Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Experiment: heel seizoen de waterbehoefte van hopplant in kaart brengen  (gelezen 2205 keer)

Offline RuudB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
Op verzoek (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40982.msg621151.html#msg621151)
in dit topic een heel groeiseizoen mijn bevindingen m.b.t. de waterbehoefte van 1 van mijn hopplanten.

Dit seizoen wil ik de waterbehoefte van 1 van mijn hopplanten in kaart brengen om inzicht te krijgen wanneer de plant hoeveel water nodig heeft. Wanneer moet ik water geven en hoeveel. Doel is om niet te vaak en te veel te geven om onnodig watergebruik en uitspoelen van meststoffen te voorkomen.

Het tweede doel is om met deze inzichten het irrigatiesysteem te verbeteren. Tijdens de voorgaande jaren heb ik d.m.v. een Raspberry Pi de planten water gegeven tijdens vakantie’s. Dit was een simpel systeem met een pomp in een waterbak en een sproeikop boven de plantenbak dat elke ochtend een bepaalde tijdsduur en dus vaste hoeveelheid water gaf.

De plant die ik ga gebruiken voor het experiment is een volwassen Chinook die in een 100 liter plantenbak staat. Grondsoort is potgrond met grove vermiculiet, dit is zelfgemaakte Makkelijke Moestuingrond.

https://www.makkelijkemoestuin.nl/wiki/systeem-makkelijke-moestuin/aan-de-slag/makkelijke-moestuin-mix

Half maart heb ik de plant volledig ontdaan van uitgelopen scheuten en oud hout, nu zijn de scheuten 40 – 50 cm en er zullen binnenkort 4 getraind gaan worden. De plant staat het grootste deel van de dag in de schaduw.

Ik ga dit draadje periodiek bijwerken met de werkwijze en bevindingen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RuudB

• Vol lid
Het beste apparaat om bodemvochtigheid te meten is een tensiometer. Dit is een buis met keramische punt die je in de aarde steekt. De buis vul je met water en je sluit ‘m af met een manometer die vacuum meet. Als de grond opdroogt wordt water uit de buis gezogen waardoor de manometer een hogere waarde weergeeft. Als de grond nat wordt, wordt er weer water terug de buis in gezogen en daalt de waarde. Op deze manier meet je hoeveel moeite planten moeten doen om nog water aan de grond te onttrekken.

Half april heb ik een tensiometer gekocht en getest:

Natte grond (voelt nat aan aan de hand): 30 mbar
Halfdroge grond (samengeknepen bolletje valt niet uit elkaar): 60 – 70 mbar
Drogere grond (samengeknepen bolletje valt wel uit elkaar), grond zichtbaar lichter van kleur: 150 - 180 mbar
Hele droge grond (aarde volledig grijs): 250 mbar

Telers gebruiken tensiometers om het moment en lengte van irrigatie (dus hoeveel water ze geven) te bepalen. Daarvoor worden meerdere tensiometers om verschillende dieptes gebruikt. De meter halverwege de diepte van het wortelstelsel van het gewas bepaalt wanneer er geirrigeert moet worden, de meter onderin het wortelstelsel geeft aan wanneer er genoeg is geirrigeerd. Doorgaan betekent verlies aan water naar diepere grond en uitspoelen van voedingsstoffen.

Mijn tensiometer steekt tot halverwege de pot. Aan de hand van de test wil ik water geven als de tensiometer onder de 100 mbar komt.

Offline RuudB

• Vol lid
Containercapaciteit: geeft aan hoeveel water grond kan vasthouden. Dit kan je testen door volledig gedroogde grond (eventueel in de magnetron of oven) te verzadigen en uit te laten lekken. Dit is afhankelijk van de grondsoort. Theoretisch zou het zo moeten zijn dat bij een bepaalde tensiometerwaarde (mijn grens is 100 mbar) er nog een bepaalde hoeveelheid vocht in de plantenbak zit en er nog een bepaalde (elke keer dezelfde) hoeveelheid water bij kan totdat de containercapaciteit is bereikt. Theoretisch zou ik dan als ik bij 100 mbar water geef, altijd dezelfde hoeveelheid water moeten geven, dit wil ik in de praktijk gaan uitzoeken: hoeveel water geef ik per keer zonder dat er water uitlekt?

Offline RuudB

• Vol lid
Ik houd vanaf eind april een logboek bij waarin ik dagelijks vastleg:

Tensiometer
Hoeveel water ik geef
Hoeveel neerslag er valt
Hoeveel water door neerslag in de bak terecht komt (berekend)
Gemiddelde dagtemperatuur; hoeveel invloed heeft dit op de waterconsumptie van de plant?

Aan het einde van het seizoen hoop ik een beeld te hebben wanneer hoeveel water gebruikt wordt en wat voor invloed de temperatuur daarop heeft. De gemiddelde dagtemperatuur wordt elke 5 minuten gemeten met door Raspberry Pi (bash script via cronjob en opgeslagen in een RRD), daar komt elke dag een gemiddelde temperatuur over de laatste 24 uur uit.

https://oss.oetiker.ch/rrdtool/

Offline RuudB

• Vol lid
Uiteindelijk wil ik de Raspberry Pi automatisch water gaan laten geven. Hiervoor moet deze de vochtigheid meten en daarvoor heb ik een aantal Chirp sensoren besteld.

https://wemakethings.net/chirp/

Als ze geleverd zijn ga ik 1 sensor halverwege (vlakbij de tensiometer) en 1 sensor onderin de plantenbak installeren en de Raspberry Pi periodiek laten meten en loggen naar een database (RRD). De uitgelezen waarden (een nikszeggend getal) moet ik naast de tensiometer een betekenis gaan geven: nat, halfdroog, droog.

Daarna wil ik starten met automatisch irrigeren d.m.v. een script dat het volgende doet:
1) meet de waarde van de sensor
2) beslis of water geven nodig is afhankelijk van gemeten waarde
3) zo ja: zet pomp aan voor x seconden; in deze tijd moet zoveel water gegeven worden dat de containercapaciteit vol is, maar niet overvol.

Afhankelijk hoe vaak de planten water nodig hebben in de grote groeispurt in juli en augustus zal dit script mogelijk meermalen per dag moeten draaien.

Offline RuudB

• Vol lid
Update:

Eind april en begin mei is er wat neerslag gevallen, dit heeft ongeveer 2,5 liter water opgeleverd. De tensiometer stond deze dagen op -18 mbar, de grond was volledig verzadigd. Daarna is de tensiometer langzaam gaan zakken met 2-3 mbar per dag tot 20 mei op -42 mbar. De gemiddelde dagtemperatuur in deze periode was 11,8 graden.

Vanaf 20 mei is de tensiometer 7-9 mbar per dag gaan zakken tot vandaag -78 mbar bereikt was. Er was 5 liter water nodig om de 100 liter potgrond weer zo nat te krijgen dat er net geen water uit de pot liep. Tensiometer staat nu op -20 mbar. De gemiddelde dagtemperatuur in deze periode was 15,8 graden.

Bevindingen tot nu toe:
1) Tot nu toe was de weinige neerslag genoeg voor de kleine planten, vanaf nu niet meer (de plant is nu 210 - 250 cm hoog)
2) Er is 5 liter water nodig om 100 liter potgrond aan te vullen
3) Voorgaande jaren heb ik veel te vroeg en veel te veel water gegeven
4) De plant staat er nu mooier bij dan voorgaande jaren

BTW: de plant staat op een schaduwrijke plek, verdampt niet veel door direct zonlicht.

Het project met de soil sensoren heeft vertraging opgelopen, de Alie sensoren werken niet. Ik ben nu in afwachting van sensoren uit de fabriek van de uitvinder.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Goed bezig Ruud, volg het met interesse!

Offline RuudB

• Vol lid
Update:

De hopplant is inmiddels aan de top van de klimdraad van ongeveer 5,5 meter. Vanaf volgende week worden de dagen alweer korter en gaat de plant over van de groeifase in de lengte naar het groeien van de zijscheuten. Er zitten al een aantal zijscheuten aan van 30-50 cm.

De afgelopen 3 weken was de vraag naar water 1,6 tot 2 liter per dag. Dit lijkt samen te hangen met de temperatuur. Ik geef nu om de 4-5 dagen 6-8 liter water. De tensiometer heb ik 1 keer laten dalen tot -175 mbar, verder ging hij niet.

De ervaring met de tensiometer laat zien dat de conditie van de bovenste laag grond niks zegt over de conditie dieper in de pot, ik heb gezien dat de bovenste laag nog nat kan zijn als de tensiometer vertelt dat de ondergrond (te) droog werd. Maar anders om is ook gebeurd.

Vergeleken met voorgaande jaren is de plant dit jaar eerder aan de top, zijn de zijscheuten meer en langer en is het blad mooier. Behalve dat ik dit jaar minder water geef heb ik ook eerder bemest (omdat ik ergens las dat de (biologische) mestkorrels pas na 1 maand meststoffen af geven).

De chirp soil moisture sensors (ik heb deze versie gekocht in combinatie met de Raspberry Pi: https://www.tindie.com/products/miceuz/i2c-soil-moisture-sensor/) werken redelijk. Ik heb een sensor in een waterdichte buis net zo diep als de tensiometer in de pot gestoken. Het meetbereik (een op zichzelf nikszeggend getal) is niet heel groot maar goed genoeg om software te laten beslissen of er water gegeven moet worden. Ik noteer de waarden parallel met die van de tensiometer.

Offline JanPieter

• Junior lid
  • **
  • Lees al even mee, pas begonnen met brouwen
Leuk topic, ik was het nog niet eerder tegengekomen. Deze ga ik met belangstelling volgen :-)

Offline RuudB

• Vol lid
Update: vanaf 20 juni drinkt de Chinook 5 liter per dag. De plant is overgegaan van het groeien in de lengte naar het groeien van de zijscheuten. Helaas is er ook een rupsenplaag over de plant heen gegaan, ik heb de plant naar beneden gehaald en bespoten (met water-zeep-knoflook-tabasco-spiritus oplossing) en daar hebben sommige zijscheuten beschadigingen aan over gehouden (knakken en afgebroken kopjes). Ook heb ik met de hand nog zo'n 50 rupsen verwijderd.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Experiment: heel seizoen de waterbehoefte van hopplant in kaart brengen
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2020 11:45 u »
Update: vanaf 20 juni drinkt de Chinook 5 liter per dag. De plant is overgegaan van het groeien in de lengte naar het groeien van de zijscheuten. Helaas is er ook een rupsenplaag over de plant heen gegaan, ik heb de plant naar beneden gehaald en bespoten (met water-zeep-knoflook-tabasco-spiritus oplossing) en daar hebben sommige zijscheuten beschadigingen aan over gehouden (knakken en afgebroken kopjes). Ook heb ik met de hand nog zo'n 50 rupsen verwijderd.

Hopboeren 'scheren' de zijtakken expres om ze dubbel te laten uitlopen.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2020 20:50 u »
Hopboeren 'scheren' de zijtakken expres om ze dubbel te laten uitlopen.

Dan is er dus nog ho(o)p....

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-07-2020 10:25 u »
Update: na de warme dagen eind juni is het weer wat  kouder, regent het regelmatig en is de vraag naar water weer verminderd. De vraag verloopt vrij grillig, maar als ik deze over langere perioden (per 2 weken) uitmiddel kom ik tot nu toe op de volgende cijfers:

- Laatste week mei begint de vraag met 0,7 liter per dag
- 1e helft juni loopt de vraag op naar 2 liter per dag
- 2e helft juni loopt de vraag op naar 3,7 liter per dag met uitschieters naar 5 liter per dag, deze 2 weken waren heel grillig
- 1e week van juli is de vraag weer terug naar 2 liter per dag

De reden van de pieken naar 5 liter per dag kunnen komen door de warme dagen die we gehad hebben, dan is het weer dus van grote invloed. Ik had op dat moment echter ook een grote rupsenplaag, ik weet niet wat zo'n plaag doet qua watervraag.

Het doel van dit experiment was om een irrigatiesysteem te bouwen voor (met name) tijdens de vakantie. Ik denk dat het dagelijks geven van een vaste hoeveelheid water niet volstaat en ga toch aan de hand van de metingen met de chirp-sensoren aan de slag. Vanaf vandaag draait elke ochtend een python script die het volgende doet:

1) grondvochtigheid meten
2) geen, 5 liter of 10 liter water geven
3) mailtje sturen als er water is gegeven en hoeveel

Ook wordt de bodemvochtigheid elk uur gemeten en gelogt in een database, elke ochtend krijg ik een mailtje met een grafiek van de laatste 4 dagen.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 08-07-2020 22:05 u »
Update: na de warme dagen eind juni is het weer wat  kouder, regent het regelmatig en is de vraag naar water weer verminderd. De vraag verloopt vrij grillig, maar als ik deze over langere perioden (per 2 weken) uitmiddel kom ik tot nu toe op de volgende cijfers:

- 2e helft juni loopt de vraag op naar 3,7 liter per dag met uitschieters naar 5 liter per dag, deze 2 weken waren heel grillig
- 1e week van juli is de vraag weer terug naar 2 liter per dag

De reden van de pieken naar 5 liter per dag kunnen komen door de warme dagen die we gehad hebben, dan is het weer dus van grote invloed. Ik had op dat moment echter ook een grote rupsenplaag, ik weet niet wat zo'n plaag doet qua watervraag.

Het doel van dit experiment was om een irrigatiesysteem te bouwen voor (met name) tijdens de vakantie. Ik denk dat het dagelijks geven van een vaste hoeveelheid water niet volstaat en ga toch aan de hand van de metingen met de chirp-sensoren aan de slag. Vanaf vandaag draait elke ochtend een python script die het volgende doet:

1) grondvochtigheid meten
2) geen, 5 liter of 10 liter water geven
3) mailtje sturen als er water is gegeven en hoeveel

Ook wordt de bodemvochtigheid elk uur gemeten en gelogt in een database, elke ochtend krijg ik een mailtje met een grafiek van de laatste 4 dagen.

Dank je, heel mooi plantkundig experiment voor ons hobbytelers en brouwers. Mijn hop staat in volle grond, maar ik heb bij de droge, warme dagen voor de zekerheid en geruststelling ook water gegeven.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2020 09:18 u »
Update. Het irrigatiesysteem werkt prima. De vraag naar water valt me in de afgelopen weken mee, maar we hebben niet langdurig heel warm weer gehad. De watervraag tot nu toe:

- in juli is de vraag weer terug naar 2 liter per dag, vraag naar water is regelmatig en stabiel

Mijn andere plant (Opal) staat in een kleine bak van 65 liter ipv 100 liter, deze plant staat in de ochtend volledig in de zon. Deze plant heeft de watergift van de ochtend vaak al halverwege de dag verbruikt, daarom krijgt deze plant in de middag normaals water als dat nodig is (via irrigatiesysteem).  Opal vraagt meer water (gemiddeld 3 liter per dag) dan de Chinook die grotendeels in de schaduw staat.

Ik was een paar weken geleden bij Hoppekruyt in Poperinge en daar vertelden ze me dat ze pas sinds 3 jaar actief irrigeren. Tot 3 jaar geleden groeide de hop in die regio dmv grondwater, maar door droogte is dat te ver gezakt en kunnen de planten daar niet meer bij.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-09-2020 11:11 u »
Laatste update:

Tijdens mijn 3-weekse vakantie hebben we elke week ander weer gehad, ik ging weg in een hittegolf en kwam terug in een week met dagelijks flinke regenbuien met storm en onweer. De planten hebben regelmatig water gehad van het irrigatiesysteem, maar ik twijfel of de waarden van de sensoren kloppen met de werkelijkheid. De Chinook van dit experiment heeft erg weinig gehad, Opal heel veel. Dit verschil is mogelijk te verklaren doordat Chinook volledig in de schaduw staat en Opal de halve dag in de zon.

De resultaten van de Chinook testplant:
- in juli is de vraag weer terug naar 2 liter per dag, vraag naar water is regelmatig en stabiel
- in augustus is de vraag ongeveer 2-3 liter per dag (afhankelijk van het weer)
- vanaf begin september is de vraag nihiel, de regenval is schijnbaar genoeg.

De Opal die tijdens de hittegolf dagelijks tot 14:30 uur in de volle zon stond heeft als uitschieter in een hittegolfweek echter 50 liter water gehad. Het meeste dronk de plant in de ochtend, de grond in de kleine plantenkuip was regelmatig rond 14 uur kurkdroog terwijl de plant om 8 uur nog liters water had gehad.

Conclusie (voor hop in plantenbakken):
1) Volgroeide hopplanten in de volle zon vragen aanzienlijk meer water dan planten in de schaduw. Dit verschil is dusdanig afhankelijk van het weer dat je niet af kan met (automatisch) geven van een X aantal liters per dag.
2) Een irrigatiesysteem met betrouwbare soil moisture sensors is geen overbodige luxe.
3) Voor planten in de volle zon is de containercapaciteit van een 65 liter plantenkuip niet genoeg om de plant een etmaal van water te voorzien.

Volgend jaar ga ik met andere sensoren aan de gang, de twijfelachtige Chirps worden vervangen voor tensiometers. Voor technische details:

https://www.semanticscholar.org/paper/A-low-cost-electronic-tensiometer-system-for-of-Thalheimer/bd0a03abc9f47ae8450e827e0db1a0067d07c835

Einde expiriment.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #16 Gepost op: 10-09-2020 12:33 u »
Ruud,

Ik weet zo niet wat ik er 'moet', maar ik vind het prachtig

Ingo

Offline Woeka

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • ... whatever
« Reactie #17 Gepost op: 10-09-2020 18:06 u »
Leuk om over je experiment te lezen.

Het zou kunnen dat je het al weet maar misschien is bijgaande info interessant voor je. Zoeken op "zuigspanning" levert veel info op.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #18 Gepost op: 10-09-2020 18:55 u »
Ik heb een Chinook hopplant gekregen. Zit in pot.
Ik wil hem in grote kuip planten. Is ca 1 cm dik en 10 cm boven de grond. Hieraan zitten n 5 tal scheuten van 50 cm lengte. Moet ik over n maand alles wegknippen en t stammetje laten staan en in het voorjaar 1 goede scheut laten doorgroeien? Graag advies en alvast bedankt.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #19 Gepost op: 10-09-2020 19:28 u »

3) Voor planten in de volle zon is de containercapaciteit van een 65 liter plantenkuip niet genoeg om de plant een etmaal van water te voorzien.
Leuk experiment!
Mijn Challenger staat in een 50 liter pot in de felle zon op het zuiden.
Krijgt iedere dag flink water tot het er onderin de bak weer uitkomt. Alleen als het regent sla ik wel eens een dag over. Mijn opbrengst is ieder jaar ongeveer 1,5 kg tot 2,0 kg droog.
Dit is al jaren de opbrengst. Dus in mijn geval werkt een 50 liter bak.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2020 14:18 u »
Het zou kunnen dat je het al weet maar misschien is bijgaande info interessant voor je. Zoeken op "zuigspanning" levert veel info op.

Dank voor dit document. Zuigspanning ben ik mee bekend, ik gebruik in de testplant een tensiometer. Gevoeligheid voor watertekort in verschillende ontwikkelingsstadia was ik nog niet mee bekend.

Ik heb een Chinook hopplant gekregen. Zit in pot. Ik wil hem in grote kuip planten. Is ca 1 cm dik en 10 cm boven de grond. Hieraan zitten n 5 tal scheuten van 50 cm lengte. Moet ik over n maand alles wegknippen en t stammetje laten staan en in het voorjaar 1 goede scheut laten doorgroeien? Graag advies en alvast bedankt.

Ik zou niks doen, alle scheuten zullen komende winter afsterven, dan kan je ze afknippen. Het gaat om een jonge plant dus die zou ik volgend jaar eerst in een grote kuip zetten en alle scheuten laten groeien. Volgend jaar moet eerst het wortelstelsel groeien, het jaar daarna kan je scheuten selecteren om door te laten groeien.

Leuk experiment!
Mijn Challenger staat in een 50 liter pot in de felle zon op het zuiden.
Krijgt iedere dag flink water tot het er onderin de bak weer uitkomt. Alleen als het regent sla ik wel eens een dag over. Mijn opbrengst is ieder jaar ongeveer 1,5 kg tot 2,0 kg droog.
Dit is al jaren de opbrengst. Dus in mijn geval werkt een 50 liter bak.

Een 50 liter bak kan prima, maar wat mij tegen viel was dat de hoeveelheid water die een kleine kuip kan vasthouden (de containercapaciteit) op de warmste dagen te weinig (klein) is.
Omdat jij ervaring hebt met hop in kuipen; wat doe jij met bemesten (waarmee, wanneer en hoeveel)...??? En hoeveel water gaf jij dagelijks tijdens de hittegolf?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #21 Gepost op: 11-09-2020 15:22 u »

Een 50 liter bak kan prima, maar wat mij tegen viel was dat de hoeveelheid water die een kleine kuip kan vasthouden (de containercapaciteit) op de warmste dagen te weinig (klein) is.
Omdat jij ervaring hebt met hop in kuipen; wat doe jij met bemesten (waarmee, wanneer en hoeveel)...??? En hoeveel water gaf jij dagelijks tijdens de hittegolf?
Ik geef drie maal per jaar stikstof mest en tijdens de hittegolf ook 1 maal per dag water. Klopt wel dat de aarde wat droger is tijdens de hitte.

Tags: