kikker per flesje toe te voegen. Zou het kwaad kunnen om die er gewoon in te stoppen of kan ik die ook beter even in zijn totaliteit oplossen in water en dan toevoegen aan het brouwsel voor bottelen?

Ik verwacht hier volgende week mee te beginnen. Ik zal updates plaatsen hier op het forum over de voortgang van het bier. Leuk dat jullie allemaal meedenken en helpen.

Niels B.

Als je de kikkers ook wilt gebruiken als bottelsuiker, zou ik ze eerst apart oplossen, en dan je bier op die oplossing hevelen. Mochten er stukken overblijven zal dit waarschijnlijk sowieso in je kookketel blijven.
Bij het afgieten van je bottelsuikeroplossing zou ik eventuele vaste delen proberen te scheiden.

seed7

Met al die gelatine krijg je misschien wel een helder bier ;)

Eiwit rust?

Ingo

Bosbeer

Ik heb net getest met 4 kikkers in een halve liter water. Het loste perfect op en kleurde licht groen. De smaak was warm een beetje vies, maar afgekoeld erg lekker en gaf de nasmaak van de kikkers. Ik heb er goede hoop in dat het wat kan worden. Volgende week hoop ik de start te kunnen maken.

Ambibenderix


Gorak

Citaat van: Bosbeer op 07-05-2020  18:08 uDe smaak was warm een beetje vies, maar afgekoeld erg lekker en gaf de nasmaak van de kikkers.

Citaat van: Bosbeer op 07-05-2020  15:55 uMocht de smaak er niet aan zitten dan denk ik erover om een halve kikker per flesje toe te voegen.

Zowel met en zonder context zijn dit geweldige quotes  :groots:

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Silky

Citaat van: Esterenbrouw op 07-05-2020  15:28 uLaatste 10 minuten.
Kikkers mag je niet langer koken!!!

Rare jongens die Nederlanders 😂

Koen S

Citaat van: Silky op 08-05-2020  13:33 uRare jongens die Nederlanders 😂
Ja, Belgen zouden beertjes gebruiken.  ;D

Haagse Wouter

Weinig mensen weten dat de geheime toevoeging aan Tripel Karmeliet niet koriander of kardemom is maar Haribo Goldbären is.

Alexander_H

Zou het ook met van die psychedelische Mexicaanse kikkers kunnen? In plaats van er aan te likken cold-steepen of zo?  >:D

Gorak

Eventueel kun je een beetje spirulina toevoegen als groene kleurstof. Als er dan een witte schuimkraag op komt heb je een soort omgekeerde vloeibare haribo kikker  ;D


Clapton

Citaat van: Bosbeer op 07-05-2020  15:55 u40,5 kikker totaal nodig voor 5 liter bier.

Zo wreed, die halve kikker  :-[
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Leuk experiment!

Oscar

Je kunt zelfs zwemmen in dat spul.... ;D ;D ;D


Jacques

Citaat van: Gerb op 07-05-2020  13:09 uIk heb vorig jaar een IPA met Raketijsjes gemaakt. Hier zitten ook wat verdikkingsmiddelen in, maar daar was niets van te merken.  De invloed van de ijsjes, of in jouw geval de snoepjes, is vrij beperkt.

Ik heb nu een aantal keren gebrouwen met marmelade. Van de gelatine merk je niet veel. Wel heb je wat meer uitvlokking van eiwitten.

Rinus

Ben benieuwd hoe dit experiment afloopt, ik houd wel van dit soort experimenten.
Ik bottel altijd met klontjes suiker van ca 2 gram, echter passen die niet goed door de hals en moet ik dus altijd ze er doorheen "rammen" niet fijn voor mijn vingers / handen. Wie heeft nog een andere tip dan de kikkers?

Je zal van dit bier in ieder geval wel goed opkikkeren !   :biersmile:

Rob.Erto

Leuk experiment, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Bosbeer

Ik ben gisteren begonnen met brouwen van de kikkertripel. Bij de laatste 10 minuten koken heb ik de 280 gram Haribo kikkers toegevoegd die binnen een minuut volledig zijn opgelost in het bier. Het bier kreeg er een bruinere kleur van en rook extreem naar de snoepjes  :D. Het begin SG zit op 1082 dus dat ziet er goed uit. Na ongeveer 10 uur begon de gisting met hevig bubbelen. Toen ik bij de emmer kwam was er zelf water uit het waterslot gesprongen. Gelukkig zat er geen schuim of bier in het waterslot en was het alsnog bijna voor de helft gevuld. Nu bubbelt het lekker door zonder dat er nog water uit komt. Ben erg benieuwd hoe het is als het is uitgegist.

tdp

Heb vorig jaar in Valkenburg een IPA gekocht, met de toevoeging van rode winegums. Kon je goed proeven, al vond ik het vooral chemisch overkomen.

Bosbeer

Ik heb gisteren voor het eerst het SG gemeten. Dat kwam uit op 1020. Als die morgen nog gelijk is, ga ik het op de fles doen. Er zat helaas geen duidelijke smaak van de snoepjes aan het bier. Daarom wil ik de bottelsuiker ook vervangen door snoepjes opgelost in water. Hebben jullie ervaring met het vervangen van bottelsuiker door andere ingrediënten die suiker afgeven en hoe dat het beste te doen?

Kiekeboe

Citaat van: Bosbeer op 18-05-2020  21:42 uEr zat helaas geen duidelijke smaak van de snoepjes aan het bier. Daarom wil ik de bottelsuiker ook vervangen door snoepjes opgelost in water. Hebben jullie ervaring met het vervangen van bottelsuiker door andere ingrediënten die suiker afgeven en hoe dat het beste te doen?

De vergisting in het gistvat is hetzelfde proces als de hergisting op fles. Het enige verschil is dat bij de hergisting op fles het koolzuurgas niet meer kan ontsnappen. Dus als je de smaak van Haribo kikkers nu niet meer herkent in het bier, dan zal dat ook niet lukken als je Haribo kikkers gebruikt als bottelsuiker.

De enige manier waarop je eventueel de smaak van Haribo kikkers in je bier kan houden is om de flesjes na hergisting terug te openen er opgeloste Haribo kikkers aan toe te voegen, daarna de flesjes opnieuw sluiten, daarna de flesjes pasteuriseren door de afgesloten flesjes onder te dompelen in water op 70°C -dan wordt de gist uitgeschakeld en worden de laatst toegevoegde kikkers niet meer vergist, maar blijven ze -hopelijk- hun originele smaak afgeven aan het uiteindelijke bier.

Het kan echter ook zijn dat er dan een oxidatiesmaak zal overheersen of de prik verdwenen is uit je bier, want het heropenen van flesjes na hergisting is natuurlijk ongebruikelijk in het brouwerswereldje. Het pasteuriseren zelf kan ook voor smaakveranderingen zorgen.

Laatste oplossing: Je kan het bier laten zoals het is en de Haribo kikkers serveren in een kommetje (zoals nootjes, kaas of chips) naast het bier. 

wernerthefox

Dank voor het delen van deze brouwervaring. Het was vermakelijk. Nogmaals de suggestie om eens te gaan shoppen bij de Toko, de Aziatsche keuken is heel divers als het gaat om smaak en kleurstoffen, zowel natuurlijk als kunstmatig.

joenedu

Even een blikje in het vergistingsvat?  ;D

Jeroen76

Citaat van: joenedu op 19-05-2020  11:10 uEven een blikje in het vergistingsvat?  ;D

Geweldig! Hahahaha

Jammer dat ie niet groen is

Gr. Jeroen

Rinus

In het verlengde van dit topic en mijn moeite om suikerklontjes door de hals van de fles te proppen inspireert dit mij wel...

Stel dat ik ipv suikerklontjes van ca 2 gram per flesje (gelijk aan 6 gram per liter) cola flesjes wil gebruiken...
Mij lijkt het suiker, zuurtje en gelatine een geen verkeerde combi bij een tripel.
Hoeveel cola flesjes zou ik moeten toevoegen om voldoende her gisting op gang te brengen t.o.v. de 6 gram / Liter? Die cola flesjes krijg ik gemakkelijk door de hals van de fles en de suikers en gelatine zullen positief bijdragen...
Volgens mij is het 60% suiker dus zal ik ca 4 gram cola flesjes moeten toevoegen?! (afgerond naar boven).

Leuk om volgende keer het experiment eens te wagen, wie weet wat ik ga ontdekken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.