Gebruik van een hevelpijpje

Gestart door brewt, 06-05-2020 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Hallo allemaal, ik heb een vraag mbt. het gebruiken van een hevel filter voor het afvullen van flesjes.
Ik gebruik geen fles voor overhevelen na de hoofdvergisting. De vergisting duurt zo'n 2,5 tot 3 weken op een enkel gist vat.
Ik heb een vulpijpje wat ik normaal gesproken op het kraantje van mijn gist vat zet. Hiermee vul ik de flesjes af.
Het valt me echter op dat ik erg veel bezinksel in mijn flesjes heb. Ik dacht dat het misschien minder zou worden door een hevel als deze te gebruiken: https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-mini om van boven af de flesjes te vullen.

Doen jullie dit ook op deze manier? Of hebben jullie een andere suggestie?

snowmansion

Zo'n automatische hevel met daaraan gekoppeld je hevelpijpje werkt prima inderdaad. Hevelpijpje in het flesje zetten en dan langzaam vullen, flesje beetje schuin zetten als hij bijna vol zit waarna je vervolgens het hevelpijpje in de hals drukt voor het laatste zetje bier.

Snelbier

Beste manier om gist kwijt te raken is toch vlak voor bottelen overhevelen naar schoon vat, en daar suiker oplossen.
Als je uit gistvat bottelt zal veel gist opdwarrelen en is je flessen komen, zoals je hebt gemerkt.

brewt

Bedankt voor de adviezen.
Zou zo een hevelfilter met droesemkap toegevoegde waarde hebben tijdens het overhevelen naar het schone bottelvat?

Ik verplaats het vat vaak voordat ik ga bottelen, zou dit oorzaak kunnen zijn van veel bezinksel in het flesje? Zou het beter zijn om over te hevelen van uit de gist kast en dit bottel vat te verplaatsen?

Rob.Erto

Zoals gezegd, overhevelen naar bottelemmer voor het bottelen. Overhevelen met een droesemkap heeft geen zin, de gist gaat daarin gewoon mee. Je zult altijd een beetje jongbier verliezen. Voordeel is dat de grote koek in je gistvat achterblijft.

Jaap W

Door het verplaatsen van je gistvat krijg je dus beweging in je bier waardoor de gist rond kan gaan dwarrelen en er dus extra droesem in je flesjes kan komen.
Als je het gistvat toch moet verplaatsen doe het dan heel rustig.
 Dan met een hevel MET droesemkapje het bier overhevelen vanuit je gistvat in een ander vat. Ook hierbij niet te veel bewegingen van het gistvat en ook niet van de hevel, want als je die heen en weer beweegt, dwarrelt het gist ook weer op en krijg je dat dus in je bottelvat. In het bottelvat alvast je suiker/water oplossing doen en dan vermengt het zich vanzelf met het bier dat vanuit je gistvat heel rustig in je bottelvat loopt. Daarna misschien nog even heeeeeeel rustig doorroeren zodat het bier en de suikeroplossing zeker goed zijn gemengd en vullen maar.
 suc6.  :brouwen: :biersmile: :proost:

tdp

Ik bottel met een dergelijke hevel, met een bottelpijpje op de slang geschoven. Heb wel een bottelemmer maar dit gaat veel sneller voor mij en scheelt weer een handeling. Ik geef per flesje een borrellepeltje suiker, voor de meeste bieren die ik brouw is dat afdoende (zo'n 4,5 to 5 gram per liter).



Ik zet het vat iets schuin, waardoor ik nagenoeg alles kan bottelen:

brewt

Citaat van: Jaap W op 06-05-2020  12:59 uDoor het verplaatsen van je gistvat krijg je dus beweging in je bier waardoor de gist rond kan gaan dwarrelen en er dus extra droesem in je flesjes kan komen.
Als je het gistvat toch moet verplaatsen doe het dan heel rustig.
 Dan met een hevel MET droesemkapje het bier overhevelen vanuit je gistvat in een ander vat. Ook hierbij niet te veel bewegingen van het gistvat en ook niet van de hevel, want als je die heen en weer beweegt, dwarrelt het gist ook weer op en krijg je dat dus in je bottelvat. In het bottelvat alvast je suiker/water oplossing doen en dan vermengt het zich vanzelf met het bier dat vanuit je gistvat heel rustig in je bottelvat loopt. Daarna misschien nog even heeeeeeel rustig doorroeren zodat het bier en de suikeroplossing zeker goed zijn gemengd en vullen maar.
 suc6.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Bedankt voor de duidelijke adviezen Jaap!

Citaat van: tdp op 06-05-2020  13:05 uIk bottel met een dergelijke hevel, met een bottelpijpje op de slang geschoven. Heb wel een bottelemmer maar dit gaat veel sneller voor mij en scheelt weer een handeling. Ik geef per flesje een borrellepeltje suiker, voor de meeste bieren die ik brouw is dat afdoende (zo'n 4,5 to 5 gram per liter).

Bedankt voor je advies! Klopt het dat je de suiker dan niet kookt voordat je bottelt?

tdp

Klopt, gaat gewoon kristal- of rietsuiker in, rechtstreeks uit de suikerpot ;)

brewt

Citaat van: tdp op 06-05-2020  13:23 uKlopt, gaat gewoon kristal- of rietsuiker in, rechtstreeks uit de suikerpot ;)

Bedankt!

Silky

Citaat van: Rob.Erto op 06-05-2020  12:59 uZoals gezegd, overhevelen naar bottelemmer voor het bottelen. Overhevelen met een droesemkap heeft geen zin, de gist gaat daarin gewoon mee. Je zult altijd een beetje jongbier verliezen. Voordeel is dat de grote koek in je gistvat achterblijft.

Sorry, maar dit is niet mijn ervaring...
Het droesemkapje zet zich in de bezonken gist zodat je hevelt boven dit niveau. Als je het vergistingsvat voorzichtig transporteert voor deze handeling dan krijg je slechts een minimum aan gist en ander bezinksel in je bottelemmer...

brewt

Citaat van: Silky op 06-05-2020  16:05 uSorry, maar dit is niet mijn ervaring...
Het droesemkapje zet zich in de bezonken gist zodat je hevelt boven dit niveau. Als je het vergistingsvat voorzichtig transporteert voor deze handeling dan krijg je slechts een minimum aan gist en ander bezinksel in je bottelemmer...

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ben benieuwd of meer mensen dezelfde ervaring hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: brewt op 06-05-2020  11:46 uhttps://www.braumarkt.com/automatische-hevel-mini om van boven af de flesjes te vullen.

Doen jullie dit ook op deze manier? Of hebben jullie een andere suggestie?
Ja dat pijpje nooit proberen te ontsmetten met alcohol want dan springen binnen een paar minuten de scheuren in het plastic en valt het ding helemaal uit elkaar. snap niet dat ze dat ding niet van een wat beter materiaal hebben gemaakt wat je wel kunt desinfecteren met alcohol.

trebvuister

Als beginner denk ik aan het volgende:

Als gistvat en bottelvat beiden een kraantje hebben, kun je het bottelvat dan niet vullen door deze lager te zetten en de beiden kraantjes te koppelen met een slang?

Zwaartekracht doet het werk en kraanopening zit toch boven gistkoek

Kiekeboe

Mijn (laatst gebezigde) werkmethode:

- Geduld alvorens te gaan bottelen. Het mag drie weken duren, ook al is de hoofdvergisting na enkele dagen al afgelopen en geeft het waterslot geen kik meer.
- Alvorens te gaan overhevelen naar een bottelvat, het gistvat gedurende enkele dagen op koelkasttemperatuur brengen (2 a 3°C). Dan slaat de nog actieve gist (verder) neer in het gistvat.
- Bij overhevelen van gistvat naar bottelvat altijd een hevel met droesemkop gebruiken. Bij het aanzuigen de hevel met droesemkop 10 cm boven de bodem houden en als het hevelen op gang komt, de hevel zachtjes tot aan de bodem drukken. Dan vermijd je dat de bezonken gist gaat 'opwolken'.
- Het gedesinfecteerde bottelvat eerst voorzien van de nodige bottelsuiker (1 deel suiker opgelost in 2 delen kokend water). Als de suikersiroop te dik is zinkt die naar de bodem en is de bottelsuiker slecht verdeeld in de flesjes. Na hevelen naar een bottelvat ook voorzichtig roeren met een steriele roerspaan.
- Dan bottelen met hevel of kraantje met afvulpijpje naar de flesjes. Je mag het bottelvat (in tegenstelling tot het gistvat) schuin houden om er zeker van te zijn dat je de laatste druppel bier mee hebt.

Daarbij:
- Dat er een beetje actieve gist meekomt in het flesje is niet erg, eerder noodzakelijk om de hergisting op fles mogelijk te maken.
- De hoeveelheid bezinksel in het flesje is niet enkel afhankelijk van deze (of gene) werkwijze, maar ook van het soort gist dat je gebruikt. Er zijn nu eenmaal gisten die meer sediment veroorzaken dan andere gisten.

brewt

Citaat van: Kiekeboe op 06-05-2020  18:09 u- Alvorens te gaan overhevelen naar een bottelvat, het gistvat gedurende enkele dagen op koelkasttemperatuur brengen (2 a 3°C). Dan slaat de nog actieve gist (verder) neer in het gistvat.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Heeft dit naar beneden brengen van de temperatuur invloed op de hergisting op de fles? Moet er bijvoorbeeld nog extra gist aan de flesjes toegevoegd worden?

Citaat van: trebvuister op 06-05-2020  17:56 uAls beginner denk ik aan het volgende:

Als gistvat en bottelvat beiden een kraantje hebben, kun je het bottelvat dan niet vullen door deze lager te zetten en de beiden kraantjes te koppelen met een slang?

Zwaartekracht doet het werk en kraanopening zit toch boven gistkoek

Ik denk inderdaad dat dit een goede stap is. Tijdens het lezen van de reacties ben ik er achter gekomen dat door het verplaatsen van het vat, vanaf de zolder twee trappen naar beneden, wellicht gezorgd heeft voor extra bezinksel! Volgende keer laat ik het vat staan en hevel ik het over waar die nu staat!

Kiekeboe

Citaat van: brewt op 06-05-2020  18:21 uBedankt voor de uitgebreide reactie!
Heeft dit naar beneden brengen van de temperatuur invloed op de hergisting op de fles? Moet er bijvoorbeeld nog extra gist aan de flesjes toegevoegd worden?

In zoverre mijn inzichten reiken, schakel je gist niet uit door het bier af te koelen, maar wordt deze gist minder actief en bezinkt die. Bij het opnieuw warmer zetten (na bottelen) wordt de overgebleven gist opnieuw actief. Ik heb nog nooit bottelgist toegevoegd, en ook nog nooit problemen gehad met hergisting op fles.


brewt

Citaat van: Kiekeboe op 06-05-2020  18:35 uIn zoverre mijn inzichten reiken, schakel je gist niet uit door het bier af te koelen, maar wordt deze gist minder actief en bezinkt die. Bij het opnieuw warmer zetten (na bottelen) wordt de overgebleven gist opnieuw actief. Ik heb nog nooit bottelgist toegevoegd, en ook nog nooit problemen gehad met hergisting op fles.

Super, bedankt voor het advies!!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.