Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Patrick  (gelezen 3997 keer)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Patrick
« Gepost op: 30-04-2020 07:56 u »
Hallo bierbrouwers,

Graag wil ik me bij deze gaan voorstellen.
Ik ben Patrick de wit 26 jaar een kom uit jisp, na x aantal jaar speciaal biertjes te drinken werd het wel eens tijd om zelf te beginnen.
Wilde dit al paar jaar terug doen, helaas is er toen nooit wat van gekomen maar is nu de knoop doorgehakt.

Gezien deze tak van sport nog nieuw is wat het zoeken wat moet ik nou halen.
je wilt niet te veel halen want stel je voor dat het tegenvalt.
Uiteindelijk heb ik het volgende aangeschaft: https://www.braumarkt.com/startset-bierbrouwen-pro-5013396
Later begon ik pas te lezen en was misschien de plus handiger maar goed, dan kopen we later toch nog een beter vergistingsvat.

Alle vaktermen zal ik nog moeten leren maar zag al een mooie wiki dus dat zal wel goed moeten komen.

Heb bij het startset wel al wat brouwsel besteld, ben zelf zeer fan van IPA dus wil daar ook me aandacht naar leggen dus vandaar de keuze: Arsegan Special I.P.A. voor 15 liter
Ook op advies ooit in verleden toen ik wilde starten een boek gehaald: Thuis Bier brouwen | Greg Hughes

Hopelijk komt het één deze dagen binnen en kunnen we meteen beginnen.

Voor ik aan de slag ga heb ik nog even een paar korte vragen.
- Extra benodigheden? enkel nog een pan toch?
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
- Ik hoef toch niet meteen 15L te maken kan ook beginnen met 7.5 bijvoorbeeld?
- zat te denken aan een 10l pan en anders 15l
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
- gemiddelde kamertemperatuur hier 20gr, volgens mij moet dat goed zijn.
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?

Tot slot, hopelijk word het wat en zal ik nog veel gaan brouwen gezien het feit dat ik en mijn vrouw van speciaalbier houden dus dan is het onwijs leuk als je het ook gewoon voor jezelf kan maken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Even voorstellen: Patrick
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2020 21:03 u »
Ik weet niet wat er allemaal in zo'n set zit.

sg meter - temperatuurmeter - hevelslang/slang bottelpijpje - moutpakket met hop en gist
- is het handig om dan eerst in een aparte pan het wort te maken en dan overgieten mbv een zeef in de grote pan?
     mss een zak gebruiken om bostel te scheiden of twee mayo emmers waarvan 1 met gaatjes om beter te filteren, zeef loopt te snel
     door maar kan voor de eerste keer
     kan maar je hebt altijd verliezen en als je zelf zomaar wat doet met splitsen zal het niet lekerder worden
     Niet met minder dan 15 liter beginnen indien mogelijk (veel brouwers gebruiken 27 liter pan voor 20 liter bier)
- zal een wokbrander voldoende vermogen hebben om dit allemaal op de juiste tempertuur te brengen?
     Kleine volumes kun je gewoon op de gasstel of kookplaat doen
     Prima voor een beginbiertje, kies wel een juiste gist
- lees heel veel mensen praten over een aparte bottelemmer maar met de emmer waar ik in zal gisten kan ik toch ook meteen bottelen?
     Je kan overhevelen naar een gewone (schone) huishoudemmer om de gist te scheiden, maar je kan ook aanzuigen vanuit je
     vergistings emmer.

Mijn tip : wel leerzaam om eens bij een gevorderde brouwer mee te kijken om teleurstelling te voorkomen.

Voor mijn proefbrouwsels gebruik ik een 10 liter maisch ketel, 14 liter kookketel, waterkoker of gewone pan voor spoelen, 15 liter gistvat voor zo'n 10 liter bier.
Je hebt verliezen volume door achterblijven in bostel (1 L/kg) - kookverlies - restant in kookketel en in hop - laag in gistvat.

Offline hetjagertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2020 21:17 u »
Welkom op het forum Patrick.

Op de vragen geef ik geen antwoord ben zelf ook een starter dus er zijn hier heel veel leden die je wel advies willen geven.

Wel kan ik je aanraden om boeken te lezen zoals: zelf brouwen doe je zo. En Verander water in bier.
Voor de rest is het gewoon doen en lekker bier drinken 😁

Groeten Jasper

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2020 00:00 u »
Wel kan ik je aanraden om boeken te lezen zoals: zelf brouwen doe je zo. En Verander water in bier.
Voor de rest is het gewoon doen en lekker bier drinken 😁

Je vergeet Bierbrouwen voor dummies. Het boek dat is voortgekomen uit dit forum... :)

Offline hetjagertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 01-05-2020 00:10 u »
Mijn welgemeende excuus 😉

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2020 08:08 u »
Ik weet niet wat er allemaal in zo'n set zit.

sg meter - temperatuurmeter - hevelslang/slang bottelpijpje - moutpakket met hop en gist
     mss een zak gebruiken om bostel te scheiden of twee mayo emmers waarvan 1 met gaatjes om beter te filteren, zeef loopt te snel
     door maar kan voor de eerste keer
     kan maar je hebt altijd verliezen en als je zelf zomaar wat doet met splitsen zal het niet lekerder worden
     Niet met minder dan 15 liter beginnen indien mogelijk (veel brouwers gebruiken 27 liter pan voor 20 liter bier)
     Kleine volumes kun je gewoon op de gasstel of kookplaat doen
     Prima voor een beginbiertje, kies wel een juiste gist
     Je kan overhevelen naar een gewone (schone) huishoudemmer om de gist te scheiden, maar je kan ook aanzuigen vanuit je
     vergistings emmer.

Mijn tip : wel leerzaam om eens bij een gevorderde brouwer mee te kijken om teleurstelling te voorkomen.

Voor mijn proefbrouwsels gebruik ik een 10 liter maisch ketel, 14 liter kookketel, waterkoker of gewone pan voor spoelen, 15 liter gistvat voor zo'n 10 liter bier.
Je hebt verliezen volume door achterblijven in bostel (1 L/kg) - kookverlies - restant in kookketel en in hop - laag in gistvat.
Thanks, voor de duidelijke antwoorden.
Ondertussen zijn vele antwoorden ook door veel lezen en filmpjes kijken beantwoord.

tevens de volgende artikelen zitten bij de start set:
Startset bierbrouwen pro. Alle basismaterialen voor de vergisting van bier tot 20 liter. Bevat volgende zaken:

Brouwemmer 25 L met deksel en maatverdeling.
100% Siliconenplug voor waterslot.
Waterslot voor de brouwemmer.
Hittebestendige kraan.
Kroonkurkapparaat 26 mm.
100 kroonkurken.
Kunststof roerspaan.
Puro Oxi reinigingsmiddel 100 gram.
Flessenborstel.
Speciaal afvulpijpje.
10 Exclusieve bierviltjes

Extra t.o.v. basic

Hydrometer
Testglas voor de hydrometer
Thermometer -10 t/m 110 graden celcius

Dan zal ik gaan voor de volgende pan https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2020 08:09 u »
Ik heb nu het boek: thuis bier brouwen van Greg hughes op aanraden van een kennis. Maar die andere ga ik ook bekijken.

Voor nu begin ik met het brouwen van de IPA die ik bij de set apart heb gekocht en dan zien ik wel.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2020 17:37 u »
Zojuist er achter gekomen dat ik een moutextract pakket heb aangeschaft.
Als ik zo las sla ik daarmee het maischen over en dus volg ik niet alle stappen van het brouwen?

Betekent dit dat ik opzoek moet naar een pakket met geschroot mout?

En waar halen jullie vaak je pakketten.

Offline hetjagertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2020 17:59 u »
Ik zelf haal geen pakketten. Ik koop de ingrediënten gewoon los. Tot nu toe nog niks extra op voorraad behalve de hop. Gewoon een lekker recept opzoeken naar de ingrediënten kijken en die bestellen bij Unibrew of Braumarkt.

Je kan ook altijd een winkel bezoeken en kijken wat er allemaal te krijgen is. Let dan wel op dat je geen pin pas mee neemt voordat je zo’n hele winkel leegkoopt 😂😂

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2020 18:04 u »
Zo juist nadat ik erachter dat het om extract ging meteen braumarkt gebeld.
Fijn geholpen ze konden het nog annuleren dus kan rustig opzoek naar wat anders.
Schijnen het erg druk te hebben, hoop Corona Brouwers denk.

Nu maar opzoek naar de juiste spullen.

Een pakket leek mee voor een eerste keer wel handig laat nou net alle geschrote mout op zijn en alle molens ook.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2020 19:35 u »
Misschien heeft iemand op het forum nog een gebruikt schijvenmolentje omdat hij bv is overgaan naar walsenmolen.
Kun je iets makkelijker bewezen recepten kopiëren/brouwen.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2020 19:37 u »
Zie nu alleen door de bomen het bos niet meer. Voor me eerste brouwsel wil ik gewoon de stappen van maischen tot bottelen doen.
Dus zoek een pakket waar alles in zit daarvoor
Geschroot mout, hop, suiker, gist. Want dat is naar mijne weten correct me if i am wrong de ingrediënten die ik moet hebben.
Zie nu veel pakketten de ene wel geschroot andere niet en dan weer dat ik zelf gist moet maken.

Me hoofs ontploft nu van de info.

Zat ook al te struinen tussen de recepten maar dat is denk stap te ver gezien het feit ik nog niet het gehele proces ken. En ik voor de eerste keer gewoon even stap voor stap wil doen.

Wie zou mij willen helpen of kan me adviseren.

Als ik lastig ben dan hoor ik het ook graag

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2020 19:38 u »
Misschien heeft iemand op het forum nog een gebruikt schijvenmolentje omdat hij bv is overgaan naar walsenmolen.
Kun je iets makkelijker bewezen recepten kopiëren/brouwen.
Ondertussen kleine connectie opgebouwd bij Braumarkt en kan denk wel aan een molen komen maar moet bij dat pakket zelf gist maken en dan gaan me hersenen even kraken.

Offline hetjagertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2020 20:48 u »
Als je alle stappen hebt gelezen dan kan je ook een recept lezen. De termen die men gebruikt komen ook terug in een recept.

Als je alleen nog geen schrootmolen hebt zou ik voor geschroot mout gaan.
Zelf gist maken hoeft niet. Je kan ook korrelgist in je gistvat doen zonder iets aan te maken.

Ik heb de basis vooral uit zelf bier brouwen die je zo. Als je wilt kan ik wel een aantal foto’s van het boek doormailen.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2020 20:59 u »
Als je alle stappen hebt gelezen dan kan je ook een recept lezen. De termen die men gebruikt komen ook terug in een recept.

Als je alleen nog geen schrootmolen hebt zou ik voor geschroot mout gaan.
Zelf gist maken hoeft niet. Je kan ook korreligst in je gistvat doen zonder iets aan te maken.

Ik heb de basis vooral uit zelf bier brouwen die je zo. Als je wilt kan ik wel een aantal foto’s van het boek doormailen.

Nu ik weer verder lees bij bewezen recepten en ik zoek bij "Braumarkt zien ik inderdaad dat er ook gewoon vaak kant en klare gist wordt gekocht, en ook daar zit weer hoop keuze.
Misschien ben ik op verkeerd spoor gezet hoor tijdens mijn telefonisch gesprek met "webshop" want in de manual die werd voorgelezen en doorgestuurd die bij het pakket zit geven ze dus aan dat je zelf gist moet maken en als leek ben ik dan simpel oke dan moet dat...
Er was nog 1 schrootmolen beschikbaar: https://www.braumarkt.com/arsegan-moutmolen-premium-gietijzer

Terugkomende op de bewezen recepten, vele zijn voor mij duidelijk beschreven, op zich is het proces niet moeilijk enkel zodra er over pH waarde en andere gevorderde termen praten wil ik dat meteen ook weten en kunnen.
Terwijl ik gewoon me eerste biertje moet gaan brouwen.

Qua boek je mag best screenshots sturen zelf heb ik dus ook een boek besteld:  Thuis Bier brouwen | Greg Hughes.

Offline hetjagertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 01-05-2020 21:03 u »
Stuur me maar een mail, stuur ik je wat foto’s

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 01-05-2020 21:07 u »
Zie nu alleen door de bomen het bos niet meer.
...

Wie zou mij willen helpen of kan me adviseren.
Als ik lastig ben dan hoor ik het ook graag

Daarom mijn opmerking om eens mee te kijken bij een brouwer in je buurt.
Je bent niet lastig maar zit vol vragen. Daar is dit forum voor.

Als je minder stappen tegelijkertijd wilt begin dan met een bierkit.
Op deze site https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwpakketten/Brewferm-bierkits/d/Brewferm-bierkit-strong-blond kun je meteen ook de handleiding downloaden en er is een veel gestelde vragen FAQ.
Hiermee kun je de vergisting en botteling uitproberen.

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #17 Gepost op: 01-05-2020 21:10 u »
Je hoeft zelf geen gist te maken. Bij het pakket zit korrelgist.
Het klopt inderdaad dat er in de beschrijving staat dat je gist moet maken. Dit is ook erg vreemd en valt mij ook altijd op.

Nog een punt om op te letten. Er staat dat er hop bij zit in hopzakjes.
Ik bemerk dat laatste 2 keer dat dit niet zo was en dat er los, weliswaar verpakt, korrelgist bij zit.
Hopzakjes erbij kopen is dan geen overbodige luxe.
Dr zijn DIY oplossingen: schone sok/panty, waszak ed.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 01-05-2020 21:20 u »
Daarom mijn opmerking om eens mee te kijken bij een brouwer in je buurt.
Je bent niet lastig maar zit vol vragen. Daar is dit forum voor.

Als je minder stappen tegelijkertijd wilt begin dan met een bierkit.
Op deze site https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwpakketten/Brewferm-bierkits/d/Brewferm-bierkit-strong-blond kun je meteen ook de handleiding downloaden en er is een veel gestelde vragen FAQ.
Hiermee kun je de vergisting en botteling uitproberen.

Thanks voor het snel een goede meedenken.

Het is niet zo zeer dat ik minder stappen wil, want wat je in de link aangeeft zoiets had ik ook in 1e instantie besteld. Echter wil ik wel gewoon het gehele proces volgen.
In de bijlage heb ik een handleiding die mij ondertussen toch wel weer aanspreekt gezien ik dus gewoon kant en klare gist kan kopen enkel even kijken welke dan.
Als ik de handleiding zo lees doorloop ik de alle stappen van het brouwen op een makkelijke wijze en kan ik de volgende keer wel dieper op in gaan.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 01-05-2020 21:42 u »
...
In de bijlage heb ik een handleiding die mij ondertussen toch wel weer aanspreekt gezien ik dus gewoon kant en klare gist kan kopen enkel even kijken welke dan.
...

Als beginner een makkelijke gist kiezen. bv TOP van Brewferm of S33 en ruim voldoende toevoegen.
Als je een keus hebt gemaakt, even rondkijken wat erover geschreven wordt voor je besteld. Sommige gisten geven problemen als je er niet juist mee om gaat en kunnen minder  goed tegen temperatuur schommelingen.
De Voss Kveik gaat altijd goed. Zoek hiet maar eens op. Groot temperatuur bereik en hoeveelheid gist komt minder nauw.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 01-05-2020 21:50 u »
Als beginner een makkelijke gist kiezen. bv TOP van Brewferm of S33 en ruim voldoende toevoegen.
Als je een keus hebt gemaakt, even rondkijken wat erover geschreven wordt voor je besteld. Sommige gisten geven problemen als je er niet juist mee om gaat en kunnen minder  goed tegen temperatuur schommelingen.
De Voss Kveik gaat altijd goed. Zoek hiet maar eens op. Groot temperatuur bereik en hoeveelheid gist komt minder nauw.

Na nogmaals lezen ook na wat Erny vertelde zien ik veel dubbelingen in de tekst op de site
Wat er volgens webshop zit er dus Fermentis SafAle US-05 bij en later zeggen ze dat je zelf moet maken  :weetniet:

En mocht dit dan dus toch voor een 1e bier de juiste zijn dan moet ik dus nog schrotten en is deze molen dan voor mij goed?
https://www.braumarkt.com/arsegan-moutmolen-premium-gietijzer

Een lekker stevig gehopt bier en razend populair. I.P.A-bieren moet je leren waarderen omdat de gebruikte hopsoorten een lekkere bittere, maar frisse afdronk geven. Minstens vier tot zes weken laten rijpen.

Ingrediënten:*

Pilsmout
Palemout
CaraMunich® type I
Special-B
Gebruikte Hopsoorten:

Citra
Cascade
Amarillo
Extra Ingrediënten:

UltraMoss®
Type biergist:

Fermentis SafAle US-05
Begindichtheid: 1067
Einddichtheid:   1013
Alcoholgehalte:  7,1%
Kleur: 25 EBC
Bitterheid: 49 IBU

*Let op: Bevat gluten

Dit moutpakket is samengesteld uit de beste moutsoorten van The Swaen®, Weyermann® en Dingemans of Thomas Fawcett.  Voor gebruikt moet de mout nog geschroot worden. De hop bevindt zich in speciale hopkookzakjes, klaar voor gebruik. Het juiste type biergist is met zorg gekozen. Deze moutpakketten zijn ook uitstekend geschikt voor het brouwen met de Speidel Braumeister®, Grainfather en Brew25.

Let op, u moet minimaal een dag van tevoren een giststarter maken, mocht u niet weten wat u daarvoor nodig heeft en hoe dit moet download dan de onderstaande gebruiksaanwijzing; 'Giststarter maken'.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 01-05-2020 22:21 u »
Zo'n molentje werkt prima.

De gist US-05 kun je gewoon kopen in een zakje korrelgist) en zodra je wort in het gistvat zit en op de juiste temperatuur is erover strooien. Binnen 8 tot 24 uur is je vergisting op gang en zal je waterslotje borrelen.
Kijk eens op de site van Fermentis en dan lees je dat de US-05 gehydrateerd kan worden moet dit hoeft niet - gewoon strooien

Een IPA is voor mij geen simpele start maar met zo'n pakket zal het wel lukken.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 01-05-2020 22:25 u »
Zo'n molentje werkt prima.

De gist US-05 kun je gewoon kopen in een zakje korrelgist) en zodra je wort in het gistvat zit en op de juiste temperatuur is erover strooien. Binnen 8 tot 24 uur is je vergisting op gang en zal je waterslotje borrelen.
Kijk eens op de site van Fermentis en dan lees je dat de US-05 gehydrateerd kan worden moet dit hoeft niet - gewoon strooien

Een IPA is voor mij geen simpele start maar met zo'n pakket zal het wel lukken.

Ja ik kies eigenlijk puur IPA omdat ik daar fan van ben, want voorkeur is eerder blond of tripel dan??

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 01-05-2020 22:33 u »
Als je IPA niet goed lukt, ben je dan teleurgesteld?

Als je een pakket pakt of zelf iets in elkaar flanst, dan is het voor de eerste keer beter om het simpel te houden.
SMASH : single mout and single hop. Hiermee leer je de mouten en hoppen kennen.
Een eenvoudige blond of tripel is makkelijker en lukt sneller.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 01-05-2020 22:42 u »
Als je IPA niet goed lukt, ben je dan teleurgesteld?

Als je een pakket pakt of zelf iets in elkaar flanst, dan is het voor de eerste keer beter om het simpel te houden.
SMASH : single mout and single hop. Hiermee leer je de mouten en hoppen kennen.
Een eenvoudige blond of tripel is makkelijker en lukt sneller.

Teleurgesteld? Weet ik eigenlijk niet, ligt er aan hoe het procce denk ik gegaan is.
Heb ik het gevoel tijdens het brouwen dat ik fouten heb gemaakt, dan denk ik eerder dat ik zal zeggen oke smaak kan tegenvallen volgende keer beter.
Ik verwacht sowieso geen smaak zoals een IPA die ik op untapped 4 sterren geef of zo.

Vind het lastige vraag dus of ik teleurgesteld zal zijn of niet.

Je geeft aan begin met smash, hier bedoel je denk 1 soort mout en 1 soort hop zodat je niet te veel van 1 of ander erin doet of te vroeg of laat de hop toevoegt?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #25 Gepost op: 01-05-2020 23:13 u »
Yep.
Pilsmout  en 1 hopsoort verdeeld in bv 2/3 deel als bitterhop (60 minuten koken) en 1/3 deel 10 minuten koken.

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 02-05-2020 12:53 u »
Hey Patrick,

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met brouwen. Ik heb veel gehad aan de volgende youtube filmpjes:

Benodigdheden:

Simpel stappenproces:

Gedetailleerd brouwproces:

In mijn optiek is het brouwen van een IPA niet lastiger dan het brouwen van bijvoorbeeld een blond bier. Dus ik zou gewoon brouwen wat je zelf lekker lijkt.

Ik vind zelf de Brew In A Bag methode handig, maar hier zijn de meningen wel wat over verdeeld. Om mee te beginnen kan het echter geen kwaad om er eentje aan te schaffen. (tip: voor nog geen 7 euro heb je er een uit China)

Verder zou ik er voor kiezen om de ingrediënten los te kopen, dat scheelt veel geld op lange termijn.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 02-05-2020 13:13 u »
Hey Patrick,

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met brouwen. Ik heb veel gehad aan de volgende youtube filmpjes:

Benodigdheden:

Simpel stappenproces:

Gedetailleerd brouwproces:

In mijn optiek is het brouwen van een IPA niet lastiger dan het maken van bijvoorbeeld een blond bier. Dus ik zou gewoon maken wat je zelf lekker lijkt.

Ik vind zelf de Brew In A Bag methode handig, maar hier zijn de meningen wel wat over verdeeld. Om mee te beginnen kan het echter geen kwaad om er eentje aan te schaffen. (tip: voor nog geen 7 euro heb je er een uit China)

Verder zou ik er voor kiezen om de ingrediënten los te kopen, dat scheelt veel geld op lange termijn.
Thanks ga er even naar kijken. Als ik even snelle blik op werp is het puur voordeel dat je niet met 2 pannen hoeft te werken?

Losse ingrediënten zal ik in toekomst sowieso doen. Wacht even tot me spullen binnnen zijn even als het boek. En gewoon lekker brouwen, maar goed koeriers hebben het druk en winkels zijn bijna leeg dus even geduld

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 02-05-2020 13:32 u »
Thanks ga er even naar kijken. Als ik even snelle blik op werp is het puur voordeel dat je niet met 2 pannen hoeft te werken?

Ja klopt. Je kan je pan laten staan en hebt geen gedoe met filteren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 02-05-2020 17:09 u »
Ja klopt. Je kan je pan laten staan en hebt geen gedoe met filteren.

Dat is het voordeel...
Er zijn ook nadelen zoals minder heldere wort (je krijgt een iets minder fris bier) en niet spoelen (geeft bieren met minder karakter en ook minder opbrengst).

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 03-05-2020 18:04 u »
Je kan altijd nog een keertje maischen in een koelbox voordat je een tweede pan aanschaft (filteren met een hevelfilter).

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 04-05-2020 07:21 u »
Je kan altijd nog een keertje maischen in een koelbox voordat je een tweede pan aanschaft (filteren met een hevelfilter).

Denk alleen dat qua prijs een koelbox niet ver ligt van een 21 liter pan. Maar wel goede tip gaan er eens even naar kijken.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 06-05-2020 14:33 u »
Zojuist het plan van de koelbox uitgevoerd.
Het was even zoeken hoe een ieder dit heeft gebouwd en uiteindelijk lijkt het gelukt te zijn.
Door middel van een kraanverlengstuk een rubberring en verloop naar knel de aansluiting weten te maken.
Op de kraan nog even een tuinslag gezet tegen een afblinddop aan de binnenkant en om te checken voor lekkage.
Alles lijkt prima te werken, nu verzorgen dat er geen bramen meer aanwezig zijn en dan schoonmaken voor gebruik.
Twijfel nog of ik de leiding niet te hoog in de koelbox binnen heb laten komen, ga er nu even van uit dat dit geen kwaliteitsproblemen zal geven.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 06-05-2020 16:03 u »
Ik zit nog even het maischschema te bekijken.
Waar ik eerst dag water naar 75 gr brengen en een uur laten staan op deze temperatuur zeggen ze in het schema dit:
maischschema:
65C...........................40 minuten
72C........................... 20 minuten
78C............................. 5 minuten

Vanwaar de fase van laag temp naar steeds hoger?

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-05-2020 16:12 u »
- Maischen van lage temp naar hoog..
Omdat in het wort 2 belangrijke enzymen werkzaam zijn (alfa en Beta-amylase) die werken op verschillende temperatuur.
Beide breken af bij hoge temperatuur.  Dus als je warm start breng je 1 enzym (Beta) om zeep voordat het kan werken.
- Plaatsing filter: Lager = beter.  Meer bostel/mout op het filter geeft betere filtratie, want bostel is het eigenlijke filter.
Lager afvoeren betekent ook minder restwort in de ketel/box.
========
Lees de handleidingen (Wiki) op dit forum, en vraag bij problemen.
Brouwze, Snelbier.

Edit: Complimenten voor je wortfilter (als beginner), maar..
 Meer zaagsnedes en/of langere pijp zal makkelijker filteren.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 06-05-2020 16:22 u »
- Maischen van lage temp naar hoog..
Omdat in het wort 2 belangrijke enzymen werkzaam zijn (alfa en Beta-amylase) die werken op verschillende temperatuur.
Beide breken af bij hoge temperatuur.  Dus als je warm start breng je 1 enzym (Beta) om zeep voordat het kan werken.
- Plaatsing filter: Lager = beter.  Meer bostel/mout op het filter geeft betere filtratie, want bostel is het eigenlijke filter.
Lager afvoeren betekent ook minder restwort in de ketel/box.
========
Lees de handleidingen (Wiki) op dit forum, en vraag bij problemen.
Brouwze, Snelbier.

Bedankt voor de snelle reactie.

Het is me nu duidelijk en werd er zelfs beetje bang van dat dit alles voor niets gedaan zou zijn.
Na wat onderzoek lees ik toch gelukkig wat oplossingen.
Zie dat sommige beginnen met een wat dikkere maisch en dan gewoon met warm water vervolgens steeds de nieuwe temperatuur gaan opzoeken.
Word even spelen maar zal vast goed komen.
Mocht het brouwen een verslaving worden zal er sowiesie gekeken worden naar een andere optie in plaats van een koelbox.
Echter leek me dit de makkelijkste begin stap.

terug komend op het filter ik denk dat hij zo 10 mm van de bodem afligt, reden: wilde er zeker van zijn dat ik alles kon aandraaien en niet dat het gat te laag zou zitten.
Zat zelf te denken met meer spoelwater is dit dan niet redelijk te beperken?
En anders kan ik nog altijd een beetje bij elkaar schrapen en dan spoelen?

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 06-05-2020 16:28 u »
Maischtemperatuur kan je ook in 1 stap doen, is zelfs gangbaar bij box- en biab-brouwers.
Je gaat dan op een temperatuur zitten waarbij BEIDE enzymen deels werkzaam zijn.
LEES de wiki, gebruik de zoekfunctie van dit forum.. Dan komt het goed.
Proost,  Snelbier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 06-05-2020 20:49 u »
Edit: Complimenten voor je wortfilter (als beginner), maar..
 Meer zaagsnedes en/of langere pijp zal makkelijker filteren.

Thanks ga er nog even naar kijken denk dat ik inderdaad nog wat ga aanpassen helaas qua hoogte kan ik niet spelen maar in oppervlakte nog wel

Heb nog gekeken naar de juist temperatuur voor de Alpha en beta kan enkel de methode vinden door met x liter te starten en dan later warm water toevoegen voor volgende temp

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 06-05-2020 21:05 u »

Zie dat sommige beginnen met een wat dikkere maisch en dan gewoon met warm water vervolgens steeds de nieuwe temperatuur gaan opzoeken. Word even spelen maar zal vast goed komen.

Mocht het brouwen een verslaving worden zal er sowiesie gekeken worden naar een andere optie in plaats van een koelbox.
Echter leek me dit de makkelijkste begin stap.

terug komend op het filter ik denk dat hij zo 10 mm van de bodem afligt, reden: wilde er zeker van zijn dat ik alles kon aandraaien en niet dat het gat te laag zou zitten.
Zat zelf te denken met meer spoelwater is dit dan niet redelijk te beperken?
En anders kan ik nog altijd een beetje bij elkaar schrapen en dan spoelen?

Je filter,
Netjes gemaakt. Maar beter leg je de pijp met bv 2 45 graden knietjes op de bodem. Kan ook met haakse, maar dan komt de pijp wel erg uit het midden. De pijp mag wat langer. Snedes op max 1 cm langs elkaar. Dus wat meer.
Nog beter, 2 pijpjes met snedes op 1/3 en 2/3 breedte langs elkaar. Wel met de snedes naar beneden.
Ik gebruik nog af en toe een koelbox (kleinde batches) omdat dit fijn werkt en goed rendement heeft.

inderdaad. Dikker inmaischen en kokend water toevoegen voor volgstap.
Makkelijkst is een eenstapsmaisch - heet water van 69 à 70 graden, schrootsel storten, ff roeren en deksel erop. Elke 10 minuten ff kort omzetten/roeren geeft hoge omzetting van zetmeel naar suikers.
Je hoeft dan maar een of twee keer een half litertje kokend water erbij te doen. Uitmaischen doe ik niet met de koelbox. Ik spoel met 99 graden water. Laat het bed niet droogvallen tijdens spoelen en zet het afloopkraantje niet te ver open. Dus spoel minimaal zo'n 20 minuten.
Je gaat je verbazen hoe fijn een koelbox werkt op deze manier.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #39 Gepost op: 06-05-2020 21:10 u »
Thanks ga er nog even naar kijken denk dat ik inderdaad nog wat ga aanpassen helaas qua hoogte kan ik niet spelen maar in oppervlakte nog wel

Heb nog gekeken naar de juist temperatuur voor de Alpha en beta kan enkel de methode vinden door met x liter te starten en dan later warm water toevoegen voor volgende temp
Met 2 45º bochtjes kun je je filter nog wat naar beneden brengen. Als je toch gaat verlengen...... In de huidige situatie heb je ongeveer 20 mm dode ruimte waar wel suikers komen te zitten maar die niet/nauwelijks af te tappen zijn.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 06-05-2020 21:30 u »
Super bedankt voor de tips.
Dacht zelf eerst ook aan een 45 graden bocht.
Maar dacht water kan niet omhoog dus dacht ik aan problemen.
Dacht zelf dat deze gleuven genoeg waren gezien de flow uit de kraan voldoende leek.

Maar ga zeker wat met jullie tips doen.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-05-2020 12:52 u »

Dacht zelf eerst ook aan een 45 graden bocht.
Maar dacht water kan niet omhoog dus dacht ik aan problemen.

Door de hevelwerking is dit geen probleem.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 07-05-2020 13:28 u »
Zal de aanpassingen doorvoeren.
Ondertussen ben ik druk bezig met het zoeken van componenten om een temperatuurregeling te maken dmv een arduino.
Heb mogelijk al een koelkast gevonden ook maar voorlopig voor de 1e vrouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wat is overigens de max omgevingstemperatuur voor vergisten?

Mocht het virus overslaan dat ik meer wil brouwen en vaker dan moet ik opzoek naar een locatie, waar ik rustig me gang kan gaan. En die is er alleen even toestemming.

Maar goed voor de eerste brouwsel denk ik dat ik voorlopig de goede kant op ga.

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 07-05-2020 16:48 u »
Maximale omgevingstemperatuur voor vergisting?  Vergeet het maar. Omgevingstemperatuur zegt NIETS over je wort-temperatuur.
Gist genereert zelf warmte, van 4'C tot 8'C boven kamertemperatuur tijdens hoofdgisting.
Ideale temperaturen voor vergisting (dus van je GISTVAT) zitten tussen 12'C (ondergister) en 28'C (Saisongist)..
En dan ook nog gistafhankelijk. Sommige gisten generen véél warmte en moeten dus actiever worden gekoeld.
Belangrijkste is een goede gistkast die het WORT op juiste temperatuur houdt.  Wat dat betreft ben je op de juiste weg.
Succes,  Snelbier

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 07-05-2020 18:22 u »
Stom dat is waar ook, zat denk even ergens anders met me gedachtes.

Hopelijk met een ventilator kan ik wel de omgeving en het vat beetje laag in temp houden.
Kom toch op een 24gr omgeving nu al zonder ventilatie. En als dan de vergisting ook nog voor verhogen zorgt.
Gelukkig vanmiddag geshopt dus snel programma schrijven om de temperatuur te regelen.

Oude koelkast is toch wel een must hier in dit warme huis...

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 08-05-2020 09:28 u »
Stom dat is waar ook, zat denk even ergens anders met me gedachtes.
Heb mogelijk al een koelkast gevonden ook maar voorlopig voor de 1e vrouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wellicht met gedachtes bij 1e vrouw in het kastje op zolder.... ;D

Dit klinkt wel erg fout... :-X

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 08-05-2020 12:08 u »
Leuk die autocorrectie op de telefoon.

Vrouw => brouw.

Gisteren al druk bezig geweest met het bouwen van mijn eigen temp regeling. Hopelijk van het weekend gereed voor gebruik.

Kan niet wachten om te beginnen.
Vooral met de kennis die ik afgelopen week heb op gedaan. Leer elke keer meer en word steeds leuker en gieriger

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 08-05-2020 12:54 u »
Leuk die autocorrectie op de telefoon.

Vrouw => brouw.

Gisteren al druk bezig geweest met het bouwen van mijn eigen temp regeling. Hopelijk van het weekend gereed voor gebruik.

Kan niet wachten om te beginnen.
Vooral met de kennis die ik afgelopen week heb op gedaan. Leer elke keer meer en word steeds leuker en gieriger

Je bent druk bezig geweest zo te zien. Heb je alles al in huis om te kunnen brouwen? En heb je al een recept gekozen/gemaakt?

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 08-05-2020 14:44 u »
Ben nog wachten op de bestelling bij Braumarkt. Duurde wat langer omdat ik per ongeluk moutextract had en dat wilde ik niet dus na wat telefoontjes kunnen omzetten nog naar een pakket met mout en daarbij een molen.

Wat ik ga brouwen zal een ipa zijn volgens recept van argenson

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 08-05-2020 20:24 u »

...maar voorlopig voor de 1e brouw hou ik het bij een kastje op zolder.

Wat is overigens de max omgevingstemperatuur voor vergisten?

Voor een lekker biertje starten met de laagste temperatuur die de gistleverancier op geeft. Eerste dagen het kastje niet geheel sluiten ivm stijgende temperatuur. Na 3 tot 4 dagen kun je met je Arduino met gesloten kastje de temperatuur wat hoger houden.

Zou je nog geen temperatuur regeling hebben,
Ik heb in mijn begin de temperatuur wat bijgeregeld met een tijdschakelaar en gloeilamp (15 minuten aan - 30 minuten uit) ivm koude nachten.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 09-05-2020 21:13 u »
Top neem de info mee.

Ondertussen lekker wezen programmeren en de arduino regelt nu op temperatuur die ik invoer.
Enkel nog effe programma schrijven om met een lcd scherm dit allemaal te zien en invoeren.

Zojuist mail gehad dat alles is in gepakt als het dinsdag binnen zin kan ik meteen brouwen en anders word het volgende weekend.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #51 Gepost op: 10-05-2020 10:36 u »
Top neem de info mee.

Ondertussen lekker wezen programmeren en de arduino regelt nu op temperatuur die ik invoer.
Enkel nog effe programma schrijven om met een lcd scherm dit allemaal te zien en invoeren.

Zojuist mail gehad dat alles is in gepakt als het dinsdag binnen zin kan ik meteen brouwen en anders word het volgende weekend.
Ik ben benieuwd wat je hebt gebouwd met de Arduino en zeker na het programmaatje wat je heb geschreven

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 10-05-2020 12:45 u »
Ik ben benieuwd wat je hebt gebouwd met de Arduino en zeker na het programmaatje wat je heb geschreven
Het is nog een beetje in de knutsel fase maar zodra het af is laat ik wel wat foto’s zien

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 10-05-2020 16:38 u »
Zit nog even de handeling van de special ipa te lezen die ik ga krijgen.
Bij stap 11 hebben ze het over lageren.

Als ik lees in de stap ervoor zou ik na 7 tot 10 dagen een sg van 1010 moeten hebben om vervolgens te lageren.

Ze geven aan dat ik moet overhevelen is dit echt nodig of kan ik gewoon de hop na x tijd toevoegen?

Lageren gebeurt dus op een lagere temperatuur. Ze geven aan dat afhankelijk van temperatuur het lageren langer duurt.
Maar hoe weet ik dan dat ik lang genoeg bezig ben.

Zo las ik in wiki ook dat niet iedereen aan lageren doen. Als ik ook daarvoor kies wat doe ik dan met de hop

Na goed doorlezen word het een een flinke uitdaging als eerste biertje

LAGEREN
Het is het beste om het bier te lageren in een ander vat. Hevel het bier over naar een andere fles of vat en zet het op een koele plaats. Op deze manier ontdoet het bier zich van overtollige gist.
Door de lagere temperatuur lost er meer koolzuur op in het bier en worden ook een aantal ongewenste smaak- stoffen verwijderd zoals o.a. diacetyl. Ook de schuimsta- biliteit van het bier verbeterd en het bier wordt helder. Voeg nu hopzakje 3 toe aan de vloeistof. Laat het zakje ongeveer 20 dagen in de vloeistof trekken.
Bij lage temperaturen neemt de lagering meer tijd in beslag, een tiental dagen bij keldertemperatuur en 3-4 weken bij 7°C

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 12-05-2020 17:23 u »
Citaat
Ze geven aan dat ik moet overhevelen is dit echt nodig of kan ik gewoon de hop na x tijd toevoegen?

In principe kun je dry hoppen in het zelfde gistvat zonder over te hevelen. Hierbij is wet wel aan te raden om een hopzakje te gebruiken. Het verlagen van de temperatuur is ook optioneel, maar zal (waarschijnlijk) zorgen voor een helderder en beter bier.

Voor je eerste brouwsel kun je deze stappen best overslaan. Als je ook gaat bottelen vanuit dezelfde emmer is het belangrijk dat er niet teveel gist van de bodem mee gaat in de flesjes. Als je je emmer hiervoor verplaatst is het verstandig het gist de tijd te geven om te bezinken voordat je gaat bottelen. (hierbij ga ik er vanuit dat je de arsegan Brouwemmer 25 L gebruikt)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 12-05-2020 17:48 u »
In principe kun je dry hoppen in het zelfde gistvat zonder over te hevelen. Hierbij is wet wel aan te raden om een hopzakje te gebruiken. Het verlagen van de temperatuur is ook optioneel, maar zal (waarschijnlijk) zorgen voor een helderder en beter bier.

Voor je eerste brouwsel kun je deze stappen best overslaan. Als je ook gaat bottelen vanuit dezelfde emmer is het belangrijk dat er niet teveel gist van de bodem mee gaat in de flesjes. Als je je emmer hiervoor verplaatst is het verstandig het gist de tijd te geven om te bezinken voordat je gaat bottelen. (hierbij ga ik er vanuit dat je de arsegan Brouwemmer 25 L gebruikt)
Ondertussen na veel lezen heb ik inderdaad begrepen dat het voor het maken van helder bier is.
Eigenlijk kan je dus gewoon bottelen als sg 3 dagen gelijk blijft.

Tot nu toe krijg ik inderdaad de 25l Arsegan brouwemmer.
Wil er wel 1 extra en nog meer spullen.
Maar voor de 1e brouwsel heb ik voorlopig genoeg uitgegeven.
Heb koelbox omgebouwd voor te maischen en ook een tempregelaar gemaakt.

Was nu enkel opzoek naar een geschikte ruimte helaas niks kunnen vinden nog. Dus nu volop aan het testen en denk dat toch de koelkast in schuur tijdelijk misbruiken. Niks doorvertellen thuis Haha.

Ik denk dat ik er wel klaar voor ben alleen liggen me spullen nog bij Braumarkt te wachten op PostNL.

Sorry als ik veel vragen stel zonder nog gebrouwen te hebben maar probeer teleurstelling bij mijzelf te voorkomen.
Maar zo probeer ik ook te voorkomen dat ik straks honderden euro’s uitgeef en ik toch denk dit wordt hem niet. Al was/is de weg er naar toe onwijs interessant.

Zojuist komt er nog een vraag naar boven.
Ik heb een pan waar 21 liter in past nou moet 24 liter koken volgens recept want als goed is uiteindelijk 15 moet worden. Kan ik later water toevoegen in de gistvat of moet ik alles omrekenen voor het koken van 20 liter.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #56 Gepost op: 12-05-2020 20:47 u »
Van harte welkom Patrick!

Goed te lezen dat je je goed voorbereid en dus serieus te werk gaat en wat nog niet duidelijk is kun je hier vinden of vragen, dat is zeker niet iets om je voor te verontschuldigen.

Heel veel brouwplezier en we zien het resultaat en je ervaringen graag terug.

Gr. Jeroen

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #57 Gepost op: 13-05-2020 11:02 u »
Hoi Patrick.
Het is hartstikke goed dat je vragen stelt, daar is het forum voor. Maar zou je wel een nieuw topic willen maken? Want ik ben bang dat dit net zolang topic wordt als van Kiekeboe. ;)    https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html. ik vind dit persoonlijk nogal verwarrend omdat ik de draad kwijt raak. Verder veel plezier met het brouwen  :brouwen:  en natuurlijk vragen stellen.  ;D

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 13-05-2020 11:23 u »
Hoi Patrick.
Het is hartstikke goed dat je vragen stelt, daar is het forum voor. Maar zou je wel een nieuw topic willen maken? Want ik ben bang dat dit net zolang topic wordt als van Kiekeboe. ;)    https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html. ik vind dit persoonlijk nogal verwarrend omdat ik de draad kwijt raak. Verder veel plezier met het brouwen  :brouwen:  en natuurlijk vragen stellen.  ;D
Ben van andere forums altijd gewend om 1 topic voor mezelf aan te houden.
Zo blijft alles op 1 plek.
Maar snap wat je bedoelt, een ander moet hier uiteindelijk ook wat aan kunnen hebben.
En geen hoofdpijn van krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 13-05-2020 16:48 u »
Ben van andere forums altijd gewend om 1 topic voor mezelf aan te houden.
Zo blijft alles op 1 plek.
Maar snap wat je bedoelt, een ander moet hier uiteindelijk ook wat aan kunnen hebben.
En geen hoofdpijn van krijgen.

Als je al je vragen stelt in je voorsteltopic dan haken veel leden af. Het is veel beter voor elk onderwerp een nieuw topic aan te maken, dat maakt het volgen van het forum een stuk aantrekkelijker. Je hoeft dan als bezoeker niet elk topic helemaal door te spitten. Ook het zoeken naar bepaalde onderwerpen is dan handiger.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 15-05-2020 14:54 u »
Nog 1 laatste vraag voordat ik zondag eindelijk ga beginnen.

Volgens de handleiding van de arsegan special ipa moet ik gaan spoelen tot ik 24l wort heb.
Mijn pan loopt over bij 21 liter dus dat ga ik niet redden.
Hoe kan ik het beste die andere 4 liter doen?
Gewoon in een andere pan en dan enkel de hop in verhouden onderling verdelen ? Dus 5/6 in de grote pan en 1/6 in de kleine pan?
Neem aan als ik enkel spoel tot 20 liter dan de verhoudingen niet zullen kloppen en kan denk ook niet zomaar de 4 liter wort die ik niet kwijt kan zonder hop erin gekookt te hebbennbijnde vergistingemmer gooien?

Hoe gaan jullie in deze situatie om.

Zodra ik gebrouwen heb en er vragen opkomen start nieuwe topic met mijn 1e ervaring en vragen

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #61 Gepost op: 15-05-2020 15:33 u »
Ik zou zeggen gewoon doorspoelen tot 20 liter en tijdens koken en/of het moment van vergisten nog 4 liter water erbij kieperen.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #62 Gepost op: 15-05-2020 17:06 u »
Ik zou zeggen gewoon doorspoelen tot 20 liter en tijdens koken en/of het moment van vergisten nog 4 liter water erbij kieperen.

Je bedoelt dus tijdens koken op moment dat dus al x aantal water verloren is gegaan?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 15-05-2020 17:35 u »
je bedoelt dus tijdens koken op moment dat dus al x aantal water verloren is gegaan?

Ja, maar ik denk dat er geen vier liter zal verdampen, dus moet je nog wat creatiever zijn.

Maar je kan ook zonder water toevoegen. Dan heb je gewoon een wat sterker bier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 17-05-2020 17:26 u »
Mijn 1e brouwdag begon goed en eindigde in tranen.

Alles netjes schoongemaakt en ik kon van start gaan.
Het schroten ging prima effe de molen kennen en als snel ging het goed.
Het maischen ging prima in de koelbox.
Ik begon met een wat dikkere beslag om zonde tempertuur te kunnen verhogen zoals recept voorschreef.

Zo kon ik meteen me filter testen en die werkte ook perfect.

Weinig tot geen mout mee in de pan zag er prima helder uit vond ik.

Het naar de kook brengen duurde wat lang voor me gevoel was toch al gauwe een half uur verder.

Al met al het kookproces goed kunnen afronden.

Het koelen duurde best lang daar wil ik nog een oplossing voor zoeken. Was toch wel een uur bezig. Onderin de pan was het al snel kouder dan boven in scheelde een graad of 10.

Maar goed tot nu toe leek alles perfect te verlopen.

Tot ik niet gedacht had aan een soort opstapje om te kunnen hevelen.

Ik pakte onze mooie salon tafel en dat was de fout. Deze heeft een mooie half ronde poot en leek stabiel.
Zo stond hij ook stabiel.
Keurig sg gemeten van 1060.
Ik was blij, gist erin en deksel erop.

Maar toen was het huilen en dwijlen.
Op het moment dat ik de deksel pakte viel de tafel om en was het afgelopen.

Ik kan wel janken. 6 uurtjes werk voor niks geweest.

Snel maar weer een nieuwe pakket halen en opnieuw starten.

Kortom het was een goede en leerzame brouwdag vol met emotie

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 17-05-2020 18:02 u »
Daar helpt geen wiki tegen.  Domme pech.
Gelukkig wél veel van geleerd, zie ik.  Behalve 2 dagen werk (onbetaalbaar) maar enkele Euri mout en hop verloren..
Zelfs zonder kantelende tafels denk ik dat vele thuisbrouwers méér centen hebben vergooid.
Dweilen, uithuilen, en doorgaan. Het beste bier brouw je immers zelf.
Proost,  Snelbier

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 17-05-2020 18:26 u »
Heb zeker dingen geleerd even iets maken voor de molen en een goede stabiele verhoging voor het hevelen.

Enkel het koelen moet ik even kijken om te versnellen vond een uur wel erg lang

Denk dat het hele dorp me wel gehoord heb hier. Wat baal ik als een stekker zeg.
Gelijk maar een nieuwe zelfde pakket besteld, zodat ik zo snel mogelijk weer kan beginnen.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 17-05-2020 19:17 u »
Citaat
Maar goed tot nu toe leek alles perfect te verlopen.

Tot ik niet gedacht had aan een soort opstapje om te kunnen hevelen.

Ik pakte onze mooie salon tafel en dat was de fout. Deze heeft een mooie half ronde poot en leek stabiel.
Zo stond hij ook stabiel.
Keurig sg gemeten van 1060.
Ik was blij, gist erin en deksel erop.

Maar toen was het huilen en dwijlen.
Op het moment dat ik de deksel pakte viel de tafel om en was het afgelopen.

Ik heb een salontafel speciaal voor hobby-brouwers met hevelproblemen en weinig ruimte, bestaande uit een heftafel (krik) om te werken aan crossmotoren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 17-05-2020 21:56 u »

Ik kan wel janken. 6 uurtjes werk voor niks geweest.

Oeps... :'(

Dit soort ongelukjes zijn altijd heel vervelend, ook omdat je er geen vrienden mee maakt bij huisgenoten.

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 18-05-2020 07:37 u »
Oeh wat balen zeg! Ik hoop dat je de vloer ondertussen schoon hebt kunnen krijgen.

Zoals hier al is gezegd: haal er iets positiefs uit. De sg van 1.060 lijkt me keurig. Daarnaast kun je wat beter inschatten hoeveel water er verdampt tijdens het koken en koelen. De ervaring pakt niemand je meer af.

Wat betreft het koelen: misschien ben je zelf handig genoeg dat je een dompelkoeler kan maken. Ik zag er onlangs ook eentje te koop, maar deze is wat aan de grote kant lijkt me. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41257.0.html

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 18-05-2020 13:40 u »
Oei. Dat gaat nog iets verder dan het litertje stout dat bij mij over de tuintegels ging...

Maar inderdaad, de ervaring (ook van de dingen die goed gingen) pakt niemand je meer af. Na mijn drama dag had ik even wat twijfels maar voor de week voorbij was zat ik al weer over het volgende recept na te denken :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 18-05-2020 16:44 u »
Herkenbaar... Ooit de binnenpan in de ketel laten vallen met wort voor een dubbel, staat erg leuk op een witte muur... ;)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 20-05-2020 13:52 u »
Vandaag poging 2 gedaan.
Expres vroeg begonnen om mezelf wat rust geven in tijd.

Als ik de 2 brouwmomenten vergelijk ging het redelijk hetzelfde.

Kon nu wel wat beter de maisch temperatuur controleren door de ervaring.
Het koken ging ook naar wens maar dat ging vorige keer ook.

Het koelen zonder dompelkoeler blijft langzaam en lastig.
Dit is ook een stap waar ik onzeker ben.
Wilde niet te lang bezig zijn met koelen en mogelijk dat dit een valkuil kan worden.
Had nu wel een grotere bak zodat ik nu de gehele pan via de buitenkant kon spoelen.
Voor mijn gevoel was na 45 minuten de temp 30 graden en koos ik ervoor om rustig de spullen klaar te zetten Voor het hevelen.

Ik vermoed dat bij deze stap nog een foutje in kan zitten. Kreeg met de slang nauwelijks de flow op gang maar goed eenmaal lopen altijd lopen.
Slang zat net wat te diep af en toe zo zoog hij wat troebel spul mee dit tegen proberen te houden met een vergiet.
Eigenlijk hetzelfde als ik de 1e keer deed.
Al had ik het idee dat me eerste brouwsel helderder was.

Maar goed dan het moment waar het de vorige keer fout ging.
Dit keer het vat op de aanrecht gezet om een Monster te nemen, zodat die ook niet kan vallen als ik even niet omkijk.

SG was zelfde als de vorige keer 1060 waarop manual 1065 zegt.

Giststarter US-05 toegevoegd
Vat in de koelkast geplaatst Sensor eraan geplakt met tape en de waterslot erop.

Wat me opviel is dat de temp sensor naar 31 ºC  schoot. Terwijl ik wel gevoel had dat die tussendoor nog goed zou gaan zakken.

Ben ik nu eigenlijk te vroeg gestopt met koelen?
Kan dit kwaad?

Mijn vergistingskast gaat nu regelen naar 19 graden.

Volgens mij is het nu wachten en over 7-10 dagen sg meten en als die laag genoeg is en 3 dagen stabiel blijft de koudhop erbij doen en de koelkast weer wat kouder zetten? Voor 7 dagen.

Mening en tips graag welkom

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 20-05-2020 16:27 u »
Lekker snel de draad weer opgepakt, goed bezig!

Gist toevoegen bij 30 graden heb ik zelf nog niet eerder gedaan. Men adviseert het niet en met wat googlen vind je aardig wat resultaten hierover. Bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/pitched-safale-us-05-at-30c.332029/

Ik zou er zelf voor kiezen om even de tijd te nemen en te wachten tot het wort op kamertemperatuur is voordat je de gist toevoegt.

Wat ik me afvraag is: wat heb je gebruikt om over te hevelen en waarom/hoe heb je een giststarter gemaakt ipv de korrelgist er gewoon in te gooien?

Verder lijkt alles in orde

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #74 Gepost op: 20-05-2020 16:47 u »
Lekker snel de draad weer opgepakt, goed bezig!

Gist toevoegen bij 30 graden heb ik zelf nog niet eerder gedaan. Men adviseert het niet en met wat googlen vind je aardig wat resultaten hierover. Bijvoorbeeld: https://www.homebrewtalk.com/threads/pitched-safale-us-05-at-30c.332029/

Ik zou er zelf voor kiezen om even de tijd te nemen en te wachten tot het wort op kamertemperatuur is voordat je de gist toevoegt.

Wat ik me afvraag is: wat heb je gebruikt om over te hevelen en waarom/hoe heb je een giststarter gemaakt ipv de korrelgist er gewoon in te gooien?

Verder lijkt alles in orde
Ja stom dacht dat het wel goed zou afkoelen nog. Had even geduld moeten hebben.
Ben gewoon bang voor blootstelling aan bacteriën.

Als ik zo de link lees moet het wel goed komen.

Hevelen gewoon met een pvc slang ( bevat geen weekmakers)
Giststarter was een typ fout.
Het zijn gist korrels die ik erin gestrooid heb.

De temperatuur begint nu te zaken ondertussen 26 ºC in 2 uurtjes tijd dus koelkast is flink bezig met koelen.

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 20-05-2020 18:15 u »
Rehydreren van US05 kan volgens de instructies vanaf 29 graden, ik denk dat je gist het wel gaat overleven.

Het koelen zal wss wel even gaan duren, zeker als de gisting op gang komt een warmte gaat produceren, op de smaak kan het zeker impact hebben.

Beschrijving zegt dat je US05 het beste met wort kunt hydreren, maar water kan ook en niet hydreren is ook een optie.

Als je met water hydreert of direct strooit kun je dus rustig je gistemmer zonder gist in de koeling zetten tot ie koud genoeg is en dan pas gist toevoegen, evt zelfs de volgende dag.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 20-05-2020 18:50 u »
Rehydreren van US05 kan volgens de instructies vanaf 29 graden, ik denk dat je gist het wel gaat overleven.

Het koelen zal wss wel even gaan duren, zeker als de gisting op gang komt een warmte gaat produceren, op de smaak kan het zeker impact hebben.

Beschrijving zegt dat je US05 het beste met wort kunt hydreren, maar water kan ook en niet hydreren is ook een optie.

Als je met water hydreert of direct strooit kun je dus rustig je gistemmer zonder gist in de koeling zetten tot ie koud genoeg is en dan pas gist toevoegen, evt zelfs de volgende dag.
Thanks voor de tips neem ik mee naar de volgende keer.
Ik heb het er gewoon over gestrooid en op verpakking staat 19-25 graden maar ideaal 19-22.
Ondertussen is het vat 25 graden en zakkende.

Nog geen activiteiten zichtbaar maar goed kan binnen uur en/of 24 uur gebeuren las ik.

Hou het rustig in de gaten.

Ben alleen heel zenuwachtig deze eerste keer en ook bang.

Update 20:28: temperatuur is nu net onder de 23 graden

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 20-05-2020 20:00 u »
Je bent al verder dan de eerste keer :)

Belangrijkste ingredient nu is geduld.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 20-05-2020 22:48 u »
Je bent al verder dan de eerste keer :)

Belangrijkste ingredient nu is geduld.
Laat geduld nou op dit moment voor de 1e brouwsel een zwakte zijn.
Nog steeds geen activiteit in de waterslot.

Wacht nog even tot morgen middag want staat nu 7 uurtje ongeveer met gist erin.

Want me wel opvalt na inspectie rondom het vat dat hij het kraantje een ligt spoortje te zien is van het wort. Gelukkig geen plas. Lijkt een beetje te zweten bij het schroefdraad.
Zit natuurlijk weer veel te lezen over lekken enz. Misschien wat seconde lijm rondom om af te dichten mocht hij morgen middag nog niet actief zijn?

Temperatuur is nu 20 ºC.

Mocht hij morgen middag nog niet actief zijn dan kan ik zeker geen extra zakje wat ik nog over heb van vorige poging bij doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 20-05-2020 22:49 u »
Giststarter US-05 toegevoegd
Vat in de koelkast geplaatst Sensor eraan geplakt met tape en de waterslot erop.

Wat me opviel is dat de temp sensor naar 31 ºC  schoot. Terwijl ik wel gevoel had dat die tussendoor nog goed zou gaan zakken.

Ben ik nu eigenlijk te vroeg gestopt met koelen?
Kan dit kwaad?

Mijn vergistingskast gaat nu regelen naar 19 graden.

Giststarter bij korrelgist? Of bedoel je dat je de gist gehydrateerd hebt? Hydrateren is het laten opwellen van gist in water. Ik denk dat dit het geval is.
Ik heb goed nieuws voor je. Hydrateren van gedroogde gist is niet nodig. Je kunt korrelgist zo over het wort strooien. Ook Fermentis, de producent van deze gist zegt dat tegenwoordig. De gist is e2u (easy to use).

US-05 is een vrij neutrale gist, maar bij een hoge temperatuur geeft hij veel fruitige smaken en hogere alcoholen. Als je een Belgische bierstijl aan het brouwen bent kan dat passen. Deze bieren kenmerken zich vaak door een uitgesproken gistprofiel. Maar wanneer je bier brouwt waarbij de smaak van de mout en hop meer naar voren moet komen kun je beter bij 18 ºC beginnen.

Dat het wort niet zo snel afkoelt komt doordat zeker aan het begin van de vergisting veel warmte geproduceerd wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 20-05-2020 22:52 u »
Wacht nog even tot morgen middag want staat nu 7 uurtje ongeveer met gist erin.

Als dan het waterslot niet werkt kun je ervan uitgaan dat je gistvat niet luchtdicht is.
Wanneer je de deksel verwijdert en schuim op het bier ziet weet je zeker dat je gistvat niet goed afsluit.

Omdat zo te merken je gistvat een beetje wort lekt kun je het beste een beter gistvat aanschaffen.

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 20-05-2020 23:29 u »
Als dan het waterslot niet werkt kun je ervan uitgaan dat je gistvat niet luchtdicht is.
Wanneer je de deksel verwijdert en schuim op het bier ziet weet je zeker dat je gistvat niet goed afsluit.
Omdat zo te merken je gistvat een beetje wort lekt kun je het beste een beter gistvat aanschaffen.
US05 is een wat trage starter, kan best meer dan 8 uur duren voordat hij (zichtbaar) aan de gang gaat.  GEDULD..
Lekkende kraan op gistvat? Bij meeste plastic vaten moet de rubberen O-ring aan de buitenkant. Lijkt niet logisch en gaat dus weleens fout.
Als het lekken meer is dan wat 'zweten' zou je beter na enkele dagen hoofdgisting overhevelen naar een lekdichte emmer.
Daarmee laat je meteen veel gistdroesem achter, dus frisser/helderder bier.
Toch weer een extra emmer, maar komt ook van pas bij bottelen.  Maakt het brouwleven echt makkelijker..
Succes,  Snelbier.
===
   Edit:
Gist US05 lijkt bij mijn bieren weinig actief onder 19'C.  Ik zou hem zelf niet te diep doorkoelen..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 20-05-2020 23:57 u »
US05 is een wat trage starter, kan best meer dan 8 uur duren voordat hij (zichtbaar) aan de gang gaat.  GEDULD..
...
Gist US05 lijkt bij mijn bieren weinig actief onder 19'C.  Ik zou hem zelf niet te diep doorkoelen..

De eerste uren was de temperatuur hoog. Dat betekent dat het allemaal sneller gaat.

Mijn ervaring is dat de US-05 bij 18 ºC actief is als je meer gist ent.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 21-05-2020 08:15 u »
Thanks alle voor de reacties.

Aller eerst zal ik even de tekst aanpassen want giststarter klopt niet heb het gewoon droog gestrooid.

Als de emmer zou lekken dan zou dat erg balen zijn.

Had ik nou maar een beter emmer gekocht.
Zie nog steeds een activiteit lijk het wel te ruiken dus denk emmer lek. Wordt nieuwe emmer kopen maar die heb ik nooit op tijd binnen meer

Rare schuim al las ik op de wiki dat bij bieren met veel hop het schuim bruiner kan worden.
dus de vraag is dit goed? En dus emmer lek?

Heb hem nu rondom even getapte had nog afplakt tape van me andere hobby laat geen lijmtroep achter dus nu even verder aan kijken?

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 21-05-2020 14:20 u »
Ik heb even rond gezocht (Brown Krausen) en zie overal staan: geen probleem, gebeurt soms, elke gisting kan net even anders zijn. Een geval was precies ook US-05.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #85 Gepost op: 21-05-2020 14:48 u »
Ik heb even rond gezocht (Brown Krausen) en zie overal staan: geen probleem, gebeurt soms, elke gisting kan net even anders zijn. Een geval was precies ook US-05.
Ja na wat lezen ging me hartslag ook omlaag.

Enige punt nu is dus dat ik lek heb ergens. Heb rondom nu afgeplakt maar goed nog steeds geen activiteiten.
En heb nu ook zo snel geen andere emmer.

Moet ik nu wachten tot de kraus weg is en dan sg meten

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #86 Gepost op: 21-05-2020 15:44 u »
Ik heb zelf ook nog maar een paar brouwsels gemaakt, maar wel allemaal met US-05, dat was na 4 a 5 dagen steeds klaar. Althans.... de iSpindel gaf geen verandering in SG meer door, maar heel af en toe ontsnapte er nog wel een bubbeltje door het waterslot.

Het algemene advies bij de brouwkits is: laat het minstens 2 weken gisten.

In jouw geval... elke keer dat je de emmer openmaakt is een risico. Er komt extra zuurstof bij. Ondanks dat er een 'lek' is zal daar voornamelijk de overdruk door ontsnappen. Ik zou de emmer nu met rust laten, zeker 10 dagen, misschien gewoon de 2 weken volmaken. De kans is groot dat als je dan de SG meet hij nogsteeds een stuk(je) boven de verwachte FG zit (meet je trouwens met hydrometer of refractometer?) Maar na 2 weken denk ik niet dat hij nog zal dalen.

Dus dan bottelen en dan weer geduld of juist niet :) Ik ga morgen een NEIPA brouwen, ik ga juist zo vroeg mogelijk proeven, hooguit een week na bottelen en dan elke 2 dagen een nieuw flesje. Juist om te proeven wanneer de smaak het beste is en om te zien of/wanneer hij bruin/paars wordt. Puur om te leren.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #87 Gepost op: 21-05-2020 15:56 u »
Tot nu toe is de emmer maar 1 keer open geweest en tja de koelkast vaker maar die laat ik nu lekker dicht.

Emmer is rondom de rand netjes getapet en nu wacht ik maar gewoon en doe er even niks meer aan.

Moet ik nu koudhoppen vergeten door de lek of gewoon nadat sg niet meer daalt en de hop 7 dagen erin?

Koelkast staat geregeld op 20 gr nu en over 7-10 dagen maar even sg meten.

Ik gebruik een hydrometer

Geduld geduld geduld...
Dat zegt me vrouw ook.

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 21-05-2020 16:30 u »
(Ben benieuwd wat anderen hier over denken ;) )

Ik zou zelf het dryhoppen niet achterwege laten. Het voegt voor een IPA echt wel wat toe, mijn eerste IPA heb ik deels wel, deels niet gedryhopped. Die zonder de dry hop is tja, een ongedefinieerd biertje geworden. Misschien dat het ook wel gaat met meer vlamuit/whirlpool hops, maar jouw recept is gebasseerd op de dryhops.

Maar wanneer... vroeg toevoegen heeft als voordeel dat de gisting nog volop zuurstof kan verdrijven, maar te lang de dry hops erin laten zitten kan grassmaken geven, 7 dagen is al best wel lang. Pff, ik zou denk ik zelf dan een middenweg kiezen, op dag 5 Dry Hops erin, dan nog 5 dagen laten staan, koelkast maximaal zetten voor een nacht en dan bottelen. Maar zoals gezegd ben ik benieuwd naar andere meningen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 21-05-2020 17:43 u »
Het beste doe je er aan om vandaag nog een nieuw gistvat bestellen bij bijvoorbeeld Brouwstore. Van deze leverancier kun je op aan. Als op de website staat dat iets op voorraad is heb je het snel in huis.

Zolang er nog een heftige vergisting bezig is hoef je je niet druk te maken over oxidatie. Maar wanneer de vergisting minder wordt kun je het beste overhevelen in een goed sluitend vat.
Aftappen wil namelijk vaak niet echt werken.

Koudhop kun je dan toevoegen.

O ja, die bruine plekken zijn heel gewoon. Gewoon laten zitten, het zakt vanzelf naar beneden.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #90 Gepost op: 21-05-2020 18:49 u »
Het beste doe je er aan om vandaag nog een nieuw gistvat bestellen bij bijvoorbeeld Brouwstore. Van deze leverancier kun je op aan. Als op de website staat dat iets op voorraad is heb je het snel in huis.

Zolang er nog een heftige vergisting bezig is hoef je je niet druk te maken over oxidatie. Maar wanneer de vergisting minder wordt kun je het beste overhevelen in een goed sluitend vat.
Aftappen wil namelijk vaak niet echt werken.

Koudhop kun je dan toevoegen.

O ja, die bruine plekken zijn heel gewoon. Gewoon laten zitten, het zakt vanzelf naar beneden.
Helaas zijn ze vandaag en morgen dicht zien ik.
Dus dan heb ik het pas maandag of dinsdag kan ik dan gewoon niet uitproberen met hoe het er nu bij staat? Denk dat dinsdag beetje laat wordt anders.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 21-05-2020 21:23 u »
Helaas zijn ze vandaag en morgen dicht zien ik.
Dus dan heb ik het pas maandag of dinsdag kan ik dan gewoon niet uitproberen met hoe het er nu bij staat? Denk dat dinsdag beetje laat wordt anders.

Het is wat het is...

Je zou nog eens kunnen proberen de emmer beter te tapen.

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 22-05-2020 08:14 u »
US-05 gebruik ik in verschillende bieren. Duurt bij mij altijd ruim 10 dagen voordat de boel is uitvergist, ook met 20-30% overdosering..
EN met warmere nagisting, meestal rond 23'C.. Komt overeen met de vergistingscurve die Fermentis opgeeft; US05 is op alle fronten géén snelle gist.
Zie link, en kies voor tabblad 'Kinetics'.. https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-us-05/
Ik kan me bijna niet voorstellen dat onder 'NORMALE' omstandigheden dit gist in 5 dagen klaar is.
Wat dat betreft mijn advies om minimaal 10 dagen te vergisten vóórdat je droog-hopt.
- Drooghop wél doen.. Je vat lijkt nu zo lek als een mandje, dus dat deksel kan best nog een keer open..  :-[
- Drooghop- 7 dagen als ik het goed lees?? Ik zou zelf maximaal 3 dagen doen op 18-20'C.
  Als je koud drooghopt mogelijk langer (7 dagen?) maar heb ik geen ervaring mee, ik ben geen coldcrasher..
=== Subnote: Je vat lijkt echt lek, maar zou voldoende gerepareerd moeten zijn om bubbels in waterslot te zien.
Laatst gemeten SG (1011?) bewijst dat de vergisting op einde loopt. Ik snap dan weer niet waar het vat nog zou moeten lekken..
Brouw veilig, en blijf vragen.. Proost, Snelbier.
Edit: fora verwisseld, zie net dat je nog géén SG hebt gemeten..
Meet SG na dag 10 (hydrometer is prima), en nogmaals op dag-13. Als SG minder dan 1pt is gedaald:
 DROOGHOP in het vat en binnen 3 dagen bottelen. Kan weinig mee misgaan...

Offline Gorak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 22-05-2020 08:42 u »
Thanks alle voor de reacties.

Aller eerst zal ik even de tekst aanpassen want giststarter klopt niet heb het gewoon droog gestrooid.

Als de emmer zou lekken dan zou dat erg balen zijn.

Had ik nou maar een beter emmer gekocht.
Zie nog steeds een activiteit lijk het wel te ruiken dus denk emmer lek. Wordt nieuwe emmer kopen maar die heb ik nooit op tijd binnen meer

Rare schuim al las ik op de wiki dat bij bieren met veel hop het schuim bruiner kan worden.
dus de vraag is dit goed? En dus emmer lek?

Heb hem nu rondom even getapte had nog afplakt tape van me andere hobby laat geen lijmtroep achter dus nu even verder aan kijken?

Misschien een beetje kort door de bocht, maar zit de siliconen plug wel goed in de deksel?

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 22-05-2020 08:53 u »
Ga vandaag nog even een check doen rondom het vat. En ook de silicone plug even nakijken.
Ik merkte sowieso al toen ik alles net binnen had, dat alle verhalen wel klopte. Beetje goedkope troep. Al hoopte ik dat die 1 brouwsel zou overleven.
Wilde mezelf beschermen door niet al te veel aan te schaffen.
Al is dat door het maken van koelbox met filter en een regeling maken voor koelkast een beetje mislukt.
Tot nu toe vind ik het brouwen wel leuk. Alleen moeten de problemen nog even weg blijven voor ik echt fanatiek word denk.

To do list:
Voor een laatste keer vat checken.
Wachten wachten wachten

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #95 Gepost op: 22-05-2020 09:12 u »
Zelfs een LEK vat is te repareren, met plakband etc..  Niét elegant, maar kan werken.
Vlgs mij (ik heb ook 2 gammele vaten) moeten jouw 'reparaties' redelijk luchtdicht zijn.
Bij mij blijft US-05 ALTIJD 2 weken actief, einde gisting 1 blupje uit waterslot om de 3-4 minuten.  Gaat maar door.
Een lekdicht (nieuw) vat heeft de voorkeur, maar in dit geval zou ik durven doorgaan met het lekke vat.
Geen garanties.. Proost, Snelbier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #96 Gepost op: 22-05-2020 11:46 u »
Thanks voor alles tips nogmaals.
Vandaag even check gedaan nog steeds lijkt het slot niet te functioneren ondanks de tape rondom de randjes.

Ook maar even het rubber van het slot wat afgeplakt alleen tijdens het loshalen van de waterslot hoorde ik borrelgeleid en volgens mij ben ik een paar druppels water verloren.

Via het gaatje even gespiekt staat nog een schuimkraag op zie ik.
Kon niet veel zien want wil eigenlijk gewoon maar wachten nu voor ik het verknal.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 22-05-2020 21:07 u »
Zelfs een LEK vat is te repareren, met plakband etc..  Niét elegant, maar kan werken.
Vlgs mij (ik heb ook 2 gammele vaten) moeten jouw 'reparaties' redelijk luchtdicht zijn.
Bij mij blijft US-05 ALTIJD 2 weken actief, einde gisting 1 blupje uit waterslot om de 3-4 minuten.  Gaat maar door.
Een lekdicht (nieuw) vat heeft de voorkeur, maar in dit geval zou ik durven doorgaan met het lekke vat.
Geen garanties.. Proost, Snelbier.

Mijn ervaring is dat plakband echt een lapmiddel is en dat dit vaak niet werkt.
Als de heftige vergisting voorbij is wordt je bier gevoelig voor oxidatie. Daar heb je maar een heel klein lekje voor nodig. Dat er nog een beetje koolzuur wordt gevormd maakt dit niet anders. Je hebt te maken met diffusie. In het vat is het gehalte aan zuurstof laag waardoor er de diffusie sneller verloopt.

Het beste is het bier over te brengen in een goed sluitend vat. Bijkomend voordeel is dat je dan ook via het waterslot de vergisting in de gaten kunt houden.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #98 Gepost op: 22-05-2020 22:37 u »
De bedoeling was afwachten.
Alleen is zojuist met opruimen de hydrometer gesneuveld.

Ik zit nu ook meteen naar een Speidel 30 l te kijken.

Al hoor en lees ik ook verhalen dat overhevelen ook risico’s met zich mee kan brengen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #99 Gepost op: 22-05-2020 22:45 u »
De reden waarom sommige schrijvers adviseren om niet over te hevelen is om oxidatie te voorkomen. Tijdens het overhevelen kan het bier zuurstof opnemen en ook zit er geen koolzuur in het lege vat.
Vandaar ook dat ik adviseer om over te hevelen als er nog vergisting is.

Bij een niet goed afsluitend gistvat/emmer is het altijd aan te bevelen om over te hevelen. Doe je dat niet dan krijg je geheid last van oxidatie. Er komt bij een niet goed sluitend gistvat continu zuurstof bij je bier.

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #100 Gepost op: 23-05-2020 07:47 u »
Duidelijk. Ik kan dan dinsdag een vat hebben meteen overhevelen dan? Of ben ik dan te laat.

Zat ook te denken het slot staat wel beetje ongelijk. En dan bedoel ik het waterniveau dus er heerst wel een overdruk in het vat. In mijn belevenis kan er dan geen lucht in komen.

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #101 Gepost op: 23-05-2020 07:58 u »
Met Jaques eens.  Nieuw (lekdicht) vat heeft de voorkeur, schreef ik zelf ook al.
Dat extra vat komt ook van pas bij bottelen, zie eerdere opmerkingen.
Vereist wél een keer extra overhevelen, met risico van oxidatie en/of besmetting.
- Besmetting mag eigenlijk geen punt zijn, je moet gewoon schoon werken. PUNT.
- Oxidatie-risico verschillen de meningen over, maar is in dit geval geen punt omdat je 'oude' vat toch al lekt.
- Overhevelen naar luchtdicht vat als je gaat drooghoppen.
 Drooghoppen is ook een oxidatie-risico-moment, dus als je tegelijkertijd overhevelt heb je niét meer risico..
Proost,  Snelbier
Edit: Mocht je een nieuw vat eerder beschikbaar hebben, dan natuurlijk meteen overhevelen.
  Niét verstandig om je bier langer dan nodig te laten oxideren (mocht dat al gebeuren)..

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #102 Gepost op: 23-05-2020 08:01 u »
Met Jaques eens.  Nieuw (lekdicht) vat heeft de voorkeur, schreef ik zelf ook al.
Dat extra vat komt ook van pas bij bottelen, zie eerdere opmerkingen.
Vereist wél een keer extra overhevelen, met risico van oxidatie en/of besmetting.
- Besmetting mag eigenlijk geen punt zijn, je moet gewoon schoon werken. PUNT.
- Oxidatie-risico verschillen de meningen over, maar is in dit geval geen punt omdat je 'oude' vat toch al lekt.
- Overhevelen naar luchtdicht vat als je gaat drooghoppen.
 Drooghoppen is ook een oxidatie-risico-moment, dus als je tegelijkertijd overhevelt heb je niét meer risico..
Proost,  Snelbier
Duidelijk dan bestel ik vandaag even een nieuwe hydrometer en 30l speidel vat.
Dan heb ik dit dinsdag. Dan staat het er 6 dagen in.

Dus eigenlijk meteen maar even sg meten en als die dan de dagen erna gelijk blijft koudhoppen en hevelen

Online Snelbier

• Vol lid
« Reactie #103 Gepost op: 23-05-2020 08:10 u »
Onze berichten kruisen net, ik heb de mijne aangevuld (edit)..
Verstandige beslissing van je, denk ik.
En een reserve-hydrometer kan ook handig zijn , want het blijft glas waar je mee werkt.
Proost, Snelbier
Edit (weer):
Zo snel mogelijk hevelen, NIET meerdere dagen mee wachten.
Ik denk dat je na vergistingsdag 12 gaat drooghoppen, dat is een week verder. Onnodig oxidatie-risico.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 23-05-2020 11:39 u »
Duidelijk. Ik kan dan dinsdag een vat hebben meteen overhevelen dan? Of ben ik dan te laat.

Zat ook te denken het slot staat wel beetje ongelijk. En dan bedoel ik het waterniveau dus er heerst wel een overdruk in het vat. In mijn belevenis kan er dan geen lucht in komen.

Bij een niet luchtdicht gistvat heeft het altijd zin om over te hevelen naar een goed sluitend gistvat. Hoe langer het bier in een niet goed sluitend gistvat zit des te meer oxidatiesmaken je krijgt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #105 Gepost op: 23-05-2020 11:46 u »
Ik denk dat je na vergistingsdag 12 gaat drooghoppen, dat is een week verder. Onnodig oxidatierisico.

Het oxidatierisico door koudoppen is vrij klein. Tests die ik gedaan heb (en nog steeds aan het uitvoeren ben) laten zien dat al heel snel na het toevoegen van koudhop de vergisting geïntensiveerd wordt. Daarna zie je een langzame daling van het SG.

Onderstaand plaatje laat dit zien.

Offline BrewingByNumbers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 23-05-2020 13:01 u »

Mijn laatste brouwsel met US-05:

- gestrooid 11 april 17.30, sg 1.031
- 5 dagen later, 16 april 17.30 sg 1.011
- 10 dagen later, 22 april: sg nog steeds 1.011

Wel bij gemiddeld 22 graden (en dus vrij laag begin SG).

Ah wel, voor een al ontspoord voorstel topic dwaalt dit nog verder af :)

Offline patrickwit

• Junior lid
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 23-05-2020 13:40 u »
Zodra mijn 1e brouwsel gelukt is zal deze voorstel topic ook rustig worden.
Maar vind het fijn dat ieder mij keurig helpt en advies geeft.

Zojuist een Speidel 30l vat bestelt bij Braumarkt.
Ook maar een automatische hevel erbij gedaan.
Helaas was de hydrometer niet op voorraad en deze maar bii Brouwmaatje bestel met wat Chemipro san en wash.

Tags: