Hallo bierbrouwers,
Graag wil ik me bij deze gaan voorstellen.
Ik ben Patrick de wit 26 jaar een kom uit jisp, na x aantal jaar speciaal biertjes te drinken werd het wel eens tijd om zelf te beginnen.
Wilde dit al paar jaar terug doen, helaas is er toen nooit wat van gekomen maar is nu de knoop doorgehakt.
Gezien deze tak van sport nog nieuw is wat het zoeken wat moet ik nou halen.
je wilt niet te veel halen want stel je voor dat het tegenvalt.
Uiteindelijk heb ik het volgende aangeschaft:
https://www.braumarkt.com/startset-bierbrouwen-pro-5013396Later begon ik pas te lezen en was misschien de plus handiger maar goed, dan kopen we later toch nog een beter vergistingsvat.
Alle vaktermen zal ik nog moeten leren maar zag al een mooie wiki dus dat zal wel goed moeten komen.
Heb bij het startset wel al wat brouwsel besteld, ben zelf zeer fan van IPA dus wil daar ook me aandacht naar leggen dus vandaar de keuze: Arsegan Special I.P.A. voor 15 liter
Ook op advies ooit in verleden toen ik wilde starten een boek gehaald: Thuis Bier brouwen | Greg Hughes
Hopelijk komt het één deze dagen binnen en kunnen we meteen beginnen.
Voor ik aan de slag ga heb ik nog even een paar korte vragen.
- Extra benodigheden? enkel nog een pan toch?
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
- Ik hoef toch niet meteen 15L te maken kan ook beginnen met 7.5 bijvoorbeeld?
- zat te denken aan een 10l pan en anders 15l
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
- gemiddelde kamertemperatuur hier 20gr, volgens mij moet dat goed zijn.
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?
Tot slot, hopelijk word het wat en zal ik nog veel gaan brouwen gezien het feit dat ik en mijn vrouw van speciaalbier houden dus dan is het onwijs leuk als je het ook gewoon voor jezelf kan maken.