Recepten > Kloonbrouwsels

Westvleteren 12 kloon nav Orange Abt 12

(1/24) > >>

wh_birra:
Dit is een afgesplitst topic

--- Citaat van: Orangeloo op 15-08-2017  09:02 u ---Vanavond een bijzondere bierproeverij... Westvleteren 13 mnd vs st Bernardus 13 mnd vs Westvleteren eigenbrouw kloon 11 mnd vs st Bernardus eigenbrouw kloon 11mnd.

En ik moet zeggen het resultaat is verbluffend goed.
De St Bernarduskloon is iets voller dan het origineel maar verder zeer gelijkend.
De Westvleteren kloon is nog beter gelukt. Het origineel heeft in de afdronk net een iets scherper randje.

Ik wil deze recepten dus graag met jullie delen.

Basis
OmschrijvingWaardeNaam receptOrange Abt 12Kenmerknr 119 16/12Brouwdatum16-9-2016BiertypeQuadrupelAantal liters30Gewenst begin SG1090 (9,4 Vol% alc.)Brouwzaalrendement72,2%

Algemeen
OmschrijvingWaardeTotaal benodigd brouwwater50,8 literMaischdikte3,0 l/kgMaischwater32,1 literSpoelwater18,7 literKooktijd90 minutenBerekende kleur71 EBC (Dan A. Morey)Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleurPilsmout (TS)50,0 %6,227 kg3 EBCPalemout (TS)25,0 %3,113 kg7 EBCviennamout (WM)11,0 %1,370 kg8 EBCCandi Syrup D-18014,0 %1,743 kg355 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeelBrewer's Gold5,8 %60 gr60 minuten23 EBUHallertau Mittelfrüh2,1 %50 gr30 minuten5 EBUStyrian Goldings2,2 %60 gr15 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaardeGistsoortGist toegevoegd alsGiststarterVolume starter3000 mlBeluchtingstijd48 uurTemperatuur giststarter24°COpmerkingenGiststarter 2 x 3 liter.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte165°C90 minuten3,0 l/kg278°C10 minuten3,0 l/kg

De batch is opgesplitst.
De ene helft is vergist met Westmalle gist, en dus een Westvleteren kloon.
De andere helft is vergist met Westvleteren gist (van de Zeeuwse gistbank) en dus een St Bernarduskloon.

Om onduidelijkheden te voorkomen. St Bernardus gebruikt een eigen giststam, omdat deze vroeger voor Westvleteren brouwde noem ik die de Westvleteren gist maar is dus nu eigenlijk St Bernardus gist.Toen Westvleteren zelf ging brouwen zijn zij gist van Westmalle gaan gebruiken. Snapt u het nog  ;D

--- Einde van citaat ---
Afgelopen maandag eindelijk dit recept gebrouwen. Met een mooi SG tegen de 1090 in de vergistingsvat gedaan (circa 15 liter in een 30 liter vat). Kleur en zo ver dat nu al te beoordelen is de geur is al lekker.
Wat wel een probleem was, is dat de gist (Wyeast High Gravity 3787 Activator XL) in het smackpack niet echt "bol" stond. Toch maar er bij gedaan en op 21 graden in de gistkast gezet. Vanochtend stond het te gisten (aardig rustig nog). Nu twijfel ik wel of ik toch niet meer gist had moeten toevoegen. Uit de beschrijving van de gist meende ik te begrijpen dat de XL genoeg was voor circa 20 liter. Maar als ik in BrouwHulp bij de gist kijk zou ik zeker twee pakken nodig hebben?
Gaat dit met 1 pak goed komen? Of kan ik nog een tweede toevoegen vandaag? En zo ja is daar nog een speciale manier voor of gewoon de zak leeg gieten in het gist vat?

tdp:

--- Citaat van: wh_birra op 15-11-2017  11:30 u ---Afgelopen maandag eindelijk dit recept gebrouwen. Met een mooi SG tegen de 1090 in de vergistingsvat gedaan (circa 15 liter in een 30 liter vat). Kleur en zo ver dat nu al te beoordelen is de geur is al lekker.
Wat wel een probleem was, is dat de gist (Wyeast High Gravity 3787 Activator XL) in het smackpack niet echt "bol" stond. Toch maar er bij gedaan en op 21 graden in de gistkast gezet. Vanochtend stond het te gisten (aardig rustig nog). Nu twijfel ik wel of ik toch niet meer gist had moeten toevoegen. Uit de beschrijving van de gist meende ik te begrijpen dat de XL genoeg was voor circa 20 liter. Maar als ik in BrouwHulp bij de gist kijk zou ik zeker twee pakken nodig hebben?
Gaat dit met 1 pak goed komen? Of kan ik nog een tweede toevoegen vandaag? En zo ja is daar nog een speciale manier voor of gewoon de zak leeg gieten in het gist vat?

--- Einde van citaat ---

1 pak is goed voor zo'n 20 liter, van een SG zo rond de 1.050, waarbij je ook rekening moet houden met de datum. Hoe ouder, hoe minder vitale gist je hebt. Je hebt inderdaad te weinig gist toegevoegd. Zelf zou ik de 2e verpakking inderdaad toevoegen. Beter nog maak je in het vervolg een starter, maar dat is aan jezelf.

wh_birra:
Ok bedankt. Tot wanneer kan ik de gist nog toevoegen? Heb die nog niet met de post ontvangen vandaag :(

Chris71:
Ik raad je aan om een starter te maken en die toe te voegen. Dat kan nog makkelijk.

lier:
De meesten Westvleteren kloon recepten hebben pils en pale mout 50/50 en geen vienna mout op staan, waarom heb je er voor gekozen om dit aan te passen?
Ik wil ook graag een westvleterenkloon gaan brouwen en heb helemaal geen ervaring met vienna mout.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie