Sour

Gestart door De Beuk zonder noot, 21-04-2020 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Beuk zonder noot

Ik wil een kettle sour gaan maken. Het idee is het volgende (de vraag onderaan)

Sg 1065
40 liter
9 kg pilsmout
0.8 kg tarwe
0.8 kristalsuiker
35 gram taurus 60 minuten
20 gram Saaz 15 minuten

Dit wil ik 40 minuten laten rusten op 62°c
Dan 20 minuten op 72°c
En dan uitmaichen en spoelen.

Dat geheel wil ik afkoelen tot 40°c om er dan melkzuur 80% e270 bij te doen en dat wou ik dan 15 uur afgesloten laten staan.

Daarna ga ik het normaal koken met de hop en normaal terugkoelen tot 18°c om vervolgens de mangove jack m41 giststarter er aan toe te voegen.

Mijn vraag is kan dit? En hoeveel melkzuur moet ik toevoegen?

Jacques

De verzuring dient plaats te vinden door micro-organismen...

Zie ook het topic Zuur bier - Kettle Souring
en het topic Wyeast 5335 lacto starter vraag

Dund

Na het maisschen inderdaad de temperatuur naar 40-45 graden brengen. Dan met melkzuur richting pH 4,5 aanzuren. Vervolgens een zak pilsmout erin hangen (ongeschroot ik doe meestal 1 kilo op 60 liter het moet wel een beetje opschieten ik ga ervoor dat de volgende dag de pH voldoende gezakt is). Folie op je bier zodat er geen zuurstof inslag is (of althans zo min mogelijk). Deksel erop en de volgende dag beginnen met meten met de pH meter. De verzuring kan ineens snel gaan. Als hij eenmaal begint te zakken kan je binnen een half uur ineens van 3.6 op 3.3 zitten. Dus tegen het einde van de verzuring moet je er goed bovenop blijven zitten.

Zodra je pH rond de 3.3 is heb je de sweetspot voor een Berliner te pakken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.