Problemen met Duvel kloon

Gestart door Doc Jo, 25-04-2020 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Doc Jo

Hallo iedereen,
Enige tijd geleden heb ik de duvel kloon gebrouwen met het recept van de Heer Wim van der Kieboom.
Ik heb enkel alles in het originele recept gehalveerd omdat ik geen grote hoeveelheid wou brouwen en wou testen of het mij zou lukken.
Alles is gegaan zoals voorzien de waarden waren zoals het moet.
Na de hoofdgisting, de lagering en dan nog een week hergisting op fles met 6,5 g/l, besloot ik mij een flesje te openen.
De kleur was prima de geur eveneens de smaak reuze enkel geen schuim en koolzuur enkel plat.
Nu vroeg ik mij af of het zou opbrengen eventueel nog wat korrelgist in het flesje te doen?
Hebben jullie tips?
Alvast dank

Jacques

Citaat van: Doc Jo op 25-04-2020  21:52 uHallo iedereen,
Enige tijd geleden heb ik de duvel kloon gebrouwen met het recept van de Heer Wim van der Kieboom.
Ik heb enkel alles in het originele recept gehalveerd omdat ik geen grote hoeveelheid wou brouwen en wou testen of het mij zou lukken.
Alles is gegaan zoals voorzien de waarden waren zoals het moet.
Na de hoofdgisting, de lagering en dan nog een week hergisting op fles met 6,5 g/l, besloot ik mij een flesje te openen.
De kleur was prima de geur eveneens de smaak reuze enkel geen schuim en koolzuur enkel plat.
Nu vroeg ik mij af of het zou opbrengen eventueel nog wat korrelgist in het flesje te doen?
Hebben jullie tips?
Alvast dank

Geduld, geduld en geduld.
Zet het bier warm weg, soms kan het een hele tijd duren voordat een bier voldoende koolzuur heeft.

Overigens had je voor een Duvel kloon meer bottelsuiker mogen gebruiken, bijvoorbeeld 8,5 g.

Heeft het bier nog een tijd gestaan nadat de vergisting beëindigd was voordat je ging bottelen? Hoe meer tijd daar tussen zit hoe langer het duurt voordat de hergisting op gang komt.

DavyDK

Citaat van: Jacques op 25-04-2020  22:54 uGeduld, geduld en geduld.
Zet het bier warm weg, soms kan het een hele tijd duren voordat een bier voldoende koolzuur heeft.

Overigens had je voor een Duvel kloon meer bottelsuiker mogen gebruiken, bijvoorbeeld 8,5 g.

Heeft het bier nog een tijd gestaan nadat de vergisting beëindigd was voordat je ging bottelen? Hoe meer tijd daar tussen zit hoe langer het duurt voordat de hergisting op gang komt.

Dus in principe na dat je sg niet meer daalt ben je beter meteen te bottelen ? Dus niet overhevelen en nog een weekje laten rusten ?

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-04-2020  23:04 uDus in principe na dat je sg niet meer daalt ben je beter meteen te bottelen ? Dus niet overhevelen en nog een weekje laten rusten ?

Een weekje rust nadat de vergisting is beëindigd voordat je gaat bottelen kan zeker geen kwaad (het geeft je zekerheid dat het bier echt is uitgegist, maar laat het bier geen weken staan. De hoeveelheid actieve gistcellen gaat dan drastisch omlaag waardoor de hergisting moeilijker verloopt en je krijgt meer last van autolyse.

Chris Driessen

Ik heb wel eens vaten 2 a 3 weken "te lang" laten wachten i.v.m. vakantie / geen tijd of zin om te bottelen. Hergisting op fles kwam echt wel wat later op gang. Normaal binnen paar dagen tot een week en er is al voldoende koolzuur gevormd, maar bij die batches kon het ook wel eens 2 tot 3 weken duren. Toppunt was een bier waar ik bijna een maand (of zelfs langer) op heb moeten wachten voor goed koolzuur en een nette schuimkraag. Zoals Jacques zegt; geduld ;)

Voor de kwaliteit van het bier wil je overigens echt wel dat de hergisting zo snel mogelijk op gang komt. Dus goede timing is wel prettig.

Chris

DavyDK

Met je dan overhevelen of laat je het bier op de gist staan?

Doc Jo

Goede morgen,
Ik heb na de hoofdvergisting van 7 dagen een lagering gedaan van 27 dagen bij 15°c en daarna nog een week hergisting op fles bij 20 °C.
Dus ik veronderstelde dat het nu drinkbaar zou zijn.

Snelbier

Totaal 5 weken in het gist- en lagervat voor bottelen.. Is best lang.
Meeste gist zal zijn uitgewerkt en neergeslagen, dus weinig actieve gist over..
Probeer de flessen wat warmer te houden, mag best tegen 25'C. Hergisting gaat dan makkelijker/sneller.
Geduld, dus, dit zal niét de snelste hergisting worden..
Als dat na een week of 3 niets doet moet je aan bottelgist gaan denken.
En eventueel een extra grammetje suiker per liter als je veel schuim wenst.
Eerst geduld..   Snelbier.

Neetje

Citaat van: Doc Jo op 26-04-2020  08:50 uGoede morgen,
Ik heb na de hoofdvergisting van 7 dagen een lagering gedaan van 27 dagen bij 15°c en daarna nog een week hergisting op fles bij 20 °C.
Dus ik veronderstelde dat het nu drinkbaar zou zijn.

Als je wilt lageren, beter op 2 tot 4 graden. Dan heb je na 3 tot 4 dagen mooi/helder bier.
Bij lagering van 27 dagen zou ik een weinig bottelgist toevoegen (lees hiervoor in spec hoe weinig je nodig hebt). Dit geeft een goede hergisting en de bottelgist plakt mooi aan de bodem.
Gezien Duvel mooi helder is en een slecht floculerende gist gebruikt zou ik zeker 4 à 6 dagen/koud lageren en drie weken warm zetten voor hergisting. Bij langere lagering dus bottelgist. En zoals Jacques al aangeeft, minimaal 8 gram bottelsuiker/liter.

Jacques

Citaat van: Doc Jo op 26-04-2020  08:50 uGoede morgen,
Ik heb na de hoofdvergisting van 7 dagen een lagering gedaan van 27 dagen bij 15°c en daarna nog een week hergisting op fles bij 20 °C.
Dus ik veronderstelde dat het nu drinkbaar zou zijn.

Doordat je je bier 4 weken hebt laten staan bij 15 ºC zijn er weinig actieve gistcellen meer. De hergisting komt dan zeer moeizaam en soms niet op gang. Eerder bottelen is aan te raden. Je bier wordt er niet beter op door het een tijd te laten staan voordat je bottelt. Het rijpen van je bier gebeurt ook als je gebotteld hebt.
1 week laten staan om te zorgen dat de gist uitzakt is prima, langer is niet nodig.

Neetje

Citaat van: Jacques op 26-04-2020  17:04 uJe bier wordt er niet beter op door het een tijd te laten staan voordat je bottelt.

Dit ga ik niet tegenspreken.
Maar anderzijds zie ik weinig problemen als de overhevelt na de hoofdvergisting en de meeste gist verdwenen. Als je koud lagert, is enkele weken ook niet erg, ook niet op de oude gist.
Heb al eens pils op 1 cm gist weggezet - 1 jaar in de koeling - en deze smaakte prima.


beun

Citaat van: Jacques op 26-04-2020  17:04 uDoordat je je bier 4 weken hebt laten staan bij 15 ºC zijn er weinig actieve gistcellen meer. De hergisting komt dan zeer moeizaam en soms niet op gang. Eerder bottelen is aan te raden. Je bier wordt er niet beter op door het een tijd te laten staan voordat je bottelt. Het rijpen van je bier gebeurt ook als je gebotteld hebt.
1 week laten staan om te zorgen dat de gist uitzakt is prima, langer is niet nodig.

Dus inderdaad eerder bottelen of als je het bier langer laat rijpen altijd een bottelgist gebruiken, dan is je bier gegarandeerd snel op druk en het is een kleine moeite t.o.v. al het voorafgaande werk.

Jacques

Citaat van: Neetje op 26-04-2020  17:59 uDit ga ik niet tegenspreken.
Maar anderzijds zie ik weinig problemen als de overhevelt na de hoofdvergisting en de meeste gist verdwenen. Als je koud lagert, is enkele weken ook niet erg, ook niet op de oude gist.
Heb al eens pils op 1 cm gist weggezet - 1 jaar in de koeling - en deze smaakte prima.

Heb je het ook vergeleken met een flesje dat gelijktijdig gebotteld is en waar niet zo'n dikke laag gist onderin zat?

Doc Jo

Kleine update,
Ik heb mijn Duvelkloon nu twee dagen op 25 graden weggezet en was eigenlijk van plan er deze morgen  bottelgist bij te doen en een grammetje suiker omdat ik dacht dit komt toch niet goed, alles klaargezet om te beginnen, eerste flesje opengedaan en ik hoorde psssst.
Dus ik denk dat het de goede kant uitgaat en ik ga nu toch wat wachten vooraleer ik er suiker en gist bijvoeg.
Ik laat het bier nog twee en een halve week warm staan en dan doe ik terug een flesje open.
Ik ben benieuwd.
Ik laat jullie weten hoe de evolutie was.

Jacques

Citaat van: Jacques op 25-04-2020  22:54 uGeduld, geduld en geduld.

 :)  :brouwen:

Soms duurt het wat langer. Dat is zeker het geval als je een tijd gewacht hebt met het bottelen.

Neetje

Citaat van: Jacques op 26-04-2020  23:08 uHeb je het ook vergeleken met een flesje dat gelijktijdig gebotteld is en waar niet zo'n dikke laag gist onderin zat?

Nee. De flessen waren allemaal op met uitzondering van de als proef, met extra gist gevulde flessen.
Ik heb wel het idee dat mijn smaakpupillen zeker niet op kunnen tegen die van jou, maar ik herken wel de meeste smaakafwijkingen.
Vandaag gebotteld maar deze reactie niet gelezen anders had ik nogmaals zo'n 5 flesjes met extra gist gebotteld en voor langere tijd weggezet. Bij mijn volgende brouw maar eens doen dus.

brouwmus

Citaat van: Doc Jo op 27-04-2020  08:53 uKleine update,
Ik heb mijn Duvelkloon nu twee dagen op 25 graden weggezet en was eigenlijk van plan er deze morgen  bottelgist bij te doen en een grammetje suiker omdat ik dacht dit komt toch niet goed, alles klaargezet om te beginnen, eerste flesje opengedaan en ik hoorde psssst.
Dus ik denk dat het de goede kant uitgaat en ik ga nu toch wat wachten vooraleer ik er suiker en gist bijvoeg.
Ik laat het bier nog twee en een halve week warm staan en dan doe ik terug een flesje open.
Ik ben benieuwd.
Ik laat jullie weten hoe de evolutie was.

Let wel op dat je geen "grammetje" (en misschien nog wel wat meer als het lepeltje een bergje heeft...) per flesje toevoegt!

Maar zoals al meerdere keren is gezegd: laat de flessen bij 25 graden staan en wacht eerst nog een paar weken af.

Mijn laatste IPA heeft ook relatief lang warm gestaan voordat het bier was hergist, bijna drie weken (en ik heb dan nog niet heel lang gewacht met bottelen).

Proost!

Emanuel

Heeft er iemand al eens witte kandijsiroop gebruikt als bottelsuiker? Ik heb dit nu zelf reeds 3 keer gebruikt. Bij alle drie de keren had ik een mooie hoeveelheid koolzuur in de flessen. Met een spuit ging er in een BNR fles 3 ml en in een 1/5 liter fles 5 ml. Binnen 2 weken op 21 graden had ik dan al een rijkelijke hoeveelheid koolzuur, die ook na enkele maanden nog steeds aanwezig is. (Bij alle drie de batches zijn er geen koolzuurbommen ontstaan..).

Jacques

Citaat van: Emanuel op 07-05-2020  15:18 uHeeft er iemand al eens witte kandijsiroop gebruikt als bottelsuiker? Ik heb dit nu zelf reeds 3 keer gebruikt. Bij alle drie de keren had ik een mooie hoeveelheid koolzuur in de flessen. Met een spuit ging er in een BNR fles 3 ml en in een 1/5 liter fles 5 ml. Binnen 2 weken op 21 graden had ik dan al een rijkelijke hoeveelheid koolzuur, die ook na enkele maanden nog steeds aanwezig is. (Bij alle drie de batches zijn er geen koolzuurbommen ontstaan..).

Witte kandijsuiker is hetzelfde als kristalsuiker. Suikersiroop kun je eenvoudig zelf maken...  :)


Silky

Citaat van: Jacques op 07-05-2020  21:08 uWitte kandijsuiker is hetzelfde als kristalsuiker. Suikersiroop kun je eenvoudig zelf maken...  :)

Ik wil je bewering zeker niet counteren, daarvoor heb ik te veel respect voor je persoon en voor je ervaring met onze geliefde materie. Wat ik me wel afvraag is waarom ze in Westmalle dan witte kandijsuiker gebruiken in hun vermaarde tripel (heb de zakken zelf zien staan in de brouwerij) als er dan toch geen verschil is met gewone (goedkopere) kristalsuiker... :weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Silky op 08-05-2020  13:39 uIk wil je bewering zeker niet counteren, daarvoor heb ik te veel respect voor je persoon en voor je ervaring met onze geliefde materie. Wat ik me wel afvraag is waarom ze in Westmalle dan witte kandijsuiker gebruiken in hun vermaarde tripel (heb de zakken zelf zien staan in de brouwerij) als er dan toch geen verschil is met gewone (goedkopere) kristalsuiker.

Kandij wordt gemaakt door in een sterk geconcentreerde suikeroplossing suikerkristallen zeer langzaam te laten groeien (gedurende enkele weken). Info Suikerstichting Nederland.

Heb je in de zakken kunnen kijken?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Silky op 08-05-2020  13:39 uIk wil je bewering zeker niet counteren, daarvoor heb ik te veel respect voor je persoon en voor je ervaring met onze geliefde materie. Wat ik me wel afvraag is waarom ze in Westmalle dan witte kandijsuiker gebruiken in hun vermaarde tripel (heb de zakken zelf zien staan in de brouwerij) als er dan toch geen verschil is met gewone (goedkopere) kristalsuiker... :weetniet:

Bij Westmalle gebruiken ze kandijsiroop die in tanks worden opgeslagen...  ;D
Witte kandijsiroop is de restsiroop bij het produceren van witte kandijsuiker.
Ik zie dat ze bij Braumarkt dat verkopen voor € 6,95 per liter. In de supermarkt betaal je voor 1,5 kg kristalsuiker € 0,90. Door kun je makkelijk 3 liter witte kandijsiroop van maken... (€ 0,30 per liter...)

Neetje

Citaat van: Emanuel op 07-05-2020  15:18 uMet een spuit ging er in een BNR fles 3 ml en in een 1/5 liter fles 5 ml.

Je bedoelt waarschijnlijk 1/2 of 0,5 liter

Silky

Citaat van: Jacques op 08-05-2020  16:11 uBij Westmalle gebruiken ze kandijsiroop die in tanks worden opgeslagen...  ;D

Dan heb ik met mijn benevelde geest het beeld van de zakken met kandijsuiker verward met een andere brouwerij. Mijn excuses...

Takkie83

Citaat van: Doc Jo op 26-04-2020  08:50 uGoede morgen,
Ik heb na de hoofdvergisting van 7 dagen een lagering gedaan van 27 dagen bij 15°c en daarna nog een week hergisting op fles bij 20 °C.
Dus ik veronderstelde dat het nu drinkbaar zou zijn.

Waarom heb je de temperatuur na de hoofdgisting omlaag gebracht? Daardoor gaat de activiteit van je gist omlaag, moet je langer wachten tot je bier is uitgegist en staat 'ie langer op de gistkoek. Gebruikelijker is juist de temperatuur iets te verhogen om zeker te weten dat je gist de laatste suikers opsnoept. Voor het bottelen kun je dan wel crashen naar een paar graden boven 0 voor de helderheid. Maar lageren zou ik bewaren voor op fles, niet op de gist.

Overigens is een hergisting van een week niet bijzonder lang hoor, ook bij een bovengist niet. Ik zou altijd minimaal twee weken wachten. Als je na drie weken nog geen druk hebt zou ik pas vraagtekens gaan zetten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.