Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste poging IPA recept  (gelezen 2136 keer)

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: Eerste poging IPA recept
« Reactie #25 Gepost op: 21-05-2020 06:59 u »
Wat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBUs? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #26 Gepost op: 21-05-2020 09:39 u »
Zo-de-knetter; dat is dan Tonic zonder water, zo bitter.

Ik zou toch even de verschillende Style Guides erop naslaan om een idee te krijgen wat zo'n beetje standaard/aanvaardbaar is. Nou weet ik wel dat daar van afwijken ook een style is, maar het helpt je wel om een idee te vormen wat men in het algemeen vind passen. 75-80 IBU is echt heel veel..
Zeker bij een begin SG van 1,065. Dat zou bij een IBU van 75 rond de 1,090 of hoger moeten liggen. Maar, dan zit je weer met je ABV.. Balans is alles; hier is de balans een beetje zoek.

Voor een American IPA, toch al de meer bittere variant onder IPAs, is de BJCP Style Guideline:
    • OG:1.050 - 1.075   
    • FG: 1.010 - 1.018   
    • IBUs: 40 - 60
    • SRMP: 8 - 14
    • ABV: 5 - 7.5%
    Maar goed, voor hetzelfde geld heb je een gouden recept.. kan ook, h. En het wordt bier, hoe dan ook.
Reden dat ik de IBU wil verhogen is omdat ik na het proeven van versie 1 de smaken, zowel bitter als aroma, wat slapjes vond. Beiden wil ik daarom in versie 2 wat verhogen.[/list]

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 21-05-2020 16:26 u »
Wat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBUs? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Knetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Zie ook Harmonischere hopsmaken

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #28 Gepost op: 22-05-2020 22:52 u »
Knetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Ik denk dat Takkie83 en ik dat helemaal met je eens zijn, Jacques, dat het niet afhankelijk is van een cijfertje.

Wat we, denk ik, allebei willen zeggen is dat het cijfertje een uitroepteken impliceert, welke je erop wijst dat je e.e.a. misschien nog eens moet overwegen en anders gewoon een weloverwogen gok moet wagen.
Maar, dat moet het wel zijn dan: een weloverwogen gok. Dat je er wel even over nagedacht hebt. IBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Het wordt sowieso bier en of het lekker bier wordt is een kwestie van doen en afwachten. Niet geschoten is altijd mis, toch?
Als niemand ooit iets nieuws probeert, zouden we tot op de dag van vandaag nog geen bier gehad hebben, alleen maar water...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22-05-2020 23:05 u »
IBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Wat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier. Ook een bier met heel veel bitterstoffen kan als gematigd bitter overkomen.

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #30 Gepost op: 22-05-2020 23:41 u »
Wat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier.
Dit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU International Bitterness Units zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren benvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de n is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 C hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 C (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal C, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt, Bvk1983!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 22-05-2020 23:56 u »
Dit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU International Bitterness Units zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren benvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de n is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 C hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 C (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal C, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Laat ik anders zeggen: staar je niet dood op een IBU-waarde.

Het gaat om de beleving van de bitterheid en niet om een cijfertje. Gebleken is dat bier met een hoge IBU-waarde vaak niet echt bitter overkomt als er meerder hopgiften gegeven worden in de vorm van late hopgiften, vlamuit hopgiften en koudhop. In het recept van Bvk1983 zitten dergelijke hopgiften.

Je hebt bitterheid en bitterheid...

Een bier met een bitterheid van 75-80 IBU hoeft helemaal niet over komen als:
Citaat
Zo-de-knetter; dat is dan Tonic zonder water, zo bitter.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #32 Gepost op: 23-05-2020 19:38 u »

Ga ik zeker doen! De adviezen neem ik zeker mee, wellicht dat ik hem iets naar beneden bij ga stellen maar wat mij betreft moet het zeker een "in-your-face" bier gaan worden. Uiteindelijk besloten om hem ook zwaarder en gevarieerder te gaan koudhoppen met zowel Centennial als Citra. Morgen brouwdag, dus vanavond nog even flink rekenen.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #33 Gepost op: 23-05-2020 20:08 u »
Uiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather n maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 23-05-2020 23:06 u »
Uiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather n maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?

Bij Brewfather kun je elk maischschema invoeren... Kijk bij profiles.

Voor een beter hoparoma is het verstandig zowel late hopgiften te geven, vlamuit en koudhop.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #35 Gepost op: 24-05-2020 14:13 u »
Het wort staat af te koelen. Dit was het eerste brouwsel in een nieuwe 30 L pan en met een nieuwe filtertechniek. Vorige 2 brouwsel goot ik door een vergiet, nu had ik 2 emmers in elkaar met in de bovenste kleine gaten geboord. Ik had verwacht dat dit het rendement alleen maar ten goede zou komen maar helaas.

Voor het koken kwam ik 1,5 L tekort. Er bleef dus veel meer in het bostel over dan berekend. Omdat het een hoog IBU recept is was ik bang dat het nu extreem bitter zou worden. Daarom direct al 1.5 L water toegevoegd. Uur gekookt en kwam na het uur keurig op de verwachte hoeveelheid (15 L) uit. Mijn SG was echter compleet van het pad af. Ik had uit moeten komen op 1070 maar kwam uit op 1050. Ik heb nog getwijfeld om suiker toe te voegen maar uiteindelijk niet gedaan.

Volgens het recept zou de US-05 gaan vergisten tot ongeveer 1013. Kan ik er vanuit gaan dat hij dat nu ook doet, en ik een bier over ga houden van krap 5%, of zal hij naar verwachting verder dan 1013 door gaan vergisten?

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #36 Gepost op: 24-05-2020 20:12 u »
Vergistingsgraad is een schatting en vaak wordt dan ook geen absoluut getal maar eerder een bereik genoemd. Volgens mij gaat die US-05 daar wel ongeveer eindigen (1,010-1,015), maar dan heb je dus een session-achtige IPA, prima toch? Kun je er tenminste nog eentje opentrekken bij de BBQ voordat je niet meer achter het stuur mag ;) En volgende keer je waterhoeveelheid (filterkuipverlies) en rendement aanpassen, je zal dan meer mout moeten gebruiken. Suiker zou mogelijk voor esters kunnen zorgen en je wilt in je IPA vooral fruitigheid van de hop, dus goed dat je dat niet gedaan hebt. Eventueel bij de nagisting zou je een klein beetje kunnen toevoegen samen met je koudhop, maar persoonlijk zou ik hem gewoon lekker laten worden wat het wordt en volgende keer een sterkere brouwen  :biersmile:

Tags: