Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist toevoegen bij bottelen  (gelezen 1694 keer)

Offline Piet_v

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Gist toevoegen bij bottelen
« Gepost op: 31-03-2006 17:35 u »
Hallo allemaal.

Tot nu toe heb ik nooit nieuwe gist toegevoegd bij het bottelen.

Nu heb ik evenwel zo'n 25 liter bier - wegens verbouwingswerken - al te lang laten staan in lagering.

Hoeveel gist denken jullie dat ik moet toevoegen?

Piet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Gist toevoegen bij bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2006 21:48 u »
Vraagje: is het bier zo helder als een Heineken (bekend van de oude slogan heerlijk helder Heineken)? Zolang het  jongbier nog iets troebel is, dan zweeft er nog gist in (wat een slechte zin!).

Mijn advies: helemaal helder, voeg 5-10 g droge gist toe en bottel.

Mijn advies; nog iets troebel, gewoon bottelen zonder gist toevoegen

Advies 3: bij het hevelen naar het bottelvat kun je ook wat gist meehevelen en ben je van al je problemen af

Nog een vraagje: welke gist heb je gebruikt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2006 22:33 u »
Als het bier langer dan vier weken in lagering heeft gestaan en het waterslot al een aantal dagen niet meer geblubt heeft raad ik aan gedroogde gist toe te voegen die je zo'n 15 minuten voor de toevoeging hebt geactiveerd in een kleine hoeveelheid lauw water.

De gist die onder in het vat ligt is afgewerkt en in een slechte conditie. Voordat deze gist weer voldoende getraind is om de klus van de hergisting te klaren ben je weer wat verder. Hoe langer de gist in ruste geweest is hoelanger het zal duren voordat de gist weer voldoende geactiveerd is.

Ik raad je aan wat minder gedroogde gist te gebruiken dan Martin aangeeft. Naar mijn idee is 2 gram voor 25 liter bier ruim voldoende.

Offline Piet_v

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2006 15:12 u »
Bedankt voor het advies.

Het bier is helemaal helder en ook volledig plat. Het heeft waarschijnlijk in ruimte gestaan waar tot temperatuur
boven de 30c is gestookt, dus beter de originele gist sowieso niet gebruiken.

Heb wel eens geproefd, en smaak is nog OK.

Piet.

Tags: