Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Patrick  (gelezen 4501 keer)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Even voorstellen: Patrick
« Reactie #100 Gepost op: 23-05-2020 07:47 u »
Duidelijk. Ik kan dan dinsdag een vat hebben meteen overhevelen dan? Of ben ik dan te laat.

Zat ook te denken het slot staat wel beetje ongelijk. En dan bedoel ik het waterniveau dus er heerst wel een overdruk in het vat. In mijn belevenis kan er dan geen lucht in komen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 23-05-2020 07:58 u »
Met Jaques eens.  Nieuw (lekdicht) vat heeft de voorkeur, schreef ik zelf ook al.
Dat extra vat komt ook van pas bij bottelen, zie eerdere opmerkingen.
Vereist wél een keer extra overhevelen, met risico van oxidatie en/of besmetting.
- Besmetting mag eigenlijk geen punt zijn, je moet gewoon schoon werken. PUNT.
- Oxidatie-risico verschillen de meningen over, maar is in dit geval geen punt omdat je 'oude' vat toch al lekt.
- Overhevelen naar luchtdicht vat als je gaat drooghoppen.
 Drooghoppen is ook een oxidatie-risico-moment, dus als je tegelijkertijd overhevelt heb je niét meer risico..
Proost,  Snelbier
Edit: Mocht je een nieuw vat eerder beschikbaar hebben, dan natuurlijk meteen overhevelen.
  Niét verstandig om je bier langer dan nodig te laten oxideren (mocht dat al gebeuren)..

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #102 Gepost op: 23-05-2020 08:01 u »
Met Jaques eens.  Nieuw (lekdicht) vat heeft de voorkeur, schreef ik zelf ook al.
Dat extra vat komt ook van pas bij bottelen, zie eerdere opmerkingen.
Vereist wél een keer extra overhevelen, met risico van oxidatie en/of besmetting.
- Besmetting mag eigenlijk geen punt zijn, je moet gewoon schoon werken. PUNT.
- Oxidatie-risico verschillen de meningen over, maar is in dit geval geen punt omdat je 'oude' vat toch al lekt.
- Overhevelen naar luchtdicht vat als je gaat drooghoppen.
 Drooghoppen is ook een oxidatie-risico-moment, dus als je tegelijkertijd overhevelt heb je niét meer risico..
Proost,  Snelbier
Duidelijk dan bestel ik vandaag even een nieuwe hydrometer en 30l speidel vat.
Dan heb ik dit dinsdag. Dan staat het er 6 dagen in.

Dus eigenlijk meteen maar even sg meten en als die dan de dagen erna gelijk blijft koudhoppen en hevelen

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #103 Gepost op: 23-05-2020 08:10 u »
Onze berichten kruisen net, ik heb de mijne aangevuld (edit)..
Verstandige beslissing van je, denk ik.
En een reserve-hydrometer kan ook handig zijn , want het blijft glas waar je mee werkt.
Proost, Snelbier
Edit (weer):
Zo snel mogelijk hevelen, NIET meerdere dagen mee wachten.
Ik denk dat je na vergistingsdag 12 gaat drooghoppen, dat is een week verder. Onnodig oxidatie-risico.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 23-05-2020 11:39 u »
Duidelijk. Ik kan dan dinsdag een vat hebben meteen overhevelen dan? Of ben ik dan te laat.

Zat ook te denken het slot staat wel beetje ongelijk. En dan bedoel ik het waterniveau dus er heerst wel een overdruk in het vat. In mijn belevenis kan er dan geen lucht in komen.

Bij een niet luchtdicht gistvat heeft het altijd zin om over te hevelen naar een goed sluitend gistvat. Hoe langer het bier in een niet goed sluitend gistvat zit des te meer oxidatiesmaken je krijgt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #105 Gepost op: 23-05-2020 11:46 u »
Ik denk dat je na vergistingsdag 12 gaat drooghoppen, dat is een week verder. Onnodig oxidatierisico.

Het oxidatierisico door koudoppen is vrij klein. Tests die ik gedaan heb (en nog steeds aan het uitvoeren ben) laten zien dat al heel snel na het toevoegen van koudhop de vergisting geïntensiveerd wordt. Daarna zie je een langzame daling van het SG.

Onderstaand plaatje laat dit zien.

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
  • My beer's so dizzy, like a whirlpool it never ends
« Reactie #106 Gepost op: 23-05-2020 13:01 u »
Bij mij blijft US-05 ALTIJD 2 weken actief, einde gisting 1 blupje uit waterslot om de 3-4 minuten.  Gaat maar door.

Mijn laatste brouwsel met US-05:

- gestrooid 11 april 17.30, sg 1.031
- 5 dagen later, 16 april 17.30 sg 1.011
- 10 dagen later, 22 april: sg nog steeds 1.011

Wel bij gemiddeld 22 graden (en dus vrij laag begin SG).

Ah wel, voor een al ontspoord voorstel topic dwaalt dit nog verder af :)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 23-05-2020 13:40 u »
Zodra mijn 1e brouwsel gelukt is zal deze voorstel topic ook rustig worden.
Maar vind het fijn dat ieder mij keurig helpt en advies geeft.

Zojuist een Speidel 30l vat bestelt bij Braumarkt.
Ook maar een automatische hevel erbij gedaan.
Helaas was de hydrometer niet op voorraad en deze maar bii Brouwmaatje bestel met wat Chemipro san en wash.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
Even voorstellen: Patrick
« Reactie #108 Gepost op: 27-05-2020 07:27 u »
De zenuwen lopen aardig op.
Zaterdag nieuw vat besteld was op voorraad helaas door drukte nog geen track and trace.
Hopelijk morgen binnen en dan zo snel mogelijk overhevelen.

Wat ik dan zat te denken is het volgende.

Zodra het materiaal binnen is meteen overhevelen en sg meten, als deze op zijn eind SG zit wilde ik de hop toevoegen voor 3 dagen.
Vervolgens de laatste dag de koelkast naar 15 graden brengen.
Het zo snel mogelijk hevelen ivm met oxidatie en dan hop toevoegen om verdere oxidatie te voorkomen.

Andere opties zijn denk ik.
- Wachten tot SG 3 dagen gelijk blijft en dan pas overhevelen en drooghoppen.
- Direct overhevelen en dan wachten tot sg 3 dagen gelijk blijft en vervolgens drooghoppen.

Hopelijk is alles snel binnen, het ruikt wel lekker in de koelkast overigens. De citrus geur overheerst lekker

Update 14:25:
Zojuist mijn nieuw hydrometer en wat schoonmaakspullen binnen.
Meteen sg meting gedaan.
Zit nu op een sg van 1020, dus nog even geduld.
Wel even waterslot eraf gehaald en door het gaatje gekeken. De krausen is weg en zie voor zo ver ik kon zien niks geks nog.
Her en der wat koolzuurbellen misschien vanwege de monster die ik genomen had daarvoor.

Hopelijk snel het vat binnen om over te hevelen wachtend nog op track and trace.
Schijnt onwijs druk te zijn en moet ik afwachten.

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #109 Gepost op: 27-05-2020 16:14 u »
Hevelen moet je toch ivm lek vat, dus zo snel mogelijk doen. Liefst als er nog wat vergisting (=CO2-productie) loopt..
Die drooghop kan later, met minimaal oxidatie-risico. Deksel open, hop erin, deksel dicht. Kan weinig mee fout.
Drooghop doen zo kort mogelijk voor bottelen, dus als je weet dat het bier (bijna) is uitvergist..
Aan je SG te zien is het bier NIET uitvergist. Prima, zsm overhevelen. Slechter dan je lekke vat wordt het niet.
Drooghop uistellen tot SG gedurende 3 dagen bijna stabiel blijft.
Succes,  Snelbier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #110 Gepost op: 27-05-2020 16:58 u »
Hevelen moet je toch ivm lek vat, dus zo snel mogelijk doen. Liefst als er nog wat vergisting (=CO2-productie) loopt..
Die drooghop kan later, met minimaal oxidatie-risico. Deksel open, hop erin, deksel dicht. Kan weinig mee fout.
Drooghop doen zo kort mogelijk voor bottelen, dus als je weet dat het bier (bijna) is uitvergist..
Aan je SG te zien is het bier NIET uitvergist. Prima, zsm overhevelen. Slechter dan je lekke vat wordt het niet.
Succes,  Snelbier.
Gaat goed komen.

Het is nu wachten tot het vat bezorgt word dat zaterdag bestelt is. Lijkt erop dat die morgen ook nog niet komt.
Moet nog ingepakt worden bij distributie voor verzenden hoor ik, zolang ik nog geen track and trace heb is het lang wachten

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 27-05-2020 21:06 u »
Succes,  Snelbier.

Inderdaad zo snel mogelijk overhevelen om de oxidatie door het niet luchtdicht zijn van het gistvat te voorkomen.

Op basis van mijn tests adviseer ik de koudhop langer in contact te houden met het bier. Ik zie namelijk dat het toevoegen van koudhop zorgt voor een opleving van de vergisting. Deze opleving houdt zo'n 8 à 9 dagen aan. Daarna gaat het echt kruipend. Door tegen het einde van de nagisting koudhop toe te voegen kun je de tijd dat het bier op de gist staat beperken.

Bierbrouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis...

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #112 Gepost op: Gisteren om 17:31 »
Besluit om 'wat te doen' wordt er niet makkelijker op, maar is uiteindelijk Patrick's probleem. (Lekker dan.. )
Hevelen naar luchtdicht vat zijn we het over eens, gewoon doen als je dat vat hebt. Kan nooit kwaad.
Hop-moment: Jacques heeft daar een factor 100 of meer ervaring, dus ik ga er in mee.. Mijn ervaring betreft vnl Citra, en dat is juist de makkelijkste hop..
Drooghop dan gedurende ~7 dagen, komt weer overeen met je originele recept.
Dus drooghoppen tijdens hevelen. Scheelt weer een (mogelijke) oxidatie.
Quote van Jacques: Bierbrouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis...
En zo is het, denk ik.  Proost, Snelbier

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #113 Gepost op: Gisteren om 19:09 »
Morgen krijg ik het vat binnen en zodra ik de kans heb hevel ik het meteen over.
Over koudhoppen lees ik een hoop ene zegt 3 dagen lang zag en de andere een week.

Kom ik meteen op het compromis sluiten.
Ik ga dan drooghoppen tijdens hevelen binnen 7 dagen zal dan toch wel de gisting voorbij zijn om te bottelen?
Dan staat die namelijk ruim 2 weken op gisting.

Kan ik ondertussen rustig me flesje nogmaals reinigen en ook het lekke vat om die als bottelvat te gaan gebruiken

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #114 Gepost op: Gisteren om 22:49 »
Morgen krijg ik het vat binnen en zodra ik de kans heb hevel ik het meteen over.
Over koudhoppen lees ik een hoop ene zegt 3 dagen lang zag en de andere een week.

Kom ik meteen op het compromis sluiten.
Ik ga dan drooghoppen tijdens hevelen binnen 7 dagen zal dan toch wel de gisting voorbij zijn om te bottelen?
Dan staat die namelijk ruim 2 weken op gisting.

Kan ik ondertussen rustig me flesje nogmaals reinigen en ook het lekke vat om die als bottelvat te gaan gebruiken

Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij koudhoppen.

Aan de ene kant moet de hop voldoende lang de tijd krijgen om aroma af te geven. Bij een kamertemperatuur gaat dat snel. 3 dagen is daarvoor voldoende. Wanneer je bij een lagere temperatuur koudhop, bijvoorbeeld 4 ºC dan heb je zo'n 2 weken nodig.

Aan de andere kant het probleem van hop creep. In hop zitten namelijk net als in mout enzymen die zetmeel en suikers kunnen afbreken. De hoeveelheid aan dergelijk enzymen in hop is beperkt. Dit betekent dat de afbraak langzaam verloopt. Bij tests die ik heb gedaan heb ik gezien dat de eerste 10 dagen na toevoegen van koudhop er meer verrgistingsactiviteit is dan later. Maar ook later worden er eenvoudige suikers gevormd uit "onvergistbare" complexe suikers. Om te zorgen dat het koolzuurgehalte in de fles na 2 of 3 maanden niet te hoog is doe je er goed aan minder bottelsuiker te gebruiken.

Een reden die vaak genoemd wordt om kort te koudhoppen is het ontstaan van een "groene smaak" afkomstig van de hopblaadjes. In de praktijk valt dit echter mee. In ieder geval was dat bij mijn tests.

Tags: