Vraagjes van een newbie

Gestart door Larsje40, 30-04-2020 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larsje40

Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw op het gebied van bier brouwen en wil mijn eerste stappen gaan zetten. Nu heb ik al veel gelezen en vroeg me  eigenlijk iets af met betrekking tot de hoeveelheid bier die jullie brouwen.

Ik zie vaak voorbij komen dat er 30 liter gebrouwen wordt en meer. Ik wil voornamelijk voor mezelf brouwen en vind dan 30 liter ineens wel heel veel, dan moet je toch flink doorzuipen wil je dat op krijgen hahaha.

Zijn er ook veel mensen die bv kleinere batches brouwen van iedere keer maar een liter of 5 a 10? Als dit op is weer opnieuw maken enz.? Of is er een bepaalde reden waarom iemand meteen 30 liter of meer maakt? Heeft dit invloed op smaak enz? (ja ik ben een leek!!)

Want ik zat te denken om bij bv de Lidl de glühwein verwarmingsketel aan te schaffen. Deze ketel is instelbaar qua temperatuur. nadeel is dat er maar 6,8 liter in gaat. Maar is dit niet genoeg om mee te beginnen en als je alleen voor jezelf brouwt? Dus dat ik zelf iedere keer 5 liter brouw? (zijn toch 15 flesjes van 0,33 cl) moet gaan in de 6,9 liter ketel toch?

Bedankt alvast voor de reacties.

Gr.

Lars

BrouwerJantje

Ik ben begonnen met een startpakket en brouwpakketten voor 10 liter.
Daarbij gebruikte ik een grote soeppan om in te brouwen, en dit ging zeker naar wens.
Zo'n glühwein verwarmingsketel ken ik niet, als die de juiste temperaturen kan halen zou het mogelijk zijn, al zou ik voor een soeppan op het gas gaan.
 

TeVeHa

Hoeveelheden doen weinig ter zake, je brouwt zo veel of zo weinig als je zelf wilt, maar je begrijpt dat de 'kosten/baten' voordeliger uitvallen met grotere brouwsels'. Mvg

ciesvandekwis


Larsje40


Gossi

Ik brouw meestal een volume van 15 liter netto.
Dat zijn 2 kratjes en een beetje.
Dit is een mooi maatje, prima te tillen en voldoende, als je het alleen moet opdrinken.
Voordeel is dat je allerlei biertypes uit kan proberen en als je een lekkere gevonden hebt kun je wat meer brouwen en dit delen met je vrienden.
Kleinere volumes is haast de moeite niet, moeilijker na te brouwen door de kleine hoeveelheden mout en hop, en je hebt er net zo veel werk van.
Succes

Larsje40

Bedankt voor alle reacties.

Als ik zou gaan voor 10 liter wat ik kan bottelen, een hoeveel liters kook/maischpan heb ik dan minimaal nodig?

Of zou het makkelijker zijn om bv een glühwein verhitter/warmhouder te kopen zoals bv onderstaand?

https://www.grotekadoshop.nl/gluhwein-ketel-rvs-inhoud-20-liter?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=HUIS%20%26%20WONEN%2FElektronica%2FKeuken%20Electra&utm_content=Monzana

THNX

jaapz

Ik brouw eigenlijk altijd 10 liter, daar krijg ik dan precies een kratje mee vol (plus een beetje over). Toen ik nog met pan op gas werkte gebruikte ik een 16 liter pan, daarmee kon ik volgens de BIAB-methode de maisch en de kook beide in doen. Als je maischen en koken in dezelfde pan wilt doen moet je namelijk rekening houden met het extra volume van de mout.

Als beginner zou ik me eens inlezen in de BIAB-methode (Brew In A Bag), dat werkt erg simpel en je hebt een stuk minder materiaal nodig.

Luiaard

Doordat het al snel 5 á 6 uur duurt om een batch te brouwen (inclusief schoonmaken) brouw ik zelf het liefst 15 tot 20 liter. Als ik minder zou brouwen, duurt het net zo lang.

Larsje40

Citaat van: jaapz op 30-04-2020  13:02 uIk brouw eigenlijk altijd 10 liter, daar krijg ik dan precies een kratje mee vol (plus een beetje over). Toen ik nog met pan op gas werkte gebruikte ik een 16 liter pan, daarmee kon ik volgens de BIAB-methode de maisch en de kook beide in doen. Als je maischen en koken in dezelfde pan wilt doen moet je namelijk rekening houden met het extra volume van de mout.

Als beginner zou ik me eens inlezen in de BIAB-methode (Brew In A Bag), dat werkt erg simpel en je hebt een stuk minder materiaal nodig.

Ik had er al redelijk wat over gelezen over deze methode en zou daar ook wel mee willen starten. Maar zo'n grote pan aanschaffen is toch ongeveer net zo duur als het apparaat dat ik in de link heb staan, is zo'n apparaat dan niet makkelijker? Ja ik probeer wat te denken natuurlijk (en wellicht dat ik nog wat dom denk hahaha)
gr.

Larsje40

En als ik die pan van 6,8 liter zou aanschaffen, kan ik daaruit iedere keer 5 liter bier halen? Of gaat dat niet lukken?

ik zou dan de BIAB methode gaan gebruiken. Want je mag geloof ik na het maischen en koken toch weer aanvullen tot bv 5 liter? of heb ik dit verkeerd begrepen?

Gr.

Lars

trebvuister

Kijk eens op de website van Brouwbroeders. Zij bieden complete startpakketten voor 5 liter aan. Met duidelijke beschrijving. Ik heb er een lekkere Weizen mee gebrouwen. De Tripel is net gebotteld

Ik brouw met gewone pannen op het gasfornuis.


Rob.Erto

Ik zou de Lidl ketels niet kopen (halen ze de temperatuur wel of duurt het heel lang?), verder zijn ze aardig aan de prijs. Je bent beter af met een grote soeppan (bijvoorbeeld https://www.dealdonkey.com/prachtige-grote-rvs-soeppan-10-of-15-liter-met-glazen-deksel?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw7qn1BRDqARIsAKMbHDZMX0WiktOt_vuvMVeiAsBkj4Z-Z3s8EYjYuzk9nPgQ5eWfZcRqPcEaArqQEALw_wcB). Maak daar een hevelfilter van koperen buis voor en je bent klaar. Oh ja, BIAB kan natuurlijk ook.

Ik ben zelf begonnen met 1 gallon maar brouw nu alweer een tijd 10 liter per keer. Voor mij een geschikte hoeveelheid. Ik kan wat delen met vrienden en houd ook nog wat voor mezelf over. Verder kan ik gewoon brouwen in de keuken. Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel.

trebvuister

Ik heb een pan van 6 liter om te maischen. 4,5 liter water en mout. Via een zeef filter ik het in een pan van 9 liter. Zeef uitspoelen met een liter of 3 heet water. Uurtje koken en dan heb ik ongeveer 5 liter bier.

Rob.Erto

Citaat van: trebvuister op 30-04-2020  23:23 uIk heb een pan van 6 liter om te maischen. 4,5 liter water en mout. Via een zeef filter ik het in een pan van 9 liter. Zeef uitspoelen met een liter of 3 heet water. Uurtje koken en dan heb ik ongeveer 5 liter bier.

Zo ben ik ook begonnen. Maar het is waar dat 5 of 20 liter niet heel veel verschilt qua tijd in uitvoering.

kubock

Citaat van: Larsje40 op 30-04-2020  11:15 uIk ben compleet nieuw op het gebied van bier brouwen en wil mijn eerste stappen gaan zetten. Nu heb ik al veel gelezen en vroeg me  eigenlijk iets af met betrekking tot de hoeveelheid bier die jullie brouwen.

Beetje laat, maar goed, bij deze mijn € 0,02. Voor de goede orde, ben zelf vorig jaar augustus begonnen met een paar rechttoe-rechtaan brouwpakketten en pielde voornamelijk aan met grote soeppannen. Als relatieve leek kan ik hopelijk een beetje ervaring delen. ;)

Sinds een paar maanden ben ik over op een EasyBrew 30. Hoe leuk ik het vond om in soeppannen te brouwen, meer dan 5 liter kan ik er niet mee brouwen en dat is een hoop moeite voor 15 flesjes. Daarnaast vind ik de standaard brouwpakketten voor 5 liter relatief ehm.. standaard. Ik vind het leuker om nieuwe bierstijlen te ontdekken en zelf te brouwen.

CiteerIk zie vaak voorbij komen dat er 30 liter gebrouwen wordt en meer. Ik wil voornamelijk voor mezelf brouwen en vind dan 30 liter ineens wel heel veel, dan moet je toch flink doorzuipen wil je dat op krijgen hahaha.

Zijn er ook veel mensen die bv kleinere batches mmaken van iedere keer maar een liter of 5 a 10? als dit op is weer opnieuw maken enz.?

Die heb je hier voldoende. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik maak tegenwoordig batches van 10 tot 15 liter. 20 liter vind ik persoonlijk wat veel gezien het feit dat ik tegenwoordig geen vrienden en familie kan inschakelen om me te helpen met het verwerken van mijn brouwsels.

Zoals je zelf aangeeft zal je voor een 5 liter batch ongeveer 15 flesjes overhouden. Als je een flesje per dag zou drinken (weet niet of dit realistisch is), ben je daar in een goede twee weken doorheen. Dat is niet extreem veel. Met 10 tot 15 liter heb je iets meer voorraad.
CiteerOf is er een bepaalde reden waarom iemand meteen 30 liter of meer maakt heeft dit invloed op smaak enz? (ja ik ben een leek!!)

Ik heb de indruk dat het bier uit mijn easybrew iets zuiverder smaakt dan mijn soeppanbrouwsels. Ik kan nog niet rationeel onderbouwen waarom, maar geloof niet dat batchgrootte daar iets mee te maken heeft. Ben echter ook een relatieve leek.

CiteerWant ik zat te denken om bij bv de Lidl de glühwein verwarmingsketel aan te schaffen. Deze ketel is instelbaar qua temperatuur. nadeel is dat er maar 6,8 liter in gaat. Maar is dit niet genoeg om mee te beginnen en als je alleen voor jezelf brouwt? dus dat ik zelf iedere keer 5 liter brouw? (zijn toch 15 flesjes van 0,33 cl) moet gaan in de 6,9 liter ketel toch?

Ik zou je adviseren om voor een grote soeppan gaan (als je die niet al hebt) en het geld voor de glühweinketel bewaren. Als de hobby je bevalt, kan je alsnog een groter systeem kopen.

trebvuister

Nog een, misschien overbodige, tip: koop een beginnersboek

ik heb zelf na 1x brouwen (ik zit inmiddels op 3 dus ik ben ook nog beginner) het boek van Adrie Otten gekocht
"Verander water in bier". Ik vind dit een superboek.

"Bierbrouwen voor dummies" schijnt ook goed te zijn.

Allebei goed verkrijgbaar en recensies te vinden op dit forum

Jacques

Citaat van: kubock op 01-05-2020  08:21 uIk heb de indruk dat het bier uit mijn Easybrew iets zuiverder smaakt dan mijn soeppanbrouwsels. Ik kan nog niet rationeel onderbouwen waarom, maar geloof niet dat batchgrootte daar iets mee te maken heeft. Ben echter ook een relatieve leek.

Brouwde je volgens de BIAB-methode met de soeppan?

Het nadeel van die methode is dat het wort heel troebel is. Bij een brouwautomaat is het wort niet kraakhelder, maar dat hoeft ook niet. Echter bij de BIAB-methode heb je veel meer troebelheid. Het wort bevat dan meer vetzuren en daardoor heb je meer last van oxidatiesmaakjes en een mindere schuimhoudbaarheid.
Als je kleine brouwsel brouwt kun je beter werken met een filterhevel. Daarmee krijg je heldere wort en als dat wilt zelfs kraakheldere wort. Maar dat hoor je eigenlijk niet na te treven. Gebleken is namelijk dat een beetje vetzuren gewenst is voor een goede vergisting.

kubock

Citaat van: Jacques op 01-05-2020  21:08 uBrouwde je volgens de BIAB-methode met de soeppan?

Nee, maar ik kan me voorstellen dat BIAB inderdaad minder goed filtert.

Citaat van: trebvuister op 01-05-2020  09:18 uik heb zelf na 1x brouwen (ik zit inmiddels op 3 dus ik ben ook nog beginner) het boek van Adrie Otten gekocht
"Verander water in bier". Ik vind dit een superboek.

Dat is inderdaad een fantastisch boek!

Markie Mark

Ik kan me goed voorstellen dat je eerst klein begint. Ik brouwde eerst met een bestaande 8 en 10 liter keukenpan kleine batches van 5-6 liter bier. Dan kun je veel leren doordat je vaker het brouwproces kunt doorlopen zonder veel output. Gaat er iets experimenteels wat minder goed dan is de hoeveelheid bier ook minder groot. Daarna ben ik op zoek gegaan naar grotere kookpannen van 27-30 liter maar bleef eerst brouwen op 10 liter schaal. Nu de brouwsels wat talrijker zijn en de ervaring groter ben ik opgeschaald naar 20 liter output aan bier. Zoals gezegd kost dat qua tijd amper meer werk maar haal je wel een dubbele opbrengst. 20 liter vind ik ook nog mooi om te hanteren met handmatig schroten, tillen van de hete pannen en aan het eind ook het bottelen. 

Larsje40

Super bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb inmiddels een pan van 14,5 liter dus hier kan ik denk ik wel even mee vooruit. Wil gaan beginnen met BIAB en dan een hevelfilter maken.

We gaan het zien.

THNX nogmaals voor de tips en trucs!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.