Eerste poging IPA recept

Gestart door Bvk1983, 17-04-2020 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Wat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBU's? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt 'ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 20-05-2020  22:48 uZo-de-knetter; dat is dan Tonic zonder water, zo bitter.

Ik zou toch even de verschillende Style Guides erop naslaan om een idee te krijgen wat zo'n beetje standaard/aanvaardbaar is. Nou weet ik wel dat daar van afwijken ook een style is, maar het helpt je wel om een idee te vormen wat men in het algemeen vind passen. 75-80 IBU is echt heel veel..
Zeker bij een begin SG van 1,065. Dat zou bij een IBU van 75 rond de 1,090 of hoger moeten liggen. Maar, dan zit je weer met je ABV.. Balans is alles; hier is de balans een beetje zoek.

Voor een American IPA, toch al de meer bittere variant onder IPAs, is de BJCP Style Guideline:
    • OG:1.050 - 1.075   
    • FG: 1.010 - 1.018   
    • IBUs: 40 - 60
    • SRMP: 8 - 14
    • ABV: 5 - 7.5%
    Maar goed, voor hetzelfde geld heb je een gouden recept.. kan ook, hè. En het wordt bier, hoe dan ook.
Reden dat ik de IBU wil verhogen is omdat ik na het proeven van versie 1 de smaken, zowel bitter als aroma, wat slapjes vond. Beiden wil ik daarom in versie 2 wat verhogen.[/list]

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 21-05-2020  06:59 uWat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBU's? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt 'ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Knetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Zie ook Harmonischere hopsmaken

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 21-05-2020  16:26 uKnetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Ik denk dat Takkie83 en ik dat helemaal met je eens zijn, Jacques, dat het niet afhankelijk is van een cijfertje.

Wat we, denk ik, allebei willen zeggen is dat het cijfertje een uitroepteken impliceert, welke je erop wijst dat je e.e.a. misschien nog eens moet overwegen en anders gewoon een weloverwogen gok moet wagen.
Maar, dat moet het wel zijn dan: een weloverwogen gok. Dat je er wel even over nagedacht hebt. IBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er – ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft – naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Het wordt sowieso bier en of het lekker bier wordt is een kwestie van doen en afwachten. Niet geschoten is altijd mis, toch?
Als niemand ooit iets nieuws probeert, zouden we tot op de dag van vandaag nog geen bier gehad hebben, alleen maar water...

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 22-05-2020  22:52 uIBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er – ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft – naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Wat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier. Ook een bier met heel veel bitterstoffen kan als gematigd bitter overkomen.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 22-05-2020  23:05 uWat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier.
Dit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU – International Bitterness Units – zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt – op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! – maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren beïnvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de één is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 ºC hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 ºC (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal ºC, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt, Bvk1983!

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 22-05-2020  23:41 uDit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU – International Bitterness Units – zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt – op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! – maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren beïnvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de één is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 ºC hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 ºC (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal ºC, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt, Bvk1983!

Laat ik anders zeggen: staar je niet dood op een IBU-waarde.

Het gaat om de beleving van de bitterheid en niet om een cijfertje. Gebleken is dat bier met een hoge IBU-waarde vaak niet echt bitter overkomt als er meerder hopgiften gegeven worden in de vorm van late hopgiften, vlamuit hopgiften en koudhop. In het recept van Bvk1983 zitten dergelijke hopgiften.

Je hebt bitterheid en bitterheid...

Een bier met een bitterheid van 75-80 IBU hoeft helemaal niet over komen als:
CiteerZo-de-knetter; dat is dan Tonic zonder water, zo bitter.

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 22-05-2020  23:41 uHou ons op de hoogte hoe het uitpakt, Bvk1983!

Ga ik zeker doen! De adviezen neem ik zeker mee, wellicht dat ik hem iets naar beneden bij ga stellen maar wat mij betreft moet het zeker een "in-your-face" bier gaan worden. Uiteindelijk besloten om hem ook zwaarder en gevarieerder te gaan koudhoppen met zowel Centennial als Citra. Morgen brouwdag, dus vanavond nog even flink rekenen.

Bvk1983

Uiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather één maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?


Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 23-05-2020  20:08 uUiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather één maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?



Bij Brewfather kun je elk maischschema invoeren... Kijk bij profiles.


Voor een beter hoparoma is het verstandig zowel late hopgiften te geven, vlamuit en koudhop.


Bvk1983

Het wort staat af te koelen. Dit was het eerste brouwsel in een nieuwe 30 L pan en met een nieuwe filtertechniek. Vorige 2 brouwsel goot ik door een vergiet, nu had ik 2 emmers in elkaar met in de bovenste kleine gaten geboord. Ik had verwacht dat dit het rendement alleen maar ten goede zou komen maar helaas.

Voor het koken kwam ik 1,5 L tekort. Er bleef dus veel meer in het bostel over dan berekend. Omdat het een hoog IBU recept is was ik bang dat het nu extreem bitter zou worden. Daarom direct al 1.5 L water toegevoegd. Uur gekookt en kwam na het uur keurig op de verwachte hoeveelheid (15 L) uit. Mijn SG was echter compleet van het pad af. Ik had uit moeten komen op 1070 maar kwam uit op 1050. Ik heb nog getwijfeld om suiker toe te voegen maar uiteindelijk niet gedaan.

Volgens het recept zou de US-05 gaan vergisten tot ongeveer 1013. Kan ik er vanuit gaan dat hij dat nu ook doet, en ik een bier over ga houden van krap 5%, of zal hij naar verwachting verder dan 1013 door gaan vergisten?

Takkie83

Vergistingsgraad is een schatting en vaak wordt dan ook geen absoluut getal maar eerder een bereik genoemd. Volgens mij gaat die US-05 daar wel ongeveer eindigen (1,010-1,015), maar dan heb je dus een session-achtige IPA, prima toch? Kun je er tenminste nog eentje opentrekken bij de BBQ voordat je niet meer achter het stuur mag ;) En volgende keer je waterhoeveelheid (filterkuipverlies) en rendement aanpassen, je zal dan meer mout moeten gebruiken. Suiker zou mogelijk voor esters kunnen zorgen en je wilt in je IPA vooral fruitigheid van de hop, dus goed dat je dat niet gedaan hebt. Eventueel bij de nagisting zou je een klein beetje kunnen toevoegen samen met je koudhop, maar persoonlijk zou ik hem gewoon lekker laten worden wat het wordt en volgende keer een sterkere brouwen  :biersmile:

Bvk1983

Vanavond, een halve week na het bottelen, toch wel erg nieuwsgierig geworden naar het resultaat. Uiteraard is dit veel te vroeg voor een goede beoordeling maar ik wilde toch vast proeven welke kant het op ging.

Bitterheid: hij is heftig. Mijn vrouw vind het niet te pruimen, ik kan het prima hebben. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt niet in balans.

Geur: fruitig, maar er lijkt een behoorlijke banenengeur (en ook smaak) waarneembaar. Ik had meer citrus verwacht. Niet vervelend, maar toch.

Schuim: mijn derde brouwsel en de eerste met (nu al) een fatsoenlijke schuimkraag. Erg tevreden over.

Benieuwd hoe de smaak zich gaat ontwikkelen de komende weken.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 14-06-2020  00:24 uVanavond, een halve week na het bottelen, toch wel erg nieuwsgierig geworden naar het resultaat. Uiteraard is dit veel te vroeg voor een goede beoordeling maar ik wilde toch vast proeven welke kant het op ging.

Bitterheid: hij is heftig. Mijn vrouw vind het niet te pruimen, ik kan het prima hebben. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt niet in balans.
...
Benieuwd hoe de smaak zich gaat ontwikkelen de komende weken.

Geduld. De bitterheid zal minder worden waardoor het bier beter in balans komt.

Takkie83

Een halve week is wel écht heel erg vroeg hoor! Dat doe ik alleen als ik het toch niet helemaal vertrouw wat betreft wel/niet uitgegist zijn van een diastaticus gist. Een week is ook nog te vroeg om iets zinnigs te zeggen over de smaak, maar dan kun je wel mooi je koolzuurontwikkeling volgen. Na twee weken heb je pas een aardige indicatie, maar sommige bieren moeten nog (veel) langer rijpen voor een mooie gebalanceerde smaak. Een IPA is dan wel weer snel op dronk. Hoe jonger hoe frisser de koudhop dan nog is. Maar bananenesters horen niet in een IPA, dus denk dat je te warm vergist hebt, maar misschien trekt die ook nog weg.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 14-06-2020  22:47 uMaar bananenesters horen niet in een IPA, dus denk dat je te warm vergist hebt, maar misschien trekt die ook nog weg.

Bananensmaak past inderdaad niet in het smaakprofiel van een IPA. Citrusaroma's wel.
Iso-amylactetaat wordt meer aangemaakt bij temperaturen onder de 20 ºC... Boven de 20 ºC worden meer aromatische esters aangemaakt.

Met de tijd verandert het esterprofiel van een bier.
Evolution of Chemical and Sensory Properties During Aging of Top-Fermented Beer

Bvk1983

Citaat van: Takkie83 op 14-06-2020  22:47 uEen halve week is wel écht heel erg vroeg hoor!

Ik weet het, ik was ook vooral heel erg benieuwd wat ik zou gaan proeven. Of het uberhaupt op bier zou lijken.

Citaat van: Jacques op 14-06-2020  23:07 uBananensmaak past inderdaad niet in het smaakprofiel van een IPA. Citrusaroma's wel.
Iso-amylactetaat wordt meer aangemaakt bij temperaturen onder de 20 ºC... Boven de 20 ºC worden meer aromatische esters aangemaakt.

Met de tijd verandert het esterprofiel van een bier.
Evolution of Chemical and Sensory Properties During Aging of Top-Fermented Beer

Ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 g/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaakontwikkeling proeven.

LeonRodenburg

Citaat van: Bvk1983 op 15-06-2020  13:42 uIk weet het, ik was ook vooral heel erg benieuwd wat ik zou gaan proeven. Of het uberhaupt op bier zou lijken.

Ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 gr/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaak ontwikkeling proeven.

Was het zeker weten banaan of meer iets zoetigs dat wellicht ook kan neigen naar boterbabbelaar / ranzige boter? Dan is je hergisting op fles lekker bezig en heeft de gist nog wat tijd nodig om de diacetyl op te ruimen. Komt helemaal goed dan na 1-2 weken.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 15-06-2020  13:42 uIk snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 g/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaakontwikkeling proeven.

De vorming van iso-amylacetaat is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. US-05 is geen gist die veel iso-amylactetaat aanmaakt.

Citaat van: LeonRodenburg op 15-06-2020  17:05 uWas het zeker weten banaan of meer iets zoetigs dat wellicht ook kan neigen naar boterbabbelaar / ranzige boter? Dan is je hergisting op fles lekker bezig en heeft de gist nog wat tijd nodig om de diacetyl op te ruimen. Komt helemaal goed dan na 1-2 weken.

Dat is een goede suggestie. Kort na het bottelen proef je vaak diacetyl. Door het bier warm te houden wordt dat snel afgebroken. Van de US-05 is bekend dat deze vaak diacetyl aanmaakt tijdens de hergisting op de fles.

Bvk1983

We zijn inmiddels enkele weken verder en iedere week proef ik een flesje om de voortgang bij te houden. Tot op heden: de banaanachtige smaak is volledig verdwenen. De sterk fruitige geur is nog steeds aanwezig maar een fruitachtige smaak wordt toch nog wat weggedrukt door de bitterheid. Die neemt overigens naar mijn idee wel af.

Inmiddels ook aan wat mensen laten proeven. Waar mijn vorige 2 brouwsels een "Ja, het is bier"-achtige reactie kregen lijkt deze zowaar in de smaak te vallen. De voorraad begint te slinken dus langzaamaan begin ik na te denken over het volgende recept. Laatst een Boo Koo op van Mother Earth (https://untappd.com/b/mother-earth-brewing-company-boo-koo/585609) en ik wil kijken of ik die fruitigheid in mijn volgende bier kan krijgen.

LeonRodenburg

Citaat van: Bvk1983 op 09-07-2020  13:39 uWe zijn inmiddels enkele weken verder en iedere week proef ik een flesje om de voortgang bij te houden. Tot op heden: de banaanachtige smaak is volledig verdwenen. De sterk fruitige geur is nog steeds aanwezig maar een fruitachtige smaak wordt toch nog wat weggedrukt door de bitterheid. Die neemt overigens naar mijn idee wel af.

Inmiddels ook aan wat mensen laten proeven. Waar mijn vorige 2 brouwsels een "Ja, het is bier"-achtige reactie kregen lijkt deze zowaar in de smaak te vallen. De voorraad begint te slinken dus langzaamaan begin ik na te denken over het volgende recept. Laatst een Boo Koo op van Mother Earth (https://untappd.com/b/mother-earth-brewing-company-boo-koo/585609) en ik wil kijken of ik die fruitigheid in mijn volgende bier kan krijgen.

Goed nieuws! Je was dus wellicht iets té enthousiast met proeven. Bier had dus nog wat tijd nodig om de hergisting op fles te voltooien. Daar is hij al gauw 1-2 weken zoet mee, zo niet langer. De tijd heelt (bijna) alle wonden  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.