13-04-2020 KRO-NCRV 2Doc: Ons Bier

Gestart door André de Laat, 13-04-2020 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard3

Citaat van: tdp op 14-04-2020  07:18 uBij Antje en Billy schenken ze het niet inderdaad 😉

Inderdaad alleen Grolsch te krijgen daar.
Onderweg naar het ponypark Slagharen :), staat een bordje naar rechts: de Kroezenboom. Dat had ik niet gezien bij BrouwTV.

IONOX

Jeetje hoe veel fouten je toch in de bedrijfsvoering van zo'n grote brouwerij naar voren ziet komen.
- Alles voorfinancieren (laat klant alsjeblieft 50% vooraf betalen)
- Veel te soft in debiteuren afhandeling. "Morgen terugbellen? ok" (neem een incassobureau in handen of ga zelf op de stoep staan en er eens werk van maken)
- Wil alles zelf doen en het baasje zijn. (leer uitbesteden en neem iemand aan voor marketing als je het zelf niet snapt, je groeit er niet in!)
- Snapt z'n afzetmarkt niet, maar is wel verbaasd dat andere brouwerijen terrein winnen (nooit hoor je het woord marktonderzoek vallen)
- Denkt dat een nieuw etiket en een nieuw logo opeens voor meer omzet gaat zorgen (mensen kopen een beleving, die creëer je niet alleen met een nieuw jasje om je bier)

Geen visie, dramatisch.

tdp

Citaat van: Richard3 op 14-04-2020  20:57 uInderdaad alleen Grolsch te krijgen daar.
Onderweg naar het ponypark Slagharen :), staat een bordje naar rechts: de kroezenboom. Dat had ik niet gezien bij BrouwTV.

Net even het hele filmpje gezien, ze hadden het wel bij de Molenhof, ik neem aan dat je daar op de camping stond? (Is trouwens Reutum, maar dat geheel terzijde ;))

In Fleringen staat de Kroezeboom inderdaad, waarschijnlijk de oudste boom van Nederland. Dat is het dorpje waar ik geboren ben. Ik woon nu in Rossum, waar ook een kroezenboom staat (deze is wel met een 'n'). Bij BrouwTV niet gezien inderdaad, maar het is los van de standaard overeenkomsten van een gemiddeld dorp (café, kerk, voetbalclub), de enige link tussen Fleringen en Rossum ;)

Richard3

Nee, op de Weuste. Net in de week dat het 40 graden was. Pfff :echtboos:
Ik had nog een afspraak staan bij t stokertje, die heb ik maar afgezegd... :)

Jacques

Citaat van: IONOX op 14-04-2020  21:16 uJeetje hoe veel fouten je toch in de bedrijfsvoering van zo'n grote brouwerij naar voren ziet komen.
- Alles voorfinancieren (laat klant alsjeblieft 50% vooraf betalen)
- Veel te soft in debiteuren afhandeling. "Morgen terugbellen? ok" (neem een incassobureau in handen of ga zelf op de stoep staan en er eens werk van maken)
- Wil alles zelf doen en het baasje zijn. (leer uitbesteden en neem iemand aan voor marketing als je het zelf niet snapt, je groeit er niet in!)
- Snapt z'n afzetmarkt niet, maar is wel verbaasd dat andere brouwerijen terrein winnen (nooit hoor je het woord marktonderzoek vallen)
- Denkt dat een nieuw etiket en een nieuw logo opeens voor meer omzet gaat zorgen (mensen kopen een beleving, die creëer je niet alleen met een nieuw jasje om je bier)

Geen visie, dramatisch.

Goed bierbrouwen en een goede bedrijfsvoering gaan niet altijd samen.
De meest succesvolle bedrijven zijn die bedrijven die de bedrijfsvoering goed in orde hebben.

Het beeld dat getoond wordt is heel herkenbaar voor veel kleine brouwerijen (zo groot is de brouwerij nu ook weer niet).

tdp

Citaat van: Richard3 op 14-04-2020  21:55 uNee, op de Weuste. Net in de week dat het 40 graden was. Pfff :echtboos:
Ik had nog een afspraak staan bij t stokertje, die heb ik maar afgezegd... :)

Ah, oke! De Weuste, ik moest eerst zoeken. Camping Visoord is dat voor mij, maar heeft een nieuwe naam zie ik!

RoodeLeeuwVenlo

Op enig moment hebben ze het over debiteuren. Dan noemen ze hun 'grote vriend' die voor zichzelf gaat beginnen maar nog voor duizenden euro's open heeft staan. Ik vraag me dan af wie dat is.

HermanH

Heb het ook gezien, die 2 kerels zijn (of waren) volgens mij veel te braaf in hun bedrijfsvoering, ze laten (of lieten) het volgens mij veel te veel op zich af komen zonder er zelf echt achter te staan, gelukkig zijn ze (op tijd?) wakker geworden, ik wens ze in ieder geval veel succes toe...!  :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 16-04-2020  20:06 uOp enig moment hebben ze het over debiteuren. Dan noemen ze hun 'grote vriend' die voor zichzelf gaat beginnen maar nog voor duizenden euro's open heeft staan. Ik vraag me dan af wie dat is.

Ik denk niet dat je daar achter komt. Er is een kans dat het gaat om een forumlid, veel kleine brouwers zijn begonnen als hobbybrouwer en zijn lid van dit forum. Maar ik denk niet dat deze 'grote vriend' zich zal melden...  ;D

Rik1975

Citaat van: IONOX op 14-04-2020  21:16 uJeetje hoe veel fouten je toch in de bedrijfsvoering van zo'n grote brouwerij naar voren ziet komen.
- Alles voorfinancieren (laat klant alsjeblieft 50% vooraf betalen)
- Veel te soft in debiteuren afhandeling. "Morgen terugbellen? ok" (neem een incassobureau in handen of ga zelf op de stoep staan en er eens werk van maken)
- Wil alles zelf doen en het baasje zijn. (leer uitbesteden en neem iemand aan voor marketing als je het zelf niet snapt, je groeit er niet in!)
- Snapt z'n afzetmarkt niet, maar is wel verbaasd dat andere brouwerijen terrein winnen (nooit hoor je het woord marktonderzoek vallen)
- Denkt dat een nieuw etiket en een nieuw logo opeens voor meer omzet gaat zorgen (mensen kopen een beleving, die creëer je niet alleen met een nieuw jasje om je bier)

Geen visie, dramatisch.

Ga jij maar eens proberen om horeca-ondernemers 50% vooruit te laten betalen. Geloof me, dat doet niemand.

seed7

Citaat van: Rik1975 op 17-04-2020  09:42 uGa jij maar eens proberen om horeca-ondernemers 50% vooruit te laten betalen. Geloof me, dat doet niemand.

Dit is een probleem dat veel dieper gaat dan "horeca".

Bedrijven die daadwerkelijk iets produceren hebben over het algemeen redelijk goede credietlijnen ondanks flinterdunne marges, helaas worden die bedrijven door moederbedrijven en afnemers als bancaire instellingen gebruikt, met als resultaat dat het 'spek' niet op de juiste plaats zit. Kijk in de huidige en vorige crisis maar eens waar de steun naar toe gaat en welk aandeel daarin voor daadwerkelijk productie is.

Dus ja, vooruitbetalen, over het algemeen vergeet het maar.
 
Ik ken wel een aantal bedrijven/branches waar men de grondstoffen door de afnemers laat bestellen en leveren, maar dat is meestal voor loonwerk. Wel iets dat ik me tot op zekere hoogte(schaal) voor een verhuurbrouwerij kan voorstellen, het is alleen niet waar 'de kosten' zitten.

Ingo

IONOX

Citaat van: Rik1975 op 17-04-2020  09:42 uGa jij maar eens proberen om horeca-ondernemers 50% vooruit te laten betalen. Geloof me, dat doet niemand.

Als jij de documentaire gezien had, zou je zien dat het gaat om huurbrouwers die hun bier daar brouwen. Dat zij hun bier daar laten brouwen maar vervolgens niet betalen ondanks dat ze het bier al in ontvangst hebben genomen. Gaat niet om de horeca ondernemers. En zelfs al ging het wel om de horecaondernemers, je moet zorgen dat je in je bedrijfsvoering stappen zet om je geld te krijgen. Dat begint met goede voorwaarden, strakke sturing op je cashflow en een systeem klaar hebben staan als je afnemer zich toch niet aan die twee zaken houdt. Als je dat niet doet, brand je je vingers zoals deze heren doen. Ze hebben wel tot een ton aan debiteuren open staan en tegelijkertijd klagen ze dat ze geen geld voor blikafvullijnen hebben.

Rik1975

Citaat van: IONOX op 17-04-2020  10:54 uAls jij de documentaire gezien had, zou je zien dat het gaat om huurbrouwers die hun bier daar brouwen. Dat zij hun bier daar laten brouwen maar vervolgens niet betalen ondanks dat ze het bier al in ontvangst hebben genomen. Gaat niet om de horeca ondernemers. En zelfs al ging het wel om de horecaondernemers, je moet zorgen dat je in je bedrijfsvoering stappen zet om je geld te krijgen. Dat begint met goede voorwaarden, strakke sturing op je cashflow en een systeem klaar hebben staan als je afnemer zich toch niet aan die twee zaken houdt. Als je dat niet doet, brand je je vingers zoals deze heren doen. Ze hebben wel tot een ton aan debiteuren open staan en tegelijkertijd klagen ze dat ze geen geld voor blikafvullijnen hebben.
Ik heb hem gezin en reageer op jouw redelijk ongenuanceerde stelling over het vooruitbetalen. Dat je strak op je debiteuren moet zitten, weet ik als geen ander, maar vooruit betalen, dat doet in de zakelijke wereld bijna geen enkele ondernemer.

Eric v B

Na alle berichten gelezen te hebben, toch maar even gekeken.
Tja, wat zal ik zeggen? Op sommige momenten tenenkrommend. De spanning is op sommige momenten om te snijden.  Ik mis ballen. Ik mis een vuist op tafel. Ik mis innitiatief en enthousiasme.
Deze mensen zijn, misschien omdat er een camera bij is, te lief voor elkaar en voor de rest van de wereld.
Het moet een keer knallen.
Ik hoop dat ze het gaan redden en ik wens ze veel succes toe maar een cursus assertiviteit is hier naar mijn mening een hele goede investering.

tdp

Citaat van: Eric v B op 17-04-2020  18:32 uNa alle berichten gelezen te hebben, toch maar even gekeken.
Tja, wat zal ik zeggen? Op sommige momenten tenenkrommend. De spanning is op sommige momenten om te snijden.  Ik mis ballen. Ik mis een vuist op tafel. Ik mis innitiatief en enthousiasme.
Deze mensen zijn, misschien omdat er een camera bij is, te lief voor elkaar en voor de rest van de wereld.
Het moet een keer knallen.
Ik hoop dat ze het gaan redden en ik wens ze veel succes toe maar een cursus assertivieteit is hier naar mijn mening een hele goede investering.

Is ook deels de aard van de gemiddelde Tukker, dat red je niet met 1 cursusje ;)

goom

Citaat van: Eric v B op 17-04-2020  18:32 uIk hoop dat ze het gaan redden en ik wens ze veel succes toe maar een cursus assertivieteit is hier naar mijn mening een hele goede investering.
Ik denk dat een studie bedrijfskunde veel beter resultaat zal gaan opleveren. Wat een amateurs

Eric v B

Citaat van: tdp op 17-04-2020  20:00 uIs ook deels de aard van de gemiddelde Tukker, dat red je niet met 1 cursusje ;)
Dan ben jij geen gemiddelde Tukker...  ;D
Of je hebt meer dan 1 cursus gehad.

beermenke

Heren, het is net als brouwen. De praktijk is net even anders dan in de boeken staat!

seed7

Wat möt 'e dan, vuur gek en oonwies an goan? Loat mer küüln, 't lup wa los.

Ingo

Oscar

Citaat van: Rik1975 op 17-04-2020  14:57 umaar vooruit betalen, dat doet in de zakelijke wereld bijna geen enkele ondernemer.
Online bestellen... Eerst betalen dan pas leveren... ;)

En huurbrouwers kun je gewoon een bedrag laten aanbetalen. :) :brouwen:

André de Laat

Citaat van: seed7 op 17-04-2020  23:12 uWat möt 'e dan, vuur gek en oonwies an goan? Loat mer küüln, 't lup wa los.

Ingo

8) 8) Dan liever in het Engels 8) 8)

André de Laat

Citaat van: Oscar op 17-04-2020  23:25 uOnline bestellen... Eerst betalen dan pas leveren... ;)

En huurbrouwers kun je gewoon een bedrag laten aanbetalen. :) :brouwen:

Lijkt mij inderdaad niks mis mee. :) ;)

middelaersch

Dit draadje doet me een beetje denken aan een wedstrijd van het Nederlands elftal: zeventien miljoen bondscoaches die het allemaal veeel beter weten dan die elf jongens op het veld die het moeten doen. De beste stuurlui staan aan wal zitten op het forum.  :biersmile:

Ik vind het een mooi bedrijf, het is niet zo simpel als het lijkt!


goom

Citaat van: Oscar op 17-04-2020  23:25 uOnline bestellen... Eerst betalen dan pas leveren... ;)

En huurbrouwers kun je gewoon een bedrag laten aanbetalen. :) :brouwen:
Juist, zo is het en niet anders...

tdp

Citaat van: Eric v B op 17-04-2020  21:06 uDan ben jij geen gemiddelde Tukker...  ;D
Of je hebt meer dan 1 cursus gehad.

Haha, wist dat je hem ging maken ;).

De bekendste Tukker heeft wel een prima cursus, echter gaat deze steeds niet door ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.