Gist toevoegen bij bottelen

Gestart door Piet_v, 31-03-2006 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet_v

Hallo allemaal.

Tot nu toe heb ik nooit nieuwe gist toegevoegd bij het bottelen.

Nu heb ik evenwel zo'n 25 liter bier - wegens verbouwingswerken - al te lang laten staan in lagering.

Hoeveel gist denken jullie dat ik moet toevoegen?

Piet.

MO

Vraagje: is het bier zo helder als een Heineken (bekend van de oude slogan heerlijk helder Heineken)? Zolang het  jongbier nog iets troebel is, dan zweeft er nog gist in (wat een slechte zin!).

Mijn advies: helemaal helder, voeg 5-10 g droge gist toe en bottel.

Mijn advies; nog iets troebel, gewoon bottelen zonder gist toevoegen

Advies 3: bij het hevelen naar het bottelvat kun je ook wat gist meehevelen en ben je van al je problemen af

Nog een vraagje: welke gist heb je gebruikt?

Jacques

Als het bier langer dan vier weken in lagering heeft gestaan en het waterslot al een aantal dagen niet meer geblubt heeft raad ik aan gedroogde gist toe te voegen die je zo'n 15 minuten voor de toevoeging hebt geactiveerd in een kleine hoeveelheid lauw water.

De gist die onder in het vat ligt is afgewerkt en in een slechte conditie. Voordat deze gist weer voldoende getraind is om de klus van de hergisting te klaren ben je weer wat verder. Hoe langer de gist in ruste geweest is hoelanger het zal duren voordat de gist weer voldoende geactiveerd is.

Ik raad je aan wat minder gedroogde gist te gebruiken dan Martin aangeeft. Naar mijn idee is 2 gram voor 25 liter bier ruim voldoende.

Piet_v

Bedankt voor het advies.

Het bier is helemaal helder en ook volledig plat. Het heeft waarschijnlijk in ruimte gestaan waar tot temperatuur
boven de 30°c is gestookt, dus beter de originele gist sowieso niet gebruiken.

Heb wel eens geproefd, en smaak is nog OK.

Piet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.