Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te vroeg keggen  (gelezen 374 keer)

Offline André de Laat

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te vroeg keggen
« Gepost op: 18-04-2020 08:35 u »
Ik heb een vraagje over te vroeg keggen. Wanneer je te vroeg bottelt levert dat spuitende flesjes op. Hoe zit dat met een keg? Hier kun je simpel druk meten en aflaten, en een keg zal niet zo gauw ontploffen. Ik begrijp dat er nog een gist depot zal worden gevormd op de bodem van de keg. Maar na twee glazen tappen ben je die kwijt. Ik brouw hoofdzakelijk IPA´s, omdat ik die nou eenmaal het lekkerst vind. IPA´s kun je ook goed geforceerd carboniseren, IPA´s drink je ook het beste ¨vers¨, toch? Ik vraag me dit al een tijdje af. Bij de Tags kom ik het woord keg niet tegen en wanneer ik het forum doorzoek op keg of kegs komen er tig topics tevoorschijn.

Groet,

André de Laat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Te vroeg keggen.
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2020 08:45 u »
Ja, je kunt gewoon druk af laten. Je kunt ook een instelbaar overdrukventiel plaatsen zodat je bier op een en de zelfde druk blijft, of een "Kellerfee" een zeer nauwkeurig instelbare versie.

Ingo

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2020 08:54 u »
Ja, je kunt gewoon druk af laten. Je kunt ook een instelbaar overdrukventiel plaatsen zodat je bier op een en de zelfde druk blijft, of een "Kellerfee" een zeer nauwkeurig instelbare versie.

Ingo

Ik leer dagelijks bij hier :)

Een Kellerfee? Nooit van gehoord. Ik heb wel een zogenaamde ¨Pressure relief spunding valve¨ (geen idee wat de Nederlandse naam is) in huis. Mijn CO2 set heb ik van iemand overgenomen en die zat erbij. Alleen weet ik niet hoe ik ´m moet gebruiken. Ik gebruik ´m alleen om de druk in mijn kegs te meten nadat ik geforceerd heb gecarboniseerd. Ik zal eens gaan googlen op zo´n Kellerfee. Bedankt voor de tip Ingo!

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2020 09:09 u »
Inmiddels de Nederlandse vertaling gevonden voor  een ¨Pressure relief spunding valve¨, instelbaar overdrukventiel. Ik ga eens verder uit zien te zoeken hoe ik zo´n ding nou het beste kan gebruiken.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2020 09:28 u »
"Spunding" is het Duitse woord voor het natuurlijk carboniseren van bier. Bij een ondergister gebeurt dat als het bier naar de lagertanks gaat. Het is dan nog niet uitgegist, de temperatuur wordt verlaagd maar de gist gaat gewoon door tot ~0°C. De "Kellerfee" wordt telkens na geregeld afhankelijk van de bier temperatuur.
"Kellerfee" is een merknaam van Barby & Kuehner (denk ik). Er zijn andere leveranciers van dit soort prijzige apparaten.

Ingo

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2020 10:06 u »
"Spunding" is het Duitse woord voor het natuurlijk carboniseren van bier. Bij een ondergister gebeurt dat als het bier naar de lagertanks gaat. Het is dan nog niet uitgegist, de temperatuur wordt verlaagd maar de gist gaat gewoon door tot ~0°C. De "Kellerfee" wordt telkens na geregeld afhankelijk van de bier temperatuur.
"Kellerfee" is een merknaam van Barby & Kuehner (denk ik). Er zijn andere leveranciers van dit soort prijzige apparaten.

Ingo

Dank je voor de info. Zal het filmpje straks eens bekijken als ik goed wakker ben. Niks mis met David Heath hoor, maar je valt er soms bij in slaap :) ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Te vroeg keggen
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2020 00:17 u »
Ik vraag me dit al een tijdje af. Bij de Tags kom ik het woord keg niet tegen en wanneer ik het forum doorzoek op keg of kegs komen er tig topics tevoorschijn.

Kijk bij thuistap...  :)

Offline André de Laat

• Senior lid
Re: Te vroeg keggen
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2020 08:32 u »
Kijk bij thuistap...  :)

Dankje Jacques. Daar had ik overheen gekeken.

Tags: thuistap