Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Patrick  (gelezen 3996 keer)

Offline Neetje

• Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
Re: Even voorstellen: Patrick
« Reactie #25 Gepost op: 01-05-2020 23:13 u »
Yep.
Pilsmout  en 1 hopsoort verdeeld in bv 2/3 deel als bitterhop (60 minuten koken) en 1/3 deel 10 minuten koken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 02-05-2020 12:53 u »
Hey Patrick,

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met brouwen. Ik heb veel gehad aan de volgende youtube filmpjes:

Benodigdheden:

Simpel stappenproces:

Gedetailleerd brouwproces:

In mijn optiek is het brouwen van een IPA niet lastiger dan het brouwen van bijvoorbeeld een blond bier. Dus ik zou gewoon brouwen wat je zelf lekker lijkt.

Ik vind zelf de Brew In A Bag methode handig, maar hier zijn de meningen wel wat over verdeeld. Om mee te beginnen kan het echter geen kwaad om er eentje aan te schaffen. (tip: voor nog geen 7 euro heb je er een uit China)

Verder zou ik er voor kiezen om de ingrediŽnten los te kopen, dat scheelt veel geld op lange termijn.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 02-05-2020 13:13 u »
Hey Patrick,

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met brouwen. Ik heb veel gehad aan de volgende youtube filmpjes:

Benodigdheden:

Simpel stappenproces:

Gedetailleerd brouwproces:

In mijn optiek is het brouwen van een IPA niet lastiger dan het maken van bijvoorbeeld een blond bier. Dus ik zou gewoon maken wat je zelf lekker lijkt.

Ik vind zelf de Brew In A Bag methode handig, maar hier zijn de meningen wel wat over verdeeld. Om mee te beginnen kan het echter geen kwaad om er eentje aan te schaffen. (tip: voor nog geen 7 euro heb je er een uit China)

Verder zou ik er voor kiezen om de ingrediŽnten los te kopen, dat scheelt veel geld op lange termijn.
Thanks ga er even naar kijken. Als ik even snelle blik op werp is het puur voordeel dat je niet met 2 pannen hoeft te werken?

Losse ingrediŽnten zal ik in toekomst sowieso doen. Wacht even tot me spullen binnnen zijn even als het boek. En gewoon lekker brouwen, maar goed koeriers hebben het druk en winkels zijn bijna leeg dus even geduld

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 02-05-2020 13:32 u »
Thanks ga er even naar kijken. Als ik even snelle blik op werp is het puur voordeel dat je niet met 2 pannen hoeft te werken?

Ja klopt. Je kan je pan laten staan en hebt geen gedoe met filteren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 02-05-2020 17:09 u »
Ja klopt. Je kan je pan laten staan en hebt geen gedoe met filteren.

Dat is het voordeel...
Er zijn ook nadelen zoals minder heldere wort (je krijgt een iets minder fris bier) en niet spoelen (geeft bieren met minder karakter en ook minder opbrengst).

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 03-05-2020 18:04 u »
Je kan altijd nog een keertje maischen in een koelbox voordat je een tweede pan aanschaft (filteren met een hevelfilter).

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 04-05-2020 07:21 u »
Je kan altijd nog een keertje maischen in een koelbox voordat je een tweede pan aanschaft (filteren met een hevelfilter).

Denk alleen dat qua prijs een koelbox niet ver ligt van een 21 liter pan. Maar wel goede tip gaan er eens even naar kijken.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 06-05-2020 14:33 u »
Zojuist het plan van de koelbox uitgevoerd.
Het was even zoeken hoe een ieder dit heeft gebouwd en uiteindelijk lijkt het gelukt te zijn.
Door middel van een kraanverlengstuk een rubberring en verloop naar knel de aansluiting weten te maken.
Op de kraan nog even een tuinslag gezet tegen een afblinddop aan de binnenkant en om te checken voor lekkage.
Alles lijkt prima te werken, nu verzorgen dat er geen bramen meer aanwezig zijn en dan schoonmaken voor gebruik.
Twijfel nog of ik de leiding niet te hoog in de koelbox binnen heb laten komen, ga er nu even van uit dat dit geen kwaliteitsproblemen zal geven.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 06-05-2020 16:03 u »
Ik zit nog even het maischschema te bekijken.
Waar ik eerst dag water naar 75 gr brengen en een uur laten staan op deze temperatuur zeggen ze in het schema dit:
maischschema:
65C...........................40 minuten
72C........................... 20 minuten
78C............................. 5 minuten

Vanwaar de fase van laag temp naar steeds hoger?

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-05-2020 16:12 u »
- Maischen van lage temp naar hoog..
Omdat in het wort 2 belangrijke enzymen werkzaam zijn (alfa en Beta-amylase) die werken op verschillende temperatuur.
Beide breken af bij hoge temperatuur.  Dus als je warm start breng je 1 enzym (Beta) om zeep voordat het kan werken.
- Plaatsing filter: Lager = beter.  Meer bostel/mout op het filter geeft betere filtratie, want bostel is het eigenlijke filter.
Lager afvoeren betekent ook minder restwort in de ketel/box.
========
Lees de handleidingen (Wiki) op dit forum, en vraag bij problemen.
Brouwze, Snelbier.

Edit: Complimenten voor je wortfilter (als beginner), maar..
 Meer zaagsnedes en/of langere pijp zal makkelijker filteren.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 06-05-2020 16:22 u »
- Maischen van lage temp naar hoog..
Omdat in het wort 2 belangrijke enzymen werkzaam zijn (alfa en Beta-amylase) die werken op verschillende temperatuur.
Beide breken af bij hoge temperatuur.  Dus als je warm start breng je 1 enzym (Beta) om zeep voordat het kan werken.
- Plaatsing filter: Lager = beter.  Meer bostel/mout op het filter geeft betere filtratie, want bostel is het eigenlijke filter.
Lager afvoeren betekent ook minder restwort in de ketel/box.
========
Lees de handleidingen (Wiki) op dit forum, en vraag bij problemen.
Brouwze, Snelbier.

Bedankt voor de snelle reactie.

Het is me nu duidelijk en werd er zelfs beetje bang van dat dit alles voor niets gedaan zou zijn.
Na wat onderzoek lees ik toch gelukkig wat oplossingen.
Zie dat sommige beginnen met een wat dikkere maisch en dan gewoon met warm water vervolgens steeds de nieuwe temperatuur gaan opzoeken.
Word even spelen maar zal vast goed komen.
Mocht het brouwen een verslaving worden zal er sowiesie gekeken worden naar een andere optie in plaats van een koelbox.
Echter leek me dit de makkelijkste begin stap.

terug komend op het filter ik denk dat hij zo 10 mm van de bodem afligt, reden: wilde er zeker van zijn dat ik alles kon aandraaien en niet dat het gat te laag zou zitten.
Zat zelf te denken met meer spoelwater is dit dan niet redelijk te beperken?
En anders kan ik nog altijd een beetje bij elkaar schrapen en dan spoelen?

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 06-05-2020 16:28 u »
Maischtemperatuur kan je ook in 1 stap doen, is zelfs gangbaar bij box- en biab-brouwers.
Je gaat dan op een temperatuur zitten waarbij BEIDE enzymen deels werkzaam zijn.
LEES de wiki, gebruik de zoekfunctie van dit forum.. Dan komt het goed.
Proost,  Snelbier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
Even voorstellen: Patrick
« Reactie #37 Gepost op: 06-05-2020 20:49 u »
Edit: Complimenten voor je wortfilter (als beginner), maar..
 Meer zaagsnedes en/of langere pijp zal makkelijker filteren.

Thanks ga er nog even naar kijken denk dat ik inderdaad nog wat ga aanpassen helaas qua hoogte kan ik niet spelen maar in oppervlakte nog wel

Heb nog gekeken naar de juist temperatuur voor de Alpha en beta kan enkel de methode vinden door met x liter te starten en dan later warm water toevoegen voor volgende temp

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 06-05-2020 21:05 u »

Zie dat sommige beginnen met een wat dikkere maisch en dan gewoon met warm water vervolgens steeds de nieuwe temperatuur gaan opzoeken. Word even spelen maar zal vast goed komen.

Mocht het brouwen een verslaving worden zal er sowiesie gekeken worden naar een andere optie in plaats van een koelbox.
Echter leek me dit de makkelijkste begin stap.

terug komend op het filter ik denk dat hij zo 10 mm van de bodem afligt, reden: wilde er zeker van zijn dat ik alles kon aandraaien en niet dat het gat te laag zou zitten.
Zat zelf te denken met meer spoelwater is dit dan niet redelijk te beperken?
En anders kan ik nog altijd een beetje bij elkaar schrapen en dan spoelen?

Je filter,
Netjes gemaakt. Maar beter leg je de pijp met bv 2 45 graden knietjes op de bodem. Kan ook met haakse, maar dan komt de pijp wel erg uit het midden. De pijp mag wat langer. Snedes op max 1 cm langs elkaar. Dus wat meer.
Nog beter, 2 pijpjes met snedes op 1/3 en 2/3 breedte langs elkaar. Wel met de snedes naar beneden.
Ik gebruik nog af en toe een koelbox (kleinde batches) omdat dit fijn werkt en goed rendement heeft.

inderdaad. Dikker inmaischen en kokend water toevoegen voor volgstap.
Makkelijkst is een eenstapsmaisch - heet water van 69 ŗ 70 graden, schrootsel storten, ff roeren en deksel erop. Elke 10 minuten ff kort omzetten/roeren geeft hoge omzetting van zetmeel naar suikers.
Je hoeft dan maar een of twee keer een half litertje kokend water erbij te doen. Uitmaischen doe ik niet met de koelbox. Ik spoel met 99 graden water. Laat het bed niet droogvallen tijdens spoelen en zet het afloopkraantje niet te ver open. Dus spoel minimaal zo'n 20 minuten.
Je gaat je verbazen hoe fijn een koelbox werkt op deze manier.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #39 Gepost op: 06-05-2020 21:10 u »
Thanks ga er nog even naar kijken denk dat ik inderdaad nog wat ga aanpassen helaas qua hoogte kan ik niet spelen maar in oppervlakte nog wel

Heb nog gekeken naar de juist temperatuur voor de Alpha en beta kan enkel de methode vinden door met x liter te starten en dan later warm water toevoegen voor volgende temp
Met 2 45ļ bochtjes kun je je filter nog wat naar beneden brengen. Als je toch gaat verlengen...... In de huidige situatie heb je ongeveer 20 mm dode ruimte waar wel suikers komen te zitten maar die niet/nauwelijks af te tappen zijn.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 06-05-2020 21:30 u »
Super bedankt voor de tips.
Dacht zelf eerst ook aan een 45 graden bocht.
Maar dacht water kan niet omhoog dus dacht ik aan problemen.
Dacht zelf dat deze gleuven genoeg waren gezien de flow uit de kraan voldoende leek.

Maar ga zeker wat met jullie tips doen.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-05-2020 12:52 u »

Dacht zelf eerst ook aan een 45 graden bocht.
Maar dacht water kan niet omhoog dus dacht ik aan problemen.

Door de hevelwerking is dit geen probleem.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 07-05-2020 13:28 u »
Zal de aanpassingen doorvoeren.
Ondertussen ben ik druk bezig met het zoeken van componenten om een temperatuurregeling te maken dmv een arduino.
Heb mogelijk al een koelkast gevonden ook maar voorlopig voor de 1e vrouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wat is overigens de max omgevingstemperatuur voor vergisten?

Mocht het virus overslaan dat ik meer wil brouwen en vaker dan moet ik opzoek naar een locatie, waar ik rustig me gang kan gaan. En die is er alleen even toestemming.

Maar goed voor de eerste brouwsel denk ik dat ik voorlopig de goede kant op ga.

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 07-05-2020 16:48 u »
Maximale omgevingstemperatuur voor vergisting?  Vergeet het maar. Omgevingstemperatuur zegt NIETS over je wort-temperatuur.
Gist genereert zelf warmte, van 4'C tot 8'C boven kamertemperatuur tijdens hoofdgisting.
Ideale temperaturen voor vergisting (dus van je GISTVAT) zitten tussen 12'C (ondergister) en 28'C (Saisongist)..
En dan ook nog gistafhankelijk. Sommige gisten generen vťťl warmte en moeten dus actiever worden gekoeld.
Belangrijkste is een goede gistkast die het WORT op juiste temperatuur houdt.  Wat dat betreft ben je op de juiste weg.
Succes,  Snelbier

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 07-05-2020 18:22 u »
Stom dat is waar ook, zat denk even ergens anders met me gedachtes.

Hopelijk met een ventilator kan ik wel de omgeving en het vat beetje laag in temp houden.
Kom toch op een 24gr omgeving nu al zonder ventilatie. En als dan de vergisting ook nog voor verhogen zorgt.
Gelukkig vanmiddag geshopt dus snel programma schrijven om de temperatuur te regelen.

Oude koelkast is toch wel een must hier in dit warme huis...

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 08-05-2020 09:28 u »
Stom dat is waar ook, zat denk even ergens anders met me gedachtes.
Heb mogelijk al een koelkast gevonden ook maar voorlopig voor de 1e vrouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wellicht met gedachtes bij 1e vrouw in het kastje op zolder.... ;D

Dit klinkt wel erg fout... :-X

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 08-05-2020 12:08 u »
Leuk die autocorrectie op de telefoon.

Vrouw => brouw.

Gisteren al druk bezig geweest met het bouwen van mijn eigen temp regeling. Hopelijk van het weekend gereed voor gebruik.

Kan niet wachten om te beginnen.
Vooral met de kennis die ik afgelopen week heb op gedaan. Leer elke keer meer en word steeds leuker en gieriger

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 08-05-2020 12:54 u »
Leuk die autocorrectie op de telefoon.

Vrouw => brouw.

Gisteren al druk bezig geweest met het bouwen van mijn eigen temp regeling. Hopelijk van het weekend gereed voor gebruik.

Kan niet wachten om te beginnen.
Vooral met de kennis die ik afgelopen week heb op gedaan. Leer elke keer meer en word steeds leuker en gieriger

Je bent druk bezig geweest zo te zien. Heb je alles al in huis om te kunnen brouwen? En heb je al een recept gekozen/gemaakt?

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 08-05-2020 14:44 u »
Ben nog wachten op de bestelling bij Braumarkt. Duurde wat langer omdat ik per ongeluk moutextract had en dat wilde ik niet dus na wat telefoontjes kunnen omzetten nog naar een pakket met mout en daarbij een molen.

Wat ik ga brouwen zal een ipa zijn volgens recept van argenson

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 08-05-2020 20:24 u »

...maar voorlopig voor de 1e brouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wat is overigens de max omgevingstemperatuur voor vergisten?

Voor een lekker biertje starten met de laagste temperatuur die de gistleverancier op geeft. Eerste dagen het kastje niet geheel sluiten ivm stijgende temperatuur. Na 3 tot 4 dagen kun je met je Arduino met gesloten kastje de temperatuur wat hoger houden.

Zou je nog geen temperatuur regeling hebben,
Ik heb in mijn begin de temperatuur wat bijgeregeld met een tijdschakelaar en gloeilamp (15 minuten aan - 30 minuten uit) ivm koude nachten.

Tags: