Erwin55 - Zoetermeer

Gestart door Erwin55, 05-05-2020 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin55

Mijn naam is Erwin, 65 jaren.
Woon in Zoetermeer.

Heb tot nu toe een Belgisch blond en een tripel gebrouwen, beide met een 5liter start set van de Brouwbroeders, was erg leuk.

Ik wil nu wat verder gaan met of een moutpakket of een bierkit, max. 10 á 20 liter.
Voorlopig ga ik nog niet experimenteren met eigen recepten, maar houd het bij kant en klaar pakketten(moutpakket of kit).
Ik heb al een kookpan van 17 ltr. en ik wil nog aanschaffen:
- Een startset bierbrouwen premium van Arsegan, met 2 emmers van 25 ltr.(Brouwmarkt.com)
- Om te bottelen staan al de nodige Grolsch beugels klaar.
Wat vraagjes:
Is 25 ltr. niet een te grote emmer om bijv.10 tot 20 ltr. te vergisten?
Als ik eens 20 ltr. wil brouwen, kan ik dan maischen en wort koken met minder water in de pan en dit later aanvullen tot het juiste aantal liters.
Het eerder gebrouwen blond was OK, de tripel echter schuimde dusdanig dat het flesje na openen vrijwel leegliep en er geen schuimkraag overbleef; hoe komt dat?
Hoe voorkom ik dat na het gisten op de fles er veel droesem onderin komt?

Ik meld mij wel weer als ik meer vragen heb.
Groet en Brouwze allen

Neetje

Hallo Erwin,

Is 25 ltr. niet een te grote emmer om bijv.10 tot 20 ltr. te vergisten?
Nee hoor. Is prima. Bij heftige vergisting is het goed om minimaal 1/4 deel als kopruimte te hebben ivm schuim via je waterslot.

Als ik eens 20 ltr. wil brouwen, kan ik dan maischen en wort koken met minder water in de pan en dit later aanvullen tot het juiste aantal liters.
Ja. Zoek eens onder High Grifity.

Het eerder gebrouwen blond was OK, de tripel echter schuimde dusdanig dat het flesje na openen vrijwel leegliep en er geen schuimkraag overbleef; hoe komt dat?
Waarschijnlijk teveel troebelheid icm teveel koolzuur. Was je bier wel uitvergist tijdens bottelen? Altijd meten.

Hoe voorkom ik dat na het gisten op de fles er veel droesem onderin komt?
Je maisch goed filteren - na koken niet te veel trub meenemen naar gistvat - na vergisten enkele dagen koud zetten en dan voorzichtig overhevelen naar bottelemmer. (Je kan klaringsmiddelen gebruiken maar dat adviseer ik in het begin niet omdat je eerst moet leren goed te brouwen. Die zijn meer om de puntjes op de i te zetten)

ray81

Hey Erwin

Welkom op het forum. Ik zie dat al je vragen al beantwoord zijn.
Mocht je behoefte hebben aan een gilde, kijk dan eens bij de Hobbybrouwersclub Zoetermeer en omstreken: https://www.facebook.com/groups/251308448766248/
Wij houden (ongeveer) elke maand een proefavond, waarop we elkaars bieren beoordelen. Verder verbouwen we wat hop en gerst in een buurttuin in Zoetermeer. En we leren veel via elkaar. We hebben ook een app-groep voor directer contact.
Je kan ook vrijblijvend een keer een proefavond komen. Maar eigenlijk is alles vrijblijvend aangezien we geen officiële club zijn.
Als je geen Facebook hebt mag je ook altijd een privé bericht sturen.

groetjes
Raymond

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.