Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is mijn vergisting klaar?  (gelezen 796 keer)

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Is mijn vergisting klaar?
« Gepost op: 30-04-2020 14:15 u »
Afgelopen dinsdag (21 april) heb ik een Arsegan Duvels Nat gebrouwen, met een vloeibaar moutextract, dat dan weer wel... Nu stond er in de gebruiksaanwijzing dat je het SG moet meten voor het gist erin gaat, dat was bij mij (op mijn Chinese refractometertje) 1.061/1.063. Begindichtheid zou volgend recept 1069 moeten zijn.

De eerste paar dagen wat het heel erg actief en rook heel de kelder naar bier, dat is langzaam minder geworden en afgelopen dinsdag even gemeten, kwam ik op een SG van 1.030, nog even wachten dus... Vandaag (30 april) weer SG gemeten, nu kom ik op 1.031. In de beschrijving staat dat ik pas mag bottelen bij 1007/1010 maar ik heb niet het idee dat ik hier überhaupt uit ga komen..? Einddichtheid moet volgens recept 1007 zijn trouwens.

Verder moet ik, als ze op het juiste SG uitgekomen zijn en gebotteld,  10 dagen op een warme plek laten rusten en dan 4 weken op een koele plek. Wat is een koele plek qua temperatuur? Ik heb geen plek in mijn koelkast namelijk :-)

Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen en zit ik straks niet met een geëxplodeerde patch flesjes.

Grote groet,
Bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Re: is mijn vergisting klaar?
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2020 14:17 u »
Je zegt kelder. Wat was de temperatuur? Wss te koel voor een bovengister. Zet eventueel eens een in de living of keuken op kamertemperatuur enbzie of de vergisting terug op gang komt. Zeker bog noet uitgegist.

Offline basvo

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2020 14:19 u »
Wanneer je tijdens de vergisting wilt meten met een refractometer moet je jouw gemeten waarden in brix omrekenen. De waardes van je refractometer kloppen namelijk niet meer wanneer er alchohol in de te meten vloeistof zit. Dat kan bijvoorbeeld bij de volgende tool: https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Je moet de correctiefactor op 1,04 zetten.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2020 14:22 u »
Ik heb even voor je gekeken. Als je start SG 1063 was, en je nu 1031 (7.8 BRIX) meet, dan is je omgerekende SG nu 1.011.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2020 14:24 u »
Je zegt kelder. Wat was de temperatuur? Wss te koel voor een bovengister. Zet eventueel eens een in de living of keuken op kamertemperatuur enbzie of de vergisting terug op gang komt. Zeker bog noet uitgegist.

De kleder heeft een temperatuur van 18/20 graden maar mijn bier zit ingepakt in een deken met een verwarmingselement en een inkbird, ik houd het continue op 22,5 graden. Het recept had het over 20/25 graden..?

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2020 14:26 u »
Ik heb even voor je gekeken. Als je start SG 1063 was, en je nu 1031(7.8 BRIX) meet, dan is je omgerekende SG nu 1.011.

Oh, dankjewel! Ik wou net een reactie plaatsen dat ik het nog moeilijk vond om een goede berekening te maken. :-) Denk wel dat ik nog heel even moet wachten tot hij ietsje verder gezakt is dan. Volgens recept mag ik bottelen tussen de 1007 & 1010. Dan laat ik hem nog even 48 uur staan en meet ik zaterdag opnieuw, heb ik ook nog even de tijd om uit te zoeken hoe ik jouw bovengenoemde berekening goed zelf kan maken.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2020 14:28 u »
Oh, dankjewel! Ik wou net een reactie plaatsen dat ik het nog moeilijk vond om een goede berekening te maken. :-) Denk wel dat ik nog heel even moet wachten tot hij ietsje verder gezakt is dan. Volgens recept mag ik bottelen tussen de 1007 & 1010. Dan laat ik hem nog even 48 uur staan en meet ik zaterdag opnieuw, heb ik ook nog even de tijd om uit te zoeken hoe ik jou bovengenoemde berekening goed zelf kan maken.

Zoals veel mensen hier op het forum zeggen: gist kan jouw recept niet lezen.  :)
Soms gist een gist niet ver genoeg door, soms gist die te ver door. Als je SG Nu 4 dagen gelijk blijft zo je er aan kunnen denken om toch te gaan bottelen.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2020 14:32 u »
Zoals veel mensen hier op het forum zeggen: gist kan jouw recept niet lezen.  :)
Soms gist een gist niet ver genoeg door, soms gist die te ver door. Als je SG Nu 4 dagen gelijk blijft zo je er aan kunnen denken om toch te gaan bottelen.

Goed punt, ik laat even weten waar ik over 2 dagen sta. Gaat vast goedkomen!

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 30-04-2020 14:39 u »
Mijn etiket ontwerp is in elk geval al een tijdje klaar, kan niet wachten om ze op mijn flessen te plakken. Moet dus nog het definitieve alcohol percentage afwachten voor ik dat kan printen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2020 21:21 u »
Mooi ontwerp. Zou leuk op mijn flesjes staan.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2020 12:18 u »
Oh, dankjewel! Ik wou net een reactie plaatsen dat ik het nog moeilijk vond om een goede berekening te maken. :-) Denk wel dat ik nog heel even moet wachten tot hij ietsje verder gezakt is dan. Volgens recept mag ik bottelen tussen de 1007 & 1010. Dan laat ik hem nog even 48 uur staan en meet ik zaterdag opnieuw, heb ik ook nog even de tijd om uit te zoeken hoe ik jouw bovengenoemde berekening goed zelf kan maken.

Het komt heel vaak voor dat je eind SG-waarde hoger, maar ook lager uitkomt dan de waarde in een recept. Vooral dat laatste is heel vervelend. Vandaar dat je de vergisting moet volgen en op het einde een paar keer moet meten om zeker te zijn dat je bier is uitgegist.

Het berekenen van het eind SG als je een refractometer hebt kun je het beste doen met speciale rekenprogramma's of je moet heel veel affiniteit hebben met het het uitvoeren van ingewikkeld rekenwerk. Forumlid Hans Halberstadt heeft dat en hij heeft een mooi rekentool ontwikkeld. Dat werkt goed. Maar er zijn heel veel meer rekentools voor refractometermetingen. In de meeste brouwsoftware kun je die vinden. Op je mobiel kun je een app installeren die er grafisch fraai uitziet. De naam van dit app is Brewking. De naam doet vermoeden dat je er wat meer mee kunt, maar dat is niet zo... Er is een topic over deze app op het forum: Brewking: voor omrekenen SG met meting refactometer

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2020 13:20 u »
Het komt heel vaak voor dat je eind SG-waarde hoger, maar ook lager uitkomt dan de waarde in een recept. Vooral dat laatste is heel vervelend. Vandaar dat je de vergisting moet volgen en op het einde een paar keer moet meten om zeker te zijn dat je bier is uitgegist.

Het berekenen van het eind SG als je een refractometer hebt kun je het beste doen met speciale rekenprogramma's of je moet heel veel affiniteit hebben met het het uitvoeren van ingewikkeld rekenwerk. Forumlid Hans Halberstadt heeft dat en hij heeft een mooi rekentool ontwikkeld. Dat werkt goed. Maar er zijn heel veel meer rekentools voor refractometermetingen. In de meeste brouwsoftware kun je die vinden. Op je mobiel kun je een app installeren die er grafisch fraai uitziet. De naam van dit app is Brewking. De naam doet vermoeden dat je er wat meer mee kunt, maar dat is niet zo... Er is een topic over deze app op het forum: Brewking: voor omrekenen SG met meting refactometer

Oh, dat is helemaal fijn! Dankjewel, gelijk even geprobeerd met de gegevens van gisteren, zie onderstaand resultaat. Morgen nog even een echte meting doen maar denk dat ik dan wel kan gaan bottelen :-) Zie trouwens wel dat hij als werkelijke vergisting 86% aangeeft, dat zou betekenen dat hij er toch nog niet helemaal is..?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Is mijn vergisting klaar?
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2020 15:06 u »
Kijk naar de schijnbare vergistingsgraad (SVG). Met 104% is die zeer hoog. De meeste bieren zitten tussen de 70 en 80%.

Een werkelijk vergistingsgraad van 100% is in de praktijk niet mogelijk. Er zijn altijd onvergistbare stoffen in het wort.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2020 15:08 u »
Kijk naar de schijnbare vergistingsgraad (SVG). Met 104% is die zeer hoog. De meeste bieren zitten tussen de 70 en 80%.

Een werkelijk vergistingsgraad van 100% is in de praktijk niet mogelijk. Er zijn altijd onvergistbare stoffen in het wort.

Ja dat was mij ook opgevallen, heb je enig idee hoe dit kan komen? Of betekent dit gewoon dat ik heel snel moet gaan bottelen? Of is mijn bier nu niet lekker meer? #ikbeneennewbie

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2020 20:54 u »
Ja dat was mij ook opgevallen, heb je enig idee hoe dit kan komen? Of betekent dit gewoon dat ik heel snel moet gaan bottelen? Of is mijn bier nu niet lekker meer? #ikbeneennewbie

In het wort zitten grote onvergistbare suikers, grote eiwitten, gomstoffen, mineralen en dergelijke.
Het verschil tussen de schijnbare vergistingsgraad en de werkelijke vergistingsgraad komt door de vorming van alcohol. Alcohol heeft een lager soortelijke gewicht dan water.

Tags: refractometer