Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: High gravity  (gelezen 7792 keer)

Offline Barry

• Junior lid
  • **
  • Studentenvereniging Osiris Leeuwarden
High gravity
« Gepost op: 28-03-2006 10:39 u »
Op school ben ik nu bezig of het mogelijk is met high gravity brewing meer bier in ongeveer hetzelfde tijdsbestek en dezelfde apparatuur zonder teveel smaakveranderingen te brouwen. Hebben jullie links of andere dingen die mij kunnen helpen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: high gravity
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2006 11:45 u »
Ik zou eens beginnen met google. Hier op het forum is er weinig over te vinden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2006 20:56 u »
Misschien Grolsch bellen of mailen, zij doen toch ook aan high gravity brewing... het Kanon versus gewone pils  ?????

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2006 21:12 u »
Dat betwijfel ik bij Bavaria schijnt het wel zo te zijn met pils en 8.6, en sinds de nieuwste accijnsregels in Frankrijk: 7.9

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2006 21:29 u »
Misschien Grolsch bellen of mailen, zij doen toch ook aan high gravity brewing... het Kanon versus gewone pils† ?????
Heeft iemand wel eens Kanon of Bavaria 8.6 verdund tot pilssterkte en dat vergeleken met de Pilsener??

Hans Hans

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 28-03-2006 22:46 u »
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat Grolsch pils slechts een paar graden plato hoger wordt ingebrouwen (13-14 of zo). Daaruit komt zeker niet het Kanon. Ik geloof (even BaetslťŽn) dat Bavaria 8.6 resp 7.9 volmout is, en wellicht het moederbier van het pils. Bij kanon/Grolsch pils geloof ik hier niet in.

Offline Barry

• Junior lid
  • **
  • Studentenvereniging Osiris Leeuwarden
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2006 00:27 u »
Ik heb een oud docent bier gevraagd hoe het nu zit (lang leve mbo voor hbo). Die zegt dat bij teveel suiker het wort te viskeus om door de dikkere bostel laag te komen zodat je meer moet snijden en het ook langer duurt. Ook kan de gist niet bepaald goed tegen het hogere suikergehalte in het wort.

Vandaar dat wanneer er hgb plaatsvindt dit met maar 10 tot 15% meer mout gebeurd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 30-03-2006 00:52 u »
(lang leve mbo voor hbo)  zecht  ( Moet dat niet zijn : zegt..) dat bij teveel suiker het wort te viskeus (dan kies ik voor kibbelingen.. ;D  ;D  Visceus dus)

High gravity brouwen kan om een aantal reden...en afhankelijk daarvan bepaal je wanner je gaat verdunnen. In mijn geval zou ik een zwaar bier brouwen en deze na het koken in het gistvat verdunnen tot de gewenste dichtheid. Dit omdat de beperking ligt bij de hoeveelheid die ik kan brouwen. Mijn vergistings capaciteit is groter dan mijn brouw capaciteit.

Is je vergistings capaciteit beperkt dan zou je kunnen verdunnen bij het bottelen, echter moet je dan wel rekening houden met de gist die je gebruikt...die moet wel sterk zijn.....

Of beide methoden een zelfde resultat zouden opleveren weet ik niet.....maar logisch redenerend zou ik zeggen van niet !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30-03-2006 08:55 u »
Heeft iemand wel eens Kanon of Bavaria 8.6 verdund tot pilssterkte en dat vergeleken met de Pilsener??

Omdat je dan ook het koolzuurgehalte halveer kun je geen eerlijke vergelijking maken. Met de koolzuur komen veel smaakstoffen vrij uit het bier. Het aangedunde bier zal altid laf smaken.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 30-03-2006 09:04 u »
In elk geval is met high gravity boiling en erop volgende 1:1 verdunning uitstekend bier te brouwen. Hierbij wordt een dubbelzwaar en dubbelbitter wort gebrouwen (SG 1100) dat na het koken (en dus niet na vergisting) wordt verdund met gelijk volume water. Op deze manier heb ik pils en witbier gebrouwen waarvan geen verschil met 'normaal' bier te merken was. Het lukt natuurlijk alleen met lichte bieren. Volgens mij zijn er veel pilsbrouwerijen die zo brouwen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 30-03-2006 09:07 u »
@Jacques: ik maak tegenwoordig ook al zelf mijn bubbeltjes water, ik zou dus koolzuurrijk water toe kunnen voegen aan de bavaria 8.6. Een ieder ander zou hiervoor een fles gecarboneerd mineraalwater kunnen gebruiken.

Offline Rik de Brouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 21-04-2006 12:23 u »
De meeste grote brouwerijen gebruiken vooor hun productie van lage gisting de high gravity methode.

Het bier wordt ong 10 a 25 % te zwaar gebrouwen met een aangepaste suikerstroop die de wortsamenstelling benadert en dus onvergistbare suikers bevat.

Het wort en het ongefilterd bier wordt zo lang mogelijk zwaar gehouden om plaats te sparen. Meestal wordt het bier oor zwaar gefilterd om tijd en kieselguhr te sparen en pas daarna wordt het bier geblend op de gewenste einddensiteit of alkohol.

Het blendingswater moet uiteraard steriel zijn maar vooral ook totaal ontlucht ol oxidatie van het eindbier te vermijden.

De sturing en de controle van het geblende bier gebeurd volautomatisch.

Rik de Brouwer

In elk geval is met high gravity boiling en erop volgende 1:1 verdunning uitstekend bier te brouwen. Hierbij wordt een dubbelzwaar en dubbelbitter wort gebrouwen (SG 1100) dat na het koken (en dus niet na vergisting) wordt verdund met gelijk volume water. Op deze manier heb ik pils en witbier gebrouwen waarvan geen verschil met 'normaal' bier te merken was. Het lukt natuurlijk alleen met lichte bieren. Volgens mij zijn er veel pilsbrouwerijen die zo brouwen.

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22-04-2006 15:36 u »
Inderdaad Rik de Brouwer

DAT is de echte reden van high gravity brewing: plaatsbesparing, tijdsbesparing en zo hoog mogelijke winstmarges nastreven. De kwaliteit van het eindproduct lijdt er zeker onder! Het blenden van het zwaar gebrouwte gebeurt dan ook zo laat mogelijk in het productieproces; na alle filtraties, eigenlijk net voor het afvullen.
UNITEC is zowat de marktleider in volautomatische blend-units.

Is het niet zo dat het Duitse Reinheitsgebot het blenden van pils verbiedt, of ben ik daar fout in?

groeten
bart  :brouwen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2006 16:45 u »
Citaat
Is het niet zo dat het Duitse Reinheitsgebot het blenden van pils verbiedt, of ben ik daar fout in?

Is niet meer relevant. Het Reinheitsgebot is afgeschaft.

Zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4155.msg40678.html#msg40678

:degroeten:

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
Re: High gravity
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2006 13:48 u »
Laatst met 't Wort Wat naar Bavaria geweest.Heb daar met enkele forum leden nog een discussie gehad over dit item. Inderdaad is het moeilijk voor te stellen dat een Bavaria pils een afgeleide is van de Bavaria 8.6 . Deze smaakt totaal anders,toch geloof ik er wel in, gezien het feit dat ook zaken als de Lidl zwaar bier met 8.6% vol.alc. aanbieden. Schijnbaar is er een bepaalde verhouding nodig in dit hele verhaal. Waarbij moet worden gezegd dat het pils voordat het word gepastureerd ook veel anders (bijna fruitiger) smaakt en dit weer naar eigen ervaring van een excursie bij Urquel (Tjechie), de moeder aller pilsen.

Offline Rik de Brouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 24-04-2006 12:39 u »
Het is waar dat men zo veel mogelijk winst nastreeft maar dit is eigen aan een onderneming.

Naast het feit dat men winst maakt kan men ook een zeer constante kwaliteit op de markt brengen. Ik ben het niet eens dat de kwaliteit daar onder lijd. Als liefhebber van bier hou ik ook meer van variaties gaande van goed tot zeer goed, maar dat laat de "gewone" consument niet toe: hij wil een standaard product die geen afwijkingen vertoont.

Gelukkig zijn er nog veel gedreven mensen (zie dit forum) die net als ikzelf, niettegenstaande industrieel geschoold, veel liefde en respect vertonen voor thuisbrouwen.

groeten

Rik

Inderdaad Rik de Brouwer

DAT is de echte reden van high gravity brewing: plaatsbesparing, tijdsbesparing en zo hoog mogelijke winstmarges nastreven. De kwaliteit van het eindproduct lijdt er zeker onder! Het blenden van het zwaar gebrouwte gebeurt dan ook zo laat mogelijk in het productieproces; na alle filtraties, eigenlijk net voor het afvullen.
UNITEC is zowat de marktleider in volautomatische blend-units.

groeten
bart† :brouwen:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2006 14:33 u »
Helemaal eens met dat winst een prima doel is voor ondernemingen.

Ik heb even zitten staren naar deze zin, Rik:

Naast het feit dat men winst maakt kan men ook een zeer constante kwaliteit op de markt brengen. Ik ben het niet eens dat de kwaliteit daar onder lijd. Als liefhebber van bier hou ik ook meer van variaties gaande van goed tot zeer goed, maar dat laat de "gewone" consument niet toe: hij wil een standaard product die geen afwijkingen vertoont.

De consument laat het dus niet toe dat grote brouwerijen geen gebruik maken van het blenden van batches? Sorry Rik, maar het argument 'de consument laat het niet toe' is een beetje een jammerlijk argument. De markt/concurrentie met brouwmolochen/het moederbedrijf/de bonussen voor de raad van bestuur laten geen half procent verlies in marktaandeel toe, voor mijn part laat Kabouter Plop het niet toe, maar 'de consument' wil gewoon lekker bier.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik iets heb tegen blenden, dat doen ze al sinds mensenheugenis met Champagnes, ports en sherries, whisky en er kraait geen haan naar.

IndustriŽle brouwers willen zo goedkoop mogelijk brouwen en zo veel mogelijk verkopen, en halen daar allerlei kunstgrepen voor uit. Mout vervangen door goedkopere granen en suikers (en daarna de boel weer bijkleuren natuurlijk) zijn er voorbeelden van. Ruimte en tijd door besparen door het bier te concentreren zijn logische maatregelen. Als ik grootbrouwer was zou ik hetzelfde doen.

Het probleem is naar mijn bescheiden mening niet 'de consument', maar de verwoesting van een vrije biermarkt door de bekende grootmachten. Met enorme advertentiebudgetten domineren ze de markt, kopen ze kleine brouwerijen op en dwingen ze de middelgrote spelers op hun tenen te lopen of prijsafspraken te maken. Ze voedt bovendien een aanzienlijke 'bierwetenschap' die continu met 'vernieuwingen' komt. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten, dat een meer technologisch proces van voedselbereiding in het algemeen geen lekkerder produkt oplevert. Het lekkerst eet je nog altijd in een restaurant met een vakman achter de kachel, of thuis!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 24-04-2006 15:59 u »
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik iets heb tegen blenden, dat doen ze al sinds mensenheugenis met Champagnes, ports en sherries, whisky en er kraait geen haan naar.

Grote brouwers blenden ook, juist om een constate smaak te verkrijgen. Ook bij grote brouwerijen vinden kleine smaakafwijkingen per brouwsel plaats. D.m.v. het blenden van verschillende batches in de juiste verhouding krijgen ze de smaak die de consument "verwacht".

In het verleden, toen Grolsch de zomergoud net op de markt had gebracht hadden ze moeite om deze in een constante smaak te brouwen. Door deze batches onderling te mengen was dit probleem tot een minimum beperkt..

Goeten en gezondheid
Oscar