Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste poging IPA recept  (gelezen 3268 keer)

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Moet nog veel leren
Eerste poging IPA recept
« Gepost op: 17-04-2020 16:04 u »
Nu mijn eerste (Brouwbroeders) brouwsel staat te vergisten ben ik aan het nadenken over mijn volgende brouwsel. Ik wil als volgende recept een IPA gaan brouwen, maar ben nog in dubio of ik een beproefd recept (bijvoorbeeld uit Verander water in bier) ga maken, of al toch direct een eigen recept. Een beproefd recept is uiteraard een veiligere optie, maar toch lijkt het me mooi om mijn eigen recept te brouwen.

Ik ben hiervoor met Verander water in bier in de hand wat gaan uitproberen in BrouwHulp, en kom hierbij op het volgende recept. Graag hoor ik jullie op- of aanmerkingen over de ingrediënten en de maisch- en kookschema's. Indien als 2e brouwsel een eigen recept ook sterke afrader is hoor ik het ook graag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept-test IPA-
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume5,1 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)26 EBC
Berekende bitterheid (Rager)43 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
5,30 lWater uit Zutphen
3,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC66,7 %
0,40 kgPilsmoutDingemans3 EBC26,7 %
0,09 kgAroma 150Dingemans150 EBC6,0 %
0,01 kgSpecial BDingemans350 EBC0,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.40 min.3,5 l/kg
72,0 °C7 min.20 min.3,5 l/kg
78,0 °C6 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCascadebellen5,5%60 min.32,4 IBU
7,0 gCascadebellen5,5%20 min.7,6 IBU
17,0 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU
5,0 gCascadebellen5,5%0 min.2,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Hop
10,0 gCascadepellets5,5%60 min.35,6 IBU
7,0 gCascadepellets5,5%20 min.8,4 IBU
17,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
5,0 gCascadepellets5,5%0 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Eerste poging IPA recept
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2020 17:40 u »
Ziet er netjes uit, zou hem graag proeven, maar ken de Cascade-hop niet, dus géén smaakoordeel.
Gewoon brouwen? Met 5 L kun je er geen buil aan vallen.
================
Wat verwacht je qua smaak?  Commerciële voorbeelden?
Brouw met plezier. Grtz, Snelbier.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2020 17:53 u »
Ik zou hem wat bitterder maken. Minimaal ibu 60.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2020 19:00 u »
Wat voor iets wil me nastreven? Cascade zal niet zorgen voor een heel erg fruitige ipa. Verder denk ik dat die veel donkerder zal uitvallen. Welke kleurberekening heb je gebruikt? Ik heb meestal 97.5 pale en 2.5 cara 120, dat zorgt al voor een ebc van 24. En waarom pils en pale?

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2020 19:59 u »
Ziet er netjes uit, zou hem graag proeven, maar ken de Cascade-hop niet, dus géén smaakoordeel.
Gewoon brouwen? Met 5 L kun je er geen buil aan vallen.
================
Wat verwacht je qua smaak?  Commerciële voorbeelden?
Brouw met plezier. Grtz, Snelbier.

Wat voor iets wil me nastreven? Cascade zal niet zorgen voor een heel erg fruitige ipa. Verder denk ik dat die veel donkerder zal uitvallen. Welke kleurberekening heb je gebruikt? Ik heb meestal 97.5 pale en 2.5 cara 120, dat zorgt al voor een ebc van 24. En waarom pils en pale?

Niet direct een commercieel voorbeeld wat ik wil nastreven. Ik heb als voorbeeld gekeken naar het IPA recept uit Verander water in bier en ben op basis daar van wat gaan schuiven met mouten en hop in BrouwHulp. Ik had Cascade gekozen omdat ik die vaker in IPA's terug zag komen en ik me nog herinner uit een goede IPA die ik een paar jaar geleden dronk (Met je Cascade groene trui van het Uiltje). Het liefst wil ik met een single hop beginnen.

De hopsoort en moutverdeling kunnen dus beter begrijp ik.

IBU verhogen kan het beste door de eerste hop toevoeging te verhogen, toch?

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2020 23:08 u »
IBU verhogen kan het beste door de eerste hop toevoeging te verhogen, toch?

Dan haal je wel het meeste rendement uit je hop qua iso-alfazuren. Maar als je meer bittert met latere hopgiften krijg je ook meer smaak en aroma van de hop

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2020 15:20 u »
Klein beetje caramout kan wel in een ipa, al ben ik er zelf geen fan van. Brouwerij de Molen stopt overal caramout in, vind het verschrikkelijk. Maar wat mijn smaak is kan iemand anders z'n heilige graal zijn. Datzelfde geldt voor de rest van je moutstort. Als ik zelf een IPA maak, maak ik die met pilsmout, want ik vind de moutigheid van de pale mout de hopsmaak in de weg zitten. Iemand anders vind dit juist weer helemaal top en vind dat het wat body aan je bier geeft. Ik vind 43 IBU ook net iets te laag voor een IPA en ga liever op de 47-50 zitten. Maar dat is weer persoonlijke smaak, kan me genoeg mensen indenken die liever van iets minder bittere IPA's houden. Ik dryhop ook met minimaal 5-6 gram per liter.

Uiteindelijk ga je naar je eigen smaak brouwen. Punt is dat je moet leren snappen wat ieder ingrediënt in het bier doet. En dat kun je alleen maar doen door te brouwen! Pas vanaf daar je recept aan tot je datgene hebt waar je naar zoekt! Succes.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2020 17:20 u »
Veel meningen en mogelijkheden. Topicstarter heeft (denk ik) geen duidelijk idee, wil gewoon brouwen..
BROUW je recept, en bekijk en proef (6 weken later) wat je anders wil..
Denk NIET in hokjes qua kleur etc. Lekker = lekker, ongeacht de bier-soort.
Met jouw recept komt er (denk ik) drinkbaar bier uit, misschien een topbier.
Staar je niet blind op een 'recept'; brouwen begint voor mij bij de vergisting.
Brouwen dus.  Ik wil Cascade proeven.  Kookze, Snelbier.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2020 20:46 u »
Dank voor de tips. Ik ga ik ieder geval op zoek naar een andere hop verhouding en de mout nog eens onder de loep nemen. Daarna zal het inderdaad brouwen, proeven, verbeteren worden.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2020 09:17 u »
Als je je 20 minuten en vlamuit hopgift ook verhoogt naar 10 gram kom je al een heel eind denk ik. En die dragen dan ook gelijk bij aan meer smaak en aroma van de hop. Kom je te hoog uit qua bitterheid zou ik de bitterhop (60 min) wat terugschroeven. Bij een IPA zou ik vooral veel IBU’s proberen te halen uit de hopgiften vanaf 20 minuten  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2020 20:54 u »

Niet veel mis met Cascade in een IPA.

Het begin SG is niet zo heel hoog. Zo heel erg bitter is voor de liefhebber van bitter. Bij een IPA hoort er een balans te zijn tussen bitterheid en moutigheid.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2020 16:32 u »
Niet veel mis met Cascade in een IPA.

Het begin SG is niet zo heel hoog. Zo heel erg bitter is voor de liefhebber van bitter. Bij een IPA hoort er een balans te zijn tussen bitterheid en moutigheid.
Betreffende die balans, BrewFather rekent deze uit en geeft een bu/gu index. Kun je zelf ook berekenen uiteraard door je IBU te delen op je begin SG ((SG-1)*1000).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2020 21:46 u »
Betreffende die balans, BrewFather rekent deze uit en geeft een bu/gu index. Kun je zelf ook berekenen uiteraard door je IBU te delen op je begin SG ((SG-1)*1000).

Voor een goede balans komt er meer kijken dan een simpele berekening...  ;D

Kijk ook naar de moutstort en de gebuikte gist. In dit geval zit geen caramout in de stort die een tegenwicht kan geven tegen het hopgeweld van een IBU boven de 60. Er hoort zoals ik schreef een balans te zijn tussen moutigheid en bitterheid...
Daarnaast kent US-05 een relatief hoge vergistingsgraad. De beleving van de bitterheid is daardoor intenser.

Stelling: bierbrouwen is meer dan alleen rekenkunde, het is ook een kwestie van je grondstoffen kennen en rekening houden met smaakcombinaties. Proost  :proost:

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2020 11:59 u »
Point taken, mijn bijdrage voegde ook niets toe aan de vraagstelling/opmerking zie ik nu.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #14 Gepost op: 21-04-2020 14:12 u »
Ik heb besloten hem wat simpeler te maken, mede om makkelijker bij te kunnen sturen bij een volgende brouwsel wanneer deze niet naar wens is. Aan de hopsoort heb ik vastgehouden, de moutverhoudingen heb ik aangepast en alleen pils en pale ale gebruikt. De kleur komt daardoor lichter uit. Ik heb de verhoudingen van de hop aangepast om hem iets bitterder te maken, en het huidige alfazuur % van Unibrew gebruikt aangezien ik het daar zal gaan kopen. Door het hogere percentage gebruik ik wat minder hop. Dit is wat het gaat worden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept-Cascade IPA-
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume5,1 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
5,30 lWater uit Zutphen
3,70 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediënten
0,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC33,3 %

Maischschema

Hop
8,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%60 min.38,8 IBU
8,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%20 min.13,1 IBU
15,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%koudhop0,0 IBU
10,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%0 min.8,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #15 Gepost op: 21-04-2020 15:35 u »
Ik denk dat je een geslaagde IPA gaat brouwen met bovenstaand recept.

Persoonlijk heb ik tegenwoordig een soort basis moutstort voor IPA waar ik heel goede reacties op krijg.
Het nadeel is dan ook dat als dit bier iets ouder wordt er echt een Commercieel ipa smaakje aan komt (hoe kan ik het beschrijven)

Ik heb de exacte gegevens niet voorhanden op het moment echter voor de American IPA gebruik ik :

93% Swaen Dutch Pale Ale
7%   Havervlokken (Supermarkt)
SG Rond de 1060-1070 afhankelijk van de vergistingsgraad van de gebruikte gist probeer ik ong. 6.5% alcohol te krijgen in het eindproduct.

Ik hop tot 50-55 IBU tinset echter komt mijn bier redelijk bitter door want ik gooi er aardig wat Calcium-Sulfaat bij zodat ik richting burton upon trent waterprofiel
Daarbij denk ik dat daar o.a door het gebruik van een aandeel haver en de calcium-sulfaat de balans ontstaat.
Vervolgens zuur ik aan met Melkzuur en ik gebruik bij het gebruik van Osmosewater nog wat Calciumchloride en een piepklein beetje Magnesium. (NL kraanwater voldoet  doorgaans goed voor deze stijl)

Gist verschilt maar voor een simpele IPA Danstar nottingham, Kveik Oslo, Conan of American Ale 2.

Hopschema's verschillen per brouwsels, de favoriet is een Cascade, Columbus, Chinook en Citra combo, (FourC IPA) waarbij ik bitter met Chinook (30 a 35 IBU) en daarna de rest verdeel over de stappen 15 min, 10 min, 5 min, Wirlpool en een koudhop van 10g/liter. Besparen op de hop is zonde!
Kooktijd is doorgaans 60 minuten.  Ik kom dan in totaal uit op de bovenstaande 50-55 IBU wat met deze moutstort ongeveer de sweet spot is kwa balans.

Bovenstaand bier werd door mijn directe omgeving als goed en lekker beoordeeld en vergeleken met diverse commerciele IPA,s, De een vond het lijken op Mooie nel, De ander op Punk IPA of Lagunitas IPA. Zelf vind ik de balans mooi, echter is het ook niet overweldigend spannend of bekkentrekkend bitter, ik zou zeggen een strakke standaard IPA.

Ik hoop dat je wat aan mijn relaas hebt bij het maken van je recept, en ik zou zeker overwegen een klein aandeel haver te gebruiken (geen cara!!) en het water behandelen met brouwzouten en aanzuren.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #16 Gepost op: 24-04-2020 12:23 u »
Grondstoffen zijn besteld, morgen ga ik als het goed is brouwen.

Nu vroeg ik me nog af of ik vanwege het lage volume (5 liter) wel de volledige 11 gram korrelgist kan gebruiken. Kan dit kwaad, of kan ik beter bijvoorbeeld de helft van de verpakking gebruiken? Ik heb een mandfles van 5 liter dus veel kopruimte zal ik niet hebben.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2020 12:45 u »
Zou ik niet doen.

Als je de gist splitst in een droge omgeving, de lucht er goed uitknijpt en luchtdicht verpakt (kan met tape) blijft deze geruime tijd (maanden) goed.
Ik zou bv 1/3 gist in een schoon bakje strooien en meteen het zakje weer afsluiten. Dan pas in het gistvat uitstrooien.

Offline wernerthefox

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #18 Gepost op: 25-04-2020 12:06 u »
Als tegenwicht voor de bitterheid zou je tarwemout kunnen overwegen. Schijnt dat Lagunitas dat ook doet voor hun APA. Heb recentelijk gebrouwen met 40%, met 12.5 g hop / L (1 minute boil gevolgd door 30 min hopstand). Ben behoorlijk tevreden met het resultaat.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #19 Gepost op: 26-04-2020 20:27 u »
Vanmiddag het recept gebrouwen. Omdat dit pas mijn 2e brouwsel pas veel leermomenten tegen gekomen.

Maischen ging prima. Op temperatuur houden viel 100% mee. Voor mijn gevoel heeft de pan nog niet de helft van de tijd op het vuur gestaan en werd de temperatuur toch goed vastgehouden. Spoelen werd even een dingetje, de zeef/vergiet die ik had gekocht was net te klein voor de kook pan dus mijn vrouw moest hem vasthouden terwijl ik de maischpan leeggoot en daarna het spoelwater er overheen goot. Vooraf had ik de kookpan leeg gewogen (ik wist even geen andere makkelijke manier om het aantal liters te bepalen) en zodoende wist ik dat ik met het beoogde aantal liters de kook in ging. Excel document met de juiste berekening voorbereid dus direct af te lezen.

Het wort vervolgens voor mijn gevoel netjes rollend aan de kook gebracht. Gisteren had ik nog een kooktest gedaan met de pan om te kijken wat mijn kookverlies per uur zou zijn. Helaas bleek ik na 90 min veel minder over gehouden te hebben dan berekend, ik kwam bijna 1.5 liter tekort. Voor mijn gevoel niet harder gekookt dan tijdens de test dus (nog) geen idee hoe dat komt. Toch gekoeld en daarna SG gemeten. 1.100 ipv 1.065! Daarom toch maar de 1.5 liter weer toegevoegd en nogmaals gemeten, toen 1.070. Met die waarde de mandfles in gedaan en gist toegevoegd.
Over een week ga ik nog de koudhop toevoegen.

Leermomenten:
- Geen idee waarom ik 90 min. heb gekookt, ergens uit een ander recept overgenomen denk ik. Gezien mijn verlies had ik beter 60 min. kunnen koken
- Binnenkort toch maar een Ikea thermometer halen. 65 minuten roeren en tegelijk een thermometer vasthouden was niet heel handig.
- Eerste (grotere) investering wordt een wortkoeler. Gootsteen met koud water + koelelementen duurt me te lang.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #20 Gepost op: 28-04-2020 09:44 u »
Iedere keer dat ik brouw leer ik ook weer dingen of bedenk ik me iets dat ik de volgende keer anders ga doen. Maar ik brouw zelf dan ook nog maar net een half jaar. Een paar reacties op jouw bevindingen:

-Langer koken wordt vooral gedaan om DMS (gekookte groenten) smaak in je bier te verminderen, maar daar moet je dan inderdaad met je volume voor het koken wel rekening mee houden. Overigens is er niets op tegen om vervolgens weer aan te vullen met water, zeker als je een te hoog begin SG krijgt. Je kan daarmee dan ook gelijk koelen (pluspunt). Minimaal 60 minuten koken wordt wel aangeraden
-Hoe minder je hoeft bij te warmen tijdens het maischen hoe beter. Deksel op je pan helpt. Wel roeren tijdens het warmen natuurlijk. Je pan isoleren kan ook helpen
-Spoelen met een vergiet zorgt voor veel zuurstofinslag. Misschien kun je een filterhex of hevelfilter gebruiken? Of filterplaat net boven de bodem van je maischketel?
-Roeren en tegelijk thermometer vasthouden is vrij lastig inderdaad, maar kan ook afwisselend toch? Even roeren/warmen en weer meten. Op temperatuur? Deksel erop en 10 minuten later weer even meten. Op een gegeven moment weet je hoe snel je beslag afkoelt en kun je het misschien langer laten staan. Zo wordt maischen steeds saaier  ;)

Succes!  :biersmile:

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #21 Gepost op: 19-05-2020 23:46 u »
Ik heb besloten hem wat simpeler te maken, mede om makkelijker bij te kunnen sturen bij een volgende brouwsel wanneer deze niet naar wens is. Aan de hopsoort heb ik vastgehouden, de moutverhoudingen heb ik aangepast en alleen pils en pale ale gebruikt. De kleur komt daardoor lichter uit. Ik heb de verhoudingen van de hop aangepast om hem iets bitterder te maken, en het huidige alfazuur % van Unibrew gebruikt aangezien ik het daar zal gaan kopen. Door het hogere percentage gebruik ik wat minder hop. Dit is wat het gaat worden:

Basis

OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept-Cascade IPA-
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume5,1 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
5,30 lWater uit Zutphen
3,70 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediënten
0,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC33,3 %

Maischschema

Hop
8,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%60 min.38,8 IBU
8,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%20 min.13,1 IBU
15,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%koudhop0,0 IBU
10,0 gCascade - Unibrew 4-2020pellets7,5%0 min.8,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Binnenkort wil ik dit recept nog eens maken maar dan met een paar wijzigingen: grotere pan, vergisten in klimaatkast en een coldcrash na 2 weken. Omdat ik niet genoeg Cascade heb voor 15l wil ik een 2e hop toevoegen.

Ik twijfel of ik Cascade dan als bitter- of aromahop moet gaan gebruiken. Ik wil het liefst een 2e hop toevoegen die ik in een volgend (niet-IPA) recept kan gebruiken. Welke recept of welke stijl ik hierna wil maken weet ik nog niet dus eigenlijk zoek ik een breed inzetbare hop. Welke soort kan ik het beste als 2e hop gebruiken en wat gebruik ik dan als aroma- en bitterhop?

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #22 Gepost op: 20-05-2020 07:36 u »

Binnenkort wil ik dit recept nog eens maken maar dan met een paar wijzigingen: grotere pan, vergisten in klimaatkast en een coldcrash na 2 weken. Omdat ik niet genoeg Cascade heb voor 15l wil ik een 2e hop toevoegen.

Ik twijfel of ik Cascade dan als bitter- of aromahop moet gaan gebruiken. Ik wil het liefst een 2e hop toevoegen die ik in een volgend (niet-IPA) recept kan gebruiken. Welke recept of welke stijl ik hierna wil maken weet ik nog niet dus eigenlijk zoek ik een breed inzetbare hop. Welke soort kan ik het beste als 2e hop gebruiken en wat gebruik ik dan als aroma- en bitterhop?

Ligt eraan of je meer hopfrisheid in je IPA wilt. Je zou bijvoorbeeld citra kunnen toevoegen bij de late hopgiften. Die kan je dan ook gebruiken in een fris blondbiertje, maar ik zou hem niet als bitterhop gebruiken. Beetje zonde van de heerlijke geur die dan verloren gaat

Zoek je een iets ‘neutralere’ hop die je ook prima als bitterhop kunt gebruiken kun je bijvoorbeeld aan Hallertau Tradition denken. Die kun je bij meerdere stijlen inzetten als een blond, Weizen of tripel als bitterhop. Maar die zou ik dan weer niet als koudhop gebruiken.

Ik denk dat ik in jouw geval tradition zou kopen. Die dan gebruiken als bitterhop en de Cascade laten shinen in je IPA vooral bij de koudhop. Ik zou dan terugrekenen vanaf je koudhop om te kijken op hoeveel IBU’s je uitkomt met je koudhopgift, vlamuitgift, 5-minutengift en misschien ook een 20 minutengift. Niet genoeg IBU’s? Dan aanvullen met tradition bij 60 minuten.

Andere opties: Hersbrücker, Tettnanger of Saaz. Die hebben alledrie ook een lekker aroma. Maar; hoe lager het alfazuurpercentage hoe meer je nodig hebt als je ze wilt inzetten voor de bitterheid. Of je kookt ze gewoon wat langer mee  :biersmile:

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #23 Gepost op: 20-05-2020 21:32 u »
Na wat rekenen kwam ik er achter dat van mijn 2e hop waarschijnlijk een hele verpakking (100 gram) in het recept gaat bij 15 liter. Nu heb ik toch maar een "IPA"-hop (Centennial) besteld omdat ik toch niks overhoudt voor een volgend recept.

Vooralsnog wil ik Cascade volledig als bitter hop gebruiken, Centennial volledig als koudhop. Ia dat verstandig, od kan ik beter wat Centennial in de vlamuit toevoegen en Cascade in de koudhop? IBU heb ik al aangepast naar ca. 75-80, waarbij bitter dan volledig Cascade is.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #24 Gepost op: 20-05-2020 22:48 u »
IBU heb ik al aangepast naar ca. 75-80, waarbij bitter dan volledig Cascade is.
Zo-de-knetter; dat is dan Tonic zonder water, zo bitter.

Ik zou toch even de verschillende Style Guides erop naslaan om een idee te krijgen wat zo'n beetje standaard/aanvaardbaar is. Nou weet ik wel dat daar van afwijken ook een style is, maar het helpt je wel om een idee te vormen wat men in het algemeen vind passen. 75-80 IBU is echt heel veel..
Zeker bij een begin SG van 1,065. Dat zou bij een IBU van 75 rond de 1,090 of hoger moeten liggen. Maar, dan zit je weer met je ABV.. Balans is alles; hier is de balans een beetje zoek.

Voor een American IPA, toch al de meer bittere variant onder IPAs, is de BJCP Style Guideline:
  • OG:1.050 - 1.075   
  • FG: 1.010 - 1.018   
  • IBUs: 40 - 60
  • SRMP: 8 - 14
  • ABV: 5 - 7.5%
Maar goed, voor hetzelfde geld heb je een gouden recept.. kan ook, hè. En het wordt bier, hoe dan ook.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #25 Gepost op: 21-05-2020 06:59 u »
Wat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBU’s? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt ‘ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #26 Gepost op: 21-05-2020 09:39 u »

Ik zou toch even de verschillende Style Guides erop naslaan om een idee te krijgen wat zo'n beetje standaard/aanvaardbaar is. Nou weet ik wel dat daar van afwijken ook een style is, maar het helpt je wel om een idee te vormen wat men in het algemeen vind passen. 75-80 IBU is echt heel veel..
Zeker bij een begin SG van 1,065. Dat zou bij een IBU van 75 rond de 1,090 of hoger moeten liggen. Maar, dan zit je weer met je ABV.. Balans is alles; hier is de balans een beetje zoek.

Voor een American IPA, toch al de meer bittere variant onder IPAs, is de BJCP Style Guideline:
    • OG:1.050 - 1.075   
    • FG: 1.010 - 1.018   
    • IBUs: 40 - 60
    • SRMP: 8 - 14
    • ABV: 5 - 7.5%
    Maar goed, voor hetzelfde geld heb je een gouden recept.. kan ook, hè. En het wordt bier, hoe dan ook.
Reden dat ik de IBU wil verhogen is omdat ik na het proeven van versie 1 de smaken, zowel bitter als aroma, wat slapjes vond. Beiden wil ik daarom in versie 2 wat verhogen.[/list]

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 21-05-2020 16:26 u »
Wat Jan zegt inderdaad. Wil je echt zoveel IBU’s? Verder is er geen goed of fout zolang jij het maar lekker vindt. En blijkt ‘ie toch te bitter, dan weet je dat voor de volgende keer. We hebben je in ieder geval gewaarschuwd  :biersmile:

Knetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Zie ook Harmonischere hopsmaken

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 22-05-2020 22:52 u »
Knetterbitter is niet alleen afhankelijk van een cijfertje.

Ik denk dat Takkie83 en ik dat helemaal met je eens zijn, Jacques, dat het niet afhankelijk is van een cijfertje.

Wat we, denk ik, allebei willen zeggen is dat het cijfertje een uitroepteken impliceert, welke je erop wijst dat je e.e.a. misschien nog eens moet overwegen en anders gewoon een weloverwogen gok moet wagen.
Maar, dat moet het wel zijn dan: een weloverwogen gok. Dat je er wel even over nagedacht hebt. IBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er – ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft – naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Het wordt sowieso bier en of het lekker bier wordt is een kwestie van doen en afwachten. Niet geschoten is altijd mis, toch?
Als niemand ooit iets nieuws probeert, zouden we tot op de dag van vandaag nog geen bier gehad hebben, alleen maar water...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22-05-2020 23:05 u »
IBU's toevoegen alleen om de IBU's is een beetje zonde van de grondstoffen en de moeite, denk ik. En Bvk1983 heeft er – ondanks het feit dat hij 25% hoger in de IBU's gaat zitten dan dat de BJCP Guideline als max. aangeeft – naar het zich doet aanzien wel degelijk over nagedacht, dus dan lijkt het mij een prima weloverwogen gok.

Wat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier. Ook een bier met heel veel bitterstoffen kan als gematigd bitter overkomen.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 22-05-2020 23:41 u »
Wat ik bedoel te zeggen is dat IBU's op zich niets zegt over de bitterheid van een bier.
Dit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU – International Bitterness Units – zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt – op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! – maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren beïnvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de één is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 ºC hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 ºC (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal ºC, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt, Bvk1983!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 22-05-2020 23:56 u »
Dit klinkt vreemd, Jacques.
"IBU – International Bitterness Units – zegt op zich niets over de bitterheid van een bier..."
Ik snap wat je bedoelt – op basis van de eerder gerefereerde post; erg interssant! – maar IBU's zeggen wel degelijk iets over de bitterheid van een bier.

Hoe het ervaren wordt kan door andere factoren beïnvloedt worden (zelfs zo dat een bier met veel IBU's als minder bitter ervaren wordt). Het kan, mijns inziens, zelf per persoon en dan nog per product verschillen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, vind bitter lemon en tonic heerlijk maar witlof niet te hachelen, zo bitter, terwijl je mij er wakker voor kunt maken... Ik vind zelf Tonic bitterder dan witlof.

Dat IBU's op zich niets zeggen hoe bitter een bier is is vergelijkbaar met stellen dat graden Celsius op zich niets zeggen over hoe warm het is. Dat doet het wel degelijk, maar de één is een koukleum (ik) en wil de thermostaat in de winter het liefst op 21 ºC hebben en de ander precies omgekeerd (mijn vrouw) en zet hem constant terug op 18 ºC (bloedirritant ;) )
Toch is graden Celsius een universele eenheid voor temperatuur en geeft het aan hoe warm het is. Of jij het ook warm vind, hangt af van heel veel andere, persoonlijke en omgevingsfactoren.

Waar jij naar toe wilt met IBU's/EBU's, denk ik, is vergelijkbaar met wat men de gevoelstemperatuur noemt. Niet het werkelijke aantal ºC, maar hoe het voelt, als indicatie of het warm of koud is. Dat is te berekenen. Net als hoe de bitterheid van een bier overkomt. En hier is heel veel voor te zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat IBU's nog steeds iets zeggen over de bitterheid van een bier.

En, terugkomend op het topic en de discussie, de hoogte van de IBU's in Bvk1983s recept geeft reden om hem erop te wijzen dat hij dit weloverwogen moet doen en daar heeft het alle schijn van, dus.. prima, toch?

Laat ik anders zeggen: staar je niet dood op een IBU-waarde.

Het gaat om de beleving van de bitterheid en niet om een cijfertje. Gebleken is dat bier met een hoge IBU-waarde vaak niet echt bitter overkomt als er meerder hopgiften gegeven worden in de vorm van late hopgiften, vlamuit hopgiften en koudhop. In het recept van Bvk1983 zitten dergelijke hopgiften.

Je hebt bitterheid en bitterheid...

Een bier met een bitterheid van 75-80 IBU hoeft helemaal niet over komen als:
Citaat

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #32 Gepost op: 23-05-2020 19:38 u »

Ga ik zeker doen! De adviezen neem ik zeker mee, wellicht dat ik hem iets naar beneden bij ga stellen maar wat mij betreft moet het zeker een "in-your-face" bier gaan worden. Uiteindelijk besloten om hem ook zwaarder en gevarieerder te gaan koudhoppen met zowel Centennial als Citra. Morgen brouwdag, dus vanavond nog even flink rekenen.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #33 Gepost op: 23-05-2020 20:08 u »
Uiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather één maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 23-05-2020 23:06 u »
Uiteindelijk in Brewfather (eerste keer dat ik het gebruik overigens) onderstaande in elkaar gezet. Slim om pas met Centennial en Citra bij het koudhoppen te beginnen of beter om dat al bij vlam uit te doen? Standaard geeft Brewfather één maisch stap van 65 graden te doen, slim om dat gewoon aan te houden of beter een gevarieerd schema zoals ik dat eerder bij mijn originele Cascade recept deed?

Bij Brewfather kun je elk maischschema invoeren... Kijk bij profiles.

Voor een beter hoparoma is het verstandig zowel late hopgiften te geven, vlamuit en koudhop.

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #35 Gepost op: 24-05-2020 14:13 u »
Het wort staat af te koelen. Dit was het eerste brouwsel in een nieuwe 30 L pan en met een nieuwe filtertechniek. Vorige 2 brouwsel goot ik door een vergiet, nu had ik 2 emmers in elkaar met in de bovenste kleine gaten geboord. Ik had verwacht dat dit het rendement alleen maar ten goede zou komen maar helaas.

Voor het koken kwam ik 1,5 L tekort. Er bleef dus veel meer in het bostel over dan berekend. Omdat het een hoog IBU recept is was ik bang dat het nu extreem bitter zou worden. Daarom direct al 1.5 L water toegevoegd. Uur gekookt en kwam na het uur keurig op de verwachte hoeveelheid (15 L) uit. Mijn SG was echter compleet van het pad af. Ik had uit moeten komen op 1070 maar kwam uit op 1050. Ik heb nog getwijfeld om suiker toe te voegen maar uiteindelijk niet gedaan.

Volgens het recept zou de US-05 gaan vergisten tot ongeveer 1013. Kan ik er vanuit gaan dat hij dat nu ook doet, en ik een bier over ga houden van krap 5%, of zal hij naar verwachting verder dan 1013 door gaan vergisten?

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #36 Gepost op: 24-05-2020 20:12 u »
Vergistingsgraad is een schatting en vaak wordt dan ook geen absoluut getal maar eerder een bereik genoemd. Volgens mij gaat die US-05 daar wel ongeveer eindigen (1,010-1,015), maar dan heb je dus een session-achtige IPA, prima toch? Kun je er tenminste nog eentje opentrekken bij de BBQ voordat je niet meer achter het stuur mag ;) En volgende keer je waterhoeveelheid (filterkuipverlies) en rendement aanpassen, je zal dan meer mout moeten gebruiken. Suiker zou mogelijk voor esters kunnen zorgen en je wilt in je IPA vooral fruitigheid van de hop, dus goed dat je dat niet gedaan hebt. Eventueel bij de nagisting zou je een klein beetje kunnen toevoegen samen met je koudhop, maar persoonlijk zou ik hem gewoon lekker laten worden wat het wordt en volgende keer een sterkere brouwen  :biersmile:

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #37 Gepost op: 14-06-2020 00:24 u »
Vanavond, een halve week na het bottelen, toch wel erg nieuwsgierig geworden naar het resultaat. Uiteraard is dit veel te vroeg voor een goede beoordeling maar ik wilde toch vast proeven welke kant het op ging.

Bitterheid: hij is heftig. Mijn vrouw vind het niet te pruimen, ik kan het prima hebben. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt niet in balans.

Geur: fruitig, maar er lijkt een behoorlijke banenengeur (en ook smaak) waarneembaar. Ik had meer citrus verwacht. Niet vervelend, maar toch.

Schuim: mijn derde brouwsel en de eerste met (nu al) een fatsoenlijke schuimkraag. Erg tevreden over.

Benieuwd hoe de smaak zich gaat ontwikkelen de komende weken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2020 20:27 u »
Vanavond, een halve week na het bottelen, toch wel erg nieuwsgierig geworden naar het resultaat. Uiteraard is dit veel te vroeg voor een goede beoordeling maar ik wilde toch vast proeven welke kant het op ging.

Bitterheid: hij is heftig. Mijn vrouw vind het niet te pruimen, ik kan het prima hebben. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt niet in balans.
...
Benieuwd hoe de smaak zich gaat ontwikkelen de komende weken.

Geduld. De bitterheid zal minder worden waardoor het bier beter in balans komt.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #39 Gepost op: 14-06-2020 22:47 u »
Een halve week is wel écht heel erg vroeg hoor! Dat doe ik alleen als ik het toch niet helemaal vertrouw wat betreft wel/niet uitgegist zijn van een diastaticus gist. Een week is ook nog te vroeg om iets zinnigs te zeggen over de smaak, maar dan kun je wel mooi je koolzuurontwikkeling volgen. Na twee weken heb je pas een aardige indicatie, maar sommige bieren moeten nog (veel) langer rijpen voor een mooie gebalanceerde smaak. Een IPA is dan wel weer snel op dronk. Hoe jonger hoe frisser de koudhop dan nog is. Maar bananenesters horen niet in een IPA, dus denk dat je te warm vergist hebt, maar misschien trekt die ook nog weg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 14-06-2020 23:07 u »
Maar bananenesters horen niet in een IPA, dus denk dat je te warm vergist hebt, maar misschien trekt die ook nog weg.

Bananensmaak past inderdaad niet in het smaakprofiel van een IPA. Citrusaroma's wel.
Iso-amylactetaat wordt meer aangemaakt bij temperaturen onder de 20 ºC... Boven de 20 ºC worden meer aromatische esters aangemaakt.

Met de tijd verandert het esterprofiel van een bier.
Evolution of Chemical and Sensory Properties During Aging of Top-Fermented Beer

Offline Bvk1983

• Junior lid
  • **
  • Moet nog veel leren
« Reactie #41 Gepost op: 15-06-2020 13:42 u »
Een halve week is wel écht heel erg vroeg hoor!

Ik weet het, ik was ook vooral heel erg benieuwd wat ik zou gaan proeven. Of het uberhaupt op bier zou lijken.

Bananensmaak past inderdaad niet in het smaakprofiel van een IPA. Citrusaroma's wel.
Iso-amylactetaat wordt meer aangemaakt bij temperaturen onder de 20 ºC... Boven de 20 ºC worden meer aromatische esters aangemaakt.

Met de tijd verandert het esterprofiel van een bier.
Evolution of Chemical and Sensory Properties During Aging of Top-Fermented Beer

Ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 g/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaakontwikkeling proeven.

Offline LeonRodenburg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 15-06-2020 17:05 u »
Ik weet het, ik was ook vooral heel erg benieuwd wat ik zou gaan proeven. Of het uberhaupt op bier zou lijken.

Ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 gr/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaak ontwikkeling proeven.

Was het zeker weten banaan of meer iets zoetigs dat wellicht ook kan neigen naar boterbabbelaar / ranzige boter? Dan is je hergisting op fles lekker bezig en heeft de gist nog wat tijd nodig om de diacetyl op te ruimen. Komt helemaal goed dan na 1-2 weken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 16-06-2020 22:08 u »
Ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Ik heb vergist op 20 ºC (gemeten op het vat) in een vergistkast, temperatuur is ook behoorlijk stabiel gebleven. Ik had met name door koudhop met Citra en Centennial (van ieder 4 g/liter) citrus te gaan proeven. Misschien ben ik daar inderdaad veel te vroeg voor geweest. Ik laat het nu gewoon staan en ga 1x per week de smaakontwikkeling proeven.

De vorming van iso-amylacetaat is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. US-05 is geen gist die veel iso-amylactetaat aanmaakt.

Was het zeker weten banaan of meer iets zoetigs dat wellicht ook kan neigen naar boterbabbelaar / ranzige boter? Dan is je hergisting op fles lekker bezig en heeft de gist nog wat tijd nodig om de diacetyl op te ruimen. Komt helemaal goed dan na 1-2 weken.

Dat is een goede suggestie. Kort na het bottelen proef je vaak diacetyl. Door het bier warm te houden wordt dat snel afgebroken. Van de US-05 is bekend dat deze vaak diacetyl aanmaakt tijdens de hergisting op de fles.

Tags: