Brouwwater controleren en aanpassen, een onderdeel van het brouwproces

Gestart door Jacques, 02-04-2020 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Vanmiddag weer eens mijn goedkope Chinese pH meter van stal gehaald, gekalibreerd en gemeten en toen een oplossing gemaakt van pH=5.3 mbt appelsap en zuiveringszout (pH ca 5.8 ) en pH ingsteld met fosforzuur titreren tot 5.3. toen ook gemeten met een pH stripje. dat stripje gaf toen pH ca 5.5. Daarna wat low-salt toegevoegd (natrium/kalium cloride) pH bleef toen ca 5.3. Het lijkt dus dat dat dingetje toch wel redelijk goed werkt. Het duurt echter wel een half minuutje voor de pH aflezing is gestabiliseerd tot binnen 0.1 pH 


Jacques

Citaat van: André de Laat op 11-04-2020  04:23 uNou, niet erg verhelderend allemaal. Zover ik weet ben ik niet kleurenblind, dus ik denk dat ik om te beginnen maar eens met van die strookjes begin. Een kennis van me heeft een aquarium, en meet zijn pH met een testsetje waar je een druppeltje water in doet en aan de hand van de verkleuring van het water meet ie de pH. Dat zal hier wel niet werken denk ik omdat de kleur van wort anders is. En ik vind persoonlijk 90 euro best veel geld.

Beginnen met strookjes kan, maar als je vaker meet wordt het toch wel prijzig.

Zoals ik al schreef kun je ook een goedkope pH-meter kopen van nog geen € 20 inclusief verzendkosten. De aanschaf van zo'n meter heb je er snel uit. Je zit ook niet vast aan een bepaald bereik zoals je dat met die strookjes hebt. Ook dat is een voordeel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  22:57 uAls je merkt dat het heel lang duurt voordat de meter een stabiele waarde weergeeft wordt het tijd om de elektrode te vervangen.
Hoe lang duurt het bij jouw pH meter voordat de waarde stabiel is binnen zeg 0.1 pH? Bij die van mij duurt het nu ca een halve minuut, maar toen hij nieuw was was dat ook zoiets meen ik.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2020  00:00 uHoe lang duurt het bij jouw pH meter voordat de waarde stabiel is binnen zeg 0.1 pH? Bij die van mij duurt het nu ca een halve minuut, maar toen hij nieuw was was dat ook zoiets meen ik.

Mijn meter is nauwkeurig op 0,01. Voordat hij stabiel is (de display knippert dan niet meer) duurt zo'n 10 tot 15 seconde. Een beetje bewegen met de elektrode versnelt het bereiken van stabiele waarde.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  00:05 uMijn meter is nauwkeurig op 0,01. Voordat hij stabiel is (de display knippert dan niet meer) duurt zo'n 10 tot 15 seconde. Een beetje bewegen met de elektrode versnelt het bereiken van stabiele waarde.
Misschien is dat dan toch een van de verschillen met de goedkope metertjes. Als je aan het aanzuren bent en er zit veel vertraging tussen dan is de kans groot dat je te ver doorschiet met aanzuren. Ik zal hem de volgende keer eens gebruiken bij het brouwen en pH papier daarna als 2e controle.
 

Ansius

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  00:05 uMijn meter is nauwkeurig op 0,01. Voordat hij stabiel is (de display knippert dan niet meer) duurt zo'n 10 tot 15 seconde. Een beetje bewegen met de elektrode versnelt het bereiken van stabiele waarde.

Ik denk het niet, je meter heeft een uitlezing op 0,01.
Een goede meting duurt ook langer dan 10 tot 15 seconden.
En de temperatuurcorrectie is ook niet zo goed.
Op 20 ºC meet ik echt wat anders dan op 22 ºC. 

Ik heb dezelfde meter.

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 13-04-2020  14:02 uIk denk het niet, je meter heeft een uitlezing op 0,01.
Een goede meting duurt ook langer dan 10 tot 15 seconden.
En de temperatuurcorrectie is ook niet zo goed.
Op 20 ºC meet ik echt wat anders dan op 22 ºC. 

Ik heb dezelfde meter.
Ik begreep dat pH meters als doel hebben om de echte pH bij de heersende temperatuur weer te geven. Het kan dus zijn dat die bij 22 graden echt anders is dan bij 20 graden, ook al doe je een perfecte temperatuurcorrectie. Dus wat moet zo'n pH meter eigenlijk aangeven: de pH zoals die echt is bij de meettemperatuur of de pH als je terug zou gaan naar 20 graden of 25? 

Jacques

Citaat van: Ansius op 13-04-2020  14:02 uIk denk het niet, je meter heeft een uitlezing op 0,01.
Een goede meting duurt ook langer dan 10 tot 15 seconden.
En de temperatuurcorrectie is ook niet zo goed.
Op 20 ºC meet ik echt wat anders dan op 22 ºC. 

Ik heb dezelfde meter.

Toevallig heb ik er gisteren nog op gelet toen ik een meting deed bij mijn gistend bier.
Het duurde 17 seconde voordat ik een stabiele meting had.

Wanneer het lang duurt voordat je een stabiele meting hebt is dat een teken dat het tijd is de elektrode te vervangen.

Ansius

Op welke temperatuur meten jullie dan?

Wat ik wel zie is dat de waarde die vast staat later nog wat veranderd.
De waarde staat inderdaad vrij snel vast, 17 seconden klopt wel.

Het koelen naar 20 ºC, de waarde waar ik van uit ga, kost me gewoon meer tijd.

En meet ik na een uur nog eens bij 20,0 ºC dan is de waarde weer een beetje anders.

William

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  16:39 uToevallig heb ik er gisteren nog op gelet toen ik een meting deed bij mijn gistend bier.
Het duurde 17 seconde voordat ik een stabiele meting had.

Wanneer het lang duurt voordat je een stabiele meting hebt is dat een teken dat het tijd is de elektrode te vervangen.

Ook bij gistend bier wel van te voren ontgassen om effect van CO2 te elimineren.

Jacques

Citaat van: Ansius op 13-04-2020  18:08 uOp welke temperatuur meten jullie dan?

Ergens tussen de 20 en 25 ºC.
Eerlijk gezegd heb ik altijd vertrouwd op de ATC (Automatic Temperature Compensatio) van de meter.

Volgens de handleiding van de meter zou je moeten kalibreren bij 25 ºC omdat tijdens het kalibreren de ATC niet werkt.
http://www.extech.com/products/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf   

GvB84

Naar aanleiding van dit topic ga ik vrijdag voor het eerst mijn waterprofiel aanpassen tijdens het brouwen. Ik gebruik hiervoor de bijgevoegde excel-sheet van EZwater.
Ik heb mijn waterprofiel gevonden (PWN-Andijk). Met 8 milliliter melkzuur (80%) en 4 gram calciumsulfaat (CaSO4) moet het helemaal goed komen. Dit brengt mijn pH van 6.04 naar 5.42. Ik ga op het einde van het maisschen nog meten met zo'n papiertje.

Nog iemand hier die dit Excel-bestand gebruikt?

GvB84

Nog even een nabrander?

Wat doet keukenzout (NaCl) met je waterprofiel? En hoe komt het dat je bier er voller van gaat smaken?

hansHalberstadt

Na+ en Cl- doen volgens mij niet mee met zuurbase reacties of neerslagreacties. Dus geen invloed op de pH, maar wel op de smaak net zoals zout in je eten. Het gaat voller smaken en als je er heel veel in doet gaat het ook zout smaken natuurlijk.

GvB84

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2020  17:10 uNa+ en Cl- doen volgens mij niet mee met zuurbase reacties of neerslagreacties. Dus geen invloed op de pH, maar wel op de smaak net zoals zout in je eten. Het gaat voller smaken en als je er heel veel in doet gaat het ook zout smaken natuurlijk.

Duidelijk! Dank je.
Ik kan me voorstellen dat je dus zout in een Tripel doet.
Is dit ook aan te bevelen in andere biertypen? Een witbier of een IPA bijvoorbeeld?
Wat is een hoeveelheid die ik aan kan houden om uit te proberen? Ik heb weleens een snufje zout in een tripel gedaan (gewoon in mijn glas). Hierdoor werd het bier inderdaad voller.
Een snufje zout in mijn glas is ongeveer 1 gram per 15 liter?  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: GvB84 op 14-04-2020  17:22 uDuidelijk! Dank je.
Ik kan me voorstellen dat je dus zout in een Tripel doet.
Is dit ook aan te bevelen in andere biertypen? een witbier of een IPA bijvoorbeeld?
Wat is een hoeveelheid die ik aan kan houden om uit te proberen? Ik heb weleens een snufje zout in een tripel gedaan (gewoon in mijn glas). Hierdoor werd het bier inderdaad voller.
Een snufje zout in mijn glas is ongeveer 1 gram per 15 liter?  :weetniet:
Het mooie van zout is dat het je brouwproces niet beïnvloed zoals hierboven vermeld. Dat betekent dus dat je kunt experimenteren door zout in je glas erbij te doen en dan te vergelijken door te proeven. Dan kun je met 1 brouwsel alle zinvolle combinaties/concentraties uitproberen. Ervaar gewoon zelfs eens wat het met je bier doet. Misschien vind je nog wel een mooie combinatie waar anderen nog niet op zijn gekomen.

Koen S

Citaat van: GvB84 op 14-04-2020  17:22 uDuidelijk! Dank je.
Ik kan me voorstellen dat je dus zout in een Tripel doet.
Is dit ook aan te bevelen in andere biertypen? Een witbier of een IPA bijvoorbeeld?
Wat is een hoeveelheid die ik aan kan houden om uit te proberen? Ik heb weleens een snufje zout in een tripel gedaan (gewoon in mijn glas). Hierdoor werd het bier inderdaad voller.
Een snufje zout in mijn glas is ongeveer 1 gram per 15 liter?  :weetniet:

Veel hangt natuurlijk af van de hoeveelheid natrium in je drinkwater, hier is dat 95 ppm, dat is heel hoog voor brouwwater. Voor sommige bieren die wat ronder mogen smaken voeg ik dan wat extra chloride toe. Voor heel cleane en/of droge bieren meng ik met demi-water. Voor pils vertrek ik van 100% demi.
Je zoekt gewoon op welk brouwwater het best past bij het bier dat je wil brouwen en dan ga je samenstellen.

GvB84

Citaat van: Koen S op 14-04-2020  19:34 uVeel hangt natuurlijk af van de hoeveelheid natrium in je drinkwater, hier is dat 95 ppm, dat is heel hoog voor brouwwater. Voor sommige bieren die wat ronder mogen smaken voeg ik dan wat extra chloride toe. Voor heel cleane en/of droge bieren meng ik met demi-water. Voor pils vertrek ik van 100% demi.
Je zoekt gewoon op welk brouwwater het best past bij het bier dat je wil brouwen en dan ga je samenstellen.

Aha. En waar kan ik vinden welk brouwwater het beste bij mijn bier past?
Mijn water heeft een Na gehalte van 115 ppm. Volgens Palmer's recommended ranges (Wie dat dan ook mag zijn?) mag dit tussen de 0 en 150 ppm zijn. Dat komt uit het excel document dat ik hierboven heb gepost. Deze rekent ook de chloride sulfaat ratio uit. Dis zou invloed hebben op de balans tussen bitterheid van de hop en moutigheid van de mout.
Dit is voor mij allemaal nog abracadabra. Ik ben me aan het inlezen.

Ik zit net H5 van het boek Verander water on bier te lezen. Palmer is John Palmer. Hij heeft samen met Colin Kaminski een heel boek over water geschreven.  :groots:

GvB84

Klopt het dat je met een waterprofiel met een hoog natriumgehalte (bij mij Na: 115 mg/l) eigenlijk geen zout hoeft toe te voegen om een voller bier te krijgen?

Jacques

Citaat van: GvB84 op 14-04-2020  21:11 uKlopt het dat je met een waterprofiel met een hoog natriumgehalte (bij mij Na: 115 mg/l) eigenlijk geen zout hoeft toe te voegen om een voller bier te krijgen?

De vollere smaak komt door de chloride. Een hoog gehalte aan natrium geeft een zoutige indruk. In plaats van keukenzout kun je calciumchloride gebruiken. Dat zout zorgt voor een verlaging van de pH. Verder zorgen calciumionen ervoor dat het uitvlokken van gist beter verloopt. Anders gezegd: het helpt bij het helder worden van je bier.

Koen S

Citaat van: GvB84 op 14-04-2020  20:04 uAha. En waar kan ik vinden welk brouwwater het beste bij mijn bier past?
Mijn water heeft een Na gehalte van 115 ppm. Volgens Palmer's recommended ranges (Wie dat dan ook mag zijn?) mag dit tussen de 0 en 150 ppm zijn. Dat komt uit het excel document dat ik hierboven heb gepost.
Suggesties voor watersamenstelling voor verschillende biertypes vind je hier:
https://sites.google.com/site/brunwater/

115 ppm Na is zeer hoog, probeer beneden de 50 ppm te blijven.

GvB84

Citaat van: Koen S op 14-04-2020  22:44 uSuggesties voor watersamenstelling voor verschillende biertypes vind je hier:
https://sites.google.com/site/brunwater/

115 ppm Na is zeer hoog, probeer beneden de 50 ppm te blijven.

Dank je. Ik ga mezelf hierin verdiepen. Er zit al redelijk wat Chloride in mijn water. 158 ppm.
Stof tot overdenking.

Aanvulling:
Hoe krijg ik het Na gehalte onder de 50 ppm? Als ik Chloride toevoeg blijft het Natriumgehalte op 115 ppm. Ook bij het toevoegen van andere stoffen veranderd er niets aan het Natriumgehalte.
Eigenlijk zou er een chemische reactie plaats moeten vinden denk ik. (Het is al een tijdje geleden dat ik scheikunde heb gehad).

Jacques

Citaat van: GvB84 op 15-04-2020  07:04 uAanvulling:
Hoe krijg ik het Na gehalte onder de 50 ppm? Als ik chloride toevoeg blijft het natriumgehalte op 115 ppm. Ook bij het toevoegen van andere stoffen veranderd er niets aan het natriumgehalte.
Eigenlijk zou er een chemische reactie plaats moeten vinden denk ik. (Het is al een tijdje geleden dat ik scheikunde heb gehad).

Waterbehandeling is veel simpeler dan vaak gedacht wordt...
Verdun je water met gedestilleerd water. Dat hoef je de kop niet te kosten. https://www.hornbach.nl/shop/Gedestilleerd-water-5-ltr/8848107/artikel.html

Je kunt ook een osmose apparaat kopen maar dan ben je flinke stappen aan het nemen als het gaat om waterbehandeling...

DavyDK



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.