Ik zeg niet dat niet nodig kan zijn, ik zeg dat ook prima zonder kan in veel gevallen. Hoeveel zout voeg je toe? Een snufje, een theelepel, hoeveel gram, t.o.v. welke moutstort en welke watersamenstelling... Is die watersamenstelling een vaste, of komt het uit meerdere pompstations, etc.
Vertrouw je op die goedkope pH strips, of koop je een goede pH-meter? Zet je toch snel € 100,- achteruit.
Dat hebben mijn pannen en hevelfilter bij elkaar nog niet gekost.
Het is weer een suboptimalisatie, en vele van deze optimalisaties samen zorgen voor een goed/beter/best resultaat.
Ik denk dat je bier vooral beter wordt van het snappen van de stappen/acties die je doet.
Ik bbq erg vaak, de smoker of Weber staat eigenlijk elk weekend wel aan. Ik maak hierbij vaak het vergelijk met brouwen: Het gaat er niet om dat je alle parameters finaal in controle hebt, het gaat erom dat je snapt wat je aan het doen bent.
Krijg gevoel met brouwen, daar win je veel meer mee. En dan ga je, indien gewenst, ook makkelijker met brouwzouten/watersamenstelling aan de slag.
Een jochie van 7 die voor het eerst de wei van de plaatselijke voetbalvereniging ingaat, leg je ook niet direct buitenspel of de buitenspelval uit. Die laat je eerst lekker met plezier ballen, de rest komt vanzelf.