Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2006  (gelezen 88548 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Hopoogst 2006
« Reactie #25 Gepost op: 03-04-2006 09:08 u »
Ik zag gisteren bij ons in de moestuin ook de eerste scheuten boven de grond komen. Leve de lente!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 03-04-2006 09:09 u »
Weet iemand een adres waar in in Nederland een mooie hoppland kan bestellen/kopen ? Over mijn "oude" hopplanten is mijn nieuwe schuurtje gebouwd, en deze waren al bezaaid met een mannetje...dus heb ik nieuwe stekjes nodig...of een volledige nieuwe plant...

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 03-04-2006 10:31 u »
Je kunt ook bij mij terecht
alleen doe ik niet aan verzenden omdat daar voor mij te veel tijd in gaat zitten
maar je bent altijd welkom op de kwekerij
ik heb op dit moment nog
nordbrau , magnum , first gold , nugget en Tettnanger
Marcel

Hoi Oscar :proost:

Heb je hier wat aan?

Edwin

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #28 Gepost op: 03-04-2006 21:24 u »
Zoals gezegd: de foto's. Hier de bitterhop (ik vergeet steeds of het nu een Magnum of een Target is):

En hier de aromahop:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #29 Gepost op: 03-04-2006 22:33 u »
Zo te zien heb jij beter weer gehad dan wij hier. De mijne zijn net zo'n 3cm boven de grond.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 04-04-2006 08:14 u »
Wat een armzalige sprietjes heb ik. Er is er wel 1 bijgekomen gisteren. Prachtige hopscheuten Ed! Grappig dat jonge hopscheuten paars zijn, dat wist ik helemaal niet. Wanneer kleuren ze bij, ze worden toch weer groen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 04-04-2006 17:01 u »
Mijn vrouw is onze tuinman (?) en ze is druk bezig plantjes uit te zoeken voor de opnieuw in te richten tuin. Ze kwam al surfend dit bedrijf tegen dat ook hop aanbiedt.

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 04-04-2006 17:12 u »
Heb je toevallig ook naar de prijs gekeken ??   :duimonder:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 05-04-2006 08:18 u »
De plantjes zijn niet goedkoop maar weet je wat mij een ritje naar Boskoop zou kosten?

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #34 Gepost op: 05-04-2006 08:47 u »
Jammer dat ik de komende tijd niet richting Brabant ga, Ik woon vlak bij Boskoop; ik had zo plantjes voor je mee genomen.

Kan je niet bestellen en laten bezorgen?

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #35 Gepost op: 05-04-2006 22:40 u »
Ik heb inmiddels ook 4 hop plantjes bij hopinfo.be besteld, hopelijk heb ik ze deze week nog binnen. Al heb ik druk op internet gezocht toch blijven er een paar vragen over waarop hopelijk jullie andwoord kunnen geven. Eerste vraag: Ik wil deze plantjes via een rasterwerk tegen mijn schuur op laten klimmen maar hoever moet ik ze er vanaf zetten? 2e vraag: Wat is de minimale afstand tov 2 planten?

Vrg,

Pieter

Offline fouras

• Boven 10 berichten
  • *
    • Thuisbrouwerij Pitteman
« Reactie #36 Gepost op: 06-04-2006 08:09 u »
Pieter,

Ik ben momenteel ook in de weer om een stukje tuin klaar te maken voor mijn hop. Die vraag over het rasterwerk moet ik je schuldig blijven aangezien ik een andere manier ga nemen om de hop te laten groeien. De minimale afstand daarentegen ken ik, al kan ik wel zeggen dat ik mijn planten 2-3 meter uit elkaar ga zetten. Zo hebben ze zeker genoeg plaats.

Groetjes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 06-04-2006 08:25 u »
Pieter, volgens mij is een rasterwerk niet echt nodig. Hoppies hebben een draad nodig waar ze rondom kunnen draaien. Ze hebben zelfs een voorkeur voor een bepaalde richting (weet even niet meer welke).

Afstand tussen twee planten, bedoel je dan van een verschillende soort? Als je de planten in een bak plant (bv een cementkuip ingraven) en je hebt geluk dat de wortels zich aan de grenzen van de bak houden, dan kun je de bakken volgens mij wel naast elkaar plaatsen. Als je de planten los in de grond plaatst dan heb je binnen een paar jaar het probleem dat je niet meer weet welke scheut van welke hopsoort is.

Planten van een verschillende soort, daar hoef je er maar 1 van te planten. Zie de foto's van Edgar, er komen enorm veel scheuten op.

Overigens groeien mijn scheuten ondanks het koude weer centimeters per dag!

Hang ze zo maar op:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 06-04-2006 10:48 u »
Eerste vraag: Ik wil deze plantjes via een rasterwerk tegen mijn schuur op laten klimmen maar hoever moet ik ze er vanaf zetten?

In principe kun je ze vrij dicht tegen dit rasterwerk aan zetten...je moet ze dan wel zelf regelmatig hier door geleiden.

2e vraag: Wat is de minimale afstand tov 2 planten?

De minimale afstand hangt mede af van hoe je ze laat groeien (Via een rasterwerk gebruik je ook de breedte). Dus een meter is in dit geval wel ok is mijn ervaring.

Pieter, volgens mij is een rasterwerk niet echt nodig. Hoppies hebben een draad nodig waar ze rondom kunnen draaien.

Mo, indien je niet de ruimte of mogelijkheid hebt om de plant zo de hoogte in te laten groeien is een rasterwerk ook een uitkomt....
Dit heb ik ook in mijn tuin gehad met als resultaat dat je het hop uiteindelijk op een hoogte van ± 2 meter hebt.....i.p.v. 4 meter.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 06-04-2006 11:34 u »
Wat zijn die Amerikanen toch stevige jongens. Hier een leuk verslag hoe een stevige man met pet hop thuis verbouwt.

Hier nog een link met algemene info, ik weet niet of er meer op staat dan op hopinfo.be.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 08-04-2006 20:23 u »
Hallo allen,

Ik heb mijn 4 plantjes inmiddels ook ontvangen en gepoot. (Target, Magnum, Admiral en Pilgrim)

In plaats van een grote cementbak oid heb ik een soort folie gebruikt (weet de naam ff niet meer) wat gebruikt word voor drainage. Allereerst heb ik vier gaten gegraven en daarna de folie aangebracht, vervolgens de gaten weer dichtgegooit en de plantjes erin gezet. Ze staan in kleigrond vermengd met wat tuingrond tegen mijn schuur aan die het grootste gedeelte van de dag in de zon staat. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 10-04-2006 11:11 u »
Dat is toch gewoon worteldoek? Het gat dat je gemaakt hebt lijkt me niet echt diep. Je hebt flinke planten gekregen van hopinfo, dat is wel mooi. Waar ga je ze tegenaan laten groeien?

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 10-04-2006 16:59 u »
Dat is toch gewoon worteldoek? Het gat dat je gemaakt hebt lijkt me niet echt diep. Je hebt flinke planten gekregen van hopinfo, dat is wel mooi. Waar ga je ze tegenaan laten groeien?

Tja worteldoek of hoe het ook heet, bij Karwei noemen ze het weer tuinfolie zag ik vanmorgen. De gaten zijn ongeveer 60-70 cm diep en 60-80 cm breed, groter kon ik ze niet maken want mijn vrouw wilde niet dat ik haar tuin te drastisch ging veranderen, bij God's gratie had ik al het een en ander verpoot :)

Waar ik ze tegenaan laat groeien ben ik nog niet uit, ik zou voor het eerste jaar een soort 3 poot van bamboe kunnen maken of staaldraden vanaf de grond tegen mijn schuur kunnen spannen. Eerst maar kijken hoe het opkomt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 11-04-2006 08:28 u »
Ik heb inderdaad ook een driepoot van bamboe gemaakt, zie de foto's in dit bericht.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #44 Gepost op: 26-04-2006 09:22 u »
Helaas heb ik de foto's niet bij de hand, die moet ik thuis nog eens posten, maar de hop groeit echt als kool. Meer dan 10 cm per dag, dat redt hij makkelijk. Ik heb de 4e en 5e scheut afgeknipt, wonderlijk genoeg groeien deze niet meer aan. Ik heb drie scheuten overgehouden, ik heb op andere fora gelezen dat je de gezondste scheuten krijgt als je er maar een stuk of drie overhoudt. De hoppplant is nu meer dan een meter hoog, met hele dikke takken (ranken? scheuten? hoe heet dat).

Ik heb van klusser Rob een hopplant gekregen die hij in 2005 zelf heeft geplukt uit een hoppplantage bij Plzen. 95% kans dat dit een Saaz is toch? Dit plantje is nu 25 cm hoog en groeit veel langzamer. De Saaz blijft deze zomer in een middelgrote pot, bovengronds. Als hij zijn best doen en aardig is voor mij, dan plant ik hem misschien in het najaar.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #45 Gepost op: 26-04-2006 09:29 u »
Bij mij groeit de Hallertau Mittelfrüh ook als kool, de Spalt doet het wat minder snel. Die heeft ook minder scheuten.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 26-04-2006 09:38 u »
Bij mij hetzelfde: De Saphir (nobelhop) groeit rustig en is tamelijk iel, de Target Magnum! groeit als een bezetene! Foto's volgen.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 26-04-2006 09:45 u »
Bij mij gaat de Admiral het snelst, deze is ongeveer 20cm hoog nu met 6 of 7 scheuten, Magnum heeft maar 2 scheuten evenals Pilgrim en deze staan pas 10 cm boven de grond, Target zit er een beetje tussenin met 3 scheuten.

Pieter

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 26-04-2006 16:48 u »
Foto's dus. Dit is de kleine:

En dit de grote:

Het schiet al op.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 28-04-2006 10:06 u »
Ed, ik ben jaloers op je. Mijn Spalt (de grote) mag er dan wel zijn, het saazje is nog erg klein (die zal wel geen bellen krijgen dit jaar). Veel zon vandaag, dus dit weekeinde ga ik hem het puntdak van de garage opleiden.

Tags: hop hopteelt