Gistsmaak?

Gestart door eaw458, 30-03-2006 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eaw458

Beste forum leden,

Ik ben aan mijn vierde brouwsel toe en dus nog maar een 'beginneling'.

Ik heb zonet nog een witbier gemaakt met de Wyeast Belgian White gist.  D'er is niks mis mee en het valt best te drinken, alleen vind ik dat het nogal sterk naar gist ruikt en smaakt.  Zou dat kunnen omdat ik het te vroeg gebotteld heb, of is daar een andere reden voor?  De vergisting verliep heel snel - heel veel activiteit vanaf dag 2 tot dag 5, en daarna zo goed als niks meer.  Na 7 dagen heb ik het gebotteld.

Met dank,

Walter

Edgar

Zoals hier op vele plaatsen te lezen is is dat inderdaad heel snel en kan dat zeker bij een witbiergist de oorzaak van die smaak zijn. Je zou tussen gisting en botteling beter een weekje lageren om de meeste gist te laten uitzakken en een rijpere smaak aan je bier te geven. Ook kan het bier tijdens de nagisting meer naar gist smaken omdat de gist nog actief is. Hoelang geleden heb je gebotteld? Goede kans dat de gistsmaak nog vermindert als de gist verder bezinkt.

MO

Eens met Edgar, binnen een paar weken zal de gistsmaak vrij vlot wegtrekken. Thuisgebrouwen witbier klaart meestal ook veel sneller dan de commerciele varianten. Er zijn trucs nodig om troebel witbier te maken, bv het toevoegen van tarwemeel (100 g op 20 L) tijdens het hopkoken.
Dus: witbier moet je vers drinken, dan is-i het lekkerst, een nadeel hiervan kan een gistsmaak zijn. Heb je de 3944 gebruikt? Is het echt een Belgisch witbier in stijl, dus met veel ongemoute tarwe, koriander en sinaasappel?

Adrie

Tegenwoordig wordt commercieel witbier vaker met gemoute tarwe gebrouwen. Dat brouwt namelijk veel gemakkelijker en geeft dezelfde smaak.

eaw458

Hallo,

Hartelijk dank voor de reacties - mijn witbier zit nog maar twee weken op fles en ik heb al gemerkt dat het heel wat klaarder geworden is dan ik gedacht had.  Bedankt voor de tip om te lageren tussen gisten en bottelen.  Zoals ik al zei, met de smaak is er niks mis mee.

Wat ik wel dacht is dat ik door materiaal beperkt ben tot 13~ L per brouwsel, maar toch het ganse zakje gist gebruikt heb en dit misschien had moeten vermijden.  Ik was ervan uitgegaan dat de groote van de kultuur bij de start geen invloed heeft op de uiteindelijke hoeveelheid gist die aangemaakt wordt in het bier omdat een hoeveelheid voeding toch maar een bepaalde kolonie kan in stand houden.  Is dat zo of had ik het mis en zou ik maar beter 2/3 van de startkultuur gebruiken??

Zoals ik al zei, best te drinken hoor ;-)

Met dank,

Walter

Jacques

Citaat van: Adrie op 30-03-2006  13:52 uTegenwoordig wordt commercieel witbier vaker met gemoute tarwe gebrouwen. Dat brouwt namelijk veel gemakkelijker en geeft dezelfde smaak.

Het geeft niet helemaal dezelfde smaak. Ongemoute tarwe smaakt net een klein beetje anders.
Maar het klopt wel dat steeds meer brouwerijen overgaan op gemout tarwe. De voornaamste reden daarvoor is dat gemoute tarwe veel minder filterproblemen geeft. Ook hoeft gemoute tarwe niet verder behandeld te worden en kun je op hogere temperaturen inmaichen . Door al deze factoren kan er sneller gewerkt worden en dat is een belangrijk aspect in voor commerciƫle brouwerijen.

Edwin

Citaat van: eaw458 op 31-03-2006  16:52 uIs dat zo of had ik het mis en zou ik maar beter 2/3 van de startkultuur gebruiken??
CiteerHoi Walter :proost:

De grootte van de (actieve) giststarter bepaalt met name de snelheid van de vergisting. Pas bij hele grote hoeveelheden gist treden er ook andere invloeden op. Ook bij minder actieve giststarters (met veel dode gist) treden ongewenste effecten makkelijker op, zoals trage vergisting en (volgens mij) meer kans op autolyse-smaken.
Als je alleen het zakje Wyeast hebt toegevoegd aan 13 liter wort, dan heb je net voldoende gist. Helemaal toevoegen dus.

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.