IPA recept levert zwaar blond bier op

Gestart door keescornelisse, 03-05-2020 09:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

keescornelisse

Ik ben vrij recent gestart met het brouwen van bier, inmiddels hebben we 5x gebrouwen met tot nu toe geslaagde bieren. Maar ik wil wat meer grip op het resultaat krijgen, daarom ook een vraag aan jullie. We hebben ong. een maand geleden een poging gedaan om een zware IPA te brouwen, in de richting van de 8%. Dat alcoholpercentage hebben we gehaald, maar qua smaak gaat het richting een La Chouffe terwijl we een IPA bier voor ogen hadden. Ik heb het e.a. uitgezocht in BrouwHulp, maar ik zie niet wat we "fout" hebben gedaan. We hebben 50 gram Cascade hop toegevoegd in een hopzakje aan de gistemmer. Dus vanaf de start van het vergistingsproces. Dat hebben we 10 dagen laten zitten. Na 10 dagen zat er echt een IPA smaak aan het bier. Daarna hebben we gebotteld. Maar nu, 2 weken later, zit er geen IPA smaak meer aan het bier.

Hoe kan dat? Er zag dat er hier veel ervaring op dit forum is, ik ben benieuwd of iemand van jullie me dit kan uitleggen :-)!


Esterenbrouw

Deze "koudhop" toevoegen tijdens het vergistingsproces is fout.
Dit moet je doen tijdens het lageren, dus als het bier uitgegist is.

Tijdens de vergisting verdwijnen de geurstoffen en aroma's met de koolzuur uit het bier.

Gewoon een nieuwe poging wagen en even hier zoeken op "koudhoppen".

En er komen na deze reactie nog wel meer adviezen (meestal).

Stefan013

Welke gist heb je gebruikt?

Post je recept eens.

keescornelisse

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA
Brouwdatum11-04-2020
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume26,8 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)64 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25 lWater
14 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,76 kgPilsmoutWeyermann3 EBC42,4 %
3,76 kgPale moutWeyermann6 EBC42,4 %
1,34 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,3 l/kg
63,0 °C5 min.10 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
38,1 gBrewers Goldpellets8,0%90 min.34,0 IBU
38,1 gBrewers Goldpellets8,0%40 min.25,8 IBU
67,1 gSaazpellets3,4%5 min.4,2 IBU
0,0 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist


keescornelisse

@Esterenbrouw
Wat adviseer jij qua lageren, dus op welke temperatuur en hoe lang? We hebben een temperatuurkast tot onze beschikking, dus "alles" kan.

Ps. het is uiteindelijk een heerlijk bier geworden, fruitige smaak, maar bij lange na geen IPA.

Jaakke

Volgens mij moet je om te beginnen de Kristalsuiker weg laten uit je recept.

Kijk eens bij bewezen recepten naar bijvoorbeeld de prijswinnende IPA van Martijn en pas je mout stort wat aan.

Koudhop voeg ik aan het einde van de hoofdgisting toe, voor 3 tot 5 dagen.

Esterenbrouw

Ik koel als de nagisting voorbij is het wort af naar 4º en ca. 4 dagen koudhop erin.

Esterenbrouw

Kees, en de gist hoort ook niet bij een IPA.
Zoek maar eens bij Bewezen Recepten zoals Jaakke zegt.

En misschien lid worden van een hobbybrouwvereniging.
Op de beginpagina staat een link naar bijna alle Nederlandse clubs voor amateur-bierbrouwers.

keescornelisse

Het was ook niet direct de bedoeling om een typische IPA te maken, maar meer iets in de richting van Chouffe Houblon (we hoeven geen exacte kloon). Daarom hebben we ook de 3522 als gist gekozen. En met diezelfde reden hebben we ook een flinke suikerstort gedaan om het alcoholpercentage in die richting te krijgen. Ik denk dat we het juiste antwoord inmiddels hebben gekregen met het antwoord van Esterenbrouw, door de koudhop pas in de lagerfase toe te voegen. We gaan dat in ieder geval proberen binnenkort. Hartelijk dank voor de hulp en de reacties!

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 03-05-2020  09:47 uDeze "koudhop" toevoegen tijdens het vergistingsproces is fout.
Dit moet je doen tijdens het lageren, dus als het bier uitgegist is.

Tijdens de vergisting verdwijnen de geurstoffen en aroma's met de koolzuur uit het bier.

Gewoon een nieuwe poging wagen en even hier zoeken op "koudhoppen".

En er komen na deze reactie nog wel meer adviezen (meestal).

De nieuwste inzichten zijn dat je het beste meerdere koudhopgiften kunt geven voor een optimaal effect.

bierfan

Hop eind koken is veel belangrijker dan het vaak genoemde/overgewaardeerde koudhoppen. Smaak is belangrijker dan aroma toch?

Jacques

Citaat van: bierfan op 03-05-2020  18:33 uHop eind koken is veel belangrijker dan het vaak genoemde/overgewaardeerde koudhoppen. Smaak is belangrijker dan aroma toch?

Daar ben ik het niet mee eens. Voor een intense hopsmaak/ -aroma zijn zowel late hopgiften als koudhoppen van belang. Het is niet voor niets dat ik op zoek ben naar methoden om te kunnen koudhoppen zonder last te krijgen van hop creep...

bierfan

Mijn ervaring is dat je met veel hop, zonder koudhop een goede ipa kan brouwen.
Dus veel hop begin koken, veel hop halverwege, en veel hop eind koken. Als je dat doet is koudhop niet nodig. (Mijn mening)
Niet bang zijn voor de zogenaamde hoge ibu's. Die proef je niet terug.

Meningen verschillen, maar op deze manier brouw ik mijn ipa's.

Jacques

Citaat van: bierfan op 03-05-2020  21:58 uDus veel hop begin koken, veel hop halverwege, en veel hop eind koken. Als je dat doet is koudhop niet nodig. (Mijn mening)

Dat doe ik ook allemaal, alleen gaat er bij mij nog eens koudhop bij voor nog meer hoparoma.   :brouwen: :proost:

Haagse Wouter

Overigens, nog een notitie qua koudhop voor de topicstarter.
50 gram op 25 liter is voor een IPA aan de lichte kant, zeker wanneer je bloemen gebruikt en geen pellets. Voor bloemen met je sowieso al meer toevoegen, en qua koudhop geven pellets een veel hogere extractie.

Ik zou qua koudhop voor een IPA beginnen bij 4 g/L. Je hebt mensen die doorgaan tot 10 g/L. Jacques, volgens mij stond er een artikel hierover in Brauwelt? Tot hoeveel koudhop merkbaar was nog qua smaak?

Citaat van: bierfan op 03-05-2020  21:58 uMijn ervaring is dat je met veel hop, zonder koudhop een goede ipa kan brouwen.
Dus veel hop begin koken, veel hop halverwege, en veel hop eind koken. Als je dat doet is koudhop niet nodig. (Mijn mening)
Niet bang zijn voor de zogenaamde hoge ibu's. Die proef je niet terug.

Meningen verschillen, maar op deze manier brouw ik mijn ipa's.

Ja zeker weten. Maar koudhop geeft wel degelijk en bepaalde en andere smaak aan het bier dan toevoegen tijdens de kook!

Voor mij lag het er vooral aan hoeveel geld ik had haha. Koudhoppen was nogal duur als student, nu maakt het me minder uit  ;D.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 04-05-2020  15:22 uIk zou qua koudhop voor een IPA beginnen bij 4 g/L. Je hebt mensen die doorgaan tot 10 g/L. Jacques, volgens mij stond er een artikel hierover in Brauwelt? Tot hoeveel koudhop merkbaar was nog qua smaak?

Tot 7 g per liter. Daarboven is verspilling...  ;D

keescornelisse

Oke, handige tips, rond die 7 g/l moet dus voldoende zijn. We leren elke brouwsessie nog, maar we drinken het lesgeld ook gewoon op. Volgende poging gaan we in ieder geval nog een keer proberen om een goede IPA te brouwen.

Haagse Wouter

Citaat van: keescornelisse op 04-05-2020  19:13 uOke, handige tips, rond die 7 g/l moet dus voldoende zijn. We leren elke brouwsessie nog, maar we drinken het lesgeld ook gewoon op. Volgende poging gaan we in ieder geval nog een keer proberen om een goede IPA te brouwen.

Saaz zal trouwens niet snel de typische IPA smaak geven, ook niet in grote hoeveelheden.
De keren dat ik in grote hoeveelheden nobele hopsoorten als aromahop heb gebruikt vond ik het nooit typisch "IPA".

Maar kijk anders even in de bewezen recepten naar wat winnende IPA recepten hoe ze het doen.

Tevens hier een receptje die ik goed vond werken. Is niet voor een 8% IPA, maar om een ideetje te geven voor de hop.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWeer een eachte IPA
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume25,0
Begin SG1,053 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,4%
Alcoholgehalte5,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,70 kgPale Ale moutDingemans7 EBC95,0 %
0,30 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascade Newpellets5,1%20 min.4,5 IBU
20,0 gCitrapellets11,5%20 min.10,2 IBU
30,0 gCitrapellets11,5%10 min.9,1 IBU
30,0 gCascade Newpellets5,1%10 min.4,0 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%10 min.6,9 IBU
100,0 gCitrapellets11,5%koudhop0,0 IBU
100,0 gCascade Newpellets5,1%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoepellets13,1%koudhop0,0 IBU
30,0 gCascade Newpellets5,1%0 min.3,4 IBU
30,0 gCitrapellets11,5%0 min.7,6 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%0 min.5,8 IBU

Gist
[row]
HoeveelheidNaamType
US Pale Ale ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting23,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Start nagisting02-04-2018
Temp. nagisting23,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


keescornelisse

Om nog een laatste update te geven op dit topic. Het bier zit inmiddels ruim een maand op de fles (voor wat er nog over is ;-)). De smaak van het bier was 2 weken na het bottelen eigenlijk geen IPA te noemen. Maar inmiddels is die smaak bijgetrokken en proef en ruik je nu veel duidelijker de kenmerken van een IPA bier. We hebben veel lovende reacties gehad, ook van niet-IPA-fans. Het is dus een geslaagd recept, hoewel we zijn afgeweken van de gebaande wegen. Bedankt iedereen voor de feedback!

BenjaminVlissingen

Citaat van: Jacques op 04-05-2020  17:24 uTot 7 g per liter. Daarboven is verspilling...  ;D

Is dat dan 7 gram per liter per soort hop, of in totaal?

Jacques

Citaat van: BenjaminVlissingen op 22-05-2020  13:12 uIs dat dan 7 gram per liter per soort hop, of in totaal?
In totaal.

wernerthefox

Denk dat de gist ook wel belangrijk is. Voor IPA wordt US05 vaak gebruikt. En inderdaad veel Amerikaanse hoppen zoals in het recept van Wouter. Fijn dat je bier goed smaakt maar kan me moeilijk voorstellen dat het een IPA is geworden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.