iSpindel laat verkeerd SG zien in Brewfather?

Gestart door Jan de Graaff, 02-05-2020 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Hallo allemaal,

Ik heb een vrij specifieke vraag, namelijk over de iSpindel.

Ik heb er eentje kant en klaar gekocht. Ik heb de slede met de elektronica uit de petling gehaald om de batterij aan te sluiten, weer terug gedaan en opgeladen.
Ik wil 'm gaan gebruiken met Brewfather, dus heb ik hem gekoppeld. Dat ging goed en als ik hem neerlegde of op z'n kop zette gaf ie verschillende hoeken aan, dus dat leek te kloppen.

Om te testen of hij het ook goed zou doen in mijn BrewBucket op de plek waar ik 'm normaliter zet tijdens de vergisting, heb ik de BrewBucket gevuld met zeven liter warm water. Daarin heb ik 560 gram kristalsuiker opgelost. Dat zou, volgens Brewfather, een suikeroplossing met een SG van rond de 1,030 moeten opleveren. Dat klopte wel zo ongeveer volgens mijn refractormeter; het zat er een of twee tikjes onder.

Ik heb toen de iSpindel in de BrewBucket gedaan en in Brewfather het "recept" op 'Fermenting' gezet. Hieraan heb ik de iSpindel gekoppeld. Tot zover ging alles goed..

Bij aanvang gaf de iSpindel aan dat de oplossing 43,6ºC was. Dit kan heel goed kloppen, want het water was nog warm om de suiker makkelijker op te lossen. Echter, in Brewfather werd getoond dat het SG 1,066 was. Dit was natuurlijk veel te hoog, heel veel te hoog.
Na een uur heb ik er een liter koud water bijgevoegd (en geroerd), maar de SG ging niet naar beneden. De temperatuur maakte wel een sprongetje naar beneden.
Na nog eens twee uur heb ik twee liter koud water toegevoegd. De temperatuur maakte nog een sprongetje naar beneden maar de SG niet. Die staat nog steeds op 1,066 terwijl die inmiddels op rond de 5º Bx zou moeten zitten.

Omdat de temperatuur wel goed doorgegeven wordt (mooie, dalende lijn) weet ik dat de connectiviteit van de iSpindel prima is. Geen Wifi problemen dus en geen problemen om de Brewfather endpoint te bereiken.
Ik heb de iSpindel al ontkoppelt en weggegooid in Brewfather. Daarna verscheen ie weer opnieuw na een kwartier, maar weer met een goede temperatuur en een verkeerde SG (1,066).

Heeft een van jullie misschien ooit iets vergelijkbaars gehad? En heb je dit kunnen oplossen? (En hoe ;) )
Het is overigens geen Plato/SG probleem, volgens mij.

Alvast bedankt!!

Jaakke

Zuurstof in het water, er gaan luchtbelletjes kleven aan de iSpindel.

Probeer het eens met gekookt water.

hans100w

Dit staat er in de Brewfather docs:
Make sure your iSpindel reports gravity in Plato (it will be converted to SG) and temperature in Celcius. Add [SG] to the name of your iSpindel if you use SG based formula. If the gravity is displaying 1.004 in Brewfather you are using the wrong formula, use the fomula that reports in Plato or use the tag above.
Alleen zou in dit geval SG 1004 aangegeven worden, maar wellicht een tip.

Papamadejo

Goedemiddag Jan,

Geen idee of bij jou het probleem inmiddels is opgelost, maar het door jou omschreven probleem komt mij bekend voor.
Ook ik heb recent een ispindel aangeschaft.
Nadat ik de diverse tilt waarden had genoteerd bij de verschillende suikeroplossingen, was het zaak hiermee een 'polynominal' aan te maken voor de configuratie van de ispindel.
Ik denk dat ik in totaal wel 5 verschillende formules vanuit verschillende websites/formulieren heb gebruikt, voor ik de boel werkend heb gekregen.
Ook het toevoegen van [SG] aan de naam van de ispindel bracht geen oplossing.
Bij de eerste pogingen kreeg ik in het geheel geen SG grafiek zichtbaar in Brewfather, wel werd de temperatuur netjes getoond. Met een polynominal uit een ander excel sheet kreeg ik een formule die wel een grafiek maakte in Brewfather, maar steeds met dezelfde SG waarde, zoals ook door jou omschreven.

De formule zoals aangemaakt vanuit het excel sheet van github  (https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/Kalibrierung_en.xlsm) heeft mij uiteindelijk een werkende ispindel opgeleverd in Brewfather.

Volgens mij (als ik het goed gezien heb, dit viel mij pas op nadat ik de uiteindelijke werkend formule had toegepast) ontbrak bij het gebruik van de verkeerde formule ook de mogelijkheid om de configuratie van de grafiek aan te passen (Binnen de batch , devices, grafiek icoon)

het grafiek icoon werd slechts voor de helft getoond.
Pas nadat de uiteindelijke formule is toegepast is er ook de mogelijkheid om binnen configuratie van de grafiek, de temp/sg aan of uit te zetten. (standaard aan)

Groeten Marcel

Jan de Graaff

Dank je Marcel!
Mijn probleem is inderdaad nog niet opgelost en ik heb er een nieuwe firmware opgezet (via de interne webserver).
Maar, mijn probleem is primair dat de iSpindel steeds dezelfde hoek laat zien, of in ieder geval een hoek met een heel klein verschil. Ook als ik 'm 90º draai (bijv. van horizontaal naar verticaal).

Ik denk dat er iets mis is met de electronica, maar dat kan ik niet uitzoeken; zover rijkt mijn kennis niet.

BrewingByNumbers

Heb je de kalibratie uitgevoerd? Niet de metingen in suikerwater, maar die waarbij je de iSpindel helemaal vlak moet leggen en dan de 'calibrate' optie op de web pagina kiezen.

Hiermee wordt de offset van de accelerometers (en gyroscopen?) bepaald.

Jan de Graaff

Ja, dat heb ik. Dat zou een paar seconden moeten duren, maar na 30 minuten heb ik het maar afgebroken. Dit heb ik 4x geprobeerd en iedere keer mislukt. Een keer heb ik het, om te proberen, zo'n 8 uur laten gaan maar geen resultaat... :(

BrewingByNumbers

Hmm dat klinkt dan inderdaad alsof er een sensor niet goed werkt.

McMelloW

Opnieuw de firmware flashen met clear memory yes. Je maakt dan eerst het geheugen schoon.
Dan een horizontale caibratie opnieuw proberen.

Jan de Graaff

Citaat van: McMelloW op 07-06-2020  20:30 uOpnieuw de firmware flashen met clear memory yes. Je maakt dan eerst het geheugen schoon.
Dan een horizontale caibratie opnieuw proberen.
Dank voor de tip, dat ga ik proberen. Ik neem aan dat dat alleen via USB kan, toch? Niet via de ingebakken webserver?
On dat geval moet ik even een oude Windows laptop aan gaan zetten en wachten tot Windows is geüpdatet... Hij is al even niet meer aan geweest. Ik gebruik MacOS en dat heeft nogal wat haken en ogen om een iSpindel te flashen.. ondanks dat de 'i' in Spindel doet vermoeden dat het iets heeft met Apple ;)

Corneel

Je moet niet alleen een horizontale calibratie uitvoeren maar ook zorgen dat hij in gewoon water van rond de 20 graden een hoek van 25 graden maakt:

https://www.opensourcedistilling.com/ispindel-25-degree-calibration-in-pure-water/

Scorpionrose

Citaat van: Corneel op 08-06-2020  23:29 uJe moet niet alleen een horizontale calibratie uitvoeren maar ook zorgen dat hij in gewoon water van rond de 20 graden een hoek van 25 graden maakt:

https://www.opensourcedistilling.com/ispindel-25-degree-calibration-in-pure-water/

Waarom 25 graden?

Ik heb veel getest met ispindels en die 25 graden is een wassen neus

Scorpionrose

Citaat van: JanDeGraaff op 02-05-2020  21:55 uHallo allemaal,

Ik heb een vrij specifieke vraag, namelijk over de iSpindel.

Ik heb er eentje kant en klaar gekocht. Ik heb de slede met de elektronica uit de petling gehaald om de batterij aan te sluiten, weer terug gedaan en opgeladen.
Ik wil 'm gaan gebruiken met Brewfather, dus heb ik hem gekoppeld. Dat ging goed en als ik hem neerlegde of op z'n kop zette gaf ie verschillende hoeken aan, dus dat leek te kloppen.

Om te testen of hij het ook goed zou doen in mijn BrewBucket op de plek waar ik 'm normaliter zet tijdens de vergisting, heb ik de BrewBucket gevuld met zeven liter warm water. Daarin heb ik 560 gram kristalsuiker opgelost. Dat zou, volgens Brewfather, een suikeroplossing met een SG van rond de 1,030 moeten opleveren. Dat klopte wel zo ongeveer volgens mijn refractormeter; het zat er een of twee tikjes onder.

Ik heb toen de iSpindel in de BrewBucket gedaan en in Brewfather het "recept" op 'Fermenting' gezet. Hieraan heb ik de iSpindel gekoppeld. Tot zover ging alles goed..

Bij aanvang gaf de iSpindel aan dat de oplossing 43,6ºC was. Dit kan heel goed kloppen, want het water was nog warm om de suiker makkelijker op te lossen. Echter, in Brewfather werd getoond dat het SG 1,066 was. Dit was natuurlijk veel te hoog, heel veel te hoog.
Na een uur heb ik er een liter koud water bijgevoegd (en geroerd), maar de SG ging niet naar beneden. De temperatuur maakte wel een sprongetje naar beneden.
Na nog eens twee uur heb ik twee liter koud water toegevoegd. De temperatuur maakte nog een sprongetje naar beneden maar de SG niet. Die staat nog steeds op 1,066 terwijl die inmiddels op rond de 5º Bx zou moeten zitten.

Omdat de temperatuur wel goed doorgegeven wordt (mooie, dalende lijn) weet ik dat de connectiviteit van de iSpindel prima is. Geen Wifi problemen dus en geen problemen om de Brewfather endpoint te bereiken.
Ik heb de iSpindel al ontkoppelt en weggegooid in Brewfather. Daarna verscheen ie weer opnieuw na een kwartier, maar weer met een goede temperatuur en een verkeerde SG (1,066).

Heeft een van jullie misschien ooit iets vergelijkbaars gehad? En heb je dit kunnen oplossen? (En hoe ;) )
Het is overigens geen Plato/SG probleem, volgens mij.

Alvast bedankt!!

Hallo Jan,

Ik mail je mijn adres zodat je hem even terug kunt sturen.
Dit kan maar een klein dingetje zijn aangezien de ispindel het voor 100% deed toen ik hem je toestuurde.
Elke ispindel die ik verstuur is getest dus ook die van jou.
Maar we gaan dit oplossen.

Corneel

Citaat van: Scorpionrose op 09-06-2020  11:50 uWaarom 25 graden?
Uhm, dat wordt toch vrij duidelijk uitgelegd. Ik heb er in ieder geval ook eentje die ik niet heb gekalibreerd op 25 graden en die werkt technisch goed maar geeft ook verkeerde waardes door (veel te hoog SG).

Jan de Graaff

Citaat van: Scorpionrose op 09-06-2020  11:53 uHallo Jan,

Ik mail je mijn adres zodat je hem even terug kunt sturen.
Dit kan maar een klein dingetje zijn aangezien de ispindel het voor 100% deed toen ik hem je toestuurde.
Elke ispindel die ik verstuur is getest dus ook die van jou.
Maar we gaan dit oplossen.
Helemaal top! En ik heb alle vertrouwen in de goede afloop. Mijn vermoeden dat ie onderweg gevallen is, of iets dergelijks, wordt almaar groter nu alle andere oplossingen niet werken. Ik ga er alleen zelf niet meer uitkomen.
Ik stuur hem zsm naar je toe.

Bedankt!!

Scorpionrose

Citaat van: Corneel op 09-06-2020  12:17 uUhm, dat wordt toch vrij duidelijk uitgelegd. Ik heb er in ieder geval ook eentje die ik niet heb gekalibreerd op 25 graden en die werkt technisch goed maar geeft ook verkeerde waardes door (veel te hoog SG).

Er zijn verschillen afmetingen ispindels.
De ispindels die ik bouw zijn een stuk zwaarder dan normaal en in de grote petling.
Juist door dit extra gewicht liggen ze dieper en stabieler in het vat waardoor de afwijking die gaat ontstaan door een gistlaag en/of luchtbellen die zich aan een petling hechten een stuk minder is.

Scorpionrose

Citaat van: JanDeGraaff op 09-06-2020  12:34 uHelemaal top! En ik heb alle vertrouwen in de goede afloop. Mijn vermoeden dat ie onderweg gevallen is, of iets dergelijks, wordt almaar groter nu alle andere oplossingen niet werken. Ik ga er alleen zelf niet meer uitkomen.
Ik stuur hem zsm naar je toe.

Bedankt!!

Jan veel plezier met de ispindel.
Bleek gelukkig een kleine reparatie.

Jan de Graaff

Citaat van: Scorpionrose op 18-06-2020  14:58 uJan veel plezier met de ispindel.
Bleek gelukkig een kleine reparatie.
Dank je wel! Hij ligt al lekker te dobberen in een Tjechisch Urpils  ;)

MaartenM

Ik heb ook een kant en klare en gekalibreerde ispindel gekocht. Deze geeft in brewspy ook de juiste temperatuur aan maar een SG van 1002 terwijl het bier ca 1040 zal zijn. Iemand dit al meegemaakt? Ik heb de meegeleverde formule voor brewspy ingevuld, en eenheid staat op SG...

MaartenM

Hij lijkt nu helemaal in de war:

Iemand een idee wat dit kan zijn?!

MaartenM

In Brewfather lijkt de iSpindel met de door Jan genoemde suikeroplossing redelijk, maar in het bier gaat de SG weer onder 1.000 terwijl hij met de hydrometer 1.020 is.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.