Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaak / desinfectie  (gelezen 852 keer)

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Fanatieke prutser
Schoonmaak / desinfectie
« Gepost op: 21-04-2020 00:25 u »
Hallo allemaal,

Het is bekend bij een ieder dat schoon werken erg belangrijk is.
Nu vraag ik mij af: wat moet schoon en wat moet gedesinfecteerd zijn?

Alles gedesinfecteerd is natuurlijk het veiligst maar het moet wel wat opleveren.
Alles wat na de kook komt zal een hoger risico kennen. Maar alles wat voor de kook komt... Is het dan voldoende om schoon te werken ipv schoon plus desinfectie? Dit natuurlijk omdat het wort nog gekookt wordt.

Ik ben benieuwd of het kan zoals ik in gedachte heb.

Groet,
Joey

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
Re: Schoonmaak / desinfectie
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2020 05:46 u »
Hallo Joey,

Hierover staat veel informatie op dit forum. De ketel, maischketel en alles dat ik op een brouwdag nodig heb maak ik aan het einde van de vorige brouwdag huishoudschoon, net zoals je de afwas doet zeg maar. Ik laat alles ¨aan de lucht¨ drogen. Op een brouwdag begin ik steevast met het aanmaken van een liter Star San oplossing in een spuitfles. Daar kom ik de hele brouwdag mee uit. Ik spuit alles even in met die oplossing net voordat ik het ga gebruiken. Hoeft niet per se, maar kwaad kan het zeker niet. Hetzelfde doe ik met mijn gistvat. Ik doe dit al zolang ik brouw, en heb tot nu toe geen infecties, vreemd smakend bier of wat dan ook gehad. Succes!

André.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2020 07:55 u »
Het warme deel dus voor het koken huishoudelijk schoon, het koude deel dus na het koken zo steriel mogelijk.

Voor het koken ontsmetten is niet nodig en overbodig want je mout en hop zijn ook niet steriel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2020 09:05 u »
Zie tags en zoekfunctionaliteit... Je struikelt letterlijk over de topics, en de verschillende meningen. Probeer er voor jezelf een weg in te vinden. Iedereen heeft andere standaarden, werkwijzen, verwachtingen...

Verder is wat Oxhead zegt een prima samenvatting; vind daar voor jezelf een werkwijze in.

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2020 09:42 u »
Hallo Joey,

Hierover staat veel informatie op dit forum. De ketel, maischketel en alles dat ik op een brouwdag nodig heb maak ik aan het einde van de vorige brouwdag huishoudschoon, net zoals je de afwas doet zeg maar. Ik laat alles ¨aan de lucht¨ drogen. Op een brouwdag begin ik steevast met het aanmaken van een liter Starsan oplossing in een spuitfles. Daar kom ik de hele brouwdag mee uit. Ik spuit alles even in met die oplossing net voordat ik het ga gebruiken. Hoeft niet per sé, maar kwaad kan het zeker niet. Hetzelfde doe ik met mijn gistvat. Ik doe dit al zolang ik brouw, en heb tot nu toe geen infectie´s, vreemd smakend bier of wat dan ook gehad. Succes!

André.

Op de hierboven omschreven manier doe ik het ook, werkt prima!  :biersmile:

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2020 10:29 u »
Voor het koken ontsmetten is niet nodig en overbodig want je mout en hop zijn ook niet steriel.

Het hoeft niet per se, maar met 1 liter ontsmettingsmiddel kom ik uit om alles even in te spuiten. Ik hou vaak nog over... Kwaad kan het nooit, toch?

René.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2020 10:47 u »
Een regendans om de brouwketel kan ook geen kwaad, maar voegt ook niet wat toe...

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2020 10:52 u »
Een regendans om de brouwketel kan ook geen kwaad, maar voegt ook niet wat toe...
Zorgt alleen voor hoofdpijn, mijn brouwketel staat tegen de muur.  ;)

Maar het is zoals je zegt: echt niet nodig, die oplossing Star San blijft lang goed, toch als je ze aanmaakt met demiwater.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2020 11:00 u »
Zorgt alleen voor hoofdpijn, mijn brouwketel staat tegen de muur.  ;)

Maar het is zoals je zegt: echt niet nodig, die oplossing Star San blijft lang goed, toch als je ze aanmaakt met demiwater.

Klopt, vooral het laatste inderdaad...

André.

Offline Simonsj

• Junior lid
  • **
  • Fanatieke prutser
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2020 13:12 u »
Bedankt voor jullie antwoorden. Toch hoe ik redelijk in gedachte had. Interessant door te sprayen ook. Ik ga dat ook proberen. Denk dat dat een hoop tijd gaat schelen. De regendans sla ik over.

Tags: beginner