Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westvleteren 12 kloon nav Orange Abt 12  (gelezen 3939 keer)

Offline Jos Duurland

• Vol lid
  • Land: nl
  • wat een heerlijke hobby!
Re: Westvleteren 12 kloon nav Orange Abt 12
« Reactie #75 Gepost op: 01-05-2020 15:59 u »
Hey gelukt.  :groots:  links de starter op een roerder met beluchting (dit is eerste stap, dinsdag brouwdag, rechts de zelfgemaakte karamelsiroop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #76 Gepost op: 01-05-2020 16:16 u »
Na de Westvleteren 12 geproefd te hebben, kwam ik dit topic tegen en raakte ook geïnspireerd. Ik heb het eerste recept (van Orangeloo) als leidraad genomen omdat dit er erg dicht bij zou komen hoewel de moutstort blijkbaar afwijkt.

Ik maisch zo dun mogelijk en dit bier brouw ik zonder spoelen om de eind sg te halen. Na het maischen laat ik het wort af in een vat. Dan ga ik spoelen tot 1020 met de korf (Arsegan 30) naar beneden en laat dit aflopen in een ander vat. Ik hoop op een sg van +/- 1040. Hoeveel?
 geen idee hoe ik dit in BrouwVisie kan berekenen.
De quadrupel vervolgens weer terug in de ketel. Van het spoelwater brouw ik een lichte enkele blond. Voor mij helemaal nieuw. 

Ik heb zelf karamelsiroop gemaakt volgens een recept van volgens mij Adrie Otten:

1 kg suiker + 10 gram DAP 
stap 1     260 ml water     verwarmen naar 143 graden
stap 2     260 ml water     verwarmen naar 143 graden
stap 3     390 ml water     verwarmen tot 116 graden, af laten koelen.

Het resultaat: een heel donkere siroop, gaat erbij tijdens de kook.

Ik maak een 2 staps giststarter van Westmalle dubbel volgens recept brewersfriend

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : Zwarte schaap quadrupel
Kenmerk                       : stijl: Westvleteren 12
Brouwdatum                  : 17-8-2020
Biertype                        : Quadrupel
Aantal liters                   : 18
Gewenst begin SG          : 1095 (9,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement      : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 29,77 liter
Maischdikte                           : 4,13 l/kg
Maischwater                          : 30,25 liter
Spoelwater                            : 0,05 liter
Kooktijd                                : 90 minuten
Berekende kleur                    : 82 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid             : 39 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (HM)                  50,0 %         4,259 kg       4 EBC                                                                     
SWAEN©ALE                    25,0 %         2,130 kg       7 EBC                                                                 
Glucosestroop donker        14,0 %         1,193 kg       360 EBC                                                                           
Swaen@vienna                 11,0 %         0,937 kg       11 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Northern Brewer              6,0 %     36 gr          75 Min.        27 EBU                                                               
Hallertau Hersbruker        2,1 %     18 gr          30 Min.        4 EBU                                                                     
Styrian Goldings               5,0 %     25 gr          15 Min.        7 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Westmalle depot opkweek
Gist toegevoegd als     : Giststarter
Volume                      : 2000 ml
Beluchtingstijd            : 0 uur
Temperatuur               : 18°C
Gistvoeding                : ja
Hoeveelheid               : 1 theelepel

Opmerkingen     : Zie blad giststarter. 320 Billion cells or 3200 ml stir-plate starter seeded with Westmalle depot. gist in koelkast en afgieten voor gebruik.

gemikt op:  eind sg 1013 alcohol 10,2%

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 67°C      75 Min.      4,1 l/kg
Stap 2: 78°C        5 Min.      4,1 l/kg

Opmerkingen     : Korf  naar beneden laten, alle wort aflaten tbv quadrupel. vervolgens spoelen naar een ander vat om een licht bier te brouwen.

Iemand nog opmerkingen, aanvullingen??

PS ik probeer een foto te plaatsen, maar dat lukt nog niet.

Knap! Een toekomstbrouwsel? :) ;) (Brouwdatum                  : 17-8-2020)
En een beetje erg weinig spoelwater :) ;) (Spoelwater                            : 0,05 liter)

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #77 Gepost op: 01-05-2020 16:20 u »
Knap! Een toekomstbrouwsel? :) ;) (Brouwdatum                  : 17-8-2020)
En een beetje erg weinig spoelwater :) ;) (Spoelwater                            : 0,05 liter)

Datum zet ik naar de toekomst om orde in mijn receptenlijst te houden.
over hoe en wat spoelen staat in de tekst, BrouwVisie accepteert blijkbaar geen 0 liter spoelen. ;D

Offline Luiaard

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 01-05-2020 19:39 u »
Ik ben benieuwd naar het resultaat Jos, ik kon niet aan de beruchte siroop komen maar wil dit recept wel graag brouwen. Zelf maken is dus een prima optie!

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #79 Gepost op: 01-05-2020 20:41 u »
De siroop maken is heel simpel. Hier op het forum staat de werkwijze ook wel ergens. Een tip: maak het als je vrouw/vriendin weg is. Ik werd de keuken uitgeschopt vanwege de ammoniaklucht.  >:D  Een lekker gelijkend  bier zou voor de eerste keer al mooi zijn. Ik ben zelf ook jeel benieuwd naar het resultaat. :biersmile:

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #80 Gepost op: 01-05-2020 21:19 u »
Karameliseer mijn suiker hier met loog, niet met zuur. Niet op Na. basis maar Ca.
Met loog meer kleur op lagere temperatuur.
Bij de maximaal donkere kleur in Adri's recept zit je kort bij verbranding/bijsmaakjes.

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 01-05-2020 22:28 u »
Je gebruikt calciumhydroxide?  Hoe werkt die methode? Ik heb gemerkt dat bij de zuur methode de hoeveelheid dap (di ammonium phosphate) nauw komt. Iets teveel en je hebt inderdaad een meer bittere branderige smaak. Qua kleur is de hoeveelheid dap veel minder kritisch

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #82 Gepost op: 01-05-2020 23:10 u »
Karameliseren van suiker met toevoeging van wort. Schuimt lekker (Kan ook met DME.)
Je kan dit doen zoals Adri voorschrijft.
Zodra mijn mengsel op 145 graden is voeg ik de CaOH2 toe. De kleur slaat dan meteen om.
Ik maak een verzadigd mengsel en voeg druppelsgewijs wat vloeistof toe. Zo'n 20 tot 100 ml verzadigde vloeistof per kg suiker.

Verzadigde vloeistof,
De loog oplossen in water 40 tot 80 gram /liter. (4 tot 8 gram per 0,1 liter) Goed roeren en de klontjes/deeltjes die niet oplossen, ivm verzadiging, niet toevoegen, maar wel de verzadigde vloeistof.

Wel voorzichtig met CaOH2. Dit is tenslotte een loog.
Heb consumptie geschikte loog gebruikt.

Heb nog wat proefjes op mijn to do list staan maar ben daar nog niet aan toe gekomen. Zoals inverteren met zuur zodra de temperatuur tussen 125 en 135 graden is. En nadien op 145 graden de loog toevoegen.

Offline Leo P

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #83 Gepost op: 08-06-2020 22:14 u »
Ik heb met bewondering dit onderwerp gelezen. Leuke reacties en fijne suggesties. Krijg zin het te proberen. TOP!

Offline Jos Duurland

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 22-11-2020 13:26 u »
Even een update. Ik heb de Westvleteren kloon geproefd. Er zit een licht branderige smaak aan (niet heel vervelend). Ik denk van de zelfgemaakte siroop. Kleur is ook wat te donker, daar is dus wel wat te winnen.  Op iets lagere temperatuur met wat minder dap karameliseren. Bier is ook iets te zoetig, eind sg 1018. Nog eens kijken naar mijn maischschema en vergistingstemperaturen. Heeft niet op de fles gehergist maar geforceerd gecarboneerd in een keg. Daar kan ook wel wat verschil van komen. CO2 en schuim was top.
Nog maar eens brouwen met aanpassingen. :biersmile:

Tags: