Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Proef naar aanleiding van: afgietsel giststarter bottelen  (gelezen 2295 keer)

Offline Neetje

• Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
Proef naar aanleiding van: afgietsel giststarter bottelen
« Gepost op: 12-04-2020 17:07 u »
De bedoeling was om afgietsel van een giststarter te bottelen. Gezien Hans Halverstadt me al voor was wat anders geprobeerd met geoxideerd wort.
Van mijn laatste brouw heb ik 8 dagen geleden 2 flessen met wort van 1.057 op mijn aanrecht neer gezet, tot de rand gevuld met wort.
Na enige tijd zijn de deksels wat gelicht en is er van alles met mijn wort gebeurd. Na enkele dagen was het begin van minder fris ruiken in de buurt van de flessen. Deze mooi laten staan en zoals zichtbaar op de foto is bij beide zo'n 2 cm wort eruit verdwenen. Lag op het aanrecht en in de goot. De reuk was vlezig en groente-achtig zoals een mislukte starter.
Gezien starterswort ook start met 1.040 het wort verdunt met afloop van 1.014.

Daarna koken en koelen

Ondertussen wat slurry gepakt en opgewarmd

Gistvat van 3,6 liter gevuld met de ongeveer anderhalve liter wort en anderhalve theelepel slurry toegevoegd.

Straks nog een keertje schudden zodat de gist goed aanslaat en dan enkele weken wachten voor de smaakproef.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Proef naar aanleiding van: afgietsel giststarter bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2020 12:52 u »
Inmiddels ook wat verder met experimenteren:
ca 20 ml slyrry verdund met wat water en dagje laten staan om gist wat uit te wassen, daarna bezinksel afgegoten en met at water 10 minuutjes zachtje gekookt. Potje met deksel met bodempje water in de magnetron tot het kookt om potje en deksel steriel te maken. Daarna gekookte slurry in het potje en met dekseltje losvast weer in de magnetron en even opkoken in magnetron goed kijken of het niet overschuimt. Daarmee verdrijf je alle lucht en daarna gelijk dekseltje vast en aflaten koelen. Dan heb je vrijwel steriel vacuŁm verpakte gistvoeding. Daar ga ik proefje mee doen om te zien of je daarmee meer cellen kan kweken per volume giststarter. En evt wat bij het hoofdbrouwsel. En kijken hoe het smaakt als je het verdunt in de zelfde verhouding als het in het bier komt.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2020 12:53 u »
Heb 3 flesjes staan met het geoxideerde wort.
Ben ze vergeten te proeven. Ze staan dus al geruime tijd verstopt in een hoekje te wachten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2020 22:32 u »
Heb 3 flesjes staan met het geoxideerde wort.

Zou het geen bier zijn geworden...  ;D

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2021 21:34 u »
1 flesje getest. Smaakt niet verkeerd. Wel nog steeds de luchtinslag te proeven.
Zal de andere flesjes nog een tijdje vergeten en over een jaartje of zo weer eens eentje proeven.

Tags: