Hopteelt 2020 Witsche

Gestart door Witsche, 14-04-2020 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Witsche

Hi allemaal,

Ondanks dat ik een nieuwkomer ben op dit forum, wil ik jullie toch graag meenemen in dit project.
Vorige zomer is het idee opgekomen om hop te telen, na het vinden van een wilde hopplant.
Helaas heeft deze wilde hopplant het opstarten na de verplanting niet overleeft, mede door tussenkomst van ongedierte.

Nu ben ik van plan dit anders aan te pakken.
Zo heb ik onder andere dit forum al zorgvuldig afgestruind naar soortgelijke topics, welke zich verdiepte in de fases van planten tot groeien... groeien... groeien, bloeien en oogsten.
Vooral omdat ik erg benieuwd was naar alle tips en tricks die mij verder kunnen helpen met dit project.

Daarom wil aan de hand van dit topic, een blog bijhouden van mijn hopteelt project 2020.
Aan de ene kant om mijn ervaringen met jullie te delen, daarnaast eventueel ook als vraagbaak om jullie kennis op dit gebied wellicht te benutten.

Om jullie nu alvast even van wat achtergrond informatie te voorzien:
Dit projectje vindt plaats in Noord-Holland, waarbij ik ruimte technisch gezien start met 3 hopplanten en aan de hand van mijn huidige ervaring en kennis is dit voorlopig meer dan genoeg.
Ik heb gekozen om te starten (31 maart) met een Northern Brewer, Saaz en Tettnanger (in zeer slechte conditie), later zal ik nog foto's bijvoegen.

Mijn insteek is om de 2 weken een fotografische update te geven over de voortgang.
Mochten jullie vragen of tips hebben hoor ik die graag.

Wish me luck!!

Witsche

Northern Brewer:


Saaz:


Tettnanger (met een achterstand)


Update 2de week (31 maart > 14 april)

Neetje

Ff lezen hoe je een foto toevoegd.
Deze kopiëren in je post. Dan is de foto meteen zichtbaar.

brouwerwaldonk

Blijkbaar kan ook ik, geen afbeelding tekens invoeren.

Neetje


Witsche

Bedankt voor de tip Neetje, alleen zijn de foto's via de link veel scherper.
Voor volgende update idee om beide methoden te hanteren.

Neetje

Klopt. Maar dit komt omdat ik de foto's verkleint heb van MB naar KB.
Voor de leesbaarheid zijn bijgevoegde foto's fijner. Maar je kan altijd een adres bijvoegen.

middelaersch

Je hebt ze in kuipen staan zie ik.

Als je de mogelijkheid hebt om ze in de vollegrond te zetten: dat vinden ze veel fijner.
Wel moet je dan oppassen dat ze niet gaan woekeren.

FransHilly

Citaat van: middelaersch op 14-04-2020  23:01 uJe hebt ze in kuipen staan zie ik.

Als je de mogelijkheid hebt om ze in de vollegrond te zetten: dat vinden ze veel fijner.
Wel moet je dan oppassen dat ze niet gaan woekeren.

Hoe voorkom je dat ze gaan woekeren als je ze niet in een kuip in de grond heb staan?
De uitlopers aan de wortels checken en die afknippen als ze links en rechts van je plant onder de grond wegschieten?

tdp

Met kuip en al in de grond zetten, met een geperforeerde onderkant. Anders rondom met een bats afsteken.

brouwerwaldonk

Kuipen hebben nogal de neiging om vlug te droog te staan als het niet regelmatig regent.

middelaersch

Citaat van: Franz von Hillfizzle op 15-04-2020  12:49 uHoe voorkom je dat ze gaan woekeren als je ze niet in een kuip in de grond heb staan?
De uitlopers aan de wortels checken en die afknippen als ze links en rechts van je plant onder de grond wegschieten?

Ik heb kuipen kuipen in de grond in gegraven, waar ik de bodem uit heb gehaald. Ze woekeren namelijk door wortelscheuten  (rhizomen geheten) vlak onder de grond te maken. Dus de wortels kunnen gewoon 'de diepte' in om water en voedingsstoffen op te nemen, maar niet opzij uit om te woekeren. Een soort 'best of both worlds' oplossing dus.

Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Witsche

Citaat van: middelaersch op 14-04-2020  23:01 uJe hebt ze in kuipen staan zie ik.

Als je de mogelijkheid hebt om ze in de vollegrond te zetten: dat vinden ze veel fijner.
Wel moet je dan oppassen dat ze niet gaan woekeren.

Klopt, de achterliggende reden om te kiezen voor kuipen, is dat wij midden in een grootschallig tuin renovatie zitten.
De plek waar ze nu staan is ideaal gericht op het zuiden, alleen wordt hier nog een meter zand opgebracht.

Citaat van: middelaersch op 15-04-2020  20:56 uIk heb kuipen kuipen in de grond in gegraven, waar ik de bodem uit heb gehaald. Ze woekeren namelijk door wortelscheuten  (rhizomen geheten) vlak onder de grond te maken. Dus de wortels kunnen gewoon 'de diepte' in om water en voedingsstoffen op te nemen, maar niet opzij uit om te woekeren. Een soort 'best of both worlds' oplossing dus.

Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Ik denk dat hiermee een goed antwoord wordt gegeven op de discussie. Om te voorkomen dat de planten gaan woekeren, door de bodem uit de kuipen te halen is een mooie oplossing als een definitieve plek kan worden gegeven.

Voor nu blijf ik dagelijks de planten checken en eventueel bewateren.
Om over bewatering te voorkomen, zijn de kuipen voorzien van voldoende afwaterings gaten.

Witsche

- Update 26 april -

Zijn nu bijna een maand verder en ik moet zeggen dat de planten mij enorm verbaast hebben.
De Saaz is echt bizar gaan groeien > dinsdag 21-4 = 35 cm > vrijdag 24-4 = 55 cm.

Qua groeien doen alle planten het goed, zelfs de Tettnanger begint op gang te komen.
Ik had alleen nog een paar uitlopers verwacht, scheelt ook weer bij het uitdunnen.



Na vorige week een meter zand op te hebben gebracht, staan de planten nu op hun tijdelijke/definitieve plek.



Voor het begeleiden van de hop heb ik even moeten knutselen. Aangezien ik nog geen permanente bevestigingen wil maken aan de gevel.
Heb ik nu plankjes gemaakt wat met 2 beugels achter het houtwerk 'haakt' met daaronder een schroefoogje voor het aanlijnen.

De hoogste 2 planken hangen op +/- 4,5 meter. Hoe ik de lijnen ga laten lopen ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik overweeg om de lijnen zigzaggend aan te brengen om meer strekkende meters te halen.
Of ik laat de planten die 4.5meter recht om hoog kunnen groeien, in één rechte lijn gaan.



Volgende update zet ik alle planten weer op de foto.

Marco Aal

Hallo,

Mooi project maar houd in de toekomst  de bladluis in de gaten,
mocht je dat  onder controle houden zul je er veel plezier van hebben

Gr Marco

Witsche

Citaat van: Marco Aal op 26-04-2020  10:09 uHallo,

Mooi project maar houd in de toekomst  de bladluis in de gaten,
mocht je dat  onder controle houden zul je er veel plezier van hebben

Gr Marco

Marco, heb jij ervaringen hiermee?
Ben wel benieuwd naar jou bevindingen, mocht dit bij mij gaan plaatsvinden.

Marco Aal

Hoi

Ja ik teel nu 4 jaar en heb altijd wel bladluis.
Onder het blad zitten of op de stelen ik koop geen goedje maar spray met liter.
Druksproeier van de (Action) een aftreksel van uien knoflook en scheutje afwasmiddel
werkt bij mij goed.

2x dikke uien delen in een emmer knoflook teen pletten ook in de emmer paar dagen laten staan afgieten en in sproeier vullen met scheut afwasmiddel.
Elke week herhalen.
gr Marco

jake99

Zoals hier eerder aangegeven is geweest.
Water met een beetje afwasmiddel doet zijnn werk tegen de bladluis.

tdp

Zorgen dat je veel lieveheersbeestjes in je tuin hebt, die helpen goed tegen luizen.

Kuzzie

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, alvast ontzettend bedankt voor het delen.
Zelf heb ik geen tuin, maar een ruim balkon.
Vandaar dat ik met het idee speel om hop in een grote plantenbak te houden.
Mag ik vragen: hoe heb je besloten hoe groot de kuip moest zijn?

Jacques

Citaat van: Kuzzie op 29-04-2020  11:35 u...
Zelf heb ik geen tuin, maar een ruim balkon.
Vandaar dat ik met het idee speel om hop in een grote plantenbak te houden.
Mag ik vragen: hoe heb je besloten hoe groot de kuip moest zijn?

Is niet zo'n heel goed idee. Hop gaat flink de hoogte in en groeit heel snel. Als je niet oppast moet je bij je bovenburen vragen of je daar de hop mag oogsten...  ;D

Broeky

Citaat van: tdp op 28-04-2020  08:34 uZorgen dat je veel lieveheersbeestjes in je tuin hebt, die helpen goed tegen luizen.

Heb je hier ervaring mee? Hoe is het goed en gericht aan te pakken om meer lieveheersbeestjes in de tuin te krijgen? Gewoon vangen en in de tuin loslaten lijkt me niet voldoende aangezien die beestjes kunnen vliegen  :P

Wolter

Citaat van: Jacques op 29-04-2020  22:47 uIs niet zo'n heel goed idee. Hop gaat flink de hoogte in en groeit heel snel. Als je niet oppast moet je bij je bovenburen vragen of je daar de hop mag oogsten...  ;D
Hop is ook redelijk makkelijk opzij te leiden. Is iets meer werk om het af en toe wat om de draad te leiden maar goed mogelijk. Mijn Tettnanger groeit hier al enkele jaren 2,5 meter omhoog waarna ik hem boven een zonnescherm naar opzij leidt.

tdp

Citaat van: Broeky op 30-04-2020  00:05 uHeb je hier ervaring mee? Hoe is het goed en gericht aan te pakken om meer lieveheersbeestjes in de tuin te krijgen? Gewoon vangen en in de tuin loslaten lijkt me niet voldoende aangezien die beestjes kunnen vliegen  :P

Ik heb deze mengeling gezaaid rond mijn hopplant. En wanneer ik aan de voorkant van het huis lieveheersbeestjes tegenkwam, verplaatste ik ze naar achter ;).

tdp

Citaat van: Wolter op 30-04-2020  06:40 uHop is ook redelijk makkelijk opzij te leiden. Is iets meer werk om het af en toe wat om de draad te leiden maar goed mogelijk. Mijn Tettnanger groeit hier al enkele jaren 2,5 meter omhoog waarna ik hem boven een zonnescherm naar opzij leidt.

Inderdaad, mijn Smaragd groeit tegen de schutting, is 1,90m gok ik, en gaat daarna horizontaal. Elke dag even om de draad begeleiden, gaat prima.

Eric v B

Citaat van: tdp op 30-04-2020  08:08 uIk heb deze mengeling gezaaid rond mijn hopplant. En wanneer ik aan de voorkant van het huis lieveheersbeestjes tegenkwam, verplaatste ik ze naar achter ;).
Grappig, die heb ik ook bij mijn hop gezaaid  :)

Daar hadden we toch niet over gebeld?   :-\

Witsche

Citaat van: Kuzzie op 29-04-2020  11:35 uIk ben erg benieuwd naar de resultaten, alvast ontzettend bedankt voor het delen.
Zelf heb ik geen tuin, maar een ruim balkon.
Vandaar dat ik met het idee speel om hop in een grote plantenbak te houden.
Mag ik vragen: hoe heb je besloten hoe groot de kuip moest zijn?

Hi kuzzie,

Ik heb gekozen voor deze specie kuipen, omdat dit de grootste bakken waren die ik tot mijn beschikking had.
Hier kan ik de hop in deze tijdelijke situatie van een zo groot mogelijk hoeveelheid ondergrond voorzien.

Voorkeur gaat uit naar volle grond, zoals in eerdere reacties wordt benoemd.
Reactie van Middelaersch en brouwerWaldonk geven het goed weer, naar mijn mening.

Citaat van: middelaersch op 15-04-2020  20:56 uIk heb kuipen kuipen in de grond in gegraven, waar ik de bodem uit heb gehaald. Ze woekeren namelijk door wortelscheuten  (rhizomen geheten) vlak onder de grond te maken. Dus de wortels kunnen gewoon 'de diepte' in om water en voedingsstoffen op te nemen, maar niet opzij uit om te woekeren. Een soort 'best of both worlds' oplossing dus.

Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Mocht je ze ook in geen mogelijkheid in de volle grond kunnen zetten. Gebruik dan een zo groot mogelijk kuip/pot/bak.
En voorzie de hop van voldoende voedingsrijke grond, verder zal je ze goed in de gaten moeten houden op eventuele tekorten.
Oh en vergeet niet voldoende afwateringsgaten!!
 





Jacques

Citaat van: tdp op 30-04-2020  08:09 uInderdaad, mijn Smaragd groeit tegen de schutting, is 1,90m gok ik, en gaat daarna horizontaal. Elke dag even om de draad begeleiden, gaat prima.

Bij een schutting kan de hop niet veel meer omhoog, maar bij een appartementencomplex is dat anders. Maar ook dan kun je de hop geleiden zoals je schrijft. Is wel een kwestie van steeds in de gaten houden. Hop groeit ongekend snel.

RuudB

Citaat van: middelaersch op 15-04-2020  20:56 uZoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Om hier inzicht in te krijgen ga ik dit hopseizoen aan de slag met een tensiometer in 1 van mijn 4 plantenbakken, ze staan elk in een 100 liter kuip. Ik ga een logboek bijhouden wanneer de hop water nodig heeft (volgens de tensiometer) en hoeveel ze krijgen (zonder dat er water met voedingsstoffen er aan de onderkant uit loopt). Om dit beeld compleet te maken log ik ook de neerslag en houd ik de gemiddelde dagtemperatuur bij (elk uur gemeten door een Raspberry Pi) om inzicht te krijgen in wat hete dagen doen met de vraag naar water.

Volgende stap is om de Raspberry Pi de planten water te laten geven aan de hand van deze gegevens en/of soil sensors. Hiervoor wil ik Chirp sensors gaan gebruiken.

https://wemakethings.net/chirp/

Na een test met de tensiometer ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik voorgaande  jaren veels te veel water heb gegeven.

Witsche

Citaat van: RuudB op 01-05-2020  09:23 uOm hier inzicht in te krijgen ga ik dit hopseizoen aan de slag met een tensiometer in 1 van mijn 4 plantenbakken, ze staan elk in een 100 liter kuip. Ik ga een logboek bijhouden wanneer de hop water nodig heeft (volgens de tensiometer) en hoeveel ze krijgen (zonder dat er water met voedingsstoffen er aan de onderkant uit loopt). Om dit beeld compleet te maken log ik ook de neerslag en houd ik de gemiddelde dagtemperatuur bij (elk uur gemeten door een Raspberry Pi) om inzicht te krijgen in wat hete dagen doen met de vraag naar water.

Volgende stap is om de Raspberry Pi de planten water te laten geven aan de hand van deze gegevens en/of soil sensors. Hiervoor wil ik Chirp sensors gaan gebruiken.

https://wemakethings.net/chirp/

Na een test met de tensiometer ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik voorgaande  jaren veels te veel water heb gegeven.

Interessant RuudB!!

Heb je een toevallig een topic openstaan over dit experiment? Ik ben benieuwd naar de (tussen)resultaten.

RuudB

Citaat van: Witsche op 01-05-2020  10:35 uHeb je een toevallig een topic openstaan over dit experiment? Ik ben benieuwd naar de (tussen)resultaten.

Nee, heb ik niet, maar als daar belangstelling voor is wil ik wel een topic aanmaken en periodiek aanvullen met mijn bevindingen.

RuudB

Citaat van: Witsche op 01-05-2020  10:35 uHeb je een toevallig een topic openstaan over dit experiment? Ik ben benieuwd naar de (tussen)resultaten.

Bij deze:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41137.msg621298.html#msg621298

seed7

Voor hop in kuipen en de waterhuishouding is er heel wat mogelijk door het toevoegen van vermiculiet (vocht regulerend), perliet (drainerend) en cocopeat (vocht regulerend) aan de grond.

Ingo

RuudB

Citaat van: seed7 op 03-05-2020  10:33 uVoor hop in kuipen en de waterhuishouding is er heel wat mogelijk door het toevoegen van vermiculiet (vocht regulerend), perliet (drainerend) en cocopeat (vocht regulerend) aan de grond.

Ingo

Klopt, mijn hop staat in vermiculiet/moestuinmix en dat gaat een stuk beter dan gewone potgrond.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.