Vraagjes van een newbie

Gestart door Larsje40, 30-04-2020 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larsje40

Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw op het gebied van bier brouwen en wil mijn eerste stappen gaan zetten. Nu heb ik al veel gelezen en vroeg me  eigenlijk iets af met betrekking tot de hoeveelheid bier die jullie brouwen.

Ik zie vaak voorbij komen dat er 30 liter gebrouwen wordt en meer. Ik wil voornamelijk voor mezelf brouwen en vind dan 30 liter ineens wel heel veel, dan moet je toch flink doorzuipen wil je dat op krijgen hahaha.

Zijn er ook veel mensen die bv kleinere batches brouwen van iedere keer maar een liter of 5 a 10? Als dit op is weer opnieuw maken enz.? Of is er een bepaalde reden waarom iemand meteen 30 liter of meer maakt? Heeft dit invloed op smaak enz? (ja ik ben een leek!!)

Want ik zat te denken om bij bv de Lidl de glühwein verwarmingsketel aan te schaffen. Deze ketel is instelbaar qua temperatuur. nadeel is dat er maar 6,8 liter in gaat. Maar is dit niet genoeg om mee te beginnen en als je alleen voor jezelf brouwt? Dus dat ik zelf iedere keer 5 liter brouw? (zijn toch 15 flesjes van 0,33 cl) moet gaan in de 6,9 liter ketel toch?

Bedankt alvast voor de reacties.

Gr.

Lars

BrouwerJantje

Ik ben begonnen met een startpakket en brouwpakketten voor 10 liter.
Daarbij gebruikte ik een grote soeppan om in te brouwen, en dit ging zeker naar wens.
Zo'n glühwein verwarmingsketel ken ik niet, als die de juiste temperaturen kan halen zou het mogelijk zijn, al zou ik voor een soeppan op het gas gaan.
 

TeVeHa

Hoeveelheden doen weinig ter zake, je brouwt zo veel of zo weinig als je zelf wilt, maar je begrijpt dat de 'kosten/baten' voordeliger uitvallen met grotere brouwsels'. Mvg

ciesvandekwis


Larsje40


Gossi

Ik brouw meestal een volume van 15 liter netto.
Dat zijn 2 kratjes en een beetje.
Dit is een mooi maatje, prima te tillen en voldoende, als je het alleen moet opdrinken.