Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Patrick  (gelezen 3995 keer)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Even voorstellen: Patrick
« Reactie #50 Gepost op: 09-05-2020 21:13 u »
Top neem de info mee.

Ondertussen lekker wezen programmeren en de arduino regelt nu op temperatuur die ik invoer.
Enkel nog effe programma schrijven om met een lcd scherm dit allemaal te zien en invoeren.

Zojuist mail gehad dat alles is in gepakt als het dinsdag binnen zin kan ik meteen brouwen en anders word het volgende weekend.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #51 Gepost op: 10-05-2020 10:36 u »
Top neem de info mee.

Ondertussen lekker wezen programmeren en de arduino regelt nu op temperatuur die ik invoer.
Enkel nog effe programma schrijven om met een lcd scherm dit allemaal te zien en invoeren.

Zojuist mail gehad dat alles is in gepakt als het dinsdag binnen zin kan ik meteen brouwen en anders word het volgende weekend.
Ik ben benieuwd wat je hebt gebouwd met de Arduino en zeker na het programmaatje wat je heb geschreven

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 10-05-2020 12:45 u »
Ik ben benieuwd wat je hebt gebouwd met de Arduino en zeker na het programmaatje wat je heb geschreven
Het is nog een beetje in de knutsel fase maar zodra het af is laat ik wel wat foto’s zien

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
Even voorstellen: Patrick
« Reactie #53 Gepost op: 10-05-2020 16:38 u »
Zit nog even de handeling van de special ipa te lezen die ik ga krijgen.
Bij stap 11 hebben ze het over lageren.

Als ik lees in de stap ervoor zou ik na 7 tot 10 dagen een sg van 1010 moeten hebben om vervolgens te lageren.

Ze geven aan dat ik moet overhevelen is dit echt nodig of kan ik gewoon de hop na x tijd toevoegen?

Lageren gebeurt dus op een lagere temperatuur. Ze geven aan dat afhankelijk van temperatuur het lageren langer duurt.
Maar hoe weet ik dan dat ik lang genoeg bezig ben.

Zo las ik in wiki ook dat niet iedereen aan lageren doen. Als ik ook daarvoor kies wat doe ik dan met de hop

Na goed doorlezen word het een een flinke uitdaging als eerste biertje

LAGEREN
Het is het beste om het bier te lageren in een ander vat. Hevel het bier over naar een andere fles of vat en zet het op een koele plaats. Op deze manier ontdoet het bier zich van overtollige gist.
Door de lagere temperatuur lost er meer koolzuur op in het bier en worden ook een aantal ongewenste smaak- stoffen verwijderd zoals o.a. diacetyl. Ook de schuimsta- biliteit van het bier verbeterd en het bier wordt helder. Voeg nu hopzakje 3 toe aan de vloeistof. Laat het zakje ongeveer 20 dagen in de vloeistof trekken.
Bij lage temperaturen neemt de lagering meer tijd in beslag, een tiental dagen bij keldertemperatuur en 3-4 weken bij 7°C

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 12-05-2020 17:23 u »
Citaat
Ze geven aan dat ik moet overhevelen is dit echt nodig of kan ik gewoon de hop na x tijd toevoegen?

In principe kun je dry hoppen in het zelfde gistvat zonder over te hevelen. Hierbij is wet wel aan te raden om een hopzakje te gebruiken. Het verlagen van de temperatuur is ook optioneel, maar zal (waarschijnlijk) zorgen voor een helderder en beter bier.

Voor je eerste brouwsel kun je deze stappen best overslaan. Als je ook gaat bottelen vanuit dezelfde emmer is het belangrijk dat er niet teveel gist van de bodem mee gaat in de flesjes. Als je je emmer hiervoor verplaatst is het verstandig het gist de tijd te geven om te bezinken voordat je gaat bottelen. (hierbij ga ik er vanuit dat je de arsegan Brouwemmer 25 L gebruikt)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 12-05-2020 17:48 u »
In principe kun je dry hoppen in het zelfde gistvat zonder over te hevelen. Hierbij is wet wel aan te raden om een hopzakje te gebruiken. Het verlagen van de temperatuur is ook optioneel, maar zal (waarschijnlijk) zorgen voor een helderder en beter bier.

Voor je eerste brouwsel kun je deze stappen best overslaan. Als je ook gaat bottelen vanuit dezelfde emmer is het belangrijk dat er niet teveel gist van de bodem mee gaat in de flesjes. Als je je emmer hiervoor verplaatst is het verstandig het gist de tijd te geven om te bezinken voordat je gaat bottelen. (hierbij ga ik er vanuit dat je de arsegan Brouwemmer 25 L gebruikt)
Ondertussen na veel lezen heb ik inderdaad begrepen dat het voor het maken van helder bier is.
Eigenlijk kan je dus gewoon bottelen als sg 3 dagen gelijk blijft.

Tot nu toe krijg ik inderdaad de 25l Arsegan brouwemmer.
Wil er wel 1 extra en nog meer spullen.
Maar voor de 1e brouwsel heb ik voorlopig genoeg uitgegeven.
Heb koelbox omgebouwd voor te maischen en ook een tempregelaar gemaakt.

Was nu enkel opzoek naar een geschikte ruimte helaas niks kunnen vinden nog. Dus nu volop aan het testen en denk dat toch de koelkast in schuur tijdelijk misbruiken. Niks doorvertellen thuis Haha.

Ik denk dat ik er wel klaar voor ben alleen liggen me spullen nog bij Braumarkt te wachten op PostNL.

Sorry als ik veel vragen stel zonder nog gebrouwen te hebben maar probeer teleurstelling bij mijzelf te voorkomen.
Maar zo probeer ik ook te voorkomen dat ik straks honderden euro’s uitgeef en ik toch denk dit wordt hem niet. Al was/is de weg er naar toe onwijs interessant.

Zojuist komt er nog een vraag naar boven.
Ik heb een pan waar 21 liter in past nou moet 24 liter koken volgens recept want als goed is uiteindelijk 15 moet worden. Kan ik later water toevoegen in de gistvat of moet ik alles omrekenen voor het koken van 20 liter.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #56 Gepost op: 12-05-2020 20:47 u »
Van harte welkom Patrick!

Goed te lezen dat je je goed voorbereid en dus serieus te werk gaat en wat nog niet duidelijk is kun je hier vinden of vragen, dat is zeker niet iets om je voor te verontschuldigen.

Heel veel brouwplezier en we zien het resultaat en je ervaringen graag terug.

Gr. Jeroen

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #57 Gepost op: 13-05-2020 11:02 u »
Hoi Patrick.
Het is hartstikke goed dat je vragen stelt, daar is het forum voor. Maar zou je wel een nieuw topic willen maken? Want ik ben bang dat dit net zolang topic wordt als van Kiekeboe. ;)    https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html. ik vind dit persoonlijk nogal verwarrend omdat ik de draad kwijt raak. Verder veel plezier met het brouwen  :brouwen:  en natuurlijk vragen stellen.  ;D

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 13-05-2020 11:23 u »
Hoi Patrick.
Het is hartstikke goed dat je vragen stelt, daar is het forum voor. Maar zou je wel een nieuw topic willen maken? Want ik ben bang dat dit net zolang topic wordt als van Kiekeboe. ;)    https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html. ik vind dit persoonlijk nogal verwarrend omdat ik de draad kwijt raak. Verder veel plezier met het brouwen  :brouwen:  en natuurlijk vragen stellen.  ;D
Ben van andere forums altijd gewend om 1 topic voor mezelf aan te houden.
Zo blijft alles op 1 plek.
Maar snap wat je bedoelt, een ander moet hier uiteindelijk ook wat aan kunnen hebben.
En geen hoofdpijn van krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 13-05-2020 16:48 u »
Ben van andere forums altijd gewend om 1 topic voor mezelf aan te houden.
Zo blijft alles op 1 plek.
Maar snap wat je bedoelt, een ander moet hier uiteindelijk ook wat aan kunnen hebben.
En geen hoofdpijn van krijgen.

Als je al je vragen stelt in je voorsteltopic dan haken veel leden af. Het is veel beter voor elk onderwerp een nieuw topic aan te maken, dat maakt het volgen van het forum een stuk aantrekkelijker. Je hoeft dan als bezoeker niet elk topic helemaal door te spitten. Ook het zoeken naar bepaalde onderwerpen is dan handiger.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 15-05-2020 14:54 u »
Nog 1 laatste vraag voordat ik zondag eindelijk ga beginnen.

Volgens de handleiding van de arsegan special ipa moet ik gaan spoelen tot ik 24l wort heb.
Mijn pan loopt over bij 21 liter dus dat ga ik niet redden.
Hoe kan ik het beste die andere 4 liter doen?
Gewoon in een andere pan en dan enkel de hop in verhouden onderling verdelen ? Dus 5/6 in de grote pan en 1/6 in de kleine pan?
Neem aan als ik enkel spoel tot 20 liter dan de verhoudingen niet zullen kloppen en kan denk ook niet zomaar de 4 liter wort die ik niet kwijt kan zonder hop erin gekookt te hebbennbijnde vergistingemmer gooien?

Hoe gaan jullie in deze situatie om.

Zodra ik gebrouwen heb en er vragen opkomen start nieuwe topic met mijn 1e ervaring en vragen

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #61 Gepost op: 15-05-2020 15:33 u »
Ik zou zeggen gewoon doorspoelen tot 20 liter en tijdens koken en/of het moment van vergisten nog 4 liter water erbij kieperen.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 15-05-2020 17:06 u »
Ik zou zeggen gewoon doorspoelen tot 20 liter en tijdens koken en/of het moment van vergisten nog 4 liter water erbij kieperen.

Je bedoelt dus tijdens koken op moment dat dus al x aantal water verloren is gegaan?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 15-05-2020 17:35 u »
je bedoelt dus tijdens koken op moment dat dus al x aantal water verloren is gegaan?

Ja, maar ik denk dat er geen vier liter zal verdampen, dus moet je nog wat creatiever zijn.

Maar je kan ook zonder water toevoegen. Dan heb je gewoon een wat sterker bier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 17-05-2020 17:26 u »
Mijn 1e brouwdag begon goed en eindigde in tranen.

Alles netjes schoongemaakt en ik kon van start gaan.
Het schroten ging prima effe de molen kennen en als snel ging het goed.
Het maischen ging prima in de koelbox.
Ik begon met een wat dikkere beslag om zonde tempertuur te kunnen verhogen zoals recept voorschreef.

Zo kon ik meteen me filter testen en die werkte ook perfect.

Weinig tot geen mout mee in de pan zag er prima helder uit vond ik.

Het naar de kook brengen duurde wat lang voor me gevoel was toch al gauwe een half uur verder.

Al met al het kookproces goed kunnen afronden.

Het koelen duurde best lang daar wil ik nog een oplossing voor zoeken. Was toch wel een uur bezig. Onderin de pan was het al snel kouder dan boven in scheelde een graad of 10.

Maar goed tot nu toe leek alles perfect te verlopen.

Tot ik niet gedacht had aan een soort opstapje om te kunnen hevelen.

Ik pakte onze mooie salon tafel en dat was de fout. Deze heeft een mooie half ronde poot en leek stabiel.
Zo stond hij ook stabiel.
Keurig sg gemeten van 1060.
Ik was blij, gist erin en deksel erop.

Maar toen was het huilen en dwijlen.
Op het moment dat ik de deksel pakte viel de tafel om en was het afgelopen.

Ik kan wel janken. 6 uurtjes werk voor niks geweest.

Snel maar weer een nieuwe pakket halen en opnieuw starten.

Kortom het was een goede en leerzame brouwdag vol met emotie

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 17-05-2020 18:02 u »
Daar helpt geen wiki tegen.  Domme pech.
Gelukkig wél veel van geleerd, zie ik.  Behalve 2 dagen werk (onbetaalbaar) maar enkele Euri mout en hop verloren..
Zelfs zonder kantelende tafels denk ik dat vele thuisbrouwers méér centen hebben vergooid.
Dweilen, uithuilen, en doorgaan. Het beste bier brouw je immers zelf.
Proost,  Snelbier

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 17-05-2020 18:26 u »
Heb zeker dingen geleerd even iets maken voor de molen en een goede stabiele verhoging voor het hevelen.

Enkel het koelen moet ik even kijken om te versnellen vond een uur wel erg lang

Denk dat het hele dorp me wel gehoord heb hier. Wat baal ik als een stekker zeg.
Gelijk maar een nieuwe zelfde pakket besteld, zodat ik zo snel mogelijk weer kan beginnen.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 17-05-2020 19:17 u »
Citaat
Maar goed tot nu toe leek alles perfect te verlopen.

Tot ik niet gedacht had aan een soort opstapje om te kunnen hevelen.

Ik pakte onze mooie salon tafel en dat was de fout. Deze heeft een mooie half ronde poot en leek stabiel.
Zo stond hij ook stabiel.
Keurig sg gemeten van 1060.
Ik was blij, gist erin en deksel erop.

Maar toen was het huilen en dwijlen.
Op het moment dat ik de deksel pakte viel de tafel om en was het afgelopen.

Ik heb een salontafel speciaal voor hobby-brouwers met hevelproblemen en weinig ruimte, bestaande uit een heftafel (krik) om te werken aan crossmotoren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 17-05-2020 21:56 u »

Ik kan wel janken. 6 uurtjes werk voor niks geweest.

Oeps... :'(

Dit soort ongelukjes zijn altijd heel vervelend, ook omdat je er geen vrienden mee maakt bij huisgenoten.

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 18-05-2020 07:37 u »
Oeh wat balen zeg! Ik hoop dat je de vloer ondertussen schoon hebt kunnen krijgen.

Zoals hier al is gezegd: haal er iets positiefs uit. De sg van 1.060 lijkt me keurig. Daarnaast kun je wat beter inschatten hoeveel water er verdampt tijdens het koken en koelen. De ervaring pakt niemand je meer af.

Wat betreft het koelen: misschien ben je zelf handig genoeg dat je een dompelkoeler kan maken. Ik zag er onlangs ook eentje te koop, maar deze is wat aan de grote kant lijkt me. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41257.0.html

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 18-05-2020 13:40 u »
Oei. Dat gaat nog iets verder dan het litertje stout dat bij mij over de tuintegels ging...

Maar inderdaad, de ervaring (ook van de dingen die goed gingen) pakt niemand je meer af. Na mijn drama dag had ik even wat twijfels maar voor de week voorbij was zat ik al weer over het volgende recept na te denken :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 18-05-2020 16:44 u »
Herkenbaar... Ooit de binnenpan in de ketel laten vallen met wort voor een dubbel, staat erg leuk op een witte muur... ;)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 20-05-2020 13:52 u »
Vandaag poging 2 gedaan.
Expres vroeg begonnen om mezelf wat rust geven in tijd.

Als ik de 2 brouwmomenten vergelijk ging het redelijk hetzelfde.

Kon nu wel wat beter de maisch temperatuur controleren door de ervaring.
Het koken ging ook naar wens maar dat ging vorige keer ook.

Het koelen zonder dompelkoeler blijft langzaam en lastig.
Dit is ook een stap waar ik onzeker ben.
Wilde niet te lang bezig zijn met koelen en mogelijk dat dit een valkuil kan worden.
Had nu wel een grotere bak zodat ik nu de gehele pan via de buitenkant kon spoelen.
Voor mijn gevoel was na 45 minuten de temp 30 graden en koos ik ervoor om rustig de spullen klaar te zetten Voor het hevelen.

Ik vermoed dat bij deze stap nog een foutje in kan zitten. Kreeg met de slang nauwelijks de flow op gang maar goed eenmaal lopen altijd lopen.
Slang zat net wat te diep af en toe zo zoog hij wat troebel spul mee dit tegen proberen te houden met een vergiet.
Eigenlijk hetzelfde als ik de 1e keer deed.
Al had ik het idee dat me eerste brouwsel helderder was.

Maar goed dan het moment waar het de vorige keer fout ging.
Dit keer het vat op de aanrecht gezet om een Monster te nemen, zodat die ook niet kan vallen als ik even niet omkijk.

SG was zelfde als de vorige keer 1060 waarop manual 1065 zegt.

Giststarter US-05 toegevoegd
Vat in de koelkast geplaatst Sensor eraan geplakt met tape en de waterslot erop.

Wat me opviel is dat de temp sensor naar 31 ºC  schoot. Terwijl ik wel gevoel had dat die tussendoor nog goed zou gaan zakken.

Ben ik nu eigenlijk te vroeg gestopt met koelen?
Kan dit kwaad?

Mijn vergistingskast gaat nu regelen naar 19 graden.

Volgens mij is het nu wachten en over 7-10 dagen sg meten en als die laag genoeg is en 3 dagen stabiel blijft de koudhop erbij doen en de koelkast weer wat kouder zetten? Voor 7 dagen.

Mening en tips graag welkom

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 20-05-2020 16:27 u »
Lekker snel de draad weer opgepakt, goed bezig!

Gist toevoegen bij 30 graden heb ik zelf nog niet eerder gedaan. Men adviseert het niet en met wat googlen vind je aardig wat resultaten hierover. Bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/pitched-safale-us-05-at-30c.332029/

Ik zou er zelf voor kiezen om even de tijd te nemen en te wachten tot het wort op kamertemperatuur is voordat je de gist toevoegt.

Wat ik me afvraag is: wat heb je gebruikt om over te hevelen en waarom/hoe heb je een giststarter gemaakt ipv de korrelgist er gewoon in te gooien?

Verder lijkt alles in orde

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #74 Gepost op: 20-05-2020 16:47 u »
Lekker snel de draad weer opgepakt, goed bezig!

Gist toevoegen bij 30 graden heb ik zelf nog niet eerder gedaan. Men adviseert het niet en met wat googlen vind je aardig wat resultaten hierover. Bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/pitched-safale-us-05-at-30c.332029/

Ik zou er zelf voor kiezen om even de tijd te nemen en te wachten tot het wort op kamertemperatuur is voordat je de gist toevoegt.

Wat ik me afvraag is: wat heb je gebruikt om over te hevelen en waarom/hoe heb je een giststarter gemaakt ipv de korrelgist er gewoon in te gooien?

Verder lijkt alles in orde
Ja stom dacht dat het wel goed zou afkoelen nog. Had even geduld moeten hebben.
Ben gewoon bang voor blootstelling aan bacteriën.

Als ik zo de link lees moet het wel goed komen.

Hevelen gewoon met een pvc slang ( bevat geen weekmakers)
Giststarter was een typ fout.
Het zijn gist korrels die ik erin gestrooid heb.

De temperatuur begint nu te zaken ondertussen 26 ºC in 2 uurtjes tijd dus koelkast is flink bezig met koelen.

Tags: