Helemaal eens met dat winst een prima doel is voor ondernemingen.
Ik heb even zitten staren naar deze zin, Rik:
Naast het feit dat men winst maakt kan men ook een zeer constante kwaliteit op de markt brengen. Ik ben het niet eens dat de kwaliteit daar onder lijd. Als liefhebber van bier hou ik ook meer van variaties gaande van goed tot zeer goed, maar dat laat de "gewone" consument niet toe: hij wil een standaard product die geen afwijkingen vertoont.
De consument laat het dus niet toe dat grote brouwerijen
geen gebruik maken van het blenden van batches? Sorry Rik, maar het argument 'de consument laat het niet toe' is een beetje een jammerlijk argument. De
markt/concurrentie met brouwmolochen/het moederbedrijf/de bonussen voor de raad van bestuur laten geen half procent verlies in marktaandeel toe, voor mijn part laat Kabouter Plop het niet toe, maar 'de consument' wil gewoon lekker bier.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik iets heb tegen blenden, dat doen ze al sinds mensenheugenis met Champagnes, ports en sherries, whisky en er kraait geen haan naar.
Industriële brouwers willen zo goedkoop mogelijk brouwen en zo veel mogelijk verkopen, en halen daar allerlei kunstgrepen voor uit. Mout vervangen door goedkopere granen en suikers (en daarna de boel weer bijkleuren natuurlijk) zijn er voorbeelden van. Ruimte en tijd door besparen door het bier te concentreren zijn logische maatregelen. Als ik grootbrouwer was zou ik hetzelfde doen.
Het probleem is naar mijn bescheiden mening niet 'de consument', maar de verwoesting van een vrije biermarkt door de bekende grootmachten. Met enorme advertentiebudgetten domineren ze de markt, kopen ze kleine brouwerijen op en dwingen ze de middelgrote spelers op hun tenen te lopen of prijsafspraken te maken. Ze voedt bovendien een aanzienlijke 'bierwetenschap' die continu met 'vernieuwingen' komt. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten, dat een meer technologisch proces van voedselbereiding in het algemeen geen lekkerder produkt oplevert. Het lekkerst eet je nog altijd in een restaurant met een vakman achter de kachel, of thuis!