Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2006  (gelezen 88351 keer)

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Brouwen verbroedert
Re: Hopoogst 2006
« Reactie #275 Gepost op: 28-10-2006 20:24 u »
Klopt, ik had inderdaad een aantal stekken bij me. De moederplanten komen van eickelmann.de. (Ik heb daar ooit Perle, Tradition, Tettnanger, Magnum en Taurus besteld) Daar is ook veel teelt informatie te vinden. Over taurus zeggen ze het volgende: Die Sorte 'Hallertauer Taurus' vermittelt dem Bier eine harmonische, nicht ganz so kräftige Bittere. Sein dezentes Aroma ist im Geruch gleichmäßig, im Trunk etwas hin zu hopfenwürzigen Aromaeindrücken ausgeprägt. Als er veel belangstelling is, kan ik nog wel wat soorten vermeerderen.

Wat betreft de winter: hop is absoluut winterhard. Zolang ze maar niet met de voeten in het water staan, dan gaan ze rotten. Overwinteren in pot gaat ook prima, zolang je ze maar niet laat uitdrogen. Misschien even in een grotere pot zetten, met verse potgrond. Bij telen in pot is de bemesting ontzettend belangrijk.   

Groeten en succes met de teelt, Matthijs

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #276 Gepost op: 28-10-2006 21:51 u »
hallo,

Zelf heb ik een Magnum plant van hopinfo.be en wil volend voorjaar nog enkele andere plantjes bestellen daar. Maar moet ik mijn plant nu nog afknippen ofzoiets voor de winter of gewoon zo laten staan?

groeten, Wesley

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #277 Gepost op: 28-10-2006 22:04 u »
Hallo Wesley,

Hop sterft 's winters bovengronds af, zo gauw de stengels dor zijn kun je ze afknippen. Volgend jaar lopen ze opnieuw uit. Het beste kun je 3-4 scheuten laten staan.

Groeten Matthijs

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #278 Gepost op: 28-10-2006 22:51 u »
Ok dan laat ik het nog staan tot het vanzelf afsterft.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #279 Gepost op: 28-10-2006 23:37 u »
Klopt, ik had inderdaad een aantal stekken bij me. De moederplanten komen van eickelmann.de. (IK heb daar ooit Perle, Tradition, Tettnanger, Magnum en Taurus besteld.)

Hoi Matthijs,

Ik had van jou twee plantjes gekregen - de Tradition (rood labeltje) en nog 1 met een rood labeltje waar geen naam meer op stond. Weet jij nog welke soort de tweede was?

gr
William

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #280 Gepost op: 29-10-2006 00:01 u »
Hallo william,

Heb je er 2 met een rood labeltje meegenomen? Dan zijn ze vrijwel zeker beide Tradition. Voor zover ik me kan herinneren heb je er eentje met een rood en een blauw labeltje (= Perle) gekregen. Ik had er wel meer op tafel staan, dus misschien toch 2 dezelfde meegenomen? De Perle was dit jaar 2 weken eerder rijp dan de Tradition, dus misschien kun je volgend jaar een verschil zien.

Groeten matthijs

Offline matthias

• Junior lid
  • **
  • Brouwen verbroedert
« Reactie #281 Gepost op: 29-10-2006 01:11 u »
William,

Ik ben net de foto's aan het bekijken. Daar zit je toch echt met een Perle en een Tradition.

mvg mattthijs

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #282 Gepost op: 29-10-2006 08:23 u »
Ik ben net de foto's aan het bekijken. Daar zit je toch echt met een Perle en een Tradition.

Thnkx, dan zaten er in de Tradition twee rode pennetjes en in de Perle nu niets meer...

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #283 Gepost op: 27-11-2006 17:38 u »
De hopoogst was prima dit jaar, en met eigen hop zelfs een 1e prijs voor mijn Alt met Northern Brewer. samenvol

Northern Brewer 3282 gram nat - 776 gram droog- plant is nu 3 jaar
Intratuin hop  1080 nat / 275 gram droog - vorig jaar uitgegraven en deel teruggeplant= 1e jaar
Target -166 gram nat-40 gram droog- 1e jaar en deels opgevreten door de slakken tijdens vakantie in juni.

Maar na 3 jaar in de volle grond ging ik 'even' de Northern Brewer uitgraven.  Wat een verschil met mijn onbekende hopsoort van Intratuin!!
Deze graaf ik iedere 3 jaar in de herfst uit, en deze heeft dan een vrij wijd wortelgestel wat makkelijk te verwijderen is.
Maar de Northern Brewer had niet veel wortels, maar deze gaan wel zeer diep.  :echtboos:
Er zijn 2  dikke uitlopers die onder de bestrating en de vlonder verder groeien. :bokser:
Tot op zo'n 70 cm kon ik graven, maar daarna zat ik klem tussen de schutting en de bestrating, en nog steeds ging er een wortel van ca.3 cm naar beneden.
Dus ook een speciekuip ingraven geeft voor deze hopsoort geen zekerheid dat hij binnen de perken blijft.

Theo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #284 Gepost op: 27-11-2006 18:07 u »
De wilde hop die ik in het verleden in de tuin had vertoonde ditzelfde gedrag. Het begint in je eigen tuin en, als je niet uitkijkt, gaat het over in de tuin van je buren. Voordeel is dan wel dat je dan ook bij je buren kunt oogsten  ;D ;D  :dansen: :elifant:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #285 Gepost op: 28-11-2006 16:43 u »
Leuk zo'n hittegolf. Mijn Saaz hop begint alweer uit te lopen. Grappig.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #286 Gepost op: 28-11-2006 17:47 u »
Leuk zo'n hittegolf. Mijn Saaz hop begint alweer uit te lopen. Grappig.

Als je de scheuten ondergronds houdt, leveren ze misschien nog iets eetbaars op http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hopscheuten.htm

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #287 Gepost op: 28-11-2006 18:29 u »
Mijn Saaz hop begint alweer uit te lopen.

Nou dan kun je alvast stekkie's gaan maken. Er moet nog hop in mijn tuintje komen. :D De natuur is wel vreselijk in de war zeg. :(

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #288 Gepost op: 07-02-2007 02:10 u »
 :weetniet:

Bij een aantal van mijn bieren gebrouwen met Northern Brewer hop uit eigen tuin onstaat na enkele weken na bottelen langzaam een "Gushing", die na verloop van tijd echt hinderlijk wordt.

Zijn er meer brouwers die hier last van hebben ??

Bij de oogst zat er flink wat bladluis in de hop. dus die kunnen de veroorzakers zijn geweest. Ik kwam er pas achter toen ik de hop na twee dagen geforceerd ging drogen tot 50º C., en de thermometer vol ongedierte zat. 

Theo

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #289 Gepost op: 07-02-2007 08:03 u »
Gushing komt toch door of te veel suiker bij het bottelen of te veel gist bij het bottelen? Dat komt toch niet door te veel bladluis?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #290 Gepost op: 07-02-2007 08:18 u »
Theo, die bladluis heb je toch niet in je bier gedaan? Zo niet, wat kan dan de relatie tussen het gushing en de bladluis zijn?

@jeroen : Gushing kan ook komen door "niet schone" flesjes.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #291 Gepost op: 07-02-2007 08:52 u »
Juist. Gushing of vergelijkbare effecten kunnen ook het gevolg van een infectie zijn. Zeker als je de hop hebt gebruikt om te drooghoppen of in een hopback is de kans op infectie aanwezig.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #292 Gepost op: 07-02-2007 22:12 u »
Hmm, infectie bij een hopback lijkt me sterk. Het wort is dan nog gloeiend heet immers.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #293 Gepost op: 07-02-2007 23:10 u »
Bladluizen scheiden een soort van suiker uit.
Vaak zie je dan ook dat mieren de bladluis "melk"
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat er "melk/suiker" is geknoeid op de hop waar vervolgens schimmels op kunnen groeien.
Als de hop voor dry hopping is gebruikt, zouden niet alle schimmels bij 50 ºC afgedood zijn.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #294 Gepost op: 08-02-2007 07:50 u »
Ok niet aan gedacht dat luizen suiker poepen...

Daarnaast als de schimmels al sporen hebben gevormd krijg je die niet eens met koken stuk.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #295 Gepost op: 08-02-2007 10:17 u »
Kan het zijn, dat hopplanten in de schaduw veel meer bloemen aanmaken dan in de volle zon?
Bij mij, met de tuin op het noorden, bezweek de plant bijna onder de bellen. :biersmile:

De jonge scheuten worden vandaag goed beschermd door een laag sneeuw!  :pan:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #296 Gepost op: 08-02-2007 10:29 u »
Het zou kunnen, maar voor zover ik weet heeft hop zon nodig en zal ie zonder zon niet of nauwelijks groeien. Hoeveel zonuren krijgt ie ongeveer per dag? Of staat ie de ganse dag in de schaduw?

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #297 Gepost op: 08-02-2007 21:25 u »
Alleen in de ochtend wat zon.
Boven op het dak krijgt hij wel de hele dag zon. 7 meter. :biersmile:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #298 Gepost op: 16-03-2007 07:52 u »
Hopoogst 2006 loopt tot hier. Lees verder over de hopoogsten in Nederlandse en Belgische achtertuinen in Hopoogst 2007.

Tags: hop hopteelt