Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast xl  (gelezen 2086 keer)

Offline MaartenM

• Super lid
  • Land: nl
  • øl, øl og mer øl!
Wyeast xl
« Gepost op: 27-03-2006 14:44 u »
Hallo allemaal,
ik heb een Wyeast xl Belgian Abbey II die gemaakt is in nov 2005. Wanneer moet ik deze opstarten? Ik heb geen ervaring met de grote verpakkingen, maar zag op de verpakking dat de activatie sneller zou moeten gaan dan een klein pak. Leuk detail: ik had bij Van der Kooy een klein pak gevraagd, maar die was op, dus kreeg ik een XL pak voor hetzelfde geld (€5,=) mee!
mvg
Maarten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Wyeast xl
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2006 16:21 u »
Maarten, een grote verpakking bevat meer gist dan een kleine. Toch zou ik voor de zekerheid op dezelfde manier een giststarter als je zou doen met een klein pak. Ik geloof er niets van dat activatie sneller zou gaan. Ook een groot gistpak bevat niet genoeg gist voor een batch van 20 L met een OG van >1060. Als je er een zwaar bier mee gaat brouwen: 24 uur starter beluchten.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2006 16:32 u »
In elk geval is november 2005 nog aardig vers; echter de snelheid van opstarten (bol worden van het pak) verschilt enorm per gistsoort/pouch/individueel geval.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2006 19:18 u »
Hoi Hoi,

Ik zou 2,5 dagen (60 uur) aanhouden bij een temp van 20+ oC. Bolt ie eerder op, dan zet je hem gewoon in de koelkast, geen probleem!

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2006 20:07 u »
ik heb laatst een stephenweize xl verpakking gebruikt en die was ook van november. ik heb hem toen op woensdag middag geactiveerd en zaterdag avond was hij keihard. Van de kleine verpakkingen wordt gezegd dat je het beste 1 dag per maand kan aanhouden. bij een grote doe ik dit meestel ook om te voorkomen dat de gist niet geheel actief is op je brouwdag. en anders kan je hem inderdaad altijd in de koelkast zetten zoals caspar zegt.

Tags: