Overige > Bierproeven/Uitwisseling proefervaringen

Botersmaak, diacetyl of wat anders...

<< < (3/4) > >>

hobbybob:

--- Citaat van: Jacques op 21-05-2020  17:33 u ---Bewaar maar eens een aantal willekeurige bieren gedurende een jaar of 5. En dan niet alleen quadrupels maar ook een pilsener, k÷lsch en IPA.

--- Einde van citaat ---

Alleen donkere en zwaar alcoholische bieren kunnen goed bewaard worden

- pils? Tja heeft geen nut
 - Ipa? Zelfde reden je verliest het hoparoma waarvoor het gemaakt is.

Zojuist een vlierbessen witbier gehad 14 maand over datum en nog steeds prima.

Komt natuurlijk weer jouw "argument" dat ik niet kan proeven... Tja

Jacques:

--- Citaat van: hobbybob op 22-05-2020  20:29 u ---Zojuist een vlierbessen witbier gehad 14 maand over datum en nog steeds prima.

--- Einde van citaat ---

Witbier wil vaak goed bewaren, net als andere wat zure bieren. Maar ik heb ook wel oude witbieren gehad die door het verouderen er echt niet beter op waren geworden.

Bieren die op een aangename manier verouderen zijn echt uitzonderingen. Sommige bierliefhebbers zweren bij oud bier. Ik niet, de oxidatiesmaak staat mij tegen. Vers (een aantal maanden oud) is bijna altijd beter... Ligt ook aan de zwaarte van het bier. Zwaarder bieren (Belgische bierstijlen) hebben wat meer tijd nodig. Deze bieren ontlenen hun smaakprofiel aan gistingsnevenproducten.
Bier met een moutig of hop karakter verouderen slecht.

seed7:

--- Citaat van: Jacques op 22-05-2020  22:34 u ---de oxidatiesmaak staat mij tegen.

--- Einde van citaat ---

Welke? Er zijn er een heel aantal, niet allemaal even negatief en sommigen worden als positief beschouwd. Oxidatie in welke stap van het proces? Maischen, koken, overhevelen etc. Korte termijn oxidatie vs. lange termijn?

Ben benieuwd naar de nuance.

Persoonlijk, ik hou wel van een beetje "Engelse" oxidatie, maar zeker niet van ouwe meuk.

Ingo

Jacques:

--- Citaat van: seed7 op 22-05-2020  22:51 u ---Welke? Er zijn er een heel aantal, niet allemaal even negatief en sommigen worden als positief beschouwd. Oxidatie in welke stap van het proces? Maischen, koken, overhevelen etc. Korte termijn oxidatie vs. lange termijn?

Ben benieuwd naar de nuance.

Persoonlijk, ik hou wel van een beetje "Engelse" oxidatie, maar zeker niet van ouwe meuk.

Ingo

--- Einde van citaat ---

Er zijn maar weinig oxidatiesmaken die mij kunnen bekoren. Echte verouderingssmaken in de vorm van papier, karton en leer zijn voor mij taboe. Dergelijke maken worden algemeen als smaakafwijkingen beschouwd. Ze zijn niet aangenaam.

seed7:

--- Citaat van: Jacques op 22-05-2020  22:59 u ---Er zijn maar weinig oxidatiesmaken die mij kunnen bekoren. Echte verouderingssmaken in de vorm van papier, karton en leer zijn voor mij taboe. Dergelijke maken worden algemeen als smaakafwijkingen beschouwd. Ze zijn niet aangenaam.

--- Einde van citaat ---

Die voor mij ook niet, sherry en port ook niet.

Met Engelse oxidatie bedoel ik meer het "vleugje zoet" dat als karamel ge´nterpreteerd wordt.

Ingo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie