Hopoogst 2006

Gestart door MO, 27-03-2006 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

We hebben al regelmatig gesproken over het zelf verbouwen en oogsten van hop. Zie hiervoor deze onderwerpen, met de meeste discussie in het eerste onderwerp

Hopplanten kopen 2 (uitgebreid onderwerp op prikbord)
Schatten van α-zuur gehalte van wilde hop
Meten van α-zuur gehalte in hop
Oogsttijd van hop
Hopplanten kopen
Wilde hop
Zelf verbouwde hop bewaren
Brouwen met zelfverbouwde hop

Zijn mensen al bezig met de hopoogst van 2006? Ik had vorig jaar een stekkie van A3 gekregen, Spalt hop. Die is een keer of drie verplant en ik had helemaal geen bellen aan een plant van ongeveer een meter hoog. A3, had jij nog bellen aan je Spalt plant of had je alleen oogst van je Hallertau?
Mijn hopplant heeft overwinterd in een aparte bak, gewoon buiten. We hebben hem vorige week in de tuin gepland. Ik heb een cementkuip aan de onderkant voorzien van een paar gaten (voor de afwatering), ik heb een laag grint aangebracht en de kuip ingegraven. De bak waar de hop instond was helemaal volgegroeid met wortels en ik zag zelfs al een paar scheuten! Een week later, gisteren dus, hadden de scheuten het oppervlakte nog niet bereikt.

Ik ben benieuwd hoe hoog de plant dit jaar zal worden. En ik wil natuurlijk bellen!


1e link (~.all) veranderd

Adrie

Ik had aan beide planten bellen, maar aan de Hallertau Mittelfrüh veel meer dan aan de Spalt. Beide planten zaten echter nog lang niet aan hun maximum. Binnenkort moet ik weer eens naar de tuin, want er is een hoop te doen en dan kan ik eens kijken of ik al een sprietje zie.

Niels

Nou ik ben vol verwachting, ik heb een week of vier geleden contact gehad via e-mail met Stijn Boerhave en een bestelling gedaan van drie planten. De vragen die ik had, waren over ziektes die de planten kunnen krijgen, en of er soorten waren die hier niet veel last van hebben. Ik heb van Stijn de soort Pilgrim aangeboden gekregen en gekocht, deze zijn inmiddels al een paar weken geleden geplant met een flinke hoeveelheid compost dus die zullen wel komen. 

Ik heb een paar keer een zoekkertje gemaakt in google maar nog geen succes met het vinden van informatie over dit soort, wellicht dat iemand op het forum kan melden wat voor soort dit is.

Drents Hopbier

Citaat van: Niels op 27-03-2006  21:13 uIk heb van Stijn het soort Pilgirm aangeboden gekregen en gekocht, deze zijn inmiddels al een paar weken geleden geplant met een flinke hoeveelheid compost dus die zullen wel komen. 

Ik heb een paar keer een zoekkertje gemaakt in google maar nog geen succes met het vinden van informatie over dit soort, wellicht dat iemand op het forum kan melden wat voor soort dit is.
Op http://en.wikipedia.org/wiki/Young's_Brewery staat wel Pilgrim genoemd, zonder specificaties trouwens. Kennelijk is het een aromahop.

Hans Hans


MO

Niels,

kun je iets meer vertellen waar en hoe je de planten heb besteld.

Niels

@Mo, De planten heb ik besteld bij www.hopinfo.be
Ik was erg geboeid door de site, en ik las dat je hop kon kopen.
Nu is de tijd om dit te regelen dus heb ik besteld en het is keurig geleverd.
De planten die ik kreeg toegestuurd waren verpakt in vochtig papier.
Het waren wortelstokken die mooi dik waren met veel witte groeipunten.
Ik heb er wel vertrouwen in dat ze goed aanslaan, ze zijn geplant aan de rand van de tuin
naast het hek van 2,5 meter hoog waar ze de decoratie gaan vormen van de tuin afscheiding.
De planten zijn ingeklemt tussen bestrating en een graspad dus ik hoop maar dat ze niet gaan woekeren door de tuin.

@Hans, Mooi gevonden, zelf kijk ik wel regelmatig in wiki maar nog niet aan gedacht om daar naar het soort te zoeken.
Grappig dat er bij staat dat het wordt gebruikt om St George's Ale te dry hoppen.
Kennelijk zal deze hop wel een smaak hebben die zich leent als een aroma hop, zoals je al concludeerde.
Door jou aanwijzing op het juiste spoor gekomen en dit gevonden;

The Pilgrim hop has been developed by Dr Peter Darby at HRI Wye and was
released for plant ing from 2001. I t is a convent ional height mid- late r ipening hop,
which has proved to be very wilt - resistant . I t is a dual-purpose variety (9 - 13%
alpha) and has the same father as First Gold, giving it a powerful, rich hoppy
aroma. Pilgrim hops should be available through normal suppliers.

     
 

fouras

Ik wist niet dat het zelf houden van hop zo eenvoudig kon zijn, afgezien van enkele punten. De interesse groeit des te meer om zelf een hopplant te houden.  ::) . Aangezien de tijd van het jaar er aankomt om de hop te planten, wil ik het zeker eens proberen in een aparte bak (om de rest van de tuin niet te laten overwoekeren in het slechtste geval). Daarom dat ik het eerste jaar met één plantje wil beginnen om eens te zien wat het geeft :) . Ik heb dus twee mogelijkheden:

1 - Een plant halen bij Intratuin (zijnde Magnum, Aureus of Prima Donna); Van Magnum heb ik wel wat informatie gevonden, maar die twee ander zijn precies minder gebruikt voor het brouwen (geen alfa% gevonden oid). Ik ga één dezer dagen naar die winkel rijden om te kijken of ze in stock zijn en nog wat extra informatie.

2 - Een plantje bestellen bij Hopinfo.be (zoals Niels); De planten komen in goede staat aan en de hop komt van Poperinge, vermoed ik. Dus dat is ook een leuke oplossing. Helaas dat ik nog een tijdje moet wachten dan op de post en ik ben niet echt een online-koper.

Komt Aureus of Prima Donna bekend voor bij iemand?
Wat raad je mij aan om mijn plantje te halen?

Met vriendelijke groeten,
Tom

MO

Alleen vrouwelijke hop is geschikt om bier mee te brouwen. Bij de intratuin zul je waarschijnlijk niet te weten komen of je een mannetje of een vrouwtje koopt. Ik ben al verbaasd dat ze aangeven welke soort het is. Magnum is inderdaad een bekende soort, de andere soorten ken ik niet. Gehalte alfa-zuren weet je nooit van te voren, dat hangt van het weer af in de zomer (zon, regen, bodemgesteldheid etc). Zie een van mijn links in het eerste bericht hoe je het alfa-zuur percentage zelf zou kunnen schatten.

Ik zou toch hopplanten bestellen bij een echte hopboer.

marcel125

Humulus lupulus Aureus is een gele zoals de naam al aan geeft
Deze kan ik je niet aanbevelen om in je tuin te planten
Hij is namelijk er gevoelig voor ziektes o.a spint en meeldauw
Magnum is wel een goeie voor in je tuin heeft mooie grote bellen
En normaal gesproken zijn de planten die je koopt in het tuincentrum vrouwelijk

Marcel

fouras

Allebei bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen een e-mail gestuurd naar die persoon van hopinfo.be voor meer informatie en de hoppen in aanbod.
Ik ga ook eens kijken in intratuin. Misschien dat ze zeker zijn van het geslacht.  :)

Drents Hopbier

Citaat van: fouras op 28-03-2006  11:15 uAllebei bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen een e-mail gestuurd naar die persoon van hopinfo.be voor meer informatie en de hoppen in aanbod.
Ik ga ook eens kijken in intratuin. Misschien dat ze zeker zijn van het geslacht.  :)
Kijk ook goed in je naaste omgeving. Daar kunnen best mannelijke planten staan. En als dat zo is, zitten je bellen bij oogsten vol zaad.
In mijn direkte omgeving is het opvallend zoveel wilde hop er groeit (ZW-Drenthe).

Hans Hans
 

fouras

Citaat van: Hoorns Hopbier op 28-03-2006  11:29 uKijk ook goed in je naaste omgeving. Daar kunnen best mannelijke planten staan. En als dat zo is, zitten je bellen bij oogsten vol zaad.
In mijn direkte omgeving is het opvallend zoveel wilde hop er groeit (ZW-Drenthe).

Hans Hans
 

Ik heb hier in de buurt nog geen mannelijke planten gezien dus dat zal geen probleem vormen.   ^-^

Edit: Volgende hopsoorten zijn beschikbaar via hopinfo.be:
  • Target
  • Magnum
  • Admiral
  • Pilgrim

@Niels: hoeveel kost die verzending via post ongeveer?  :denken:

Vriendelijke groetjes, Tom

fouras

Hallo iedereen,

Het is beslist, ik ga mijn hop halen van hopinfo.be. Ik heb nog een vraagje vooraleer deze koop te doen. Ik ga de hop planten in een aparte pot, zodat mijn tuin onaangeroerd blijft. Hoe groot zou deze pot moeten zijn? Is een diameter van 35cm genoeg (hoogte in verhouding voor een normale pot)? Of is het beter deze hop te planten in volle grond en de pot achterwege te laten?

Ik meen dat ik hier een foto van Adrie heb gezien met een hopplant in een bloempot. Adrie, hoe groot was die pot en hoe groot kon die hop worden?

Alvast bedankt iedereen!

De leerjongen  :weetbeter:

Adrie

Mijn twee hopplanten staan in een cementkuip. Hoe groot ze kunnen worden weet ik nog niet, ik heb ze pas een jaar. We zien wel waar het schip strandt. Omdat hop zich heel snel en rigoureus uitbreidt, is het plaatsen in een kuip of pot wel verstandig, anders staat binnen een paar jaar je hele tuin vol. Of je dit erg vindt moet je natuurlijk zelf beslissen...

MO

Een pot van 35 cm is absoluut te klein. Mijn hop heeft overwintert in zo'n pot, ik heb hem verplant en de pot van 35 cm zat in een winter al helemaal vol met dikke wortels. Ik zou ook gaan voor de cementkuip, eventueel gaten onderin en grint onderin voor het kunnen laten weglopen van water.

fouras

Handig om te weten! Bedankt voor de informatie. Dan zal ik straks eens een kijkje gaan nemen in een doe-het-zelf-zaak. Ik ga waarschijnlijk gaan voor Target, Magnum en Admiral. Ik ben benieuwd  :hoera:

Niels

Citeer@Niels: hoeveel kost die verzending via post ongeveer?

Voor de verzending naar Nederland heb ik € 8,- betaald

Drents Hopbier

Citaat van: Niels op 31-03-2006  11:06 uVoor de verzending naar Nederland heb ik € 8,- betaald
Is deze site ook bij iedereen bekend?  http://www.eickelmann.de/Seiten/Hopfen/Wissen/Allgemein/HopfenPrivat.html
Kijk bij Bestellung en link Hopfen-Shop.

Ik geloof dat ze nu al uitverkocht zijn.

Hans Hans

marcel125

Je kunt ook bij mij terecht
alleen doe ik niet aan verzenden omdat daar voor mij te veel tijd in gaat zitten
maar je bent altijd welkom op de kwekerij
ik heb op dit moment nog
nordbrau , magnum , first gold , nugget en Tettnanger

Marcel

fouras

Marcel,

Bedankt voor het aanbod maar ik heb even op de kaart gezien en het is toch wel een redelijke afstand. Spijtig.
Ik denk dat ik de planten gewoon ga bestellen via hopinfo en ze laten opsturen. Dat is makkelijk en die prijs zal wel meevallen.

Groetjes, Tom

MO

Hoera, ik heb scheuten. En wel vier stuks! Goed kijken op de foto's, die zijn niet al te best. Ik moet maar eens een goede digitale camera kopen. Maar dat vind ik zo zonde van onze uitstekende analoge.

Zoals je ziet op de tweede foto hoop ik op een mooie hoge hoppplant.



marcel125

Citaat van: MO op 02-04-2006  21:57 uZoals je ziet op de tweede foto hoop ik op een mooie hoge hoppplant.



Die plant zal nog wel hoger worden hoor Mo  ;D
Een advies , knip de ranken niet af boven de stok maar geleid hem weer naar beneden en evt.weer terug naar boven
Doe dit met een flinke boog zodat de rank niet knikt (kun je me nog volgen??)

Enne waarom steek je die stokken nu precies op hun kop??  :weetniet:  De dikke kant hoort onder

Marcel

MO

Nee, nee, hopjes willen niet naar beneden groeien. Als mijn Hoppie al zo hoog wordt (pas vanaf het derde jaar is een hop "volgroeid", dus ik heb nog 2 jaar), dan leiden we hem gewoon naar de muur (van de brouwerij) en zo verder omhoog. Pas op hoor, mijn vrouw, de super tuinier, leest kritisch mee! En zij zegt: er is geen dikke kant aan de stok (of een dunne kant), het stokkie is overal even dik. Maar het prijsje moest de grond in...en ze had een luie bui.


Edgar

mijn 2 hoppen doen het al zeer enthousiast. Morgen foto's, als ik op tijd thuis ben. In ieder geval ga ik véél meer hop oogsten dan vorig jaar.

fouras

Mijn hopplanten zijn besteld en worden waarschijnlijk morgen opgestuurd  :hoera: . Ik heb een Target, Magnum en een Admiral besteld. Deze week hun standplaats in orde maken en dan kunnen we beginnen  ^-^ .

Adrie

Ik zag gisteren bij ons in de moestuin ook de eerste scheuten boven de grond komen. Leve de lente!

Oscar

Weet iemand een adres waar in in Nederland een mooie hoppland kan bestellen/kopen ? Over mijn "oude" hopplanten is mijn nieuwe schuurtje gebouwd, en deze waren al bezaaid met een mannetje...dus heb ik nieuwe stekjes nodig...of een volledige nieuwe plant...

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Citaat van: marcel125 op 31-03-2006  12:06 uJe kunt ook bij mij terecht
alleen doe ik niet aan verzenden omdat daar voor mij te veel tijd in gaat zitten
maar je bent altijd welkom op de kwekerij
ik heb op dit moment nog
nordbrau , magnum , first gold , nugget en Tettnanger
Marcel

Hoi Oscar :proost:

Heb je hier wat aan?

Edwin

Edgar

Zoals gezegd: de foto's. Hier de bitterhop (ik vergeet steeds of het nu een Magnum of een Target is):


En hier de aromahop:

Herman

Zo te zien heb jij beter weer gehad dan wij hier. De mijne zijn net zo'n 3cm boven de grond.

MO

Wat een armzalige sprietjes heb ik. Er is er wel 1 bijgekomen gisteren. Prachtige hopscheuten Ed! Grappig dat jonge hopscheuten paars zijn, dat wist ik helemaal niet. Wanneer kleuren ze bij, ze worden toch weer groen?

MO

Mijn vrouw is onze tuinman (?) en ze is druk bezig plantjes uit te zoeken voor de opnieuw in te richten tuin. Ze kwam al surfend dit bedrijf tegen dat ook hop aanbiedt.

marcel125

Heb je toevallig ook naar de prijs gekeken ??   :duimonder:

MO

De plantjes zijn niet goedkoop maar weet je wat mij een ritje naar Boskoop zou kosten?

JeroenCV

Jammer dat ik de komende tijd niet richting Brabant ga, Ik woon vlak bij Boskoop; ik had zo plantjes voor je mee genomen.

Kan je niet bestellen en laten bezorgen?

Pieter.

Ik heb inmiddels ook 4 hop plantjes bij hopinfo.be besteld, hopelijk heb ik ze deze week nog binnen. Al heb ik druk op internet gezocht toch blijven er een paar vragen over waarop hopelijk jullie andwoord kunnen geven. Eerste vraag: Ik wil deze plantjes via een rasterwerk tegen mijn schuur op laten klimmen maar hoever moet ik ze er vanaf zetten? 2e vraag: Wat is de minimale afstand tov 2 planten?

Vrg,

Pieter

fouras

Pieter,

Ik ben momenteel ook in de weer om een stukje tuin klaar te maken voor mijn hop. Die vraag over het rasterwerk moet ik je schuldig blijven aangezien ik een andere manier ga nemen om de hop te laten groeien. De minimale afstand daarentegen ken ik, al kan ik wel zeggen dat ik mijn planten 2-3 meter uit elkaar ga zetten. Zo hebben ze zeker genoeg plaats.

Groetjes

MO

Pieter, volgens mij is een rasterwerk niet echt nodig. Hoppies hebben een draad nodig waar ze rondom kunnen draaien. Ze hebben zelfs een voorkeur voor een bepaalde richting (weet even niet meer welke).

Afstand tussen twee planten, bedoel je dan van een verschillende soort? Als je de planten in een bak plant (bv een cementkuip ingraven) en je hebt geluk dat de wortels zich aan de grenzen van de bak houden, dan kun je de bakken volgens mij wel naast elkaar plaatsen. Als je de planten los in de grond plaatst dan heb je binnen een paar jaar het probleem dat je niet meer weet welke scheut van welke hopsoort is.

Planten van een verschillende soort, daar hoef je er maar 1 van te planten. Zie de foto's van Edgar, er komen enorm veel scheuten op.

Overigens groeien mijn scheuten ondanks het koude weer centimeters per dag!

Hang ze zo maar op:

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 05-04-2006  22:40 uEerste vraag: Ik wil deze plantjes via een rasterwerk tegen mijn schuur op laten klimmen maar hoever moet ik ze er vanaf zetten?

In principe kun je ze vrij dicht tegen dit rasterwerk aan zetten...je moet ze dan wel zelf regelmatig hier door geleiden.

Citaat van: Pieter64 op 05-04-2006  22:40 u2e vraag: Wat is de minimale afstand tov 2 planten?

De minimale afstand hangt mede af van hoe je ze laat groeien (Via een rasterwerk gebruik je ook de breedte). Dus een meter is in dit geval wel ok is mijn ervaring.


Citaat van: MO op 06-04-2006  08:25 uPieter, volgens mij is een rasterwerk niet echt nodig. Hoppies hebben een draad nodig waar ze rondom kunnen draaien.

Mo, indien je niet de ruimte of mogelijkheid hebt om de plant zo de hoogte in te laten groeien is een rasterwerk ook een uitkomt....
Dit heb ik ook in mijn tuin gehad met als resultaat dat je het hop uiteindelijk op een hoogte van ± 2 meter hebt.....i.p.v. 4 meter.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wat zijn die Amerikanen toch stevige jongens. Hier een leuk verslag hoe een stevige man met pet hop thuis verbouwt.

Hier nog een link met algemene info, ik weet niet of er meer op staat dan op hopinfo.be.

Pieter.

Hallo allen,

Ik heb mijn 4 plantjes inmiddels ook ontvangen en gepoot. (Target, Magnum, Admiral en Pilgrim)

In plaats van een grote cementbak oid heb ik een soort folie gebruikt (weet de naam ff niet meer) wat gebruikt word voor drainage. Allereerst heb ik vier gaten gegraven en daarna de folie aangebracht, vervolgens de gaten weer dichtgegooit en de plantjes erin gezet. Ze staan in kleigrond vermengd met wat tuingrond tegen mijn schuur aan die het grootste gedeelte van de dag in de zon staat. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.














MO

Dat is toch gewoon worteldoek? Het gat dat je gemaakt hebt lijkt me niet echt diep. Je hebt flinke planten gekregen van hopinfo, dat is wel mooi. Waar ga je ze tegenaan laten groeien?

Pieter.

Citaat van: MO op 10-04-2006  11:11 uDat is toch gewoon worteldoek? Het gat dat je gemaakt hebt lijkt me niet echt diep. Je hebt flinke planten gekregen van hopinfo, dat is wel mooi. Waar ga je ze tegenaan laten groeien?

Tja worteldoek of hoe het ook heet, bij Karwei noemen ze het weer tuinfolie zag ik vanmorgen. De gaten zijn ongeveer 60-70 cm diep en 60-80 cm breed, groter kon ik ze niet maken want mijn vrouw wilde niet dat ik haar tuin te drastisch ging veranderen, bij God's gratie had ik al het een en ander verpoot :)

Waar ik ze tegenaan laat groeien ben ik nog niet uit, ik zou voor het eerste jaar een soort 3 poot van bamboe kunnen maken of staaldraden vanaf de grond tegen mijn schuur kunnen spannen. Eerst maar kijken hoe het opkomt.

MO

Ik heb inderdaad ook een driepoot van bamboe gemaakt, zie de foto's in dit bericht.

MO

Helaas heb ik de foto's niet bij de hand, die moet ik thuis nog eens posten, maar de hop groeit echt als kool. Meer dan 10 cm per dag, dat redt hij makkelijk. Ik heb de 4e en 5e scheut afgeknipt, wonderlijk genoeg groeien deze niet meer aan. Ik heb drie scheuten overgehouden, ik heb op andere fora gelezen dat je de gezondste scheuten krijgt als je er maar een stuk of drie overhoudt. De hoppplant is nu meer dan een meter hoog, met hele dikke takken (ranken? scheuten? hoe heet dat).

Ik heb van klusser Rob een hopplant gekregen die hij in 2005 zelf heeft geplukt uit een hoppplantage bij Plzen. 95% kans dat dit een Saaz is toch? Dit plantje is nu 25 cm hoog en groeit veel langzamer. De Saaz blijft deze zomer in een middelgrote pot, bovengronds. Als hij zijn best doen en aardig is voor mij, dan plant ik hem misschien in het najaar.

Adrie

Bij mij groeit de Hallertau Mittelfrüh ook als kool, de Spalt doet het wat minder snel. Die heeft ook minder scheuten.

Edgar

Bij mij hetzelfde: De Saphir (nobelhop) groeit rustig en is tamelijk iel, de Target Magnum! groeit als een bezetene! Foto's volgen.

Pieter.

Bij mij gaat de Admiral het snelst, deze is ongeveer 20cm hoog nu met 6 of 7 scheuten, Magnum heeft maar 2 scheuten evenals Pilgrim en deze staan pas 10 cm boven de grond, Target zit er een beetje tussenin met 3 scheuten.

Pieter

Edgar

Foto's dus. Dit is de kleine:



En dit de grote:


Het schiet al op.

MO

Ed, ik ben jaloers op je. Mijn Spalt (de grote) mag er dan wel zijn, het saazje is nog erg klein (die zal wel geen bellen krijgen dit jaar). Veel zon vandaag, dus dit weekeinde ga ik hem het puntdak van de garage opleiden.



MO

Ik blijf gewoon foto's posten hoor!


De hop is nu bijna 4 meter 50 hoog. Ik heb een probleem want de nok is bereikt en hij blijft maar groeien


Kijk maar, hij is er bijna


Van de derde scheut had ik per ongelijk het kopje afgebroken. Je hoeft de hop helemaal niet om het touw te leiden, dat gaat vanzelf! Twee weken later bleek dat deze scheut in nieuwe scheuten vrolijk doorgroeit. Wat een plantje toch, die hop!

Adrie

Een  nieuwe stek van de Hallertau Mittelfrüh van een overtollige spruit. Dit stekje gaat in de tuin van onze benedenbuurvrouw, zodat de hopbellen mij straks om de oren groeien. Voor de hop een pint Hoopoe Best Bitter.


Oscar

Citaat van: MO op 13-05-2006  13:09 uDe hop is nu bijna 4 meter 50 hoog. Ik heb een probleem want de nok is bereikt en hij blijft maar groeien
Kijk maar, hij is er bijna

Met een beetje pech groeit ie via de nok gewoon naar het dak toe....dan zul je eind augustus het dak op moeten op de hop te oogsten  >:D  :-\ . Maar het kan ook zijn dat ie met de top weer naar beneden komt...In dat geval zul je toch iets van een ondersteuning moeten bedenken...want qua lengte heeft ie nog lang niet zijn maximum bereikt....

Ik ben benieuwd naar de foto's van over een maand.... ^-^

Citaat van: MO op 13-05-2006  13:09 uWat een plantje toch, die hop!

Het net onkruid...om er vanaf te komen moet je hardnekkige maatregelen nemen...Die hop vindt zijn weg wel hoor...is het niet boven de grond dan wel onder de grond...

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 14-05-2006  11:17 uDie hop vindt zijn weg wel hoor...
Vlak bij ons dorp is inderdaad een weg(getje) waarlangs het vol met hop staat. Ze klimmen in de oude ranken van vorig jaar. Maar helaas zonder naambordje of geslachtsaanduiding.

Hopbier

Edgar

Het kleintje (de Saphir aromahop):


en de grote (Magnum):


Ik denk dat de Magnum een polyploïde variëteit is. Die groeisnelheid is uitzonderlijk.

Adrie

Mijn Hallertau Mittelfrüh. Hij is nu al boven het gaas uitgegroeid en het hoogste punt is 2,5 meter. Hoger mag helaas niet bij ons op de tuin. De tuinvereniging is nogal streng...




De Spalt Select is nog een stukje kleiner. Slechts 1 scheut is nu helemaal bovenaan.



Opvallend het verschil tussen die twee. De mittelfrüh heeft veel dikkere stelen en meer scheuten. Bij de Spalt zijn het er maar drie, de mittelfrüh had er een stuk of zeven. Ik heb er vier laten groeien en de rest afgeknipt. Bij de Mittelfrüh komen nu op de hoofdscheuten op diverse plekken al zijscheuten. Moeten die er trouwens af of mogen die doorgroeien?

MO

Ik laat de zijscheuten gewoon zitten maar ik weet niet of dit goed is. Overigens: de twee scheuten die omhoog groeien krijgen geen zijscheuten, de scheut die ik had afgebroken wel.

Oscar

Citaat van: MO op 15-05-2006  08:16 uIk laat de zijscheuten gewoon zitten maar ik weet niet of dit goed is. Overigens: de twee scheuten die omhoog groeien krijgen geen zijscheuten, de scheut die ik had afgebroken wel.

Die afsplitsing vindt indeerdaad alleen plaats bij een "stengel breuk". Die kun je gewoon laten groeien...komen ook gewoon hopbellen aan, dus daar is niets verkeerds mee.

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Op mijn hop beginnen nu overal zijscheuten te groeien, ook al is de stengel niet afgebroken.

Oscar

hmm...dan zal dat wel een typische "eigenschap" van die hop zijn.  Schijnbaar zijn de verschillende hopsoorten ook zeer verschillend in hun groeigedrag, ook wat betreft de lengte die ze zullen bereiken...op zich wel leuk dat dat hier zo naar voren komt....

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Ik was dit weekend in Poperinge...helaas was Westvleteren weer uitverkocht. Maar de hop staat er nu zo bij:



Edgar

Citaat van: EBC op 15-05-2006  09:52 uIk was dit weekend in Poperinge...helaas was Westvleteren weer uitverkocht.

Off-topic: Vandaag en vermoedelijk morgen wordt de Blond verkocht. Als het enigszins kan ga ik morgenochtend.

Pieter.

Mijn Admiral gaat wel lekker, de Magnum en Target lopen wat achter en Pilgrim wil niet echt.



Vrg,
Pieter

fouras

Ik ben jaloers als ik jullie hoppen zo zie. Mijn planten groeien niet zo goed. Waardoor groeit hij goed volgens jullie?

MO

Mijn hop mag er inderdaad zijn, hij is stukken hoger dan de Poperingse. Vorig jaar had ik nog maar een stekkie dat een meter hoog werd en geen bellen gaf. Die heeft de hele winter wortels aan kunnen maken. Misschien is dat truc 1: hop kweken vergt nog meer geduld dan bierbrouwen, pas in het derde jaar is de oogst optimaal. De 2e truc die ik kan bedenken is dat mijn hop in de volle zon staat en flink wat water krijgt, ca 10 liter per dag. De grond bij ons in Berghem is tamelijk zanderig en wij hebben matig bemest met gedroogde koemest.
Heb je misschien foto's?

Oscar

Citaat van: fouras op 15-05-2006  14:35 uWaardoor groeit hij goed volgens jullie?

Veel zon is essentieel voor hop, in de schaduw groeit deze een stuk slechter. Extra water geven is volgens mijn ervaringen niet nodig. zijn wortels gaan diep genoeg. Wellicht alleen bij Extreme droogte water geven...maar dat hebben we (nog) niet in Nederland/België.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Mest! Het is een veelvraat, die veel voedingsstoffen kan verstouwen. Nu stikstofrijk, voor de bloei fosfaatrijk.

Drents Hopbier

Citaat van: fouras op 15-05-2006  14:35 uMijn planten groeien niet zo goed. Waardoor groeit hij goed volgens jullie?
Op http://www.hops.co.uk/sectionthree/Growing.htm  staat: < Hops thrive on a wide range of soil types, although in general they grow best on deep well-drained non-acid loams. Good soil moisture and fertility are essential in order to sustain the prodigious aerial growth of the hop plant each year<.

Hopbier

Pieter.

Mijn planten staan in kleigrond wat 2 jaar geleden met ca 30 cm nieuwe tuinaarde is opgehoogd, net na het planten heb ik er nog eens een verse laag bemeste tuinaarde overheen gegooit. Mijn planten staan vrijwel de hele dag in de volle zon.

Vrg,
Pieter

Jokke

Ik heb sinds vorig jaar twee plantjes en op het moment staan deze twee er al groter en voller bij dan in augustus van vorig jaar, al om en bij de 4m, en al zoveel blad dat ik het touw niet meer zien waaraan hij naar boven klimt. De ene doet het opmerkelijk beter als de andere, maar dat was vorig jaar ook al het geval. Ik denk dat elke plant nu een scheut op 10 heeft die naar boven groeit, en elke 40cm komen daar zeker nog is 3 of zo bij... Dat gaat nogal een oogst geven. Zon hebben ze pas gekregen als ze boven de 2.2m uitkwamen, wat dus wilt zegge aan de rand van het terras. Nu gaan ze al vlot over de drie meter, alleen heb ik geen voorzieningen om ze nog veel hoger te laten klimmen, mijn enige (gewenste) oplossing is om de stengels rond de balustrade te leiden.

 :degroeten:

MO

He hallo, hoe is het met jullie hoppen. De Spalt Select doet het op zich prima, hij was al een maand geleden 4.5 meter hoog (en dat in zijn tweede jaar al), en hij groeit aan de bovenkant maar door en door. Echter: nog geen spoor van een aanzet van een belletje te vinden. Vorig jaar had ik geen enkele bel, ik ben toch heel benieuwd wanneer de bellen mij om de oren vliegen. Excuses voor de blootfoto.


Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2006 &nbsp;22:41 uEchter: nog geen spoor van een aanzet van een belletje te vinden. Vorig jaar had ik geen enkele bel, ik ben toch heel benieuwd wanneer de bellen mij om de oren vliegen.

Bellenvorming vindt pas plaats als ie uitgegroeit is..dat zal zo rond eind augustus begin september zijn. De Bellengroei is vrij kort. Normaal gesproken is september de hop-oogstmaand.

Citaat van: MO op 05-07-2006 &nbsp;22:41 uExcuses voor de blootfoto.

 ;D  ;D Je ben in ieder geval met je bierbuikje van de camera weggedraait... ;D  ;D  ;D :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Bij mijn Hallertau Mittelfruh zijn al aanzetten van bellen aanwezig. Zo te zien wordt het een grote oogst. Bij mijn Spalt is ook nog niets te zien.

Oscar

Citaat van: Adrie op 06-07-2006 &nbsp;09:59 uBij mijn Hallertau Mittelfruh zijn al aanzetten van bellen aanwezig. Bij mijn Spalt is ook nog niets te zien.

Schijnbaar is de periode waarin de bellen gevormd worden per soort afhankelijk......Ik ben dan benieuwd wanner je de Hallertau kunt oogsten.. :)

Groeten en gezondheid
Oscar

Pieter.

Mijn hopplanten op dit moment, alleen Pilgrim loopt erg achter. Er onstaan steeds meer zijtakken maar van hopbellen nog geen sprake. Ik dacht ook dat hopbloemen in Juni zou bloeien maar niks gezien tot op heden.


Oscar

Citaat van: Pieter64 op 06-07-2006 &nbsp;18:03 uIk dacht ook dat hopbloemen in Juni zou bloeien maar niks gezien tot op heden.

Geduld...geduld.....In Augustus / September zul je blij verrast de hopbellen zien bloeien....

Groeten en gezondheid
Oscar

Tsjerk

Zo mijn wilde hop is niet te stoppen, vorig jaar zaten er prachtige bellen aan. Ik durfde ze toen niet te gebruiken voor mijn bier(mijn vrouw heeft ze maar gebruikt voor decoratie) maar dit jaar wordt er zeker een brouwsel mee gemaakt.



Groet Tsjerk

(sorry, ik krijg de foto er niet bij) :-\   bedankt MO   :hoera:

MO

Het zijn wat veel foto's, ik weet maar mijn geluk kan niet op: ze doen het! De bellen zijn aan het groeien!






Oscar

Citaat van: MO op 13-07-2006 &nbsp;23:55 uHet zijn wat veel foto's, ik weet maar mijn geluk kan niet op: ze doen het! De bellen zijn aan het groeien!

Tjsa...dat is kweste van oordzaak ...gevolg... ;D ;D

Dat ziet er mooi uit Mo, Dat zal begin september een mooie oogst worden. Heeft er al iemand nagedacht over de methode van het drogen van de versgeplukte hop ??


Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Volgens mij zijn dat enkel zijscheuten MO, maar de 1e aanzet van bellen is lastig te herkennen. Dus wellicht toch.

MO

Echt niet, dat zijn HOPBELLEN, ik weet het zeker.

Drogen wordt een paar dagen op een warme zolder, dat lijkt moeilijker dan het is volgens mij. Ik ga er misschien ook wel een verse batch mee brouwen (dus zonder drogen). Ik heb geen oven die ik op 70 °C kan instellen.

Mijn eenjarige Saaz doet overigens niets. Dat zal nog wel een jaar duren voor ik die kan oogsten (misschien wel 2).

Oscar

Citaat van: MO op 14-07-2006 &nbsp;08:40 uDrogen wordt een paar dagen op een warme zolder, dat lijkt moeilijker dan het is volgens mij. Ik ga er misschien ook wel een verse batch mee brouwen (dus zonder drogen).

Ik weet niet of dat wel zo verstandig is......de olien in de hop, die je er met drogen uit dampt, zijn volgens mij schuim negatief....

Citaat van: MO op 14-07-2006 &nbsp;08:40 uIk heb geen oven die ik op 70 °C kan instellen.

Drogen op een warme zolder is wel een goede optie denk ik...in een over wordt de hop erg snel bruin, en drogen in een magnetron werkt ook niet goed (al geprobeerd..).

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Is er misschien een plantenziektekundige in de zaal? Wat is er aan de hand met mijn hoppen?




MO

Ik heb voldoende (Amerikaanse) voorbeelden gelezen waarbij met verse (natte) hop werd gebrouwen. Als je de olieën eruit zou verdampen, dan zou je toch geen bitter bier meer kunnen maken? Volgens mij verwijder je tijdens de droogstap alleen maar water.

Kon jij je magnetron heel laag instellen, op 200 W of zo?

@A3:  verdorie, dat ziet er niet mooi uit. Is dat nu meeldauw (ik suggereer maar wat hoor)?

Artur

Blad afscheuren en naar een tuincentrum of speciaalzaak in tuinbenodigheden gaan. Zij weten ongetwijfeld wat het is en wat je eraan kunt doen. Het zou kunnen dat je er op tijd iets aan kan doen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 14-07-2006 &nbsp;09:19 uIs er misschien een plantenziektekundige in de zaal? Wat is er aan de hand met mijn hoppen?

hmmmm.....een soort schimmel..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 14-07-2006 &nbsp;09:19 uIs er misschien een plantenziektekundige in de zaal? Wat is er aan de hand met mijn hoppen?

Ik ben geen plantenziektekundige.
In mijn boek Der Hopfen van Kohlmaan uit 1975 staat een foto'tje dat er wat op lijkt. Dat is van de hopspinmijt (Hopfenspinnmilbe  Tetranychus urticae).
Bij warm en droog weer (al in mei) komt het voor. Maar dan moeten aan de onderkant van het blad draden te zien zijn. De bladeren worden leeggezogen en verdrogen dan. Ik zal de vermeldde bestrijdingsmiddelen niet noemen, gezien de ouderdom van de informatie.
Hop is erg gevoelig voor allerlei ziektes en insecten. Dus als het de spinmijt niet is, zijn er mogelijkheden te over.
Ook gebrek aan (spore)elementen zouden de oorzaak kunnen zijn.

Hopbier

Oscar

Adrie,

ik vond deze link Misschien dat je hieruit een "diagnose" kun stellen.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Ik heb wel met verse hop gebrouwen, geen negatief effect op schuim, eerder het tegenovergestelde. Wel krijg je eerst een enorme grasgeur uit je waterslot.

@A3, als het iets luisachtigs is, kun je het behandelen met een mengsel van water, spiritus en zeep en dit met een plantensproeier opbrengen. Het ziet er niet uit als meeldauw.
kijk hier es

Drogen in de heteluchtoven heb ik wel geprobeerd, maar duurt heel lang en de hop bleek toch niet volledig droog... Vers invriezen een optie?

JeroenCV

@A3; je bladeren zien er verdroogd uit. Maar niet op de manier dat bladeren verdrogen door vocht tekort. Dus kan het eigenlijk alleen door een beestje komen. De mijt die Hoorns Hopbier beschrijft kan dit inderdaad veroorzaken. Bij tuincentra kan je hier een goed middeltje tegen kopen. Je kan het beste daar informeren hoe het met de consumptie van de plant is (want je wilt je hop gebruiken) Dus kan je het middel ook op eetbare planten gebruiken.

Caspar

Kweken jullie al lang hop?

Ik heb het gevoel dat deze planten binnen de kortste keren door je hele tuin groeien, of is dat niet zo?

Oscar

Citaat van: Caspar op 14-07-2006 &nbsp;13:55 uIk heb het gevoel dat deze planten binnen de kortste keren door je hele tuin groeien, of is dat niet zo?

Ja dat klopt ! Hop is onkruid, dwz je begint met 1 stekkie...en het volgende jaar heb je dan zeker 6 á 7 uitlopen....

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar


Citaat van: Adrie op 14-07-2006 &nbsp;09:19 uWat is er aan de hand met mijn hoppen?

Ik dacht ook gelijk aan spint bij het zien van die foto's. Ben er natuurlijk niet zeker van, maar zoals al gezegd is het gemakkelijk te zien bij het omkeren van de bladeren. Ze zijn klein, maar goed te zien. Als het vraat is (ik heb luis op mijn hop), dan duurt dat bij buitenteelt meestal een paar weken en dan is het weer verdwenen. De lieveheersbeestje of andere natuurlijke vijanden vreten ze op, of ze trekken naar groener weiden. Zolang het je plant niet dreigt te overvleugelen zou ik me geen zorgen maken (mits het inderdaad vraat is), doe je dat wel dan kan je de onderkant van je bladeren eens afspuiten met een harde waterstraal of zelfs besproeien met een plantenspuit met water met een klein beetje vloeimiddel (dan verzuipen ze) en  evt wat spiritus of zelfs een beetje Spruzit (natuurlijke pyrethrum, het is nog ruim voor de oogst...). Mocht het schimmel zijn, dna is het een ander verhaal, maar draai eerst eens die bladeren om (macro foto's!) en laat het hier weten.

Pieter.

Citaat van: Caspar op 14-07-2006 &nbsp;13:55 uKweken jullie al lang hop?

Ik heb het gevoel dat deze planten binnen de kortste keren door je hele tuin groeien, of is dat niet zo?

Daarom heb ik voordat ik mijn hop stekken heb geplant eerst gaten gegraven en daar worteldoek in gestopt als preventie dat over enige jaren mijn hele tuin vol met hop staat. (zie foto's wat hoger in dit draadje)

Trouwens groeien die hopbellen tussen de bladeren en steeltjes van de zijtakken?

Vrg,
Pieter

Adrie

Heren,

Bedankt voor alle suggesties, maar het zijn geen beestjes. Ik zie niets van luizen, draden of spint. Ook zie ik geen schimmel. Eigenlijk denk ik eerder aan een gebrek van een of ander, de hoppen staan ten slotte in een bak, dus ik denk dat een gebrek snel optreedt. Maar gebrek waaraan?

Edgar

Aha, ze staan in een bak. Da's lastig bij zo'n sterke groeier! Stikstof en fosfaat, is mijn eerste gok. Zoals ik hierboven ergens al zei is hop een veelvraat en zeker ten tijde van de bloemvorming zijn tekorten goed mogelijk.

Een ander probleem zou nog kunnen zijn dat de wortels te heet worden, bijvoorbeeld als je een zwarte bak gebruikt die de hele dag in de zon staat, en dan zeker als die bak een beetje opdroogt. Dat kan wortelschade veroorzaken die een soort secundaire gebreksverschijnselen veroorzaakt. Maar ik zou toch eerst gewoon aan mest denken, en nu bij het begin van de bloei eerder een mest met een wat zwaarder fosfaataandeel.

Ik heb osmocote in mijn (erg grote) bak gegooid, dat geeft een mooi gelijkmatige afgifte die min of meer gelijke tred houdt met andere groeifactoren m.n. vocht en warmte.

Adrie

De bak is ingegraven, dus te grote warmte lijkt me sterk. Ik krijg zojuist bericht van mijn zwager die tropische plantenteelt heeft gestudeerd. Volgens hem is het een tekort aan stikstof. De plant is bemest met gedroogde koeienmest, maar dat blijkt maar heel weinig stikstof te bevatten. Flink wat Pokon erbij, is zijn advies. De aangetaste bladeren worden niet beter, maar het voorkomt wel verdere aantasting.

Edgar

Koemest bevat niet weinig stikstof in verhouding tot de andere meststoffen (P en K), maar het bevat wel weinig in absolute zin van al die drie. Het is in feite geen goeie mest voor zo'n snelle groeier.

Ik zou geen overdreven stikstofrijke mest meer toevoegen nu net voor de bloei. De plant heeft het grootste deel van z'n groeifase al gehad en zit nu meer om fosfaat verlegen, maar dat zei ik al.

Hop is geen tropische plant (die gaan het hele jaar door en kunnen dus altijd wel stikstof gebruiken) maar een echte seizoensplant dus misschien verkijkt je zwager zich er een beetje op.

Pieter.

Zijn dit nu aankomende hopbellen?
Ik ben gewoon nieuwsgierig  :)



Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 15-07-2006 &nbsp;13:19 uZijn dit nu aankomende hopbellen?

Definitief JA !!!

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

En ze lijken best een beetje op de mijne...Ik ben zo blij met mijn belletjes..


MO

Theo vd Voorde van het Wort Wat heeft een doorwrocht artikel geschreven over het zelf kweken van hop, zie hier, halverwege de pagina.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 25-07-2006 &nbsp;10:34 uTheo vd Voorde van het Wort Wat heeft een doorwrocht artikel geschreven over het zelf kweken van hop, zie hier, halverwege de pagina.
Hoogstwaarschijnlijk vertaald, maar dat maakt het niet minder interessant.

Hopbier

Oscar

Onder aan het artikel staat nog een leuke verwijzing naar een website van een hop-fanaat

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Aan mijn Hallertau mittelfrüh zitten al bellen die bijna rijp zijn! Ik denk dat ik de eerste bellen al volgende week kan oogsten. Belachelijk vroeg. Aan de Spalt zijn de bloemen nog heel klein, vergelijkbaar met die op de foto.

MO

Ja, dat zonnetje doet het goed. De drie tomaten die ik net heb gegeten uit eigen tuin, smaakte ook al uitstekend. Ze kwamen een heel eind in de richting van de beste tomaten die ik ooit hen gegeten in Roemenië. Weg met die kassen-wasserbomben!
Wel spijtig dat die Spalt zo'n trage jongen is. De belletjes blijven net zo klein als...op de foto.

Oscar

Citaat van: Adrie op 25-07-2006 &nbsp;15:12 uIk denk dat ik de eerste bellen al volgende week kan oogsten. Belachelijk vroeg.

Dat is zeker vroeg...zou de natuur in de war zijn door deze extreme hitte..? of is dan toch de oogst tijd van hop per soort afhankeljik..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 25-07-2006 &nbsp;15:52 uzou de natuur in de war zijn door deze extreme hitte..? of is dan toch de oogst tijd van hop per soort afhankeljik..?
De ene hop is eerder plukklaar dan de andere. Zit bij een enkeling al in de naam: Hallertau Mittelfrüh, Hersbrücker Spät

Hopbier

Edgar

Adrie hoe gaat het nu met je chlorose? Heb je bijgemest en zie je stabilisering?

Adrie

Ik heb inderdaad bijgemest en het resultaat is dat er allemaal nieuwe zijscheuten zijn ontstaan. Het was dus blijkbaar toch een nutriëntengebrek. Goed om te weten, volgend jaar het hele jaar door wat extra geven, vooral tijdens de exposieve groeifase.

Eduard

Misschien een goed idee om i.p.v. een hermetisch afgesloten bak een anti-worteldoek te gebruiken? Dan verspreidt de hop zich niet terwijl er wel voedingsstoffen doorheenkomen.

Adrie

Dat is inderdaad een goed idee. De bak was een experiment (ook met het oog op het gemakkelijk kunnen verplaatsen in geval van het opzeggen van de moestuin), maar worteldoek kan natuurlijk ook prima en is waarschijnlijk beter.

MO

Misschien dat ik volgend jaar mijn Saaz dan in worteldoek zet. Lijkt me ook wel een goed idee. Mijn hop blijft ook maar groeien, al zien een aantal bladeren wel geel. Ik heb er een halve fles pokon bij gegoten (verdund met water). Ik dacht dat ik gelezen had dat de groei stopte zodra er bellen komen. Dit blijkt bij mij niet het geval te zijn.

Edgar

Citaat van: Adrie op 26-07-2006 &nbsp;09:17 uIk heb inderdaad bijgemest en het resultaat is dat er allemaal nieuwe zijscheuten zijn ontstaan.

Dat was wat ik bedoelde, je hebt nu nieuwe vegetatieve groeit gestimuleerd door de extra stikstof. Dat is niet ideaal, maar allého, een ramp is het ook niet.

Adrie

De Hallertau Mittelfrüh is bijna rijp:



De Spalt Select begint net met bloemen:



Zul je zien dat de Hallertau net rijp is als wij met vakantie zijn...

Oscar

Citaat van: Adrie op 30-07-2006 &nbsp;16:48 uDe Hallertau Mittelfrüh is bijna rijp:

Adrie, deze zou ik oogsten voordat je  met vakantie gaat...anders zijn ze na de vakantie licht bruin....en dus eigenlijk niet meer bruikbaar (Behalve voor een gueuze/Lambiek)

De Spalt Select zal denk ik rijp zijn als je terug bent van vakantie, maar nog wel oogstbaar.....ziet er verder mooi uit. Ik neem aan dat je ze ook voor enkele bieren zult gaan gebruiken..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: Oscar op 30-07-2006 &nbsp;17:23 uDe Spalt Select zal denk ik rijp zijn als je terug bent van vakantie, maar nog wel oogstbaar.....ziet er verder mooi uit. Ik neem aan dat je ze ook voor enkele bieren zult gaan gebruiken..?

Uiteraard! De Spalt bewaar ik voor een Alt en de voor de mittelfrüh moet ik nog een bestemming bedenken. En die haal ik voor onze vakantie wel van de plant af, je mot toch wat.

Herman

Bijna geen hopoogst voor mij. Het was hier vanmiddag eventjes noodweer. De metalen post waarlangs de hop groeit, is door een windvlaag geknakt. Afijn, blijkbaar heb ik de hop toch weten te redden. Even een paar nieuwe ankers geslagen, hopen dat hij het houd tot de oogst. Mijn bellen zijn net wat minder ver dan de Spalt van A3.

Oscar

Even een vraag,

Is er iemand die een methode weet om voor amateur brouwers een goede schatting te maken wat de bitterheid is van eigen geteelde hop ? een Analitische bepaling is denk ik niet haalbaar...ik zit eigenlijk meer te denken aan een soort thee die je maakt van de hop en naar aanleiding van de smaak een schatting kan maken d.m.v. een soort vergelijking. Echter moeten we dan wel iets van een referentie hebben.

Iedeeën ?  :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar



MO

Uit een artikel uit het clubblad van het wort wat

Het schatten van de hopbitterheid

Een oude beproefde methode om het alfazuurpercentage te schatten is het aannemen van een zekere bitterwaarde en vervolgens, door ermee te brouwen, proefondervindelijk de juiste bitterheid te bepalen. Omdat thuisgekweekte hop verser is en minder heeft geleden van het bewerken is hij bitterder dan gekochte hop. Het aannemen van een 50 % hogere bitterwaarde vergeleken met de gemiddelde bitterwaarde van dezelfde commerciële soort, is geen verkeerde zaak. Het exact weten van het alfazuurpercentage van je hop is minder kritisch wanneer je de hop alleen gebruikt als aromahop.

We kunnen deze schatting verbeteren met een smaaktest die ik "verhoudingmatige titratie" heb genoemd. Het idee hierachter is om een bekende hopsoort met een gegeven alfazuurpercentage te vergelijken met onze eigen hop met het onbekende alfazuurpercentage. We vergelijken de hoeveelheden suiker die nodig zijn om de bitterheid te overwinnen, waaruit we afleiden dat deze hoeveelheid overeenkomt met de hoeveelheid alfazuur. Dus, wanneer er 5 theelepeltjes suiker nodig zijn om de bitterheid van onze eigen hop te neutraliseren en maar drie voor een commerciële hop, dan is onze hop dus vijf-derde maal zo sterk en ons alphazuurgehalte is dan ook vijf-derde maal dat van de andere hop. Als de commerciële hop een alfazuur percentage heeft van 6 % dan is onze hop dus 10 %.

Ik maak daartoe twee hopthee monsters - een van onze hop met onbekend alfazuur­percentage en de tweede van een hop met een bekend alfazuur­percentage. Meng 6 gram hopbellen en een theelepeltje suiker in een pannetje met twee kopjes kokend water (de suiker is nodig omdat de hopharsen bijna niet oplossen in gewoon water). Temper het vuur en laat het 30 min. zachtjes koken met de deksel op de pan. Voeg dan zoveel kokend water toe aan elk monster dat de hoeveelheid weer 2 kopjes is. Laat de thee afkoelen tot kamertemperatuur. Vervolgens schenk je de thee uit en filtreert hem door een koffiefilter om het sediment te verwijderen.


Nu komt het proeven aan de beurt. Je kunt dit het beste 's morgens doen, want dan zijn je smaakpapillen nog fris. Doe van elke theesoort een gelijke hoeveelheid (ongeveer een kwart kopje is voldoende) in een kopje. Proef nu een paar druppels van je eigen hopthee en spoel dan je mond. Uiteraard smaakt de thee bitter. Vervolgens voeg je een kwart theelepel suiker toe aan het kopje thee. Proef weer een paar druppels: nu zal het iets minder bitter smaken. Ga door met het toevoegen van telkens een kwart theelepel suiker, tussendoor proevend en je mond spoelend, totdat je het punt bereikt waarop de overheersende bitterheid wijkt voor de zoetigheid (met een bittere ondertoon). Dit is het punt waarop de bitterheid het aflegt. Noteer het aantal malen dat je suiker hebt toegevoegd om dit punt te bereiken. Herhaal deze titratie nu met de hop waarvan je het alfazuurpercentage wel weet. De verhouding van de twee hoeveelheden toegevoegde suiker bepaalt de verhouding tussen de bitterheid van de twee hopsoorten.

Wanneer je deze methode te omslachtig vind kun je een monster van je hop opsturen naar Jim Murphey van het Murphey Analytical Laboratories Inc. (tel. 00 1 509 577 8969). Hij doet een alpha- en bètazuur spectografische analyse voor ongeveer 28 dollar en/of een hopolie profiel analyse voor 80 dollar. Een IBU analyse van het bier dat je met je eigen hop hebt gebouwen (twee flesje moet je hiervoor opsturen) kost 25 dollar. Het adres is: 7 W. Mead Avenue, Yakima, Washington 98902, USA.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 30-07-2006 &nbsp;21:59 uIs er iemand die een methode weet om voor amateur brouwers een goede schatting te maken wat de bitterheid is van eigen geteelde hop ? een Analitische bepaling is denk ik niet haalbaar
Zou er niet een laboratorium zijn waar je dit kunt laten analyseren?

Hopbier

Oscar

Mo : bedankt voor je  zoek werk !!
Theo van de voorde : Bedankt voor je artikel(Vertaling van ..)...

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Had ik jullie al verteld dat mijn hop stout is geweest? Hij staat in een cementkuip maar voor het zicht heb ik de cementkuip ingegraven (een stukje). Wat heeft de boef nu gedaan: de (dikke!) wortels zijn uit de kuip gekropen en een heel eind onze moestuin in geslopen. En ik dacht nog dat de wortels allleen 's winters groeide!
We hebben een rand uitgegraven en ik heb de wortels er zo goed en kwaad als het kon eruit getrokken. Ik wil niet overal hop (ik eigenlijk wel, maar mijn vrouw niet en voor de buren is het ook wel lullig).
Overigens is mijn Spalt lang niet zo ver als die van A3. Ik heb nog maar hele kleine belletjes. Ben benieuwd of dat nog goed komt.

Caspar

Goedemorgen landb(r)ouwers ;),

Hoeveel gram hop oogst je ongeveer per plant? Mijn tuin is niet geschikt voor deze planten... maar mijn ouders hebben een vakantiehuisje waar ik misschien ook wat kan verbouwen, de foto's zijn prachtig!

Oscar

Citaat van: Caspar op 31-07-2006 &nbsp;08:28 uHoeveel gram hop oogst je ongeveer per plant?

Gedroogd of ongedroogd ? als ik het goed heb bevat verse(Net geplukte) hop zo'n 60% vocht. Uitgaande van gedroogde hop schat ik toch zo'n 200 - 300 gram per plant. Maar dit zal per hopsoort ook weer verschillen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Mijn Saphir en Magnum doen ook nog bijna niets. De bloeigroei (zo noem ik het maar) is wel begonnen, maar nog maar weinig en kleine knopjes. Wat bitterheid betreft was de Magnum vorig jaar bitterder dan verwacht. Hij stond als 12-15 in de boeken, maar bleek meer in de richting van de 15-16 te gaan dan de 12 die ik had gerekend.

Eduard

Hallo Hoppers!

Kan iemand van jullie de volgende uit de brand helpen?

CiteerHallo Braugemeinde,

ich habe neben meinem Eickelmann - Hopfen vom Frühjar noch einiges an wildem Hopfen im Garten stehen. Ich weiss aber nicht, ob der männlich ist und ich ihn lieber entfernen sollte (hat voriges jahr nicht geblüht...).
Kann es vielleicht jemand von Euch schon erkennen ?

Danke !


____________________
Drückt das Leben dich danieder,
trink ein Bier und freu dich wieder !

tinoquell
Senior Member


Bron: http://www.hobbybrauer.de/modules.php?op=modload&name=eBoard&file=viewthread&tid=3394

Edgar

Ziet er een beetje mannelijk uit... Toch?

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 31-07-2006 &nbsp;11:13 uZiet er een beetje mannelijk uit... Toch?
De foto is wat vaag. Zo lijkt ie wat op mijn druif.
Zo zouden mannelijke bloemen er uit zien:



Zie ook http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hop.html#Mannelijke

Hopbier

Edgar

Dat zijn open bloemen, dit lijken nog gesloten exemplaren. Maar inderdaad is het niet erg gedetailleerd.

Eduard

Ik heb 'm om een betere foto gevraagd, we zullen zien. Jammer als hij zijn hop verpesten laten zou door een paar manlijke planten.

Adrie

Volgens mij zijn het ook mannelijke planten. Ik heb laatst soortgelijke beginnende bloemen gezien die zeker mannelijk waren.

Drents Hopbier

Citaat van: Eduard op 31-07-2006 &nbsp;11:37 uIk heb 'm om een betere foto gevraagd, we zullen zien. Jammer als hij zijn hop verpesten laten zou door een paar manlijke planten.
Het risico op bevruchte bellen blijft. De mannetjes hoeven niet direct in dezelfde tuin te staan. Ik meen zelfs dat in België binnen een straal van 1 ?? km de mannetjes uitgeroeid moeten worden.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hop_(plant) staan mooie voorbeelden. Als ie 't niet doet: zoeken met Google op hop+wettelijk+mannelijk

Hopbier

Edit: link aangepast. Eduard

loe

 eduard !
 je moet eens kijken naar de planten site van de Katholieke Universiteit Leuven (campus Kortrijk)
 verder zoeken in de plantengids ,en daar naar hop.
daar kan je mannelijke en vrouwelijke planten (foto's)
vergelijken en of bekijken.
vriendelijke groenten LOE

Link (gevonden): http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/main_scale_de.html

Pieter.

Mijn planten zitten helemaal vol met dit soort trosjes, ze groeien niet hard maar het worden er wel steeds meer.



Vrg,
Pieter

Adrie

De hoppen rijpen heel langzaam, ze waren gisteren nog niet rijp. De bellen groeien wel door, de grootste bellen zijn nu een centimeter of vier. De bellen zijn echter nog te vochtig en de lupulinekorrels zijn nog erg klein. Even doorzetten, jongens want deze week moeten jullie geoogst worden.

MO

Je hebt het over je Hallertau neem ik aan? Die Spalt van mij doet nagenoeg niets, ik begin een vermoeden te krijgen dat hij is bevrucht door een mannetje. De minimini belletjes die ik al een paar weken zie zitten worden geen millimeter groter. Geen hopoogst dit jaar ben ik bang.

Oscar

Citaat van: MO op 07-08-2006 &nbsp;10:18 uik begin een vermoeden te krijgen dat hij is bevrucht door een mannetje. De minimini belletjes die ik al een paar weken zie zitten worden geen millimeter groter.

Dan ben ik benieuwd wat er volgens jaar gaat gebeuren. Indien je hop daadwerkelijk door een mannetje is bevrucht, heeft dat dan ook meteen gevolgen voor het jaar daarop..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Geduld, mijn vriend. Ook mijn Spalt lijkt niets te doen, maar vorig jaar begonnen de bellen toch opeens te groeien. Ook nu zijn de bellen nog zeer klein.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 07-08-2006 &nbsp;10:18 uJe hebt het over je Hallertau neem ik aan? Die Spalt van mij doet nagenoeg niets, ik begin een vermoeden te krijgen dat hij is bevrucht door een mannetje.
Bevrucht door een mannetje.
Is het een nieuwe hopplant? Zo ja, dan kun je nog niet veel verwachten. Mijn hopplant was vorig jaar ook bevrucht, waarna de bellen "normale" grootte bereikten.

Hopbier

Adrie

Hoe zie/merk je dat je hopplant bevrucht is?

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 07-08-2006 &nbsp;10:30 uDan ben ik benieuwd wat er volgens jaar gaat gebeuren. Indien je hop daadwerkelijk door een mannetje is bevrucht, heeft dat dan ook meteen gevolgen voor het jaar daarop..?
Als het mannetje uitgeroeid wordt en ook alle andere mannetjes in de buurt, zal de hopplant volgend jaar weer onbevruchte bellen geven.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 07-08-2006 &nbsp;10:34 uHoe zie/merk je dat je hopplant bevrucht is?
Als je een volgroeid belletje open maakt, zie je de zaden zitten. Zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hop.html

Hopbier

EBC

Ik zie fotos van mannelijke hop. Dat zijn groene knopjes met stuifmeel erin. Ze komen voordat de vrouwtjes bellen maken. Bij de vrouwtjes zie je op dat moment dan een soort witte draadjes, in een plukje. Die groeien uit tot een hopbel. Als de plukjes zijn bevrucht dan een bel met zaad, anders zonder.

Pieter.

Deze draadjes bedoel je, denk ik?
Mijn planten zitten er nu vol mee.


vrg,
Pieter


Edgar

Yep, dat zijn de stampers.

Adrie

Mooie foto, zo heb ik mijn bloemen niet gezien.

MO

Hoppies! Update! Hoppies! Update! (na wat moeite kon ik ze direct plaatsen op www.imageshack.us)


Mijn eerste jaars Saaz (in ieder geval iets uit Plzen) heeft stampers, hoera!


Mooi he, zo'n tak Spalt Select


En zo zien de stampers van de Spalt eruit.

Het begint te groeien allemaal, hoera! Leve de stampertjes!

Pieter.

Ik kan de foto helaas niet bekijken momenteel (isp problemen)

Mijn (eerstejaars) planten zijn vergeven van de stampertjes waarvan er steeds meer in hop belletjes bginnen te veranderen, sommige zijn al circa 1 a 1 1/2 cm groot. Prachtig gezicht is het wel, morgen kijken of ik weer een foto kan uploaden.

Vrg,
Pieter

Pieter.

Close up Target.



Close up Admiral.



Overzicht van een paar zijtakken Target.



Vrg,
Pieter

Tsjerk

Jongens, deze hop heb ik gekregen. Wie weet welke soort dit is.





 :degroeten:

Tsjerk

MO

Mooie foto's. Je maakt een grap he, als je denkt dat we zien welke hop het is?

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 23-08-2006 &nbsp;19:42 uMooie foto's. Je maakt een grap he, als je denkt dat we zien welke hop het is?
Op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hop.html  staan een paar voorbeelden. Daarmee zou het moeten kunnen ;)

Hopbier

Johannes

Ik gok op Perle als ik zo naar de plaatjes kijk.

Tsjerk

Ik had jou toch wel bij de hop-specialisten gerekend Martin.  ;D

Na een telefoontje weet ik inmiddels dat de plant als stekje is meegenomen uit Engeland. Ik ga er gewoon een brouwsel van maken na dat ik er een hopthee van heb gebrouwen om de bitterheid in te schatten.

Wie heeft er van jullie ooit hop gedroogd en wat is de beste methode?

 :degroeten: Tsjerk

Drents Hopbier

Citaat van: Tsjerk op 23-08-2006 &nbsp;21:26 uWie heeft er van jullie ooit hop gedroogd en wat is de beste methode?
Wel geprobeerd, maar mislukt. Uitspreiden op (of tussen) schoon papier en warm wegzetten. Maar als het niet snel genoeg gaat, gaat de bel open staan en verliest lupuline. Ook op gaas gelegd in een plastic pijp en van onderen met een föhn warme lucht doorgeblazen. Resultaat viel tegen.
Professioneel wordt er warme lucht door geblazen tot de bellen iets te droog zijn. Dan laat men ze even liggen tot ze iets vocht hebben aangetrokken (anders zijn ze te bros/breekbaar) en verpakt.


Hopbier

Edgar

Hop drogen is niet moeilijk, mijn vorige (eerste en enige) batch heb ik gedroogd. Ideaal zijn de truiendrogers van de Blokker. Gewoon uitspreiden en als je denkt dat het droog is, nog 3 dagen laten liggen. Het is pas droog als de 'binnenstammetjes' van de grootste bellen 'knappen' als je ze breekt.

Pieter.

Ik ben momenteel bakken aan het maken van een houten frame met horregaas als bodem. Ik ga deze op een warme (kamertemperatuur) droge plaats uit de zon neerzetten om de hop te drogen.

Vrg,
Pieter

Tsjerk

Zou misschien het moment van plukken ook een belangrijke factor kunnen zijn.
Bijvoorbeeld vlak voor dat de bel rijp is en tijdens het afsterven met het laatste vocht volgroeit

Zomaar een gedachte.

Tsjerk

Edgar

Mijn hopoogst ziet er trouwens niet zo mooi uit. 'Hier en daar een bel' is een aardige omschrijving. De Magnum dan, want op de Saphir is nog bijna niets van bloem te zien. Het lijkt erop dat het gebrek aan hoogte mijn hop parten heeft gespeeld. De zijwaartse groei levert niet veel op. Het is duidelijk niet voor niets, dat de hopboeren hun teelt loodrecht de lucht in sturen.

Tsjerk

Tip. Een emmer kippemest doet wonderen.

 :degroeten:  Tsjerk

Edgar

Ik weet het, het is echt geen mestprobleem in dit geval. Hop heeft veel voeding nodig en dat heeft 'ie dan ook gekregen.

Adrie

Direct na aankomst van mijn vakantie ben ik naar de tuin gesneld om te kijken hoe het er met mijn hoppen voorstaat. De Hallertau Mittelfrüh was geheel klaar en nog niet te ver, oogsten dus!! De Spalt Select heeft nog maar kleine bellen, waarvan sommige geel beginnen te kleuren. Vreemd, want ze zijn nog lang niet zo groot als die van vorig jaar en zelfs de stampertjes steken er nog uit. Hopen dat het nog goed komt.

Na ruim een uur plukken had ik een grote plastic zak vol met hopbellen. Mijn handen voelden vettig aan en roken heerlijk naar hop. Na drogen zal ik eens wegen wat de oogst is geweest.





En dat allemaal van 1 plant, het tweede jaar na planten! Ze liggen nu te drogen (foto volgt morgen wellicht).

Over twee weken ga ik een demonstratie bierbrouwen (met mijn HERMS) geven bij de Watermolen in Arnhem op een open dag van onze volkstuinvereniging. Dan ga ik uiteraard deze hoppen gebruiken. Wie zin heeft om te komen: weest welkom. Er zijn ook twee wijnmakers aanwezig die van hun oogst uit de tuin wijn maken. Bij interesse zal ik meer info hier plaatsen.

Pieter.

Ziet er goed uit, hoe groot zijn die bellen ongeveer?

Vrg,
Pieter

Adrie

Nou, de grootste zijn een centimeter of vier en de meeste zijn ongeveer drie centimeter lang.

Pieter.

Bedankt Adrie, weer een indicatie waarop te letten :)

Vrg,
Pieter

Adrie

Pieter,

Het verschilt nogal per hopsoort. De ene hopsoort heeft kleinere bellen dan de andere.

Hier nog een foto van de drogende hopbellen:


Edgar

Mooie oogst Adrie! Ik vrees dat mijn toch-al-niet-geweldige opbrengst nu staat te verregenen. Duimen dat het toch nog een beetje meevalt.

MO

Hele mooie oogst. Ik ben jaloers. Mijn Saaz heeft alleen nog maar stampers. Wel heel veel hele mooie stampers. In de Spalt zijn de bloemen langzaam bellen aan het worden. Hele lieve kleine belletjes. Ze zitten allemaal bovenin (4 meter boven de grond) om mij te pesten. Vanmiddag pak ik de verrekijker.

Herman

Bijgaand mijn aanstaande Northern Brewer oogst:


Pieter.

Bij mij zijn de bellen verdeelt over de gehele plant, hoogste punt is ca 5 meter dus dat word balanceren op de ladder straks  :)

Vrg,
Pieter

Herman

En speciaal voor Edgar, mijn hop groeit ook (deels) horizontaal:


Herman


Tsjerk

Mijn eerste deel van de oogst, vandaag geplukt.



Heeft veel weg van de Northern Brewer vinden jullie ook niet?

 :degroeten:  Tsjerk

Adrie

Gister heb ik nog een tweede deel geoogst, omdat het de eerste dag niet lukte. Ik heb nog een keer de helft van de eerste pluk eraf gehaald. De totale oogst zal nu ongeveer een bomvolle AH-plastic zak zijn.

Edgar

Citaat van: Herman op 25-08-2006 &nbsp;12:13 uEn speciaal voor Edgar, mijn hop groeit ook (deels) horizontaal:

Potverdikke Herman dat ziet er goed uit! In elk geval veel beter dan bij mij.

Pieter.

Sorry voor de foto spam, maar bij een grondig onderzoek bij de grootste bellen zie ik nu een klein beetje geel poeder tussen de schubben. Is het nu tijd om de grootste bellen te oogsten of nog even wachten tot er nog meer geel poeder ontstaat?







Vrg,
Pieter

Edgar

Veel meer poeder moet er komen. Het wordt echt knalgeel, terwijl de bel minder groen wordt. Nog niet oogsten dus.

MO

Wat mij betreft zijn er nooit genoeg hop foto's. Ik vind ze prachtig. Volgens mij moet je er alleen op letten dat de hoppies ietsjes bruin beginnen te kleuren. De hoeveelheid lupiline lijkt me heel lastig in te schatten.

Mijn bellen beginnen nu ook te groeien. Behalve mijn eerste jaars Saaz, die heeft alleen nog maar bloemen.


Overzicht. Meer bloemen dan bellen maar de bellen groeien nu snel




Pieter.

Ok bedankt Edgar.

Vrg,
Pieter

Tsjerk

Volgens mij moet je oogsten vlak voor dat de bellen open gaan staan. Dan blijft zoveel mogelijk poeder in de bel.

 :degroeten:  Tsjerk

Edgar

Openstaan of niet, ik weet niet of verschillende variëteiten misschien meer openstaan dan andere. In ieder geval is de kleur van de bel én van het lupuline zeer bepalend, in combinatie met de geur en hoe de bel aanvoelt. Als ze rijp zijn krijgen ze een duidelijke 'papierachtigheid', en bij fijnwrijven is een duidelijke frisse hopgeur waarneembaar. Enkele blaadjes zullen dan al bruin worden.

Pieter.

Hmm, de Target zit nog dicht de Admiral staat al wat open.




Vrg,
Pieter

Silverbullet

Dat zijn allemaal mooie bellen.

Ik heb denk ik pech, twee jaar geleden heb ik een wortelstok van een wilde hop in een kuip gezet en dit jaar komen er kleine dingen aan alleen kan ik nu nog niet zeggen of dit mannelijk is of vrouwelijk is
Misschien weten jullie wat.



groeten silverbullet

William

Citaat van: Silverbullet op 26-08-2006 &nbsp;18:09 uIk heb denk ik pech

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben. Dit lijkt op de start van mooie meeldraadjes. Kijk maar eens naar wat andere foto's in deze thread

Niels

Ik weet niet wat te doen, oogsten of nog even wachten.  :denken:
De hop begint al een beetje bruin te kleuren maar is lang niet overal even groot.
Er zijn bellen die al net als bij Adrie een cm of drie zijn maar dat is maar de minderheid.
De meeste zijn nog erg klein, maar de hop staat al wel open.
Dit is het soort Pelgrim, misschien kan iemand een tip geven over wanneer te oogsten.

Edgar

1. papierachtigheid
2. geur bij samenwrijven in handen
3. enkele bruinere blaadjes/sterke 'groenheid' eraf
4. gele lupuline zichtbaar in de bellen

Als je die vier zaken hebt, zit je volgens mij goed om te oogsten.


Adrie

Het hele huis geurt naar hop, want ik heb zojuist de gedroogde hop in diepvrieszakken gedoseerd, lucht uit de zakken gedrukt en oraal vacuüm gezogen. Heb je geen apparaat van €100 voor nodig  ;). Mijn handen ruiken nu trouwens naar Jever pils. Wordt die gebrouwen met Hallertau Mittelfrüh?

De oogst: 420 gram. Veel meer dan ik vorig jaar had durven dromen. Nogmaals: van slechts 1 plant in zijn tweede jaar.



*edit* Jever wordt inderdaad met Hallertau gebrouwen.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 28-08-2006 &nbsp;21:12 uDe oogst: 420 gram. Veel meer dan ik vorig jaar had durven dromen. Nogmaals: van slechts 1 plant in zijn tweede jaar.
Wat was het oorspronkelijke gewicht?

Hopbier

Adrie

Citaat van: Hoorns Hopbier op 29-08-2006 &nbsp;16:20 uWat was het oorspronkelijke gewicht?

Weet ik niet.

Oscar

Ga er vanuit dat van ongedroogde hop ongeveer 60% van het gewicht vocht is. Dus Adrie zal iets van 1 kilo aan hop geplukt hebben.

groeten en gezondheid
Oscar

Pieter.

Ik heb vandaag wat Admiral geoogst, de grootste bellen voelen nu duidelijk papierachtig aan en vertonen wat bruinere blaadjes al zijn de meeste bellen nog niet rijp, een hele uitzoekerij dus om de rijpe van de niet rijpe te scheiden. Ik wacht nog een paar dagen tot de meeste bellen rijp zijn wat het plukken wat makkelijker maakt. De Magnum en Pilgrim gaan ook lekker maar de meeste bellen van de Target zijn nog veel te klein. Mijn handen roken wel heerlijk na afloop  8)

Vrg,
Pieter

Drents Hopbier

Citaat van: Pieter64 op 29-08-2006 &nbsp;22:27 uMijn handen roken wel heerlijk na afloop 
't Schijnt dat mannen door hop te plukken, vrouwelijke eigenschappen krijgen, door de hormonen die in de hop zitten.

Hopbier

Pieter.

Citaat van: Hoorns Hopbier op 29-08-2006 &nbsp;22:51 u't Schijnt dat mannen door hop te plukken, vrouwelijke eigenschappen krijgen, door de hormonen die in de hop zitten.

Hopbier

Hmm, dan hoop ik niet dat ik na het oogsten van al mijn hop plotseling rond loop met cup c borsten.  :huilen:

Vrg,
Pieter

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoorns Hopbier op 29-08-2006 &nbsp;22:51 u't Schijnt dat mannen door hop te plukken, vrouwelijke eigenschappen krijgen, door de hormonen die in de hop zitten.
Hopbier

En dan zuigen sommigen het zelfs nog oraal vacuüm op de koop toe ! :o

Adrie

Citaat van: Hoorns Hopbier op 29-08-2006 &nbsp;22:51 u't Schijnt dat mannen door hop te plukken, vrouwelijke eigenschappen krijgen, door de hormonen die in de hop zitten.

Hopbier

Ik dacht al: wat begint er nu toch te groeien?

Gelukkig oogst ik maar 1 keer per jaar een kleine hoeveelheid.

MO

Iemand nog behoefte aan een detail foto van een Spalt Select bel. Waarom zie ik nu lupiline aan de buitenkant, het gele poeder moet toch aan de binnenkant blijven zitten? Overigens zijn nog maar een bel of 10 zo groot als deze (ca 3 cm), de rest is nog groeiende. Kom op zonnetje!




Adrie

Met die van mij is het ook nog niet veel soeps. De bellen zijn wel ongeveer twee tot drie centimeter, maar nog veel te vochtig.

Oscar

Citaat van: Adrie op 02-09-2006 &nbsp;20:38 umaar nog veel te vochtig.

Dat is lastig voor het bewaren (Bruin worden, schimmel)...maar voor het brouwen zal dat niet uitmaken (volgens herman)

Het drogen van hop is ook altijd een lastig probleem bij mij geweest...en meerdere dingen geprobeerd...Magnetron...oven.....biede met resultaat dat de hop toch lichtjes bruin werd...

Groeten en gezondheid
Oscar

Tsjerk

Mijn hop is geweldig gedroogd. In 5 dagen kurkdroog op de CV-ketel.

 :degroeten:  Tsjerk

Adrie

Nee, ik bedoel dat ze nog aan de plant zitten en nog veel te vochtig aanvoelen. Je moet de hop pas plukken als ie al vrij droog, knisperig, papierachtig aanvoelt.

Oscar

Tijdens mijn vakantie reden we door Duitsland het gebied Hersbrucker ...in deze streek heel veel hopvelden..



Zo staan ze er nu dus bij...zou dit de Hallertau Hersbrucker  zijn..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Pieter.

Een deel van mijn Admiral en Magnum staat nu the drogen in houten bakken met horregaas als bodem, Na 5 dagen is het aardig droog maar de hop word wel wat bruinig, is dit erg?

Het grootste deel van de hop moet nog geoogst worden maar de bellen groeien traag met het huidige weer, sommige zitten tegen de 4 cm terwijl andere net 1 cm zijn.

Vrg,
Pieter


Tsjerk

NIET AAN MIJN HOP !!


Oscar

Zo...je eigen Hop-guard ??  ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Pieter.

Ik kan mijn Rottweiler er ook neer zetten maar twijvel of het dier snapt wat ze moet verdedigen dan :)

Toch nog even een vraag: Waarom eigen verbouwde hop invriezen? zodra het voldoende droog is zou vacuum zuigen in zakjes toch moeten volstaan? net zoals de hop bloemen die je in de winkel koopt zeg maar  :denken:

Vrg,
Pieter

MO

Als je het binnen een maand of drie gebruikt, dan moet dat inderdaad geen probleem zijn. Het voordeel van brouwen op kleine schaal is dat je je grdonstoffen zo optimaal mogelijk kunt bewaren. Bij -15 °C zijn de alfazuren en de andere organische componenten in de hop stukken stabieler dan bij 20 °C (of warmer) - als je plek hebt om in te vriezen zou ik het altijd doen. Bij Brouwland ligt de hop ook in de koeling, dat zou bij Nederlandse brouwwinkels eigenlijk ook moeten!

Adrie

Alfazuren en smaakcomponenten vergaan helaas. Zij vergaan sneller onder invloed van zuurstof en bij hogere temperaturen. Vacuüm zuigen én invriezen is het best, dan kun je de hop heel lang bewaren. Maar waarom zou je? Brouwen en opmaken, die hop.

Fons

Northern Brewer oogst
Het moest er maar eens een keer van komen, ik heb mijn hop geoogst.
Wat een plant zeg, met veel moeite neergehaald om te plukken.




En dit is de opbrengst van èèn plant 3090 gram. Nu nog even drogen :hoera:

Pieter.

Gisteren ook weer wat aan het oogsten geweest, 3 planten zijn nu half leeg, de Target moet ik nog aan beginnen.

Admiral.


Magnum.



Vrg,
Pieter

Adrie

Citaat van: Fons op 05-09-2006  13:18 uNorthern Brewer oogst
Het moest er maar eens een keer van komen, ik heb mijn hop geoogst.
Wat een plant zeg, met veel moeite neergehaald om te plukken.
En dit is de opbrengst van èèn plant 3090 gram. Nu nog even drogen :hoera:


Wow, dat is pas een oogst. Benieuwd wat er na drogen van overblijft. Meld je dat ook nog even?

Adrie

Ik zie trouwens dat iedereen weer andere hopsoorten heeft. Ik stel voor dat we ergens volgend voorjaar een (ruil)beurs voor hoppen gaan organiseren. Ik wil best wat andere soorten erbij en ik denk dat dit voor meerdere mensen geldt. Het is vrij eenvoudig om in april/mei van elke plant een stuk of wat stekken te maken.

MO

Ik heb Saaz en net als A3 Spalt Select in de aanbieding. Helaas kan ik niet meer hopplanten plaatsen dan twee, ze nemen echt enorm veel ruimte in.

Oscar

Citaat van: Adrie op 05-09-2006  14:35 uIk stel voor dat we ergens volgend voorjaar een (ruil)beurs voor hoppen gaan organiseren. Het is vrij eenvoudig om in april/mei van elke plant een stuk of wat stekken te maken.

Toppie Idee !!! ik heb op dit moment geen hopplanten....maar wil er wel wat hebben !! en dan wel een bekende soort. Dus ik doe mee. Heb je nu 1 plantje....volgend voorjaar heb je er zeker 5 of 6 !! Ze vermenigvuldigen zich bijna logaritmisch

Groeten en gezondheid
Oscar

Fons

Citaat van: Adrie op 05-09-2006  14:33 uWow, dat is pas een oogst. Benieuwd wat er na drogen van overblijft. Meld je dat ook nog even?
A3, ik laat het je weten. Het ligt nu te drogen op een zoldertje.

Citaat van: Oscar op 05-09-2006  15:36 uToppie Idee !!! ik heb op dit moment geen hopplanten....maar wil er wel wat hebben !! en dan wel een bekende soort. Dus ik doe mee. Heb je nu 1 plantje....volgend voorjaar heb je er zeker 5 of 6 !! Ze vermenigvuldigen zich bijna logaritmisch

zeker een goed idee dat ruilen.
Ik heb dus Northern Brewer en misschien Target. Die laatste staat ongunstig i.v.m. stekken.
Ik ga op zoek naar meer moestuin.

Oscar

Citaat van: Fons op 05-09-2006  16:05 uDie laatste staat ongunstig i.v.m. stekken.
Ik ga op zoek naar meer moestuin.

Zorg dat ie zon krijgt !!!

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 05-09-2006  14:35 uHet is vrij eenvoudig om in april/mei van elke plant een stuk of wat stekken te maken.
Maar die hopscheuten zijn ook te eten! Een (dure) lekkernij zelfs in hopgebieden.
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hopscheuten.htm

Hopbier

Pieter.

Misschien ook een leuk idee om de reeds geoogste hop te ruilen? ik denk dat een aantal hoptelers onder ons toch een behoorlijke opbrengst hebben van een bepaalde soort.

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 06-09-2006  00:24 uMisschien ook een leuk idee om de reeds geoogste hop te ruilen?

Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk, maar lijkt mij dat je die paar 100 gram voor een paar leuke brouwsels gebruikt...van ieder kilo geoogste hop houd je ongeveer  400 gram gedroogde hop over. Lijkt mij interessanter om bij een eventuele "planten ruil actie" wat bieren te proeven die met de hop van deze planten gebrouwen zijn.. wellicht dat je dan meteen een grove schatting van de bitterheid kan doen.....hoewel die bij een volgende oogst weer anders kan/zal zijn.

Groeten en gezondheid
Oscar

 

bazje

Citaat van: Oscar op 05-09-2006  15:36 uToppie Idee !!! ik heb op dit moment geen hopplanten....maar wil er wel wat hebben !! en dan wel een bekende soort. Dus ik doe mee. Heb je nu 1 plantje....volgend voorjaar heb je er zeker 5 of 6 !! Ze vermenigvuldigen zich bijna logaritmisch

Groeten en gezondheid
Oscar

Ik bevindt mij in dezelfde situatie als Oscar en krijg per 1 november een 50x zo grote tuin.
Ik was er nog niet aan toe (aan eigen hopplanten), maar dit opent natuurlijk wel perspectieven !

Bazje....

Oscar

Citaat van: bazje op 06-09-2006  20:01 uIk bevindt mij in dezelfde situatie als Oscar en krijg per 1 november een 50x zo grote tuin.

In die situatie bevindt ik mij helaas niet... :huilen:

Groeten en gezondheid
Oscar

BasB

Mijn oogst Northern Brewer is niet zo groot n.l. 260 gram gedroogd en wel.
Op www.cma-exportservice.com via de keuze
- Food & Agriculture
 en vervolgens
- Hop and malt.

vond ik voor de hopverbouwers  onder ons (en mogelijk ook anderen)uitgebreide informatie over diverse in Duitsland verbouwde hopsoorten.

Die grafieken van de proefbrouwsels vind ik wel geinig.

BasB

Edgar

Deze keer voor mij geen topoogst. De Magnum zit toch nog aardig vol, ik schat dat ik er (doog) een gram of 60 zal afhalen. Mooie en soms enorm grote rechthoekige bellen, die nog niet rijp zijn.

De Saphir daarentegen doet net als vorig jaar helemaal niks, hooguit een bel of 10. Ondanks dat het toch een echt flinke plant is geworden die geen tekenen van ondervoeding vertoont. Volgend jaar krijgt 'ie nog één kans om bellen te blazen anders is het de bijl erin.

bazje

Citaat van: Oscar op 07-09-2006  00:09 uIn die situatie bevindt ik mij helaas niet... :huilen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hahaha Oscar,

Het is niet dat ik zo'n grote tuin krijg, maar dat ik nu zo'n kleine heb. (+/- 18 m2)
Per 1 november ga ik verhuizen van een tussenwoning naar een halfvrijstaand huis op 582 m2 grond waarvan 450m2 onbebouwd. Exclusief de voortuin kom ik dan denk ik op +/- 400 m2.
Plaats genoeg dus voor hopplantjes ... ... ...
Zie ik dat ik overigens gelogen heb, 50x moet 25x zo groot zijn !

Bazje.....

MO

De Saaz is als een gek aan het groeien. Mooi he?




Pieter.

Morgen de laatste hop plukken, denk dat ik afgelopen dagen zo'n 3 emmers heb geplukt. Morgen de thee proef op de reeds gedroogde hop en dan de vriezer in.

Vrg.
Pieter

Oscar

Citaat van: MO op 09-09-2006  18:46 uDe Saaz is als een gek aan het groeien. Mooi he?

Fantastisch...maar wat is ie laat met z'n bellen......Te weinig zon gehad..??

Heeft er iemand al een ideale manier gevonden voor het snel drogen van de hop..?? Dit is bij mij in het verleden altijd nog een probleem/uitdaging geweest die nog niet volledig is opgelost.. :denken: :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Ik heb het al eerder genoemd: uitspreiden op truiendrogers van de Blokker is wat mij betreft ideaal. Die kan je nog stapelen ook dus je hele oogst past op een vierkante meter. Wel in een geventileerde ruimte zetten en bij een dikkere laag hop af en toe keren.

Denk aan het nog even laten liggen als het al droog aanvoelt; de binnenste stengels moeten nog uitdrogen.

Titus

Thans ben ik ook aan het plukken. Tettnang. Plantje twee jaar geleden gekocht toen we aan de Bodensee stonden op de camping. Eerste oogst was redelijk goed vond ik. Grote geurig bellen. Nu ben ik een beetje teleurgesteld. De bellen zijn groot in aantal maar niet bepaald groot en de geur vind ik ook veel minder. Het drogen doe ik in de oven bij 60 graden. Ik ben nu 1,5 uur bezig. Het zal de rest van de middag hier nog wel in huis heerlijk geuren. Goed, hoogste tijd om weer verder te plukken. Ik ben voorlopig nog hier klaar hiermee. Wel nog ff een foto gemaakt.

Iemand nog tips voor grondverzorging? Ik eigelijk niets gedaan aan de aarde die in de pot zit. Misschien volgend jaar toch naar es voeding oid geven........

Edgar

Citaat van: Titus op 10-09-2006  14:05 uThans ben ik ook aan het plukken. Tettnang. Plantje twee jaar geleden gekocht toen we aan de Bodensee stonden op de camping. Eerste oogst was redelijk goed vond ik. Grote geurig bellen. Nu ben ik een beetje teleurgesteld. De bellen zijn groot in aantal maar niet bepaald groot en de geur vind ik ook veel minder.

Ben je dan niet iets te vroeg met de oogst?! De geur neemt sterk toe tijdens de laatste rijping heb ik gemerkt.

Citaat van: Titus op 10-09-2006  14:05 uIemand nog tips voor grondverzorging? Ik eigelijk niets gedaan aan de aarde die in de pot zit. Misschien volgend jaar toch naar es voeding oid geven........

Mest! Voeding! Al helemaal als 'ie in een pot staat. Ik zou hem voor volgend jaar dan maar eens verpotten naar een grotere pot met een heleboel compost en en mest erbij.

Pieter.

Nu al mijn hop geoogst is laat ik de planten staan tot de helfst, dan snij ik ze af tot net boven de grond en bedek ik ze met een laagje bladeren van elders uit de tuin, in het vroege voorjaar bedek ik iedere plant met een verse laag bemeste tuinaarde.

Vrg,
Pieter

Titus

Citaat van: Edgar op 10-09-2006  16:17 uBen je dan niet iets te vroeg met de oogst?! De geur neemt sterk toe tijdens de laatste rijping heb ik gemerkt.

Mest! Voeding! Al helemaal als 'ie in een pot staat. Ik zou hem voor volgend jaar dan maar eens verpotten naar een grotere pot met een heleboel compost en en mest erbij.

Edgar,
je hebt helemaal gelijk! De hopbellen beginnen nu veel meer te geuren. Blij dat ik nog niet alles heb geplukt!.
Van het voorjaar zal ik flink mest toevoegen. Verpotten doe ik nog niet. Pot is al vrij groot en qua groei van de plant zelf heb ik niets te klagen. Wat mij betreft groot genoeg. Alleen nu nog flinke hopbellen!

greetz,
Titus

Tsjerk

Citaat van: Titus op 11-09-2006  19:33 uje hebt helemaal gelijk! De hopbellen beginnen nu veel meer te geuren. Blij dat ik nog niet alles heb geplukt!.

Dit heb ik ook gemerkt. Gelukkig eerst maar een pond geplukt, hier zat vrijwel geen geur aan.

Ik heb nu 1200 gram geplukt. Het geurt als een gek en de bloem is ook iets crispy.

 :degroeten:  Tsjerk

Adrie

Gisteravond heb ik mijn Spalt geplunderd. De bellen waren mooi knisperig met veel geel poeder van binnen en ze begonnen een beetje open te staan. Geen dag te vroeg geoogst dus.

De opbrengst was niet zo hoog als die van mijn Hallertau Mittelfrüh, maar toch nog 721 gram (natgewicht). Leuk om te merken dat de geur van de Spalt zo anders is als die van de Hallertau.

Deze bellen ga ik bewaren voor een komende winter te brouwen Alt.

Edgar

Gisteravond toch nog een gram of 300 (nat) van mijn Magnum gehaald. Niet erg veel, maar meer dan verwacht. De Saphir heeft helemaal niks. :(

Eduard

Met zo bizar veel hop (721 natgewicht) van één plant kun je natuurlijk flink wat bier brouwen. Gaan jullie nou ook zelfgekweekte hop ruilen en weggeven met/aan andere hobbybrouwers?

Adrie

Van de 721 nat is 171 gram droog overgebleven, net genoeg om twee keer mee te brouwen, dus dat valt reuze mee.

Pieter.

Ik heb na drogen ca 300gr Admiral en 90gr Pilgrim (heb geen digitale weger) De Magnum en Target ligt nog te drogen.

Vrg,
Pieter

Edgar

Citaat van: Adrie op 14-09-2006  21:56 uVan de 721 nat is 171 gram droog overgebleven, net genoeg om twee keer mee te brouwen, dus dat valt reuze mee.

Da's de reden dat ik één superhop (12-15% alfazuren) heb gekozen voor de eigen kweek, zodat je met een beroerde oogst toch nog iets kunt doen. Met mijn luizige 300 gram (70-75 gram droog) kan ik zeker 2 x brouwen.

Fons

Citaat van: Eduard op 14-09-2006  11:49 uMet zo bizar veel hop (721 natgewicht) van één plant kun je natuurlijk flink wat bier brouwen. Gaan jullie nou ook zelfgekweekte hop ruilen en weggeven met/aan andere hobbybrouwers?

Eh Eduard, ik haalde van èèn plant Northern Brewer een oogst van 3090 gram nat. Ik wil best wat ruilen, maar hoe dit te regelen. Ben het nog aan het drogen, ik zal  morgen eens even kijken op ons zoldertje.

Herman

Ik heb mijn Northern Brewer hopplant zojuist voor een deel geoogst: 1070 gram. Er zit nog veel meer aan, dus wellicht oogst ik later nog wat meer. Al moet ik dan snel zijn, de steun van de plant is geknapt, de hop heeft nu verkering met het gras....

Fons

Wat goed Herman, je ziet maar dat die kloon van mij een goede opbrengst geeft.
Ik heb echter op een vekeerde manier mijn hop gedroogd, nl. op zolder op een laag kranten en hopen dat het goed komt. Dat doe ik niet weer. De volgende keer droog ik het in de oven.
Ik heb schimmel in de hop gekregen en de aroma is er ook af. Ik ga hier niet mee brouwen. :(

Herman

Heb je het ook gekeerd of gewoon maar laten liggen?

Fons

Ik heb het 1x gekeerd na 1 dag en zag dat het redelijk aan het drogen was.
Ik vertrouwde er daardoor op dat het wel goed kwam en niet meer gekeken voor een paar dagen.
De hop verkleurde ernstig naar bruin en geur was ook ver te zoeken.
Hier leer ik weer van, de volgende keer gaat het de heteluchtoven in bij 60 graden.

rodeloper

Vandaag in een brouwsel (10 liter) 150 gram verse hopbellen meegekookt (die hoeveelheid op de gok er aan toegevoegd. Of liever gezegd, Bubs zei nadat ik een paar handenvol in de brouwketel gegooid had, dat het zo wel genoeg was, dat ik moest stoppen. Leer door vallen en opstaan. Iemand enig idee of je verse hop kunt gebruiken en in welke hoeveelheden ? Die vraag had ik beter gisteren al kunnen stellen.
rodeloper

Tsjerk

Ik schat 60 gram gedroogde hop. (+/- 40 %)

groet Tsjerk

Pieter.

Ik ben van plan het gemiddelde te nemen van het alfazuur en bitterheid volgens biertype. Vandaag ga ik een giststarter maken van Chimay gist en ga Magnum uit eigen tuin gebruiken als bitterhop voor een Dubbel met Saaz als aromahop. Alleen ben nu niet helemaal uit mouten die ik ga gebruiken.

Vrg,
Pieter

Henk oet Paiz

Gisteren heb ik 1100 gram wilde hop geoogst van de plant van mijn buurman. In 2004 heb ik met deze hop een blond bier gebrouwen, uitgaande van 4% alfazuur, wat kennelijk goed heeft uitgepakt, want met dit bier werd ik 2e in klasse A op het ONK 2004. De hop ligt nu te drogen in de schuur op een constructie van horregaas.



Verder hieronder nog een foto uit 2003 van de hoptuin in Peize waarover ik al een aantal keren iets heb verteld. In dat jaar was er een prachtige oogst. Sinds die tijd wil de hopteelt hier niet erg goed lukken.



Groeten,

Henk  :proost2:

Niels

Hoi, Vandaag de hop geoogst, het is de Pilgim hop die ik dit jaar heb geplant en dus voor het eerste jaar groeit.
Het zijn mooie geurende bellen van 2/3 cm, de oogst is 450 gram vers van twee planten.


EBC

Ik zie dat ze in Peize nogal wat houtsnippers rondom de hop hebben gegooid...leuk voor speeltuintjes, maar voor hop? Ik dacht dat die snippers de grond zuur maken. Kan hop daar wel tegen? Misschien valt het verminderen van de oogst samen met het aanbrengen van die snippers? Of kraam ik hier grote onzin uit? Welke tuinman weet raad?

Henk oet Paiz

Daar zou je best eens een punt kunnen hebben. Daarnaast denk ik dat er ook teveel gemest wordt en dat dat gebeurt met mest die niet voldoende is gecomposteerd. Ook hierdoor ontstaat een te zure grond. Vanmiddag ben ik wezen fietsen en we hebben heel wat wilde hop in de omgeving van Peize zien staan. Volgens deskundigen is dat een overblijfsel van de hopteelt in Peize in de zestiende en zeventiende eeuw. (Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Peize) Deze wilde planten droegen volop hopbellen en worden alleen op een natuurlijke wijze bemest.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Gisteren heb ik het duivelse getal net niet gehaald. Mijn hopoogst bedreg (nat) 665 g. Het betrof de 2e jaars Spalt Select. Niemand heeft mij verteld dat het heel veel werk is, ik ben er 2-3 uur mee bezig geweest. Al die kleine belletjes, het was een leuke maar ook wat saaie klus.
Misschien ga ik er woensdag mee brouwen. De Saaz moet ook nog geplukt, die ziet er eigenlijk veel mooier uit, in het algemeen zijn de bellen veel groter en ze geuren ook meer. Misschien gaat die woensdag wel nat in de ketel.
Foto's thuis en ik ben bang dat ik vanavond geen tijd heb om ze te posten.

Adrie

Citaat van: MO op 18-09-2006  10:05 uMisschien ga ik er woensdag mee brouwen.


 :D Zaterdag zei MO nog dat ie even een brouwpauze ging inlassen. Er werd al snel geroepen "dat lukt je nooit". Qed.

JeroenCV

Ik vind het al een hele pauze voor MO, PAS woensdag weer brouwen....

MO

Woensdag is het dag 13 na mijn laatste brouwsel. Dat is echt belachelijk lang! Heb dan de beschikking tot een verse Westmalle koek. Zal straks even een voorzet voor een recept posten. Heb al wat vreemde ideeen

Pieter.

Al mijn hop is nu gedroogt, opbrengst: Admiral 300 gr, Magnum 250 gr, Target 325 gr en Pilgrim 90 gr. Niet slecht lijkt mij voor eerste jaars planten  :dansen:

Vrg,
Pieter

Edgar

Citaat van: Edgar op 14-09-2006  08:38 uGisteravond toch nog een gram of 300 (nat) van mijn Magnum gehaald.

Toch nog 100 gram droog uit die uiteindelijk 330 gram gekregen.

Ik denk dat de rijpende hop al wat lichter wordt, vocht verliest, en de verhouding droog/nat ten goede komt. mijn schatting van 1/4 tot 1/5 klopt dus niet.

MO

Ik ben erg benieuwd naar die verhoudingen. Pieter, uit hoeveel nat materiaal kwam jouw droog materiaal?

Edgar

Het ligt in elk geval tussen 1/3 en 1/4.

Pieter.

Citaat van: MO op 18-09-2006  22:55 uIk ben erg benieuwd naar die verhoudingen. Pieter, uit hoeveel nat materiaal kwam jouw droog materiaal?

Ik heb nat niet gewogen, denk dat het een emmer of 6 was totaal, al heb je een enorme hoeveelheid droge hop nodig om een zakje van 50 gram te vullen, droog weegt het echt niks.

Vrg,
Pieter

Adrie

Citaat van: MO op 18-09-2006  22:55 uIk ben erg benieuwd naar die verhoudingen. Pieter, uit hoeveel nat materiaal kwam jouw droog materiaal?

Bij mij bleef er 24% van het natgewicht over.

Oscar

Kan inderdaad wel kloppen...van de week nog ff nagegoogled..Hop bestaat voor zo'n 75-80 % uit vocht.....dus die 1/3 - 1/4 verhoudingen zijn dan
waarschijnlijk toch niet kurkdroog.. :)

Groeten en gezondheid
Oscar

William

Citaat van: Adrie op 19-09-2006  11:33 uBij mij bleef er 24% van het natgewicht over.

En bij mij bleef er 20% van het natgewicht over. Ik heb het gedurende 2 dagen op een hordeur in de zon laten drogen.

Een vraagje: ik wil deze hop gebruiken als aromahop in mijn volgende brouwsel. Echter, de oorsprong van de hop is niet bekend. Kan deze hop mijn geplande brouwsel verruineren door te scherpe smaken of kan het hooguit betekenen dat het niets aan het aroma toevoegt.

gr
William

Edgar

Het lijkt er op dat de percentages nogal verschillen. Ik denk toch dat het met rijpheid te zien heeft, en vermoedelijk verschillen per soort (dikker bloemblad; meer vochtverlies).

Tsjerk

Van mijn 1200 gram wilde hop bleef 210 gram gedroogd over (17,5%)

 :degroeten: Tsjerk

Jacques

Citaat van: William op 19-09-2006  18:47 uEen vraagje: ik wil deze hop gebruiken als aromahop in mijn volgende brouwsel. Echter, de oorsprong van de hop is niet bekend. Kan deze hop mijn geplande brouwsel verruineren door te scherpe smaken of kan het hooguit betekenen dat het niets aan het aroma toevoegt.

Heb je al aan de hop geroken?

Het beste kun je dat doen door één à twee hopbellen in de palm van je hand te leggen en deze stuk te wrijven tegen de palm van je andere hand. Hou de handen bij elkaar en creëer een holle ruimte tussen je handen. Maak bij je duimen een opening om je neus in te steken. Op die manier worden de aromasoffen verwarmd zodat ze maximaal vrij kunnen komen en kunnen de aromastoffen niet verwaaien voordat je ze opsnuift.

Als je een prettige hopgeur waarneemt is er helemaal niets om tegen om deze hop te gebruiken.

Niels

De hop is droog de blaadjes zijn om wijd gaan staan en het is knisper droog.
Van de 450 gram nat gewicht heb ik 112 gram droog overgehouden.

Er hangen nog wat bellen aan de planten, hiervan viel mij op dat de bellen een dikker steeltje krijgen.
Dit bemerkte ik door in de bel te knijpen, misschien heb ik toch iets te vroeg geoogst.



Herman

Mijn geplukte hop is geslonken van 1070 gram nat tot 204 gram droog. Da's dus 19%.

Edgar

Sjonge, da's veel verschil. Gewoon aan de lucht gedroogd, Herman? Had het geregend kort voor je oogst?

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 30-09-2006  11:29 uMijn geplukte hop is geslonken van 1070 gram nat tot 204 gram droog. Da's dus 19%.
In het "echt" wordt te veel gedroogd en daarna laat men de hop iets vocht aantrekken. Als alleen maar te veel gedroogd wordt, zijn de bellen bros en verkruimelen te makkelijk. Uiteindelijk blijft er ca. 8-12 % vocht in de bellen en meestal blijft 20-25 % over.

Hopbier

Herman

Het had niet geregend. De hopbellen waren alleen vochtig van zichzelf en voelde toch al wat droog aan. Ik heb ze op zolder gedroogd op een laag kranten, de hop vervolgens afgedekt met keukenrol en eenmalig gedraaid.

Oscar

Citaat van: Herman op 30-09-2006  14:09 uIk heb ze op zolder gedroogd op een laag kranten, de hop vervolgens afgedekt met keukenrol en eenmalig gedraaid.

En de kleur na drogen is nog steeds hopgroen ??

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Ik heb tijdens het BONK ook een hopplantje gekregen van een mede forummer... ik ben je naam even kwijt???

Het stekje heb ik tegen mijn schutting aangeplant in de grond, ingesloten door een plasic bakje waar ik de bodem uit heb gesneden. Waarschijnlijk zal dit dus geen grote plant worden omdat de wortels weinig kanten uit kunnen, maar ik wil niet dat de plant gaat uitlopen naar de tuin van de buren.

Het is Taurus hop, een onbekend ras... maar wat ik erover heb gelezen, vergelijkbaar met Magnum. Ben benieuwd!

 

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-10-2006  11:53 uHet stekje heb ik tegen mijn schutting aangeplant in de grond, ingesloten door een plasic bakje waar ik de bodem uit heb gesneden. Waarschijnlijk zal dit dus geen grote plant worden omdat de wortels weinig kanten uit kunnen, maar ik wil niet dat de plant gaat uitlopen naar de tuin van de buren.

Ik hoop dat ie de winter overleeft. Het stekkie zal nu niet veel meer gaan groeien omdat het seizoen voorbij is. Afwachten maar denk ik.

Groeten en gezondheid
Oscar

William

Citaat van: Caspar op 23-10-2006  11:53 uIk heb tijdens het BONK ook een hopplantje gekregen van een mede forummer... ik ben je naam even kwijt???

Deze zal van Matthijs zijn - hij heeft mij ook blij gemaakt met 2 plantjes. Ik houd ze zolang in de garage en ga ze in het voorjaar in een grote pot zetten. Misschien heeft Matthijs (een tuinder) een beter advies om de plantjes door de winter heen te helpen.

matthias

Klopt, ik had inderdaad een aantal stekken bij me. De moederplanten komen van eickelmann.de. (Ik heb daar ooit Perle, Tradition, Tettnanger, Magnum en Taurus besteld) Daar is ook veel teelt informatie te vinden. Over taurus zeggen ze het volgende: Die Sorte 'Hallertauer Taurus' vermittelt dem Bier eine harmonische, nicht ganz so kräftige Bittere. Sein dezentes Aroma ist im Geruch gleichmäßig, im Trunk etwas hin zu hopfenwürzigen Aromaeindrücken ausgeprägt. Als er veel belangstelling is, kan ik nog wel wat soorten vermeerderen.

Wat betreft de winter: hop is absoluut winterhard. Zolang ze maar niet met de voeten in het water staan, dan gaan ze rotten. Overwinteren in pot gaat ook prima, zolang je ze maar niet laat uitdrogen. Misschien even in een grotere pot zetten, met verse potgrond. Bij telen in pot is de bemesting ontzettend belangrijk.   

Groeten en succes met de teelt, Matthijs

oranjeboombiertje

hallo,

Zelf heb ik een Magnum plant van hopinfo.be en wil volend voorjaar nog enkele andere plantjes bestellen daar. Maar moet ik mijn plant nu nog afknippen ofzoiets voor de winter of gewoon zo laten staan?

groeten, Wesley

matthias

Hallo Wesley,

Hop sterft 's winters bovengronds af, zo gauw de stengels dor zijn kun je ze afknippen. Volgend jaar lopen ze opnieuw uit. Het beste kun je 3-4 scheuten laten staan.

Groeten Matthijs

oranjeboombiertje

Ok dan laat ik het nog staan tot het vanzelf afsterft.

William

Citaat van: matthias op 28-10-2006  20:24 uKlopt, ik had inderdaad een aantal stekken bij me. De moederplanten komen van eickelmann.de. (IK heb daar ooit Perle, Tradition, Tettnanger, Magnum en Taurus besteld.)

Hoi Matthijs,

Ik had van jou twee plantjes gekregen - de Tradition (rood labeltje) en nog 1 met een rood labeltje waar geen naam meer op stond. Weet jij nog welke soort de tweede was?

gr
William

matthias

Hallo william,

Heb je er 2 met een rood labeltje meegenomen? Dan zijn ze vrijwel zeker beide Tradition. Voor zover ik me kan herinneren heb je er eentje met een rood en een blauw labeltje (= Perle) gekregen. Ik had er wel meer op tafel staan, dus misschien toch 2 dezelfde meegenomen? De Perle was dit jaar 2 weken eerder rijp dan de Tradition, dus misschien kun je volgend jaar een verschil zien.

Groeten matthijs

matthias

William,

Ik ben net de foto's aan het bekijken. Daar zit je toch echt met een Perle en een Tradition.

mvg mattthijs

William

Citaat van: matthias op 29-10-2006  01:11 uIk ben net de foto's aan het bekijken. Daar zit je toch echt met een Perle en een Tradition.

Thnkx, dan zaten er in de Tradition twee rode pennetjes en in de Perle nu niets meer...

TVERSCH

De hopoogst was prima dit jaar, en met eigen hop zelfs een 1e prijs voor mijn Alt met Northern Brewer. samenvol

Northern Brewer 3282 gram nat - 776 gram droog- plant is nu 3 jaar
Intratuin hop  1080 nat / 275 gram droog - vorig jaar uitgegraven en deel teruggeplant= 1e jaar
Target -166 gram nat-40 gram droog- 1e jaar en deels opgevreten door de slakken tijdens vakantie in juni.

 Maar na 3 jaar in de volle grond ging ik 'even' de Northern Brewer uitgraven.  Wat een verschil met mijn onbekende hopsoort van Intratuin!!
Deze graaf ik iedere 3 jaar in de herfst uit, en deze heeft dan een vrij wijd wortelgestel wat makkelijk te verwijderen is.
Maar de Northern Brewer had niet veel wortels, maar deze gaan wel zeer diep.  :echtboos:
Er zijn 2  dikke uitlopers die onder de bestrating en de vlonder verder groeien. :bokser:
Tot op zo'n 70 cm kon ik graven, maar daarna zat ik klem tussen de schutting en de bestrating, en nog steeds ging er een wortel van ca.3 cm naar beneden.
Dus ook een speciekuip ingraven geeft voor deze hopsoort geen zekerheid dat hij binnen de perken blijft.

Theo

Oscar

De wilde hop die ik in het verleden in de tuin had vertoonde ditzelfde gedrag. Het begint in je eigen tuin en, als je niet uitkijkt, gaat het over in de tuin van je buren. Voordeel is dan wel dat je dan ook bij je buren kunt oogsten  ;D ;D  :dansen: :elifant:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Leuk zo'n hittegolf. Mijn Saaz hop begint alweer uit te lopen. Grappig.






Drents Hopbier

Citaat van: MO op 28-11-2006  16:43 uLeuk zo'n hittegolf. Mijn Saaz hop begint alweer uit te lopen. Grappig.

Als je de scheuten ondergronds houdt, leveren ze misschien nog iets eetbaars op http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hopscheuten.htm

Hopbier

Oscar

Citaat van: MO op 28-11-2006  16:43 uMijn Saaz hop begint alweer uit te lopen.

Nou dan kun je alvast stekkie's gaan maken. Er moet nog hop in mijn tuintje komen. :D De natuur is wel vreselijk in de war zeg. :(

Groeten en gezondheid
Oscar

TVERSCH

 :weetniet:

Bij een aantal van mijn bieren gebrouwen met Northern Brewer hop uit eigen tuin onstaat na enkele weken na bottelen langzaam een "Gushing", die na verloop van tijd echt hinderlijk wordt.

Zijn er meer brouwers die hier last van hebben ??

Bij de oogst zat er flink wat bladluis in de hop. dus die kunnen de veroorzakers zijn geweest. Ik kwam er pas achter toen ik de hop na twee dagen geforceerd ging drogen tot 50º C., en de thermometer vol ongedierte zat. 

Theo

JeroenCV

Gushing komt toch door of te veel suiker bij het bottelen of te veel gist bij het bottelen? Dat komt toch niet door te veel bladluis?

Oscar

Theo, die bladluis heb je toch niet in je bier gedaan? Zo niet, wat kan dan de relatie tussen het gushing en de bladluis zijn?

@jeroen : Gushing kan ook komen door "niet schone" flesjes.

Eduard

Juist. Gushing of vergelijkbare effecten kunnen ook het gevolg van een infectie zijn. Zeker als je de hop hebt gebruikt om te drooghoppen of in een hopback is de kans op infectie aanwezig.

Herman

Hmm, infectie bij een hopback lijkt me sterk. Het wort is dan nog gloeiend heet immers.

Schaepekop

Bladluizen scheiden een soort van suiker uit.
Vaak zie je dan ook dat mieren de bladluis "melk"
Het lijkt mij niet ondenkbaar dat er "melk/suiker" is geknoeid op de hop waar vervolgens schimmels op kunnen groeien.
Als de hop voor dry hopping is gebruikt, zouden niet alle schimmels bij 50 ºC afgedood zijn.

JeroenCV

Ok niet aan gedacht dat luizen suiker poepen...

Daarnaast als de schimmels al sporen hebben gevormd krijg je die niet eens met koken stuk.

dennisbier

Kan het zijn, dat hopplanten in de schaduw veel meer bloemen aanmaken dan in de volle zon?
Bij mij, met de tuin op het noorden, bezweek de plant bijna onder de bellen. :biersmile:

De jonge scheuten worden vandaag goed beschermd door een laag sneeuw!  :pan:


Oscar

Het zou kunnen, maar voor zover ik weet heeft hop zon nodig en zal ie zonder zon niet of nauwelijks groeien. Hoeveel zonuren krijgt ie ongeveer per dag? Of staat ie de ganse dag in de schaduw?

dennisbier

Alleen in de ochtend wat zon.
Boven op het dak krijgt hij wel de hele dag zon. 7 meter. :biersmile:

Eduard

Hopoogst 2006 loopt tot hier. Lees verder over de hopoogsten in Nederlandse en Belgische achtertuinen in Hopoogst 2007.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.