Hopplant snoeien

Gestart door FransHilly, 15-04-2020 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FransHilly

Goedemiddag allemaal,

Momenteel heb ik een hopplant in mijn tuin in de volgrond staan (zonder ingegraven kuip).
Hij knalt flink uit de grond en groeit als een malle.
Het probleem is: hij staat tegen een muurtje van 2 bij 2 meter en heeft al snel geen kant meer om op te groeien. Hoe kan ik de hopplant nu het beste snoeien en geleiden zodat ik toch wel optimaal aantal bellen er uit kan halen aan het einde van het seizoen?
En verder: hoe voorkom ik dat het in de tuin verder woekert?

YOz

Het woekeren kan je tegen gaan door de rhizomen te steken. Dat zijn de horizontale wortels. Nog beter is een border te maken ca 30/40 cm diep.

brouwerwaldonk

Voorzie een stevige steun waarnaar je een dikke koord kan leiden liefst zo hoog mogelijk. Laat maximaal 5 scheuten naar boven groeien, alle bijkomende wegknippen tegen de grond. In september kan je oogsten.
Door elk jaar alle ondergrondse zijscheuten uit te trekken en af te steken voorkom je dat heel je tuin vol staat. Ik heb hier een Fuggles die er al 30 jaar staat en nog altijd maar 1 plant. Momenteel staan de 5 topjes op 2 meter. Langs een dikke buis (niet zichtbaar) links op de foto. Vanaf daar gaat de dikke draagkoord schuin omhoog.

Hier eindigt de dikke draagkoord op een hoogte van 3,5 meter.

BritneysBeers

Bij mij schieten er tot maximaal een meter vanaf de plek waar ik ze geplant heb een paar scheuten op, deze steek ik weg en merk niks van overwoekering.
Echter heb ik er wel op gelet dat ik alleen vrouwlijke hopplanten heb staan, ik heb vgm een keer gelezen dat een mannetje in de buurt flinke overwoekering geeft én dat de bellen niet meer bruikbaar zijn voor je bier, iets met vetzuren die je schuimkraag compleet zullen verpesten. In Belgie hebben ze daarom ook bij hopplantages een verbod van 5 km omtrek voor het planten van mannelijke hop.

Ik heb mijn hop maar eens gemeten voor 3 dagen aan een stuk, 18-20 cm per dag.... dat is niet mis!


Eric v B

Citaat van: BritneysBeers op 15-04-2020  15:16 uBij mij schieten er tot maximaal een meter vanaf de plek waar ik ze geplant heb een paar scheuten op, deze steek ik weg en merk niks van overwoekering.
Echter heb ik er wel op gelet dat ik alleen vrouwlijke hopplanten heb staan, ik heb vgm een keer gelezen dat een mannetje in de buurt flinke overwoekering geeft én dat de bellen niet meer bruikbaar zijn voor je bier, iets met vetzuren die je schuimkraag compleet zullen verpesten. In Belgie hebben ze daarom ook bij hopplantages een verbod van 5 km omtrek voor het planten van mannelijke hop.

Ik heb mijn hop maar eens gemeten voor 3 dagen aan een stuk, 18-20 cm per dag.... dat is niet mis!
Ik heb een 9 verschillende hopplanten en mijn stukje grond ligt op een paar honderd meter van een bos. In dat bos staat wilde hop en ongetwijfelt staan daar ook mannelijke varianten tussen.
Ieder jaar heb ik zaadvorming in de hop. Ieder jaar gebruik ik de hop gewoon bij het brouwen. Ieder jaar proef ik de hop (zonder onbedoelde bijsmaakjes) in mijn bieren en ieder jaar heb ik gewoon schuim op mijn bier.

Je kunt je hop met of zonder zaadvorming, gewoon gebruiken in je bier zonder dat het je bier verpest. In Engelse hop schijnt standaard zaad te zitten. Zoek hier op het forum eens naar "Annabel" en je leest dat er ook in commerciële Amarillo hop, zaad voorkomt.

BritneysBeers

Citaat van: Eric v B op 16-04-2020  15:18 uIk heb een 9 verschillende hopplanten en mijn stukje grond ligt op een paar honderd meter van een bos. In dat bos staat wilde hop en ongetwijfelt staan daar ook mannelijke varianten tussen.
Ieder jaar heb ik zaadvorming in de hop. Ieder jaar gebruik ik de hop gewoon bij het brouwen. Ieder jaar heb proef ik de hop (zonder onbedoelde bijsmaakjes) in mijn bieren en ieder jaar heb ik gewoon schuim op mijn bier.

Je kunt je hop met of zonder zaadvorming, gewoon gebruiken in je bier zonder dat het je bier verpest. In Engelse hop schijnt standaard zaad te zitten. Zoek hier op het forum eens naar "Annabel" en je leest dat er ook in commerciële Amarillo hop, zaad voorkomt.

Interessant ! Mijn 4 hopplanten heb ik toevallig ook in mijn eigen bosgrond van 10 hectare gezet, echter groeit er bij mij geen wild.  Fijn dat het geen nare effecten met zich mee brengt voor je, raar dat overal op het internet toch voor gewaarschuwd wordt. Misschien toch weer een fabel ontkracht met de praktijk :brouwen:

tdp

Ik gebruik vaak Styrian Goldings; dit zit bij de verpakkingen die ik koop altijd vol met zaad. Geen hinder van ondervonden in mijn bieren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.