Desinfectie voor/na monsternamen ckt/gistingsvat-monsterkraantje

Gestart door Niels98, 27-04-2020 22:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels98

Goedenavond brouwers,

Welk desinfectiemiddel gebruiken jullie voor en na een monster gepakt te hebben via het monsterkraantje uit de CCT/gistingsvat? Dus om het monsterkraantje te desinfecteren evenals de vlinderklep voordat je de slang of blindkap erop draait, bij een CCT?

Ben benieuwd wat jullie gebruiken en/of aanraden.

Cheers, Niels   :proost:

Guppie

Voor het snelle werk gebruik ik P3 alcodes. Anders een spuitfles met Star San wat ik bewaar na de brouwdag.

Alexander_H

Plantenspuit Star San.
Ik begin de brouwdag meestal met het vullen van mijn vergistingsemmer met een starsan sopje, daar doe ik dan gedurende de brouwdag al mijn gebruikte materiaal in bewaren (slangen, roerspaan, hopspider,koeler) en daar vis ik een plantenspuit Star San uit.
Net voor het overhevelen naar de gistemmer kiep ik die leeg in een andere emmer en gebruik die om mijn materiaal weer te ontsmetten (pompjes bijvoorbeeld) na het brouwen.

seed7


Jacques

Daarvoor gebruik ik 70% bio-ethanol en een spuitfles waardoor ik in het tuitje van het monsterkraantje kan spuiten.


Niels98

Bedankt voor de reacties! :)
Ik gebruik nu Ethanol 70% (met 5% isopopyl), werkt perfect.



Theo Mol

Een oud topic maar ik probeer het toch.

Ik heb een paar dagen geleden een monster genomen via het kleine kraantje van mijn RVS gistvat (brewmonk) en ik vergat daarna te ontsmetten. Het plan was er starsan in te spuiten met de plantenspuit maar ik was met andere dingen bezig.

Nu vraag ik me af of ik het kraantje nog veilig kan gebruiken om te bottelen. Ik zou er starsan of 70% ethanol in kunnen spuiten.

Natuurlijk kan ik voor het bottelen het bier overhevelen maar dat is terug in de tijd, ik was net zo blij met het kraantje...
Wie heeft zich ook wel eens aan deze steen gestoten en heeft een goede raad?

hb-lot

Zeer onervaren brouwer hier, maar ik ontsmet niet bij het nemen van monsters. (3 brouwsels met dit vat tot nu toe)

Er is een sterke stroming/druk naar buiten en er is al alcohol. Het monster wordt ook niet bewaard. Voor het bottelen ontsmet ik uiteraard wel.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 01-12-2022  22:15 uNu vraag ik me af of ik het kraantje nog veilig kan gebruiken om te bottelen. Ik zou er starsan of 70% ethanol in kunnen spuiten.

Als je met tussenpozen van zo'n half uur een paar keer 70& ethanol inspuit, heb je niet zo veel te vrezen. Ik neem aan dat het tuitje van je kraantje naar beneden gericht is.
 

hb-lot

Heb ik dan tot nu toe geluk gehad? Of snijdt mijn theorie toch wel enig hout?

hansHalberstadt

ik gebruik geen monsterkraantje maar een heel dun siliconenslangetje. dat ontsmet ik aan het begin en daarna niet meer, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45375.msg674205#msg674205

Dantel


CeesM

Citaat van: hb-lot op 01-12-2022  22:58 uHeb ik dan tot nu toe geluk gehad? Of snijdt mijn theorie toch wel enig hout?
Dan hebben we beiden altijd geluk gehad. ;)

hansHalberstadt

ik heb in het algemeen wat moeite met kraantjes op gistingsvaten omdat die aan de binnenkant slecht te reinigen en desinfecter zijn en je er ook geen zicht op hebt waar het vuil zit. Vandaar dat ik ze niet gebruik. 

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 01-12-2022  23:49 uik gebruik geen monsterkraantje maar een heel dun siliconenslangetje. dat ontsmet ik aan het begin en daarna niet meer, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45375.msg674205#msg674205


Ik vind dat een mooie oplossing en heb even gekeken hoe dat zou kunnen. Hoe heb je het t-stuk luchtdicht gemaakt? Siliconen kit?

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 02-12-2022  12:32 uIk vind dat een mooie oplossing en heb even gekeken hoe dat zou kunnen. Hoe heb je het t-stuk luchtdicht gemaakt? Siliconen kit?
nee met een dun siliconenslangetje en daaroverheen een iets dikker stukje wat tussen de binnenkant van het Tstukje en de buitenkant van het dunne slangetje klemt. zo kun je het ook makkelijk weer uit elkaar halen en schoonmaken.
en vergeet niet de RVS moertjes die moeten zorgen dat het slangetje in het gistignsvat mooi vertikaal blijft hangen.
of via ondeerstaande constructie over het tstukje heenschuiven

Naamloos.gif


Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 02-12-2022  12:13 uik heb in het algemeen wat moeite met kraantjes op gistingsvaten omdat die aan de binnenkant slecht te reinigen en desinfecter zijn en je er ook geen zicht op hebt waar het vuil zit. Vandaar dat ik ze niet gebruik. 
Slim bedacht.Heb precies dezelfde gedachte en vind tussendoor meten zelfs overbodig. Bottel tussen de 15 en 20 dagen en meet begin en eind. Aangezien ik gecontroleerd vergist, waterslot en ispindle volg zit ik altijd goed. Ik weet dat alles richtlijnen weergeeft maar daarom meet ik op de botteldag ter eindcontrole. Zo heeft ieder zijn of haar werkwijze wat het meest geschikt lijkt.

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 02-12-2022  12:49 uun siliconenslangetje en daaroverheen een iets dikker stukje wat tussen de binnenkant van het Tstukje en de buitenkant van het dunne slangetje klemt
Ok, dank. Dat lukt niet met de maten die ik heb liggen (4x6, 9x13 & 13x19), en zie ook niet direct iets beters in het assortiment van de lokale brouwshop, dus maar even goed het Internet afstruinen van het weekend. Heb je toevallig bij de hand welke maten jij hebt/gebruikt ?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 01-12-2022  22:58 uHeb ik dan tot nu toe geluk gehad? Of snijdt mijn theorie toch wel enig hout?

Als het puur gaat om monsters maakt het inderdaad niet zo veel uit.
Wanneer je later het kraantje wilt gebruiken voor het bottelen kun je beter voorkomen, een infectie genezen gaat namelijk niet. Door het tuitje steeds door te spoelen met een spuitfles met een desinfecteermiddel zijn er geen voedingsstoffen en geen micro-organismen...

hb-lot

Citaat van: Jacques op 02-12-2022  14:39 uAls het puur gaat om monsters maakt het inderdaad niet zo veel uit.
Wanneer je later het kraantje wilt gebruiken voor het bottelen kun je beter voorkomen, een infectie genezen gaat namelijk niet. Door het tuitje steeds door te spoelen met een spuitfles met een desinfecteermiddel zijn er geen voedingsstoffen en geen micro-organismen...

Ok, dan heb ik misschien toch geluk gehad. Ik gebruik het namelijk voor bottelen. Enige wat ik daarvoor doe is vlak vantevoren een glas met water en ChemiPro Oxi vullen en het kraantje daarin onder dompelen.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 02-12-2022  14:44 uOk, dan heb ik misschien toch geluk gehad. Ik gebruik het namelijk voor bottelen. Enige wat ik daarvoor doe is vlak vantevoren een glas met water en ChemiPro Oxi vullen en het kraantje daarin onder dompelen.

Hoe dompel je het kraantje on de oxi-oplossing? Je wilt dat alle hoeken en gaten van het tuitje schoon en gedesinfecteerd zijn. Een infectie zit namelijk in een klein hoekje.

Theo Mol

Dank voor de reacties, tips en harten onder de riem.
Ik ga zo nog eens monsteren en dan mijn kraantje inspuiten met ethanol. De uitloop wijst inderdaad naar omlaag, Jacques. Het buisje is weliswaar draaibaar maar alleen aan de binnenkant.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 02-12-2022  14:50 uHoe dompel je het kraantje on de oxi-oplossing? Je wilt dat alle hoeken en gaten van het tuitje schoon en gedesinfecteerd zijn. Een infectie zit namelijk in een klein hoekje.
Het kraantje heeft geen bocht oid. Het steekt recht uit het gistvat onder een hoek van ong. 30 graden (ten opzichte van verticaal) dus het glas kan er gewoon overheen geschoven worden.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 03-12-2022  11:00 uHet kraantje heeft geen bocht oid. Het steekt recht uit het gistvat onder een hoek van ong. 30 graden (ten opzichte van verticaal) dus het glas kan er gewoon overheen geschoven worden.

Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap. Maar er is toch altijd een gedeelte van de binnenkant van het tuitje dat niet in contact komt met het desinfecteermiddel.

Met een spuitfles kun je in het tuitje spuiten.


hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 02-12-2022  13:04 uOk, dank. Dat lukt niet met de maten die ik heb liggen (4x6, 9x13 & 13x19), en zie ook niet direct iets beters in het assortiment van de lokale brouwshop, dus maar even goed het Internet afstruinen van het weekend. Heb je toevallig bij de hand welke maten jij hebt/gebruikt ?
ik gebruik 2.4-5.5 https://www.conrad.nl/nl/p/reely-siloconen-brandstofslang-binnendiameter-2-4-mm-transparant-234755.html
5 inw - 8 uitw
7 inw - 13 uitw
T-stukje van 12 mm maar 10 mm had beter gepast. Moest nu 7 mm oprekken naar 12, maar lukt wel.


IMG_8600.JPG
Img_8598.jpg
Img_8601.jpg

Met jouw maten kun je het volgende doen:
T-stuk 10 mm, bv https://www.obelink.nl/reich-10-mm-t-stuk-slangtules.html?gclid=CjwKCAiAp7GcBhA0EiwA9U0mto9s_3fMLeMUYqMDQcjlXkeaI2eOclfvAZWGeqYk79rFVs8ysgTTgRoC1foQAvD_BwE

2.4-5.5 slang https://www.conrad.nl/nl/p/reely-siloconen-brandstofslang-binnendiameter-2-4-mm-transparant-234755.html

Jouw slang van 9 mm inw verkleinen naar 5 mm via stukje touw of ijzergaren.
Die 9 mm pas mooi over de 10 mm T-stuk en samengeknepen past het op de 5.5 mm brandstofslang
Img_e8597.jpg   
Eerst de 5,5 mm in de 9 mm plaatsen en dan touwtje erom strak omwikkelen tot het mooi afsluit, maar niet zo strak dat het binnen gaatje van 2.4 mm dicht drukt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.