SMaSH Double IPA (El Dorado)

Gestart door squaadgras, 04-05-2020 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

squaadgras

Hey!

Hoe vaker ik brouw, hoe meer ik denk dat ik eigenlijk ben begonnen met 'te ingewikkelde' recepten; grote variatie in één moutstort (of hop), veelal a.d.h.v. commerciele bieren. Altijd mooi bier geworden; maar daardoor eigenlijk nooit de ingredienten echt leren kennen. Dus dit keer eens -back to basic-: 1 mout- en hopsoort. Ik wil de nadruk iets meer op de hoppen leggen en daarom voor een Double IPA gegaan. Suikerstort voor doordrinkbaarheid (maar twijfel!). Wellicht iets meer whirlpoolhop, en minder koudhop? Iemand tips/tricks of opmerkingen?

 
Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20006
Naam receptSMaSH DIPA El Dorado
Brouwdatum20-05-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume19,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,50 lWater uit Den Haag
11,00 gCaSO4
2,00 mlMelkzuur
2,00 gNaCl
9,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
168 mg/l8 mg/l96 mg/l72 mg/l114 mg/l347 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC90,9 %
0,50 kgKandijsuiker (wit) in brokkenSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
64,0 °C1 min.90 min.4,1 l/kg
75,0 °C11 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gEl Doradobellen14,8%15 min.45,2 IBU
100,0 gEl Doradobellen14,8%whirlpool0,0 IBU
150,0 gEl Doradobellen14,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22 gr.American West Coast Ale (BRY-97)bovengist


Jacques

Vervang de dure witte kandijsuiker in goedkope kristalsuiker. Dat is dezelfde suiker. Het enige verschil is de grootte van de suikerkristallen.

Gorak

Lijkt me een prima recept. 45 IBU is niet erg hoog voor een DIPA, dus wellicht kan je de eerste hopgift 5-10 minuten eerder doen om uit te komen op 60-70 IBU.

Ik heb zelf niet de beste ervaring met El Dorado (2017 van Braumarkt). Deze gaf minder smaak en aroma dan ik verwachtte, maar dat kan ook aan mijn brouwkunsten liggen. Het restje hiervan gaat vandaag als dryhop in mijn IPA.

Wanneer je hem hebt gebrouwen hoor ik graag hoe het bier smaakt :)

Broeky

Zeker een leuk recept lijkt me. En ook ik zou de hop wat eerder toevoegen om het IBU wat te verhogen. Mag met dit begin SG wel vind ik.

squaadgras

Dank allen. Recept aangepast a.d.h.v. de opmerkingen, zie hieronder. Goede tip Jacques, zal ik volgende keer meenemen.

Aanpassingen:

  • N.a.v. discussie brouwautomaat dunner maischen (5,3 l/kg), minder spoelen.
  • IBU omhoog naar 64.
  • Koudhopschema naar DDH: na 3 dagen hoofdvergisting 75gr. voor 4 dagen, op dag 7 eruit en opnieuw 75gr. erin voor 4 dagen.
  • Waterprofiel ietwat aangepast naar 1:1 Cl/SO4. Minder gips. Meer melkzuur (pH 5.4).


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20006
Naam receptSMaSH DDH DIPA El Dorado
Brouwdatum16-05-2020
BierstijlDouble IPA
Volume17,5 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)64 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,50 lWater uit Den Haag
2,50 gCaSO4
4,00 mlMelkzuur
2,00 gNaCl
3,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
65 mg/l8 mg/l88 mg/l70 mg/l102 mg/l102 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC90,9 %
0,50 kgKandijsuiker (wit) in brokkenSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 1 - Infusie64,0 °C0 min.90 min.5,3 l/kg
Stap 2 - Directe verwarming75,0 °C11 min.5 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gEl Doradobellen14,8%60 min.36,4 IBU
30,0 gEl Doradobellen14,8%15 min.27,1 IBU
100,0 gEl Doradobellen14,8%whirlpool0,0 IBU
75,0 gEl Doradobellen14,8%koudhop (dag 3, voor 4 dagen)0,0 IBU
75,0 gEl Doradobellen14,8%koudhop (dag 7, voor 4 dagen)0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22 gramAmerican West Coast Ale (BRY-97)bovengist


Jos Duurland

Persoonlijk zou ik 15 min langer koken. Bitterheid uit hop bereikt dan zo'n beetje de hoogste waarde. En verder brouwse :biersmile:

squaadgras

Bedankt Jos, aangepast :biersmile:. Ga mijn best doen!

Jacques

Citaat van: Jos Duurland op 10-05-2020  12:16 uPersoonlijk zou ik 15 min langer koken. Bitterheid uit hop bereikt dan zo'n beetje de hoogste waarde. En verder brouwse :biersmile:

60 minuten is een beetje mijn standaard kooktijd. De winst van meer bitterheid door een kwartier langer te koken is marginaal. Bij zware en donkere bieren kook ik langer. Ik kijk dus meer naar de bierstijl dan naar de bitterefficiëntie.

MO

Ik zou geen suiker gebruiken in een DIPA. Een DIPA moet knallen in hop maar dat is alleen maar drinkbaar met een mooie moutige "backbone." Suiker eruit en de hop naar 60 of 70 IBU en brouwen maar.

MO

Oh ja en waar heb je de El Dorado gekocht? Ik kon hem nergens vinden, mooie hop!

Snelbier

HIER verkrijgbaar..https://www.brouwmaatje.nl/hopsoorten/1219-el-dorado-bloem-2016-100gr-129alpha-5420069830595.html.
Mijn favoriete  'brouwmaatje' is niét de goedkoopste, maar heeft gewoon altijd alles LEVERBAAR.
Onbeschaamde reclame voor dit mini-bedrijf, en hulde hoe hij/zij/hullie met Corona omgaan.
Brouwze, Snelbier

Martijn0172

Citaat van: MO op 10-05-2020  19:41 uOh ja en waar heb je de El Dorado gekocht? Ik kon hem nergens vinden, mooie hop!

Ik heb laatst een kg El Dorado 2019 gekocht bij Pinta.it

https://www.pinta.it/it/search?search=dorado

Was binnen een week in huis

Jos Duurland

Citaat van: Jacques op 10-05-2020  16:17 u60 minuten is een beetje mijn standaard kooktijd. De winst van meer bitterheid door een kwartier langer te koken is marginaal. Bij zware en donkere bieren kook ik langer. Ik kijk dus meer naar de bierstijl dan naar de bitterefficiëntie.

Jacques, squaadgras had de kooktijd op 45 minuten staan. 15 minuten extra brengt hem dus op 60 minuten. Hij heeft het aangepast in zijn recept zodat het voor jou (en allen daarna) niet meer zichtbaar was. Het bier moet een Double IPA worden, dus de bitterheid lijkt me echt wel van belang.

Jacques

Citaat van: Jos Duurland op 11-05-2020  10:32 uJacques, squaadgras had de kooktijd op 45 minuten staan. 15 minuten extra brengt hem dus op 60 minuten. Hij heeft het aangepast in zijn recept zodat het voor jou (en allen daarna) niet meer zichtbaar was. Het bier moet een Double IPA worden, dus de bitterheid lijkt me echt wel van belang.

Je kunt dit eenvoudig compenseren door wat meer hop te gebruiken. Krijg je ook meer hoparoma en dat is waar het om gaat bij een IPA...

Tall Guy

En heb je hem al geproefd?
Zo ja wat vond je ervan?

Wil zelf ook single hop Ipa's gaan maken om de basis inderdaad te kunnen proeven en begrijpen.
En nog een vraag heb je nog wat met de vergistingstemperatuur gedaan?
Op 1 temperatuur of op meerdere? Zoals eerste paar dagen 18 en dan naar 21 graden bijvoorbeeld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.