Beginnende brouwer, eigen gemaakt recept (Beetje gekopieerd). Graag tips

Gestart door JanPieter, 02-05-2020 08:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanPieter

Hi,

Ik heb een blond recept genomen en deze voorzichtig naar mijn wensen aangepast. Wellicht dat er wat mensen zijn die er eens een blik op willen werpen en wat tips kunnen geven:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptFarregat Blond 2
Brouwdatum04-05-2020
BierstijlBlond
Volume23,5 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,60 lWater uit Aalsmeer
10,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l9 mg/l67 mg/l178 mg/l71 mg/l44 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,9 %
0,45 kgAroma 50Dingemans50 EBC7,1 %
0,22 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC3,5 %
0,67 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
49,5 gHallertauer Traditionbellen4,0%60 min.25,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist


GeBaxke

Persoonlijk zou ik de suiker weg laten en vervangen voor wat extra mout.

Voor de rest prima, brouwen maar.

Jos Duurland

Suiker in een Belgisch blond bier kan goed tot zo'n 15%. Je recept ziet er prima uit. Gewoon brouwen. Start je gisting niet al te hoog.  19 graden is prima en laat dan de temperatuur na de hoofdgisting (een paar dagen) langzaam oplopen.  Brouwze :brouwen:

Jacques

De temperatuur waarmee je start kun je het beste op 65 ºC zetten. Door de droge zomers van de afgelopen jaren is de verstijfselingstemperatuur van gerstemout verhoogd. Door op 65 ºC te starten krijg je een wat beter rendement en vergistingsgraad.

Verder lekker brouwen. 

JanPieter

Iedereen bedankt voor alle tips, mede daarom een redelijk goede brouwdag gehad.

Kleine samenvatting en leermomenten:

Uiteindelijk is het allemaal weer gelukt, en staat e.e.a. in de vergistingskast.
- Ik heb de Beta-amylaserust op 65 ºC gedaan.
- De Alfa-amlyserust is helaas plots doorgeschoten naar 75 ºC, ik hoop dat dat goed gaat.
- Vergisting staat nu op 19 graden
- Mijn platenkoeler liet me ernstig in de steek.... Koelde voor geen meter, dat moet ik goed nakijken van de week. Eerdere tests en brouwsels gingen goed. Ik denk een enorme luchtbel....
- Hierdoor heeft het koelen me veel te lang geduurd, maar heb ik optimaal belucht, zo heeft elk nadeel een voordeel... Mijn wort was voor mijn zin eigenlijk te warm... 22  ºC.
- Ik heb een precisie weegschaal nodig, iemand een tip, voor weinig, zonder dat ik moet wachten tot het uit China komt?
- Mijn verdampingssnelheid is veel groter dan geschat, ik heb dat in BrouwHulp nu aangepast. Dat wordt toch niet terug op de vorige brouwsels toegepast hoop ik?
- Al met al SG van 1072 gehaald ipv 1062, maar 2 liter te veel verdampt, dit heb ik in het gistvat aangevuld. Nu begonnen met een SG van 1066.
- Eerder beginnen, een brouwdag van een beginner duurt lang. Dus liever om 8.00 uur beginnen en om 15.00 uur klaar, dan dat je 3 uur later begint...

Tijdens het koken heb ik mijn 3 weken geleden gebrouwen blond geproefd, deze is nu 6 dagen op fles. Wat een verschil met voor het bottelen. Ik had er 6 dagen geleden geen hoop in, veel te veel bijsmaken. Nu zijn alle vervelende smaken weg, heel licht appeltje nog, maar lang niet met wat het was. Ik verwacht dat dat wellicht ook nog wat wegtrekt. Serieus trots op mijn eerste brouwsel.  :D Mooi schuim, niet zo heel stabiel, maar ook zeker niet plop, plop weg....

Snelbier


JanPieter

Citaat van: Snelbier op 06-05-2020  13:12 uPrecisie weegschaal bij onze sponsor: https://www.bol.com/nl/p/mini-precisie-weegschaal-200gr-0-01gr/9200000051407966/

Thanks, deze heb ik besteld, maar wel met de referer in de URL  8)

Jacques

Citaat van: JanPieter op 06-05-2020  18:55 uThanks, deze heb ik besteld, maar wel met de referer in de URL  8)

Dank je.  :)

Ambibenderix

Citaat van: JanPieter op 06-05-2020  18:55 uThanks, deze heb ik besteld, maar wel met de referer in de URL  8)

Wat bedoel je precies met dit?

JanPieter

Citaat van: Ambibenderix op 06-05-2020  22:00 uWat bedoel je precies met dit ?

De link van Snelbier is de directe link van Bol, als je echter via de zoekhulp van Bol die overal op het forum te zien is het artikel opzoekt zie je een andere url, daar zit een referer in naar deze site. Ik vermoed dat van elke bestelling via de referer er een micro bedrag bij de site uitkomt. Zonder dat dit duurder is voor de koper.

Jacques

Citaat van: JanPieter op 06-05-2020  22:17 uDe link van Snelbier is de directe link van Bol, als je echter via de zoekhulp van Bol die overal op het forum te zien is het artikel opzoekt zie je een andere url, daar zit een referer in naar deze site. Ik vermoed dat van elke bestelling via de referer er een micro bedrag bij de site uitkomt. Zonder dat dit duurder is voor de koper.

Klopt helemaal. Het is inderdaad een mooie manier om het forum te steunen zonder dat het je een cent kost.

JanPieter

De precisie weegschaal is binnen, ik kan mijn hop etc beter afwegen, of, oh wacht, toch niet, het is helemaal geen weegschaal....  :D

JanPieter

Ik heb op 5 mei gebrouwen, vergisting begonnen op 18 graden en in 3 a 4 dagen naar 20 a 21 graden. Vandaag een meting gedaan, een SG van 1018. Van 1066 naar 1018, verwacht eind SG 1014. Ik ga woensdag nog eens meten. Ik meet met een dobber. Ik heb ook geproefd, en het valt me totaal niet tegen. Veel beter als het brouwpakket Blond van Brewferm wat ik hiervoor heb gebruikt.
Mooie blond smaak al, natuurlijk nagenoeg geen koolzuur, maar een kruidig karakter. Bij het nazoeken van het gistsmaakprofiel klopt dit ook. Ik ben blij dat mijn smaak me dus niet in de steek laat.

Had ik bij mijn eerste bier echt nog wel appel en wat vettigs in dit stadium, hier totaal niet aanwezig. Ik had nu al het gevoel het verder te willen drinken. Dat beloofd dus veel goeds.

Als woensdag het SG stabiel is, dan donderdag bottelen, anders vrijdag/zaterdag nog eens meten. Eigelijk wil ik komend weekend de pan weer op het vuur, maar goed, dan moet deze wel klaar zijn.

Wordt vervolgd.

JanPieter

Ja, natuurlijk mag je trots en tevreden zijn over je eigen bier  :) ;D
Iedereen super bedankt voor alle tips, het is echt veel beter geworden als verwacht!






Biertje1985

Citaat van: JanPieter op 06-05-2020  07:43 u. Serieus trots op mijn eerste brouwsel.  :D Mooi schuim, niet zo heel stabiel, maar ook zeker niet plop, plop weg....
Daar doen we het allemaal voor, zeker de eerste bieren zijn geweldig! Mooi recept overigens!

Gorak

Ziet er goed uit! Genieten van deze en door naar het volgende bier  :D

Hoe kom je aan die mooie kratjes en deksels?

JanPieter

Citaat van: Gorak op 08-06-2020  10:08 uZiet er goed uit! Genieten van deze en door naar het volgende bier  :D

Hoe kom je aan die mooie kratjes en deksels?

Thanks! Ik heb 6 kratjes via Prikbord hier gekocht, inclusief Vichy's. En ik ben er ook erg tevreden mee. Het ziet er zo leuk uit.

Zaterdag wordt het volgende blond gebrouwen, ik heb bovenstaand recept licht aangepast. Ik ken de verliezen van mijn installatie nu beter, ik heb nog wat korrelgist en zo hoop ik een nog beter Brouwzaalrendement te halen, Ik ga ook voor de eerste keer met melkzuur en gips aan de gang. Nu nog met pH strips als controle, maar een electronische pH meter komt er ook aan.

Het is wat spannend of ik na een paar dagen hoofvergisting nog wat vlierbloesem kan vinden, het meest is niet zo mooi meer. Als er over 1.5 week nog wat te vinden is, ga ik de navergisting splitten in een 15 en een 5 liter batch, waarbij de 5 liter ook vlierbloesem bevat. We zullen zien.

Gorak

Citaat van: JanPieter op 08-06-2020  10:38 uThanks! Ik heb 6 kratjes via Prikbord hier gekocht, inclusief Vichy's. En ik ben er ook erg tevreden mee. Het ziet er zo leuk uit.

Aha! Die heb ik inderdaad voorbij zien komen. Helaas te ver weg.

Oosterling

Citaat van: JanPieter op 08-06-2020  10:38 uThanks! Ik heb 6 kratjes via Prikbord hier gekocht, inclusief Vichy's. En ik ben er ook erg tevreden mee. Het ziet er zo leuk uit.


Leuk om te lezen, dit enthousiasme! Ik gebruik zelf ook kleine fruitkisten, van 40x30x25 cm. Daarnaast heeft een maatje van mij mijn logo uitgesneden uit een plaat 5 mm staal, en op een pook gelast. Ding opwarmen boven het fornuis, en dan kun je je houten kratjes nog voorzien van je logo ook nog.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.