Even voorstellen: Patrick

Gestart door patrickwit, 30-04-2020 07:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrickwit

Hallo bierbrouwers,

Graag wil ik me bij deze gaan voorstellen.
Ik ben Patrick de wit 26 jaar een kom uit jisp, na x aantal jaar speciaal biertjes te drinken werd het wel eens tijd om zelf te beginnen.
Wilde dit al paar jaar terug doen, helaas is er toen nooit wat van gekomen maar is nu de knoop doorgehakt.

Gezien deze tak van sport nog nieuw is wat het zoeken wat moet ik nou halen.
je wilt niet te veel halen want stel je voor dat het tegenvalt.
Uiteindelijk heb ik het volgende aangeschaft: https://www.braumarkt.com/startset-bierbrouwen-pro-5013396
Later begon ik pas te lezen en was misschien de plus handiger maar goed, dan kopen we later toch nog een beter vergistingsvat.

Alle vaktermen zal ik nog moeten leren maar zag al een mooie wiki dus dat zal wel goed moeten komen.

Heb bij het startset wel al wat brouwsel besteld, ben zelf zeer fan van IPA dus wil daar ook me aandacht naar leggen dus vandaar de keuze: Arsegan Special I.P.A. voor 15 liter
Ook op advies ooit in verleden toen ik wilde starten een boek gehaald: Thuis Bier brouwen | Greg Hughes

Hopelijk komt het één deze dagen binnen en kunnen we meteen beginnen.

Voor ik aan de slag ga heb ik nog even een paar korte vragen.
- Extra benodigheden? enkel nog een pan toch?
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
- Ik hoef toch niet meteen 15L te maken kan ook beginnen met 7.5 bijvoorbeeld?
- zat te denken aan een 10l pan en anders 15l
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
- gemiddelde kamertemperatuur hier 20gr, volgens mij moet dat goed zijn.
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?

Tot slot, hopelijk word het wat en zal ik nog veel gaan brouwen gezien het feit dat ik en mijn vrouw van speciaalbier houden dus dan is het onwijs leuk als je het ook gewoon voor jezelf kan maken.

Neetje

Ik weet niet wat er allemaal in zo'n set zit.

Voor ik aan de slag ga heb ik nog even een paar korte vragen.
- Extra benodigheden? enkel nog een pan toch?
     sg meter - temperatuurmeter - hevelslang/slang bottelpijpje - moutpakket met hop en gist
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
     mss een zak gebruiken om bostel te scheiden of twee mayo emmers waarvan 1 met gaatjes om beter te filteren, zeef loopt te snel
     door maar kan voor de eerste keer
- Ik hoef toch niet meteen 15L te maken kan ook beginnen met 7.5 bijvoorbeeld?
     kan maar je hebt altijd verliezen en als je zelf zomaar wat doet met splitsen zal het niet lekerder worden
- zat te denken aan een 10l pan en anders 15l
     Niet met minder dan 15 liter beginnen indien mogelijk (veel brouwers gebruiken 27 liter pan voor 20 liter bier)
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
     Kleine volumes kun je gewoon op de gasstel of kookplaat doen
- gemiddelde kamertemperatuur hier 20gr, volgens mij moet dat goed zijn.
     Prima voor een beginbiertje, kies wel een juiste gist
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?
     Je kan overhevelen naar een gewone (schone) huishoudemmer om de gist te scheiden, maar je kan ook aanzuigen vanuit je
     vergistings emmer.

Mijn tip : wel leerzaam om eens bij een gevorderde brouwer mee te kijken om teleurstelling te voorkomen.

Voor mijn proefbrouwsels gebruik ik een 10 liter maisch ketel, 14 liter kookketel, waterkoker of gewone pan voor spoelen, 15 liter gistvat voor zo'n 10 liter bier.
Je hebt verliezen volume door achterblijven in bostel (1 L/kg) - kookverlies - restant in kookketel en in hop - laag in gistvat.

hetjagertje

Welkom op het forum Patrick.

Op de vragen geef ik geen antwoord ben zelf ook een starter dus er zijn hier heel veel leden die je wel advies willen geven.

Wel kan ik je aanraden om boeken te lezen zoals: zelf brouwen doe je zo. En Verander water in bier.
Voor de rest is het gewoon doen en lekker bier drinken 😁

Groeten Jasper

Jacques

Citaat van: hetjagertje op 30-04-2020  21:17 uWel kan ik je aanraden om boeken te lezen zoals: zelf brouwen doe je zo. En Verander water in bier.
Voor de rest is het gewoon doen en lekker bier drinken 😁

Je vergeet Bierbrouwen voor dummies. Het boek dat is voortgekomen uit dit forum... :)

hetjagertje

Mijn welgemeende excuus 😉

patrickwit

Citaat van: Neetje op 30-04-2020  21:03 uIk weet niet wat er allemaal in zo'n set zit.

Voor ik aan de slag ga heb ik nog even een paar korte vragen.
- Extra benodigheden? enkel nog een pan toch?
     sg meter - temperatuurmeter - hevelslang/slang bottelpijpje - moutpakket met hop en gist
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
     mss een zak gebruiken om bostel te scheiden of twee mayo emmers waarvan 1 met gaatjes om beter te filteren, zeef loopt te snel
     door maar kan voor de eerste keer
- Ik hoef toch niet meteen 15L te maken kan ook beginnen met 7.5 bijvoorbeeld?
     kan maar je hebt altijd verliezen en als je zelf zomaar wat doet met splitsen zal het niet lekerder worden
- zat te denken aan een 10l pan en anders 15l
     Niet met minder dan 15 liter beginnen indien mogelijk (veel brouwers gebruiken 27 liter pan voor 20 liter bier)
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
     Kleine volumes kun je gewoon op de gasstel of kookplaat doen
- gemiddelde kamertemperatuur hier 20gr, volgens mij moet dat goed zijn.
     Prima voor een beginbiertje, kies wel een juiste gist
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?
     Je kan overhevelen naar een gewone (schone) huishoudemmer om de gist te scheiden, maar je kan ook aanzuigen vanuit je
     vergistings emmer.

Mijn tip : wel leerzaam om eens bij een gevorderde brouwer mee te kijken om teleurstelling te voorkomen.

Voor mijn proefbrouwsels gebruik ik een 10 liter maisch ketel, 14 liter kookketel, waterkoker of gewone pan voor spoelen, 15 liter gistvat voor zo'n 10 liter bier.
Je hebt verliezen volume door achterblijven in bostel (1 L/kg) - kookverlies - restant in kookketel en in hop - laag in gistvat.
Thanks, voor de duidelijke antwoorden.
Ondertussen zijn vele antwoorden ook door veel lezen en filmpjes kijken beantwoord.

tevens de volgende artikelen zitten bij de start set:
Startset bierbrouwen pro. Alle basismaterialen voor de vergisting van bier tot 20 liter. Bevat volgende zaken:

Brouwemmer 25 L met deksel en maatverdeling.
100% Siliconenplug voor waterslot.
Waterslot voor de brouwemmer.
Hittebestendige kraan.
Kroonkurkapparaat 26 mm.
100 kroonkurken.
Kunststof roerspaan.
Puro Oxi reinigingsmiddel 100 gram.
Flessenborstel.
Speciaal afvulpijpje.
10 Exclusieve bierviltjes


Extra t.o.v. basic

Hydrometer
Testglas voor de hydrometer
Thermometer -10 t/m 110 graden celcius

Dan zal ik gaan voor de volgende pan https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter


patrickwit

Ik heb nu het boek: thuis bier brouwen van Greg hughes op aanraden van een kennis. Maar die andere ga ik ook bekijken.

Voor nu begin ik met het brouwen van de IPA die ik bij de set apart heb gekocht en dan zien ik wel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.