Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2006  (gelezen 89832 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Hopoogst 2006
« Reactie #50 Gepost op: 13-05-2006 13:09 u »
Ik blijf gewoon foto's posten hoor!

De hop is nu bijna 4 meter 50 hoog. Ik heb een probleem want de nok is bereikt en hij blijft maar groeien

Kijk maar, hij is er bijna

Van de derde scheut had ik per ongelijk het kopje afgebroken. Je hoeft de hop helemaal niet om het touw te leiden, dat gaat vanzelf! Twee weken later bleek dat deze scheut in nieuwe scheuten vrolijk doorgroeit. Wat een plantje toch, die hop!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #51 Gepost op: 14-05-2006 10:05 u »
Een  nieuwe stek van de Hallertau Mittelfrüh van een overtollige spruit. Dit stekje gaat in de tuin van onze benedenbuurvrouw, zodat de hopbellen mij straks om de oren groeien. Voor de hop een pint Hoopoe Best Bitter.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #52 Gepost op: 14-05-2006 11:17 u »
De hop is nu bijna 4 meter 50 hoog. Ik heb een probleem want de nok is bereikt en hij blijft maar groeien
Kijk maar, hij is er bijna

Met een beetje pech groeit ie via de nok gewoon naar het dak toe....dan zul je eind augustus het dak op moeten op de hop te oogsten  >:D  :-\ . Maar het kan ook zijn dat ie met de top weer naar beneden komt...In dat geval zul je toch iets van een ondersteuning moeten bedenken...want qua lengte heeft ie nog lang niet zijn maximum bereikt....

Ik ben benieuwd naar de foto's van over een maand.... ^-^

Wat een plantje toch, die hop!

Het net onkruid...om er vanaf te komen moet je hardnekkige maatregelen nemen...Die hop vindt zijn weg wel hoor...is het niet boven de grond dan wel onder de grond...

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 14-05-2006 11:56 u »
Die hop vindt zijn weg wel hoor...
Vlak bij ons dorp is inderdaad een weg(getje) waarlangs het vol met hop staat. Ze klimmen in de oude ranken van vorig jaar. Maar helaas zonder naambordje of geslachtsaanduiding.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #54 Gepost op: 14-05-2006 12:34 u »
Het kleintje (de Saphir aromahop):

en de grote (Magnum):

Ik denk dat de Magnum een polyploïde variëteit is. Die groeisnelheid is uitzonderlijk.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 14-05-2006 15:17 u »
Mijn Hallertau Mittelfrüh. Hij is nu al boven het gaas uitgegroeid en het hoogste punt is 2,5 meter. Hoger mag helaas niet bij ons op de tuin. De tuinvereniging is nogal streng...

De Spalt Select is nog een stukje kleiner. Slechts 1 scheut is nu helemaal bovenaan.

Opvallend het verschil tussen die twee. De mittelfrüh heeft veel dikkere stelen en meer scheuten. Bij de Spalt zijn het er maar drie, de mittelfrüh had er een stuk of zeven. Ik heb er vier laten groeien en de rest afgeknipt. Bij de Mittelfrüh komen nu op de hoofdscheuten op diverse plekken al zijscheuten. Moeten die er trouwens af of mogen die doorgroeien?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 15-05-2006 08:16 u »
Ik laat de zijscheuten gewoon zitten maar ik weet niet of dit goed is. Overigens: de twee scheuten die omhoog groeien krijgen geen zijscheuten, de scheut die ik had afgebroken wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 15-05-2006 08:51 u »
Ik laat de zijscheuten gewoon zitten maar ik weet niet of dit goed is. Overigens: de twee scheuten die omhoog groeien krijgen geen zijscheuten, de scheut die ik had afgebroken wel.

Die afsplitsing vindt indeerdaad alleen plaats bij een "stengel breuk". Die kun je gewoon laten groeien...komen ook gewoon hopbellen aan, dus daar is niets verkeerds mee.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 15-05-2006 09:04 u »
Op mijn hop beginnen nu overal zijscheuten te groeien, ook al is de stengel niet afgebroken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 15-05-2006 09:11 u »
hmm...dan zal dat wel een typische "eigenschap" van die hop zijn.  Schijnbaar zijn de verschillende hopsoorten ook zeer verschillend in hun groeigedrag, ook wat betreft de lengte die ze zullen bereiken...op zich wel leuk dat dat hier zo naar voren komt....

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #60 Gepost op: 15-05-2006 09:52 u »
Ik was dit weekend in Poperinge...helaas was Westvleteren weer uitverkocht. Maar de hop staat er nu zo bij:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 15-05-2006 10:00 u »
Ik was dit weekend in Poperinge...helaas was Westvleteren weer uitverkocht.

Off-topic: Vandaag en vermoedelijk morgen wordt de Blond verkocht. Als het enigszins kan ga ik morgenochtend.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #62 Gepost op: 15-05-2006 13:16 u »
Mijn Admiral gaat wel lekker, de Magnum en Target lopen wat achter en Pilgrim wil niet echt.

Vrg,
Pieter

Offline fouras

• Boven 10 berichten
  • *
    • Thuisbrouwerij Pitteman
« Reactie #63 Gepost op: 15-05-2006 14:35 u »
Ik ben jaloers als ik jullie hoppen zo zie. Mijn planten groeien niet zo goed. Waardoor groeit hij goed volgens jullie?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 15-05-2006 14:45 u »
Mijn hop mag er inderdaad zijn, hij is stukken hoger dan de Poperingse. Vorig jaar had ik nog maar een stekkie dat een meter hoog werd en geen bellen gaf. Die heeft de hele winter wortels aan kunnen maken. Misschien is dat truc 1: hop kweken vergt nog meer geduld dan bierbrouwen, pas in het derde jaar is de oogst optimaal. De 2e truc die ik kan bedenken is dat mijn hop in de volle zon staat en flink wat water krijgt, ca 10 liter per dag. De grond bij ons in Berghem is tamelijk zanderig en wij hebben matig bemest met gedroogde koemest.
Heb je misschien foto's?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 15-05-2006 14:58 u »
Waardoor groeit hij goed volgens jullie?

Veel zon is essentieel voor hop, in de schaduw groeit deze een stuk slechter. Extra water geven is volgens mijn ervaringen niet nodig. zijn wortels gaan diep genoeg. Wellicht alleen bij Extreme droogte water geven...maar dat hebben we (nog) niet in Nederland/België.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 15-05-2006 15:08 u »
Mest! Het is een veelvraat, die veel voedingsstoffen kan verstouwen. Nu stikstofrijk, voor de bloei fosfaatrijk.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 15-05-2006 16:13 u »
Mijn planten groeien niet zo goed. Waardoor groeit hij goed volgens jullie?
Op http://www.hops.co.uk/sectionthree/Growing.htm  staat: < Hops thrive on a wide range of soil types, although in general they grow best on deep well-drained non-acid loams. Good soil moisture and fertility are essential in order to sustain the prodigious aerial growth of the hop plant each year<.

Hopbier

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 15-05-2006 16:22 u »
Mijn planten staan in kleigrond wat 2 jaar geleden met ca 30 cm nieuwe tuinaarde is opgehoogd, net na het planten heb ik er nog eens een verse laag bemeste tuinaarde overheen gegooit. Mijn planten staan vrijwel de hele dag in de volle zon.

Vrg,
Pieter

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #69 Gepost op: 15-05-2006 19:19 u »
Ik heb sinds vorig jaar twee plantjes en op het moment staan deze twee er al groter en voller bij dan in augustus van vorig jaar, al om en bij de 4m, en al zoveel blad dat ik het touw niet meer zien waaraan hij naar boven klimt. De ene doet het opmerkelijk beter als de andere, maar dat was vorig jaar ook al het geval. Ik denk dat elke plant nu een scheut op 10 heeft die naar boven groeit, en elke 40cm komen daar zeker nog is 3 of zo bij... Dat gaat nogal een oogst geven. Zon hebben ze pas gekregen als ze boven de 2.2m uitkwamen, wat dus wilt zegge aan de rand van het terras. Nu gaan ze al vlot over de drie meter, alleen heb ik geen voorzieningen om ze nog veel hoger te laten klimmen, mijn enige (gewenste) oplossing is om de stengels rond de balustrade te leiden.

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 05-07-2006 22:41 u »
He hallo, hoe is het met jullie hoppen. De Spalt Select doet het op zich prima, hij was al een maand geleden 4.5 meter hoog (en dat in zijn tweede jaar al), en hij groeit aan de bovenkant maar door en door. Echter: nog geen spoor van een aanzet van een belletje te vinden. Vorig jaar had ik geen enkele bel, ik ben toch heel benieuwd wanneer de bellen mij om de oren vliegen. Excuses voor de blootfoto.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #71 Gepost op: 05-07-2006 23:12 u »
Echter: nog geen spoor van een aanzet van een belletje te vinden. Vorig jaar had ik geen enkele bel, ik ben toch heel benieuwd wanneer de bellen mij om de oren vliegen.

Bellenvorming vindt pas plaats als ie uitgegroeit is..dat zal zo rond eind augustus begin september zijn. De Bellengroei is vrij kort. Normaal gesproken is september de hop-oogstmaand.

Excuses voor de blootfoto.

;D  ;D Je ben in ieder geval met je bierbuikje van de camera weggedraait... ;D  ;D  ;D :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 06-07-2006 09:59 u »
Bij mijn Hallertau Mittelfruh zijn al aanzetten van bellen aanwezig. Zo te zien wordt het een grote oogst. Bij mijn Spalt is ook nog niets te zien.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #73 Gepost op: 06-07-2006 10:27 u »
Bij mijn Hallertau Mittelfruh zijn al aanzetten van bellen aanwezig. Bij mijn Spalt is ook nog niets te zien.

Schijnbaar is de periode waarin de bellen gevormd worden per soort afhankelijk......Ik ben dan benieuwd wanner je de Hallertau kunt oogsten.. :)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 06-07-2006 18:03 u »
Mijn hopplanten op dit moment, alleen Pilgrim loopt erg achter. Er onstaan steeds meer zijtakken maar van hopbellen nog geen sprake. Ik dacht ook dat hopbloemen in Juni zou bloeien maar niks gezien tot op heden.

Tags: hop hopteelt