Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveel bottelsuiker bij Muntons Mexican Cerveza blikbier?  (gelezen 428 keer)

Offline Hopstrt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Er borrelt wat
Na mijn allereerste onstuimige brouwseltje op een warme zolderkamer heb ik intussen al een leuk gistkastje in elkaar geknutseld. Een gratis koelkast van marktplaats met een STC-1000 en een 50 W Repti Heat Cable. Hopelijk blijft de temperatuur en de vergisting zo iets meer onder controle.

Door het warme weer van de laatste week en iets van een pandemie waar ik vaag iets van gehoord heb kreeg ik spontaan zin in een fris Corona Cervezaatje. Ik heb een Blik Muntons Mexican Cerveza gekocht.
https://www.unibrew-Nederland.nl/muntons-mexican-cerveza.html
De gebruiksaanwijzing is wel heel erg Engels! Pints, Gallons and teaspoons! De gebruiksaanwijzing zegt: "Add half a teaspoon full of sugar per pint to each bottle (or a maximum of 85 gms, 3 ozs per 5 UK gallon pressure barrel)."

Een hele teaspoon is volgens Google 4,2 gram. Het blik is voor 40 pints bier. Dus 2,1 gram suiker x 40 = 84 gram suiker in totaal. Zou dat kunnen kloppen voor 23 liter bier? Vorige keer bij mijn eerste brouwsel heb ik een suikeroplossing gemaakt in een 2e emmer en daar het jongbier in bijgeheveld. Vanuit de 2e emmer gebotteld. Dat beviel me wel en lijkt me ook handiger dan 70 x 1,2 gram suiker af te wegen!

Nu heb ik op één van de verkoop sites ook wel eens gelezen: "Makes 23 liters of beer, however we recommend only making 20 liters for a slightly stronger and better tasting beer!". Dit betekent toch gewoon aanvullen met water tot maar 20 liter in plaats van tot 23 liter? En dit heeft toch geen invloed op de hoeveelheden korrelgist, brouwsuiker (1 kg) en bottelsuiker (84 gram)? Of moet ik die dan ook omrekenen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoeveel bottelsuiker bij Muntons Mexican Cerveza blikbier?
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2020 15:37 u »
Gebruik 7 gram per liter opgelost in 14 gram warm water. Oftewel 20 liter x 7 = 140 gram suiker en 280 gram warm water. Dit door het te bottelen bier roeren.

Offline Hopstrt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Er borrelt wat
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2020 16:25 u »
O! Dat is wel veel meer dan de 84 gram volgens het recept. Hoe kom je aan 7 gram per liter? Is dat een specifieke hoeveelheid geschikt voor dit bier of een algemene hoeveelheid? En je gaat dus uit van 20 liter bier. Het recept is voor 23 liter. Maar als je hier bier "dikker" maakt dan reken je de hoeveelheid suiker dus terug? Voor mijn gevoel heeft de hoeveelheid benodigde suiker ook te maken met de hoeveelheid wort en gist. En niet zozeer met de hoeveelheid kraanwater die er bijgedaan is. Of vergis ik me?

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 02-05-2020 19:21 u »
Over het algemeen is 7 gram per liter normaal. Dan heb je mooi CO2 en een goede schuimkraag. Sommige specifieke bieren kunnen met minder toe.
Elk bier heeft een specifieke CO2 behoefte. In BrouwHulp wordt een suggestie gedaan hoeveel CO2 en de daarbij behorende hoeveelheid suiker per liter.
Standaard is echter 7 gram.
Je moet altijd rekenen met grammen per afgevulde liter. Dus je bepaald je bottelhoeveelheid en dan reken je uit hoeveel suiker er nodig is. Verder niets.

Over het algemeen is het aantal liters dat op de blikken staat, wat aan de ruime kant, waardoor je bier wat dun wordt. Vandaar de suggestie om niet 23 liter, maar 20 liter te gebruiken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2020 22:03 u »
Hoe kom je aan 7 gram per liter? Is dat een specifieke hoeveelheid geschikt voor dit bier of een algemene hoeveelheid? En je gaat dus uit van 20 liter bier. Het recept is voor 23 liter.

7 g bottelsuiker per liter is goede richtlijn voor vooral Belgische bierstijlen. Bij een duvelachtig/tripelachtig bier mag het zelfs wat meer zijn (8 tot 8,5 g).

Veel andere bierstijlen hebben minder koolzuur nodig. Pilsner hoort daarbij. Daarbij kun je volstaan met 4,5 tot 5 g per liter. Het recept gaat uit van 84 / 23 = 3,6 g per liter. Dat is eerlijk gezegd vrij weinig voor onze Europese smaak.

Offline Hopstrt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Er borrelt wat
« Reactie #5 Gepost op: 15-05-2020 20:23 u »
Ik heb de Mexican Cerveza dinsdag gebotteld. Dat is nu 3 dagen geleden. Op het begeleidend briefje staat: "Stand the bottles in a warm place for 2 days. Finally, move the bottles to a cool place for 14 days, or until the beer is clear."
3 dagen op kamertemperatuur hebben ze dus er al op zitten. Nu 14 dagen koel. Maar wat is koel? Weet iemand wat een goed temperatuur hiervoor is?
Ik heb ook al 2 weken een Belgische blonde in flesjes op kamertemperatuur staan. Deze moet ook ΅koel" gezet worden. Is dat de zelfde temp als die cerveza? Of geldt hier weer een andere "koele" temperatuur voor?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 15-05-2020 22:15 u »
Ik heb de Mexican Cerveza dinsdag gebotteld. Dat is nu 3 dagen geleden. Op het begeleidend briefje staat: "Stand the bottles in a warm place for 2 days. Finally, move the bottles to a cool place for 14 days, or until the beer is clear."
3 dagen op kamertemperatuur hebben ze dus er al op zitten. Nu 14 dagen koel. Maar wat is koel? Weet iemand wat een goed temperatuur hiervoor is?
Ik heb ook al 2 weken een Belgische blonde in flesjes op kamertemperatuur staan. Deze moet ook ΅koel" gezet worden. Is dat de zelfde temp als die cerveza? Of geldt hier weer een andere "koele" temperatuur voor?

Laat het bier staan bij kamertemperatuur. Het voordeel daarvan is dat de hergisting niet vertraagd wordt en de eerste rijping sneller gaat. Helder wordt het bier toch wel.

Offline Hopstrt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Er borrelt wat
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2020 08:01 u »
Wat is dan eigenlijk de werking van het koelzetten? In alle beschrijvingen van de bierpakketten zie je dat staan. Heeft het een functie?
Uit ruimtegebrek in huis wil ik mijn gebottelde flesjes Cerveza en Blond in mijn vergistkast bewaren. Zou je dan adviseren deze gewoon op 21 C in te stellen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2020 20:47 u »
Wat is dan eigenlijk de werking van het koelzetten? In alle beschrijvingen van de bierpakketten zie je dat staan. Heeft het een functie?
Uit ruimtegebrek in huis wil ik mijn gebottelde flesjes Cerveza en Blond in mijn vergistkast bewaren. Zou je dan adviseren deze gewoon op 21 C in te stellen?

Door het bier koel (en donker) te zetten bewaard een bier beter. Je krijgt minder snel last van oxidatiesmaken/verouderingssmaken.

Tags: