Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vulhoogte 750 ml flessen  (gelezen 1025 keer)

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vulhoogte 750 ml flessen
« Gepost op: 03-05-2020 17:04 u »
Heren,

Voor mijn volgende bier (Mexican cervela) heb ik bij Brouwland deze mooie 750 ml flessen gekocht. Nu is eigenlijk mijn vraag; tot hoever kan ik deze veilig afvullen zonder explosiegevaar? Ik zou ze het liefst vullen tot het bovenste (waar de fles “recht” wordt) groene streepje maar wellicht is het veiliger om de onderste te nemen?

Hoor erg graag jullie advies hierover :-)

Grote groet en nog een fijne zondag!
Bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beun

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Vulhoogte 750ml flessen
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2020 17:20 u »
Als het bier goed is uitvergist en stabiel is en geen toevoeging van koudhop zou het sowieso geen probleem moeten zijn.

Als deze flessen net zo sterk zijn als de gewone bruine 75 cl flessen zou ik ze altijd tot het bovenste streepje durven vullen.
Deze kunnen heel wat hebben.

Offline Snelbier

• Senior lid
Re: Vulhoogte 750ml flessen
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2020 17:33 u »
Kort door de bocht: zo hoog mogelijk vullen, met enkele cm kopruimte.  Er moet BIER in de fles, géén lucht (=oxidatie).
Meer kopruimte (minder bier) geeft meer buffer tegen overdruk, maar vanwege buffer-effect ook een hardere/langere klap als het fout gaat.
Beugelsluiting is wat dat betreft een uitkomst, blijkt vaak te ontluchten bij overdruk voordat de fles klapt.
Ooit een halfgevulde champagnefles gezien of gekocht?  Ik zou ze laten staan.
VOLprakken die fles.  Proost, Snelbier

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
Re: Vulhoogte 750 ml flessen
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2020 17:22 u »
Exploderen? Ik heb nog nooit exploderende flessen gehad. Gewoon goed laten uitgisten en meten... Ik zou met vullen 2 a 3 cm van de bovenzijde vullen. Als je met een vulpijpje werkt hoef je daar niet over na te denken, je stopt gewoon net voordat de fles overstroomt en het volume van het vulpijpje bepaald de kopruimte in de fles. Werkt bij de 0.25 cl, 0.33 cl en 0.75 cl.  :biersmile:

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-05-2020 09:52 u »
Bedankt voor deze reacties allemaal. Dat stelt mij gerust :-) Ik ben bijna zover dat ik ze kan gaan vullen!

Online André de Laat

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-05-2020 13:03 u »
Waarom heb je voor doorzichtige flessen gekozen? Okay, in de winkels zit Cerveza ook in die doorzichtige flessen, maar ik neem aan dat je ook andere bieren gaat brouwen, toch?

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18-05-2020 14:22 u »
André, precies daarom. Ik brouw ook andere biertjes, daar heb ik ook andere flessen voor. Zo duur waren die flessen nou ook weer niet en er hoeft ook niet altijd bier in. Het zijn ook mooie water flessen of sap of iets.. Komt wel goed met die dingen :-)

Tags: