Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slurrie verzamelen  (gelezen 460 keer)

Offline brazuid

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Slurrie verzamelen
« Gepost op: 09-04-2020 17:49 u »
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met bier brouwen en ben nu bezig met mijn 10 en 11 batch bezig. Het gaat hier om twee wit biertjes, recept van het boek van Adrie (witte nestor en grand duc). Nu begrijp ik dat ik het gistslurrie wat ik straks onder in mijn gist emmer heb zitten kan hergebruiken voor een nieuw brouwsel.

Nu weet ik nog niet zo goed hoe ik dat moet doen. Normaal hevel ik niet over na de hoofdgisting. Is het zo simpel dat ik: de dag waarop ik ga bottel (2-3 weken) de hele drap/slurrie die ik onder in mijn emmer vindt in een steriel potje schep/giet? Of is een andere manier beter?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Slurrie verzamelen
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2020 20:49 u »
Hallo,

Is het zo simpel dat ik: de dag waarop ik ga bottel (2-3 weken) de hele drap/slurrie die ik onder in mijn emmer vindt in een steriel potje schep/giet?
Ja :)
En dan de deksel niet te strak aandraaien en in de koelkast zetten. Voor gebruik afgieten en de slurry bij het nieuwe brouwsel.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Slurrie verzamelen
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2020 23:02 u »
Gebruik van de slurry slechts een klein gedeelte. Maak daarmee een starter. Op die manier krijg je vitale nieuwe gistcellen. De vergisting verloopt hierdoor beter en je hebt minder last van afwijkende smaakjes veroorzaakt door futloze gistcellen. Met de tijd teert namelijk de gist in op zijn reservestoffen. Door een starter te maken zorg je er voor dat de gist weer in conditie komt.

Tags: