Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopteelt 2020 Witsche  (gelezen 2545 keer)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Hopteelt 2020 Witsche
« Reactie #25 Gepost op: 30-04-2020 09:54 u »
Ik heb deze mengeling gezaaid rond mijn hopplant. En wanneer ik aan de voorkant van het huis lieveheersbeestjes tegenkwam, verplaatste ik ze naar achter ;).
Grappig, die heb ik ook bij mijn hop gezaaid  :)

Daar hadden we toch niet over gebeld?   :-\

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Witsche

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brood, het tragedie van graan dat geen bier is.
« Reactie #26 Gepost op: 30-04-2020 13:44 u »
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, alvast ontzettend bedankt voor het delen.
Zelf heb ik geen tuin, maar een ruim balkon.
Vandaar dat ik met het idee speel om hop in een grote plantenbak te houden.
Mag ik vragen: hoe heb je besloten hoe groot de kuip moest zijn?

Hi kuzzie,

Ik heb gekozen voor deze specie kuipen, omdat dit de grootste bakken waren die ik tot mijn beschikking had.
Hier kan ik de hop in deze tijdelijke situatie van een zo groot mogelijk hoeveelheid ondergrond voorzien.

Voorkeur gaat uit naar volle grond, zoals in eerdere reacties wordt benoemd.
Reactie van Middelaersch en brouwerWaldonk geven het goed weer, naar mijn mening.

Ik heb kuipen kuipen in de grond in gegraven, waar ik de bodem uit heb gehaald. Ze woekeren namelijk door wortelscheuten  (rhizomen geheten) vlak onder de grond te maken. Dus de wortels kunnen gewoon 'de diepte' in om water en voedingsstoffen op te nemen, maar niet opzij uit om te woekeren. Een soort 'best of both worlds' oplossing dus.

Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Mocht je ze ook in geen mogelijkheid in de volle grond kunnen zetten. Gebruik dan een zo groot mogelijk kuip/pot/bak.
En voorzie de hop van voldoende voedingsrijke grond, verder zal je ze goed in de gaten moeten houden op eventuele tekorten.
Oh en vergeet niet voldoende afwateringsgaten!!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 30-04-2020 21:57 u »
Inderdaad, mijn Smaragd groeit tegen de schutting, is 1,90m gok ik, en gaat daarna horizontaal. Elke dag even om de draad begeleiden, gaat prima.

Bij een schutting kan de hop niet veel meer omhoog, maar bij een appartementencomplex is dat anders. Maar ook dan kun je de hop geleiden zoals je schrijft. Is wel een kwestie van steeds in de gaten houden. Hop groeit ongekend snel.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #28 Gepost op: 01-05-2020 09:23 u »
Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Om hier inzicht in te krijgen ga ik dit hopseizoen aan de slag met een tensiometer in 1 van mijn 4 plantenbakken, ze staan elk in een 100 liter kuip. Ik ga een logboek bijhouden wanneer de hop water nodig heeft (volgens de tensiometer) en hoeveel ze krijgen (zonder dat er water met voedingsstoffen er aan de onderkant uit loopt). Om dit beeld compleet te maken log ik ook de neerslag en houd ik de gemiddelde dagtemperatuur bij (elk uur gemeten door een Raspberry Pi) om inzicht te krijgen in wat hete dagen doen met de vraag naar water.

Volgende stap is om de Raspberry Pi de planten water te laten geven aan de hand van deze gegevens en/of soil sensors. Hiervoor wil ik Chirp sensors gaan gebruiken.

https://wemakethings.net/chirp/

Na een test met de tensiometer ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik voorgaande  jaren veels te veel water heb gegeven.

Offline Witsche

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brood, het tragedie van graan dat geen bier is.
« Reactie #29 Gepost op: 01-05-2020 10:35 u »
Om hier inzicht in te krijgen ga ik dit hopseizoen aan de slag met een tensiometer in 1 van mijn 4 plantenbakken, ze staan elk in een 100 liter kuip. Ik ga een logboek bijhouden wanneer de hop water nodig heeft (volgens de tensiometer) en hoeveel ze krijgen (zonder dat er water met voedingsstoffen er aan de onderkant uit loopt). Om dit beeld compleet te maken log ik ook de neerslag en houd ik de gemiddelde dagtemperatuur bij (elk uur gemeten door een Raspberry Pi) om inzicht te krijgen in wat hete dagen doen met de vraag naar water.

Volgende stap is om de Raspberry Pi de planten water te laten geven aan de hand van deze gegevens en/of soil sensors. Hiervoor wil ik Chirp sensors gaan gebruiken.

https://wemakethings.net/chirp/

Na een test met de tensiometer ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik voorgaande  jaren veels te veel water heb gegeven.

Interessant RuudB!!

Heb je een toevallig een topic openstaan over dit experiment? Ik ben benieuwd naar de (tussen)resultaten.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-05-2020 22:05 u »
Heb je een toevallig een topic openstaan over dit experiment? Ik ben benieuwd naar de (tussen)resultaten.

Nee, heb ik niet, maar als daar belangstelling voor is wil ik wel een topic aanmaken en periodiek aanvullen met mijn bevindingen.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 03-05-2020 10:15 u »

Bij deze:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41137.msg621298.html#msg621298

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 03-05-2020 10:33 u »
Voor hop in kuipen en de waterhuishouding is er heel wat mogelijk door het toevoegen van vermiculiet (vocht regulerend), perliet (drainerend) en cocopeat (vocht regulerend) aan de grond.

Ingo

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-05-2020 10:50 u »
Voor hop in kuipen en de waterhuishouding is er heel wat mogelijk door het toevoegen van vermiculiet (vocht regulerend), perliet (drainerend) en cocopeat (vocht regulerend) aan de grond.

Ingo

Klopt, mijn hop staat in vermiculiet/moestuinmix en dat gaat een stuk beter dan gewone potgrond.

Tags: