Schoonmaak / desinfectie

Gestart door Simonsj, 21-04-2020 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Hallo allemaal,

Het is bekend bij een ieder dat schoon werken erg belangrijk is.
Nu vraag ik mij af: wat moet schoon en wat moet gedesinfecteerd zijn?

Alles gedesinfecteerd is natuurlijk het veiligst maar het moet wel wat opleveren.
Alles wat na de kook komt zal een hoger risico kennen. Maar alles wat voor de kook komt... Is het dan voldoende om schoon te werken ipv schoon plus desinfectie? Dit natuurlijk omdat het wort nog gekookt wordt.

Ik ben benieuwd of het kan zoals ik in gedachte heb.

Groet,
Joey

André de Laat

Hallo Joey,

Hierover staat veel informatie op dit forum. De ketel, maischketel en alles dat ik op een brouwdag nodig heb maak ik aan het einde van de vorige brouwdag huishoudschoon, net zoals je de afwas doet zeg maar. Ik laat alles ¨aan de lucht¨ drogen. Op een brouwdag begin ik steevast met het aanmaken van een liter Star San oplossing in een spuitfles. Daar kom ik de hele brouwdag mee uit. Ik spuit alles even in met die oplossing net voordat ik het ga gebruiken. Hoeft niet per se, maar kwaad kan het zeker niet. Hetzelfde doe ik met mijn gistvat. Ik doe dit al zolang ik brouw, en heb tot nu toe geen infecties, vreemd smakend bier of wat dan ook gehad. Succes!

André.

Oxhead

Het warme deel dus voor het koken huishoudelijk schoon, het koude deel dus na het koken zo steriel mogelijk.

Voor het koken ontsmetten is niet nodig en overbodig want je mout en hop zijn ook niet steriel.

tdp

Zie tags en zoekfunctionaliteit... Je struikelt letterlijk over de topics, en de verschillende meningen. Probeer er voor jezelf een weg in te vinden. Iedereen heeft andere standaarden, werkwijzen, verwachtingen...

Verder is wat Oxhead zegt een prima samenvatting; vind daar voor jezelf een werkwijze in.

Eric111

Citaat van: André de Laat op 21-04-2020  05:46 uHallo Joey,

Hierover staat veel informatie op dit forum. De ketel, maischketel en alles dat ik op een brouwdag nodig heb maak ik aan het einde van de vorige brouwdag huishoudschoon, net zoals je de afwas doet zeg maar. Ik laat alles ¨aan de lucht¨ drogen. Op een brouwdag begin ik steevast met het aanmaken van een liter Starsan oplossing in een spuitfles. Daar kom ik de hele brouwdag mee uit. Ik spuit alles even in met die oplossing net voordat ik het ga gebruiken. Hoeft niet per sé, maar kwaad kan het zeker niet. Hetzelfde doe ik met mijn gistvat. Ik doe dit al zolang ik brouw, en heb tot nu toe geen infectie´s, vreemd smakend bier of wat dan ook gehad. Succes!

André.

Op de hierboven omschreven manier doe ik het ook, werkt prima!  :biersmile:

André de Laat

Citaat van: Oxhead op 21-04-2020  07:55 uVoor het koken ontsmetten is niet nodig en overbodig want je mout en hop zijn ook niet steriel.

Het hoeft niet per se, maar met 1 liter ontsmettingsmiddel kom ik uit om alles even in te spuiten. Ik hou vaak nog over... Kwaad kan het nooit, toch?

René.

tdp

Een regendans om de brouwketel kan ook geen kwaad, maar voegt ook niet wat toe...

Koen S

Citaat van: tdp op 21-04-2020  10:47 uEen regendans om de brouwketel kan ook geen kwaad, maar voegt ook niet wat toe...
Zorgt alleen voor hoofdpijn, mijn brouwketel staat tegen de muur.  ;)

Maar het is zoals je zegt: echt niet nodig, die oplossing Star San blijft lang goed, toch als je ze aanmaakt met demiwater.

André de Laat

Citaat van: Koen S op 21-04-2020  10:52 uZorgt alleen voor hoofdpijn, mijn brouwketel staat tegen de muur.  ;)

Maar het is zoals je zegt: echt niet nodig, die oplossing Star San blijft lang goed, toch als je ze aanmaakt met demiwater.

Klopt, vooral het laatste inderdaad...

André.

Simonsj

Bedankt voor jullie antwoorden. Toch hoe ik redelijk in gedachte had. Interessant door te sprayen ook. Ik ga dat ook proberen. Denk dat dat een hoop tijd gaat schelen. De regendans sla ik over.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.